Роль природно-історичного середовища і спадковості у формуванні та розвитку людини

 

Розглядаючи проблему людини, потрібно завжди врахову­вати як фактор спадковості, так і роль середовища, під впли­вом якого формується людина як природно-соціальна істота. Кожен з нас має батьків, від яких ми отримуємо у спадок не тільки особливості роду, а й загально-соціальні ознаки. Крім того, ми є частинкою природи і вчимося жити в гармонії яв із власною природою, так і з довкіллям. Поруч із нами — наші рідні, друзі, знайомі й незнайомі люди, які складають суспільство.

Отже, людина, як і будь-яка інша жива істота, має своє середовище існування — природне та суспільне. У людино­знавстві чимдалі усвідомлюється факт впливу природного се­редовища на стан організму, психіки людини. Наше життя значно більше, ніж ми думаємо, залежить від явищ приро­ди. Адже ми живемо на планеті, у глибині якої постійне відбуваються ще не пізнані нами процеси, які впливають не нас, а сама Земля, як своєрідна порошинка, мчить у своєму русі в космічних безоднях. Нині залежність стану організму людини від природних процесів — перепадів температури, тиску, коливань геомагнітних полів, сонячної та космічної радіації — цілком очевидна.

Різні місця на Землі є більшою чи меншою мірою спри­ятливими для людини. Наприклад, вплив благодатного для організму підземного випромінювання може сприяти звіль­ненню від нервових стресів або виліковуванню деяких захво­рювань організму. Більшість природних впливів на людський організм до цього часу залишаються ще невідомими, наука розпізнала лише незначну частину їх. Так, відомо, що лю­дина, поміщена в безмагнітне середовище, одразу гине.

Поняття природного середовища не обмежується лише сферою Землі, воно включає у себе і космос у цілому. Ми вже говорили про гіпотезу, яка стверджує, що життя на Землі виникло під впливом космічних процесів. Тому цілком при­родно, що будь-який живий організм якимось чином взає­модіє з космосом. Сонячні бурі і пов'язані з ними електро­магнітні збурення впливають на клітини, нервову і судинну системи організму, на самопочуття людини, її психіку. Ми живемо "в унісон" зі всім космічним середовищем і будь-які його зміни відбиваються на нашому стані.

Нині зростає увага до проблем не тільки космічних, а й мікросвіту. Очевидно, існує відносно синхронне "биття пуль­су" в макро- та мікросвіті, в тому числі в енергосистемах людського організму. .,Актуальними і прозорливими є ідеї К. Е. Ціолковського, В. І. Вернадського та О. Л. Чижевського, що набувають ви­знання в сучасній науці, про те, що ми з усіх боків оточені потоками космічної енергії, які йдуть до нас через величезні відстані від зірок, планет і Сонця.

Очевидно, ви вже відчули на собі, що людина існує в систе­мі взаємодії усіх сил природи і відчуває її різноманітні впли­ви. Наша душевна рівновага можлива лише за умови фізіо­логічного та психічного пристосування до природного світу, а оскільки ми є передусім істотами соціальними, то адаптува­тися до природи можемо через суспільство. Суспільний орга­нізм діє в межах природи, і якщо людина забуває про це, життя її жорстоко карає ("відчуження в межах природи" лю­дини внаслідок непомірної урбанізації тощо). Людина як біо­логічна істота гине без спілкування з природою, так само і людина як істота соціальна гине без суспільства. І соціальні, і природні чинники діють у цьому розумінні нещадно. Запа­м'ятаймо це!

Становлення людини у всій її багатоякісності відбуваєть­ся через засвоєння нею цінностей, вироблених людством упродовж своєї історії. Це і мова, і різні способи діяльності, і вміння користуватися різноманітними знаряддями тощо. Тому лише живучи у суспільстві, спілкуючись і взаємодію­чи з іншими людьми, навчаючись у них, дитина може стати справжньою людиною. Ні Камала і Амала, які провели своє дитинство поміж вовків, ні чотирирічний Джон, знайдений серед мавп в Африці, так і не змогли навчитися розмовляти.

Відомий надзвичайно великий вплив на становлення лю­дини, особливо у дитячі роки, родини, тих стосунків, що скла­лися в ній. Вам, як майбутнім батькам, радимо про це пам'я­тати. Слід зазначити, що вплив на людину суспільного сере­довища може бути як стихійним, випадковим, так і свідо­мим, цілеспрямованим. Останній називають вихованням. Ви­ховання — це певною мірою завжди і самовиховання, тобто власні зусилля людини, спрямовані на формування або вдос­коналення самої себе.

Зі шкільного курсу загальної біології та власного досвіду ви вже знаєте, що таке спадковість і мінливість: у процесі індивідуального розвитку людини, з одного боку, вона реалі­зує певну генетичну програму і відтворює певні ознаки, передані їй батьками, а з іншого — набуває нових ознак, що сприяє еволюції людини.

Спадковість надає дитині не лише власне біологічні власти­вості та інстинкти. Згадайте своїх молодших братиків і сестри­чок, інших малих дітей, за якими вам доводилося спостерігати. І ви переконаєтесь, що з самого початку свого життя дитина має здатність до наслідування усього, що роблять дорослі: звуків, рухів тощо, їй притаманна допитливість. А це вже соці­альні ознаки. Вона здатна засмучуватися, відчувати страх і радість, її посмішка має вроджений характер, а посмішка – це привілей людини. Отже, дитина з'являється на світ саме як людська істота. І все таки на момент народження вона лише кандидат у людину, хоч і наділена певними фізичними і пси­хічними якостями від природи. Сукупність таких психофізіо­логічних якостей людини називають її задатками. Це музич­ний слух, зорова пам'ять, міцний організм, вміння розрізняти кольори, почуття ритму та ін. Ці задатки є основою здібностей людини. Проте чи будуть реалізовані задатки і чи розвинуться вони у здібності, залежить як від умов, у яких розвивається людина, так і від наших власних зусиль. Головне – вірити у свої власні сили і наполегливо прагнути досягти своєї мети.

У розвитку людинознавства був період, коли перебільшу­валась роль спадковості і вважалось, що основні риси розвит­ку та будови організму визначаються лише певними струк­турами зародкових клітин.

Як завжди, однобічне мислення призводило до інших, протилежних висновків – до заперечення ролі спадковості, до ідеї, що формування організму відбувається лише шля­хом послідовних новоутворень, мутацій.

Питання про те, які чинники відіграють вирішальну роль у формуванні людини, має не тільки пізнавальне, а й життє­ве, практичне значення. Те чи інше ставлення людей до на­вколишнього світу і до самих себе залежить від відповіді на це запитання.

Перебільшення ролі спадковості приводить до висновку про те, що всі наші як гарні, так і погані риси залежать лише від наших батьків, яких ми, звичайно, не вибираємо. Подіб­ний підхід зумовлений недооцінкою умов, середовища, в яко­му ми живемо, тож, мовляв, марні зусилля як суспільства, так і наші власні, спрямовані на вдосконалення людини. Концепції філософської антропології, які ґрунтуються на такому розумінні, можна звести до трьох основних уявлень.

1. Людина — злісна мавпа, яка успадкувала від тварин­них предків те найогидніше, що накопичилось у тваринно­му світі (типове висловлювання австрійського філософа Лоренца: "Людина — це горила з атомною бомбою в руках").

2. Людина від народження добра, альтруїстична, незло­бива. Проте її природні задатки начебто суперечать розвит­ку цивілізації, саме суспільність відіграла фатальну роль у долі людини, змусивши її боротися за своє існування. Ось чому людина знищує собі подібних.

3. Людина сама по собі не добра і не зла, генетичне вона, так би мовити, "нейтральна", "табула раса", на якій приро­да і суспільство пишуть свої письмена.

Протилежна точка зору, що абсолютизує роль середови­ща, у якому ми живемо, також не може бути сприйнятою як істинна хоча б тому, що не бере до уваги індивідуальні якості людини, які здебільшого є спадковими (задатки, здібності, обдарованість тощо). Такий підхід спрямовує наші зусилля лише на перетворення середовища, не враховує здатності людини до самовдосконалення; він притаманний марксист­ській філософії: у процесі революційних перетворень, зміни суспільного ладу має відбуватися і формування нової люди­ни — "особистості нового типу". Від нього ми ще не звільни­лися і сьогодні...

Своєрідною "золотою серединою" є позиція багатьох мислителів і письменників (Ф. Достоєвський, Л. Толстой, Г. Сковорода та ін.), які вважали, що тільки постійна праця кожної людини над собою, її моральне самовдосконалення можуть зробити її кращою.

Отже, і спадковість, і середовище, і наші власні зусилля спрямовані на самовдосконалення, істотно впливаючи на наш розвиток. Можливо, ви іншої думки? Адже це досить цікаво!

Розглядаючи людину як особливу істоту, ми ставимо не тільки запитання, хто ми і для чого живемо, а й звідки і за­вдяки чому ми з'явилися на цьому світі. Крім того, часто ви­никають запитання: що спрямовує наше існування? Чим ви­значається характер нашого життя? Відповіді на них можуть бути різні. Вище ми говорили, що однією зі спроб пояснення похо­дження людини є думка про її божественне творіння. У світлі релігійного тлумачення походження, життя і смерть лю­дини пов'язані з існуванням надприродної істоти — Бога.

Щоправда, заради справедливості слід зауважити, що мова про Бога з'являється ще в міфології, а точніше — на її завершальному етапі. Однак у міфології Бог розглядається як та чи інша природна сила, що справляла вирішальний вплив на розвиток світу. З історії України вам відомо, що до прийняття християнства наші пращури поклонялися різним богам (Берегиня, Велес, Дажбог, Купало, Лада, Перун, Триглав та ін.).

Однак міфологія ще не протиставила людину і Бога та­кою мірою, як зробила це релігія. У міфології Бог не висту­пає творцем людини. У цьому світогляді він у тій чи іншій сфері існування світу є володарем, силою, яка здатна підко­рити собі людину.

У релігії, і це підтверджують і Біблія, і Коран, Бог є творцем людини. Проте в релігії найважливішим у відношенні "людина — Бог" є не тільки питання творіння, а й сам зміст цього творіння. Бог творить людину як органічну єдність душі і тіла, тілесного і духовного, як поєднання, з одного боку, гріховного, а з іншого — здатності віри в Бога, потягу до ви­щих ідеалів, прагнення до самовдосконалення і розвитку.

Релігія розглядає Бога не тільки як творця, а також як певне світове уособлення, яке саме є органічною єдністю: а) "основи світу людини" (Бог-Отець); б) його вічного існуван­ня стосовно земного, людського (Бог-Син); та в) вічної здат­ності до творчості і визначення життя людини (Бог-Дух Свя­тий). Цей приклад християнської версії єдності Божествен­ної суті відіграє вирішальну роль у поясненні здатності люди­ни як творця бути основою світу людських відносин, органі­затором як власного життя, так і життя суспільства, визначальника в освоєнні й перетворенні світу заради людини. Релігійна думка спонукала розвиток культури.

Зокрема, в науці ця ідея трансформувалась у явище обож­нювання здатності пізнавати світ і шукати істину. В науці Бог і істина досить часто вживаються як тотожні поняття. Людина тягнеться до істини, яка визначає характер її існу­вання і діяльності. Упродовж століть релігія і наука ворогували. Ця ворожне­ча, якщо уважно придивитись і проаналізувати, в кінцево­му підсумку була боротьбою за Бога. Це своєрідна "битва", з якої ніхто не міг вийти переможцем, оскільки кожна сторо­на мала свою правду. Роль арбітра у боротьбі релігії і науки за Бога у всі часи бере на себе філософія. І найцікавішим тут є те, що при вирішенні цієї проблеми філософія використо­вує ідею Бога. Річ у тому, що самі філософи вважають, що всі версії щодо походження людини і характеру її існуван­ня, в тому числі ідея, за якою Бог є творцем людини і світу для людини, мають сенс. Жодну з них не можна відкинути.

Виходячи з цього трактування, філософи дійшли думки: Бог існує завдяки тому, що людина сама для себе його відкри­ває, отже, творить. Це не заперечує ідеї, згідно з якою Бог створив людину, оскільки Він створив таку людину, якій притаманна здатність до творчості, що є іскоркою Божою, проявом його духу. Отже, людина у будь-якому випадку не може жити без Бога, тому що сенс життя визначається потя­гом до ідеалу, а як свідчить історія людства, людина завжди здатна цей ідеал обожнювати, тобто надавати йому надпри­родної здатності керуючої сили.

Співвідношення "Бог – людина" спонукає до висновку: в системі відношень "людина – світ" без людини для люди­ни Бога немає, а це означає, що вічність існування Бога, його творчий характер людина не може помітити поза своїм жит­тям і діяльністю.

Вірити чи не вірити в Бога – справа самої людини. Ніхто не має права змусити робити одне або інше. Ви самі вирішує­те, приймати чи не приймати Бога. І цим ви відрізняєтесь від нас, тих, хто вчився в школі в часи боротьби з релігій­ними віруваннями. В цьому – ваша перевага і перевага жит­тя в демократичному суспільстві.