Розділ 13. Мова • 343

Це цікаво люди об'єднують слова в пропозиції. Так, люди не тільки можуть об'єднати які-небудь слова, але і об'єднати ці ж слова в іншому порядку, створивши пропозицію з іншим сенсом. Проведені дослідження показують, що навіть прості знаки мавпи не можуть об'єднати так, як це роблять люди. У міру накопичення даних стало очевидним, що на відміну від людських пропозицій виразу мавп часто мають високу повторюваність. Так, вираз «Ти мені банан мені банан ти» типово для мавп, що володіють знаками, але воно було б украй незвичайним для людської дитини. Коли вирази мавпи нагадують пропозицію, може опинитися, що мавпа просто наслідує послідовності знаків, створеній її вчителем-людиною. Так, деякі з виразів Уоши, понад усе схожі на пропозиції, з'являлися тоді, коли вона відповідала на питання; наприклад, вчитель робить знаки «Уоши їсть?», а у відповідь Уоши робить знаки: «Уоши їсть час». Тут поєднання знаків, створене Уоши, може бути частковим наслідуванням знаковій комбінації її вчителя. У свою чергу, людські діти зовсім не так вчаться поєднувати слова. Таким чином, можна вважати, що тварини не можуть опанувати мовою людини. Проте одне відносно недавнє дослідження на перший погляд ставить цей висновок під сумнів. Дослідники працювали з новим типомвипробовуваного — карликовим шимпанзе, чия поведінка, як вони вважають, більш схоже з людським, чим поведінка більш звичайних шимпанзе, що широко вивчалися. Випробовуваний семи років на ім'я Канци спілкувався шляхом маніпуляції символами, що позначали слова. На відміну від попередніх досліджень Канци вчився маніпулювати цими символами відносно природним чином, наприклад слухаючи своїх опікунів, тоді як вони вимовляли англійські слова і одночасно указували на символи. Що найважливіше, після декількох років навчання мові Канци проявляв деяку здібність до зміни порядку слів з метою змінити сенс повідомлення. Наприклад, якщо Канци збирався укусити свою єдинокровну сестру Муліку, він подавав сигнал «кусати Муліка»; але якщо сестра кусала його, він сигналізував «Муліка кусати». Отже Канци, мабуть, володів деяким синтаксичним знанням, що приблизно відповідало знанню дворічної дитини. Це інтригуючі результати, але відноситися до них треба з обережністю. По-перше, Канци до цих пір один з небагатьох шимпанзе, що проявляли які-небудь синтаксичні здібності; значить, залишається питання, наскільки загальними є ці результати. По-друге, хоча Канци, можливо, і має мовні здібності дворічної дитини, йому було потрібно значно більше часу, чим людині, щоб досягти цього; крім того, ми ще не знаємо, чи може Канци або який-небудь інший шимпанзе просунутися значно далі за цю крапку. Але, мабуть, основну причину скептичного відношення до того, щоб у будь-якої мавпи розвинулися мовні здібності, порівнянні з людськими, назвав Н. Хомській: «Якби яка-небудь тварина володіла так біологічно довершеною здатністю, як мова, але з якої-небудь причини не використало її до цих пір, це було б еволюційним дивом на зразок відкриття острова, жителів якого можна було б навчити літати». По; Аткинсон Р. Л., Аткинсон Р. С., Сміт Э. Е. і ін. Введення в психологію: Підручник для університетів /Пер. з англ. під. ред. У. П. Зінченко. — М.: Трівола, 1999

 

мируется в слово, яке одночасно виступає і як фраза, і як пропозиція. Потім здійснюється розгортання даного слова в цілі фрази. В результаті одна і та ж думка може бути виражена і словом, і цілою фразою.

Оскільки мова зайшла про взаємозв'язок мислення і мови, не можна не зупинитися на дослідженнях, що проводилися Л.С. Виготськім. Ми вже говорили про значення мови для мислення і прийшли до висновку про те, що мова є інструментом мислення. Проблема взаємозв'язку мови і мислення постійно цікавила і продовжує цікавити багато учених. Виготській вніс істотний внесок до розвитку даної проблеми. Він показав значення слова для психічного розвитку людини і його свідомості. Згідно його теорії знаків, на вищих ступенях розвитку наочно-образне мислення перетворюється на словесно-логічне