Зло – це почуття і усвідомлення людиною своєї здат­ності робити шкоду.

Слід зазначити, що добро і зло можуть бути двома проти­лежними властивостями одного й того самого явища. Напри­клад, вчення про мікросвіт і його застосування в енерге­тиці – це добро, а загроза термоядерної війни, яка виникла лише завдяки розвитку фізики мікросвіту, – зло. Тому по­няття "добро" розкриває свій зміст у повному обсязі лише через співвідношення з поняттям "зло".

Уявлення про добро і зло упродовж століть змінювалися. Ці зміни спричинені об'єктивним розвитком взаємин між людьми, мінливістю суспільних взаємозв'язків, культури. Тому уявлення про добре і зле можуть бути істотно відмінни­ми у різних народів, а то й протилежними. Наприклад, доб­ре відома проблема пояснення фактів існування зла у світі, що має принципове значення для релігійних віровчень. Адже якщо Бог є кінцевою причиною всього сущого, то, очевидно, він має нести відповідальність і за суспільне зло?

Були вчення, які пояснювали зло існуванням "темного начала". Однак канонічне для християнства вирішення було запропоноване Августином Блаженним (354–430 н. е.). Він вирішив проблему так: зло пояснив не як щось протилежне добру, а як його брак. Тиша, писав він, є відсутністю шуму, нагота – відсутністю одягу, хвороба – відсутністю здоров'я, а темрява – світла. Зло, отже, поставало не як самостійна сутність, а як відсутність добра, як ослаблення добра. Тим самим він звільнив Бога від відповідальності за існування зла. І хоча подібне звільнення було слабкою втіхою для ря­дових віруючих, воно все ж надихало оптимізмом, наверта­ло їх до віри в добродійність Бога, закликало людей не рем­ствувати на зло, а дякувати Богові за те добро, яке він втілив у існуючі реалії.

Отже, добро і зло слід розуміти як об'єктивні визначення певних подій, вчинків, які можуть бути конкретними істо­ричними явищами. При цьому поняття "добро" – найбільш загальний вияв духовного в людині, а "зло" – вияв безду­ховного.

Найчастіше бездуховність виявляє себе у вигляді амо­ральності – руйнування моральних засад суспільства.

Якщо духовність – творча сила формування людської душі, то бездуховність – руйнівна сила людського в людині, що фактично перетворює людину на тварину. Недарма лю­дей, що сіють бездуховність, живуть бездуховно, називають нелюдами. Переконатися в існуванні нелюдів (людей, про­сякнутих бездуховністю) можна на безлічі фактів. Це війни, зброя, що може знищити все живе на Землі, злочинність, байдужість, зневага, егоїзм та інші різноманітні вияви зла.

Поняття "добра" і "зла" виконують функцію формуван­ня почуття особистої відповідальності за власні вчинки. З огляду на те, що поняттям "відповідальність" позначають усвідомлення людиною (людністю) свого обов'язку перед су­спільством або іншою людиною, слід визнати, що воно дає змогу виявляти суть і значення певних вчинків, узгоджува­ти їх із процесами суспільного розвитку.

Без відповідальності існування суспільства стає немож­ливим, воно деградує й саморуйнується (розпадається). Тому усвідомлення відповідальності відбувається як самоусвідом­лення свого зв'язку з певною людністю (товаришем, роди­ною, народом, нацією, колективом, людством тощо), яке ро­зуміється як умова власного існування. Також існує зворот­ний зв'язок – певна людність відчуває і усвідомлює свою відповідальність перед певною особою, інакше ця людність духовно не здатна вимагати від неї відповідальних вчинків. Так чи інакше, люди здатні усвідомлювати своє колективне ставлення до певної особи. Відбувається таке почуття усві­домлення через визнання, що колектив (більшість) бажає певній людині зла чи добра; визнає її за добру чи злу; оцінює її вчинки негативно чи позитивно.

Кожна людина може стояти перед вибором між злом і добром. Можливо, цей вибір вже доводилось робити і вам. Варто замислитись над таким вибором. І все ж... – поспішай­те робити добро.