Що є механізмами свідомості

В даний час єдиної теорії свідомості немає. Тому існують різні підходи до розгляду свідомості. Так, біологічно орієнтовані учені намагаються пояснити поняття і закони психології на мові їх біологічних понять. Наприклад, звичайну здібність до пізнавання осіб можна спробувати пояснити виключно на мові нейронів і їх взаємозв'язків в певній ділянці мозку. Оскільки така спроба означає зведення психологічних понять до біологічних» пояснення подібного роду називаються редукионизмом. Виникнення спроб пояснити психічні явища з погляду біології не випадково. По-перше, психіка і фізіологія дуже тісно пов'язані один з одним. Багато психічних явищ супроводжуються виразно реєстрованими фізіологічними процесами. По-друге, успіхи фізіології вищої нервової діяльності, особливо експерименти І. П. Павлова, надали можливість пояснити психічні явища з біологічних позицій. Проте існує безліч законів, сформулювати які можна тільки на психологічному рівні. «Для ілюстрації розглянемо закон людської пам'яті, згідно якому в пам'яті зберігається сенс повідомлення, а не ті символи, які реально використовувалися для передачі цього сенсу. Так, через пару хвилин після прочитання цього абзацу, ви вже не зможете пригадати, які в точності слова використовувалися, хоча легко пригадаєте сенс тексту. Цей принцип діє незалежно від того, чи прочитали ви повідомлення або почули його. Але деяка частина біологічних мозкових процесів, що відбуваються при цьому, буде різною для випадків читання і слухання. При читанні спочатку працює частина мозку, що відповідає за зір, а при слуханні спочатку працює слухова ділянка мозку; отже, всяка спроба звести цей психологічний закон до біологічного закінчиться висуненням двох різних законів — одного для читання і іншого для слухання. І єдиний охоплюючий принцип буде при цьому втрачений». Приведений вище приклад з підручника американських авторів є не одиничним. Подумайте, чи можна пояснити етичні аспекти діяльності людини, його мораль з біологічних позицій? Звичайно ж, немає. Психічні явища, особлива свідомість людини, не можуть бути пояснені лише біологічними механізмами

функціями подразумеваются: довільна пам'ять, довільна увага, логічне мислення і ін.

У концепції Выготского* можна виділити три складові частини. Першу частину можна назвати «Людина і природа». Її основний зміст можна сформулювати у вигляді двох тез. Перший — теза про те, що при переході від тварин до людини відбулася кардинальна зміна відносин суб'єкта з середовищем. Впродовж всього існування тваринного світу середовище діяло на тварина, видозмінюючи його і примушуючи пристосовуватися до себе. З появою людини спостерігається протилежний процес: людина діє на природу і видозмінює її. Другу тезу пояснює існування механізмів зміни природи з боку людини. Цей механізм полягає в створенні знарядь праці, в розвитку матеріального виробництва.

Друга частина концепції Виготського може бути названа «Людина і його власна психіка». Вона містить також два положення. Перше положення полягає в тому, що оволодіння природою не пройшло безслідно для людини, він навчився опановувати власною психікою, у нього з'явилися вищі психічні функції, що виражаються у формах довільної діяльності. Під вищими


* Структура і зміст концепції Л. С. Выготского розглядається по лекції Ю. Б. Гиппенрейтер

з книги «Введення в загальну психологію».