Культура, гуманізм, прогрес

Термін "гуманізм", "гуманістичний" виник в епоху Від­родження і спочатку означав "людське", "світське" знання (studia humana) на противагу офіційному "університетсько­му", освяченому церквою, "божественному" знанню (studia divina). Отже, гуманістами були просто представники світ­ського, нецерковного знання. Проте минуло небагато часу, і термін "гуманізм" набув значно ширшого значення, ніж про­сто світське знання. Оскільки в центрі уваги гуманістів Відро­дження була людина, причому "співрівна" Богові людина-творець, то терміном "гуманізм" почали називати вчення, в якому головне місце посідає людина як найвища цінність, обстоюються права людини на земне щастя, вільний вияв і всебічний розвиток її розуму, почуттів, здібностей та здатно­стей, на повагу свободи і гідності.

Отже, гуманістичний характер культури визначається її здатністю забезпечувати всебічний розвиток здібностей та сутнісних сил людини, самореалізацію та самоутверджен­ня людини як особистості, повне розкриття її можливостей, реалізацію свободи людини в усіх сферах життєдіяльності. Звичайно це залежить не лише від культури як такої, а й від самої людини, оскільки вони (культура і людина) завж­ди органічно взаємопов'язані і не існують одна без одної. Проте позаяк культура характеризується історичністю, то і прояви її гуманістичності теж зумовлюються рівнем істо­ричного розвитку людської діяльності як основи розвитку і культури, і людини. Водночас на всіх історичних етапах свого існування – від виникнення і до наших днів, культу­ра спрямована на розвиток та удосконалення людини. Біль­ше того, гуманістичний характер культури виявляється уже в тому, що поза нею людина взагалі не могла б існувати як людина. Тому не випадково все настійніше сьогодні видатні мислителі наголошують на тому, що подальший розвиток людства і його існування залежать від розвитку культури, культивування людяності, любові до всього живого, утвер­дження в усіх сферах життєдіяльності ідеалів і цінностей гуманізму. Інакше не може бути мови не лише про со­ціально-культурний прогрес людини і людства, а й про їхнє існування взагалі. «Не випадково у XX ст. подальший прогрес людства май­же всі мислителі пов'язували з прогресом культури та її гу­маністичних засад – правди, добра, краси, любові.

У XX ст. зародились суспільні рухи, в яких боротьба з соціальним злом надихалась ідеалом любові і супротивники не розглядались як вороги. Тут слід згадати насамперед бо­ротьбу індійського народу за національне визволення під керівництвом Мохандаса Карамчанда Ганді та боротьбу аме­риканських негрів за громадянські права під керівництвом Мартіна Лютера Кінга. В обох випадках боротьба велась так, щоб у ворогах (відповідно — в англійських колонізаторах і в білих расистах) віднайти друзів. Організовуючи громадян­ську непокору, М. Ганді підкреслював, що вона не є виразом злостивості щодо уряду, а М. Л. Кінг наголошував, що відчу­ваючи відразу до расової ненависті, все ж слід любити тих, хто за нею стоїть.

Створене М. Ганді соціально-політичне і релігійно-філо­софське вчення незастосування й неприйняття насильства як засобу боротьби за справедливість, як засобу прогресу отримало назву "гандизму" й набуло значного впливу і по­ширення у світі. За М. Ганді, суть суспільного прогресу в цілому і культурного прогресу зокрема полягає у свідомому і добровільному обмеженні матеріальних потреб, у мораль­ному самовдосконаленні людини.

Заповідь любові до ворогів часто розглядають лише як мрію. Проте слід мати на увазі, що якщо ми ставимо за мету подолати ворожнечу між людьми і шукаємо шляхів пере­творення ворогів на друзів, то іншого шляху, крім шляху любові, не існує. Саме на цьому наголошували М. Ганді, М. Л. Кінг, Л.М. Толстой. Те саме стверджував, за легендою, і Ісус Христос. Саме любов до ворогів підносить людину, наго­лошують ці мислителі. Шлях любові надзвичайно важкий, але якщо не любов, не духовне єднання, то ненависть та на­сильство. Насильством можна досягти багато чого: зруйну­вати міста, держави, цивілізації, підірвати планету, але лише одного воно не може здійснити за будь-яких умов – пере­творити ворога на друга.

Ще в XIX – на початку XX ст. Лев Миколайович Тол­стой проголошував любов єдиним моральнісним і вищим основоположним законом життя. Для моральнісного світу, підкреслював Л.Толстой, закон любові є так само обов'язко­вим і безумовним, як для світу природи закон тяжіння. За­кон любові – це вічний ідеал.

Головну роль на цьому шляху, на думку Л. Толстого, відіграє четверта заповідь: "Не чини опору злу насильством", що забороняє насильство. Гуманіст наголошував, що насиль­ство не може бути благом ні за яких обставин, ніколи. До насильства не можна звертатися навіть тоді, коли тебе б'ють і завдають тобі шкоди. Не тільки на добро, а й на зло слід відповідати добром.

Чому саме ненасильство, непротивлення злу насильством є головною ідеєю, тією висотою, перед якою стоїть людина на безкінечному шлях її морального сходження до досконалості?

Насильство є протилежністю любові. Л. Толстой дав при­наймні три взаємопов'язані між собою визначення насиль­ства. По-перше, це ототожнення насильства зі вбивством чи загрозою вбивства. По-друге, насильство розглядається як зовнішній примус людини до чого-небудь. Потреба у зовніш­ньому примусі з'являється тоді, коли між людьми немає внутрішньої злагоди. І третє, найважливіше, визначення насильства полягає в тому, що чинити насильство — озна­чає робити те, чого не хоче той, стосовно кого чинять насиль­ство. У такому розумінні насильство збігається зі злом і є прямо протилежним любові. Любити – означає чинити так, як хоче інший, підпорядковувати свою волю волі іншого. Чинити насильство – означає робити так, як хочу я, підпо­рядковувати чужу волю своїй.

Центральний статус заповіді ненасильства, непротивлен­ня злу насильством пов'язаний з тим, що вона окреслює межу царства зла. Непротивлення – це значно більше, ніж про­сто відмова від насильства. Воно має також позитивний моральнісний зміст – визнання життя кожної людини священ­ним. Непротивлення злу насильством і означає насамперед визначення безумовної святості людського життя. Життя людини священне – священне не тлінним тілом, а безсмерт­ною душею. Непротивлення злу насильством, відмова від насильства переносить вирішення конфлікту в глибину людської душі. Відмовляючись чинити опір злу насильством, людина спрямовує свою активність до сфери внутрішнього морального самовдосконалення, визнає, що вона не може засуджувати чи виправдовувати інших. Вона владна лише над своєю власною душею, втручання ж у душевне життя інших людей забороняється.

На культивуванні людяності, активізації людського духу, піднесенні значення моральних цінностей у культурі наго­лошував також німецько-французький мислитель-гуманіст Альберт Швейцер (1875—1965).

Він шукав таку елементарну форму моралі, яка б не підда­валась викривленням і яку не можна було б порушувати з чистою совістю. Він знайшов її в принципі благоговіння перед життям. Тільки визнання святості життя в усіх його формах і проявах надає моральності людській діяльності, гарантує гармонійний розвиток культури та узгоджене життя в су­спільстві.

Втілюючи своє вчення в дійсність, А. Швейцер, будучи в тридцять років уже визнаним теологом і перспективним філо­софом, органістом і відомим у Європі музикознавцем, на під­ході до вершин слави вирішив усе заразом змінити: поміняти Європу на Африку, професійну працю на служіння стражден­ним, кар'єру вченого і музиканта на скромну долю лікаря, ясне щасливе майбутнє на невизначену життєву перспективу з неймовірними труднощами та непередбачуваними небез­пеками.

Ми також вважаємо, що характерною особливістю особи­стості та способу життя має бути подвижництво, служіння людям, коли людина стає поруч з тим, хто потребує допомо­ги. Адже програма прямої дії, безпосереднього служіння лю­дям має загальний характер. Усіх людей, незалежно від їх­нього становища, етика благоговіння перед життям націлює виявляти зацікавленість до всіх людей та їхньої долі й відда­вати своє людське тепло тим, хто його потребує.

Запропоноване рішення можна сформулювати так: циві­лізацію слід поставити на службу милосердній любові, пам'я­таючи, що любов має органічний зв'язок із волею до життя. Адже людина виявляє особливе, дійсно людське – благого­війне – ставлення до життя. В усвідомлюючої, мислячої лю­дини воля до життя доходить до злагоди з собою, і така само-узгодженість досягається в діяльності, що спрямовується бла­гоговінням перед життям. Тоді добром є все, що слугує збереженню і розвитку життя, а злом – усе, що нищить життя, руйнує його, шкодить йому.

Зриваючи квітку, людина творить зло, рятуючи поранену тварину – добро. Це так просто, так елементарно. Саме цю самоочевидність, що виявляється у кожному акті людської поведінки, ми можемо вважати важливим здобутком у розу­мінні взаємозв'язку культури, гуманізму і прогресу.