СЛУХАННЯ ТА РОЗУЧУВАННЯ З ДІТЬМИ ПІСНІ “Ой Морозе, Морозенку”.

Зрозуміла все бідна мати. Мовчки, тихо пішла вона до річки і більше ніхто її вже не бачив. Люди, які пішли за нею, кажуть, що побачили на березі ріки дерево, якого раніше не було. То була верба, плакуча верба з довгими до землі, вітами. Старі люди кажуть, а хто хоче, вірить: якщо прислухатися, то можна було почути тихий, тихий шепіт листочків:

Будуть приходити люди, Я обізвуся до них:

Вбогі, багаті, веселі й сумні шелестом тихим вербової гілки,

Радості й тугу нестимуть мені, Голосом ніжним тонкої сопілки,

Їм промовляти душа моя буде. Смутними росами з вітів моїх..

МУЗИЧНИЙ ФОН: музика з сюїти “Пер Гюнт” Е.Гріга “Ранок.

Висновок: Сходить сонечко, народжується новий день, день, який дасть початок новим прекрасним пісням, які дійшли і до наших днів. “Ось де, діти, наша слава, слава України….” Як бачите, і марш, і пісні, зуміли нам розповісти про події, які відбувалися 300 років тому. І не просто розповіли, а оживили події давно минулих літ.

(Кінець уроку)

Зміст наведених уроків-образів показує, що вчитель може використовувати фольклор, як цілісну і динамічну систему, яка поєднує в художніх образах явища дійсності та відношення до них людини. Дуже важливим, на наш погляд, є положення про те, що народне мистецтво це “цілісний та витончений світ, який безжалісно порушується”, якщо з нього вихоплюють той чи інший елемент і коли його розміщують у невластивому оточенні (О.Потебня).

Художньо-образний синкретизм календарних свят надзвичайно різнобарвний (це і драматургія дії, і пісні, і вірші, і внутрішній особливий психологічний стан єднання з силами Природи і т.д.). Повноцінне осягнення дітьми молодшого шкільного віку ідей того чи іншого календарного свята ні в якому разі не допускає розчленованого вивчення окремостей музичної мови, літературних, поетичних прийомів тощо. Зрозуміти, осягнути, відчути все, що заложили у цих унікальних творах-синтезах наші предки можна лише через художньо образне мислення, через співпереживання.

В образності фольклору - глибинна сутність звичаєвої культури. Шанобливе ставлення до батька й матері, до землі і до хліба, знання свого родоводу, охорона честі родини, піклування про малят, про хворих, калік, стариків, шанування традицій, національної атрибутики любов до рідного, до культури свого народу, почуття приязні до інших народів. І все це не у нав'язливій формі моралі чи повчання, а в художньо-образній, яку дитина поступово присвоює змалку і яка стає згодом її “власністю”.

Особливе місце займає пісня - це великий образний світ, це саме життя в інтонації та слові, колискова пісня - це виховання дитини на рівні підсвідомості, і на цьому ж рівня залучення дитини до образного світовідчуття.

Старовинна казка-міф - це метафорична формула, в якій закодувались древні знання. Їх зміст може бути доступним нашим дітям тільки при умові активізації художньо-образного мислення.

Лаконічна, гостра, яскрава поетично-образна мова малих жанрів фольклору. Це приповідки, поговірки, різноманітний світ дитячої забави, загадки, скоромовки, усмішки, страшилки тощо. Цей пласт у влучних коротких висловах образної мови через метафори активізує художньо-образне мислення дітей.

Багатство, глибина, природовідповідність образів фольклору свідчить, що протягом тисячоліть створювалася система становлення Людини /система виховання дитини, основним дієвим механізмом якої єформування художньо-образного мислення і через нього залучення дитини до абсолютних життєвих цінностей.

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

 

1. Апраксина О.А. Методика музыкального воспитания в общеобразовательной школе: Учебное пособие для студентов пед. ин-тов. М.: Просвещение, 1983. -224 с.

2. Асафьев Б.В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. Изд. 3-е. - М.: Музыка, 1973. - 144 с.

3. Балтарович З. Українська народна медицина. К.: АБРИС. – 1994. -336с.

4. Барабаш О. Про теоретичні основи інтонації в українознавстві // Українське народознавство і проблеми виховання учнів. - Ч. 1. - Івано-Франківськ, 1995.- С. 117-121.

5. Блонский П.П. Избранные педагогические и психологические сочинения: В 2 т. - М.: Педагогика, 1979. - Т. 2. - С. 5 - 340.

6. Блонский П.П. Избранные педагогические и психологические сочинения: В 2 т. - М.: Педагогика, 1979. - Т. 2. - С. 5 - 340

7. Брушлинский А. В. Мышление и прогнозирование (Логико-психологический анализ). - М.: Мысль, 1979. - 230с.

8. Брушлинский А. В. Культурно-историческая теория мышления. — М.: Высш. шк. 1968. - 124 с.

9. Ващенко І. Основні проблеми педагогіки майбутнього // Педагогіка толерантності. – 1998, № 2. - С. 86-95.

10. Возрастные и индивидуальные особенности образного мышления учащихся /Под ред. И.С. Якиманской. - М.: Педагогика. –1989. –224 с.

11. ВыготскийЛ.С. Воображение и творчество в детском возрасте.; Психологический очерк. - 3-е изд. - М.: Просвещение, 1991. - 93с.

12. Выготский Л.С. Психология искусства /Под ред. М. Ярошевского. - Педагогика, 1987. -334с.

13. Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / Исследования мышления в советской психологии. - М.: Наука, 1966. - С. 236-277.

14. Гилфорд Дж. Структурная модель интеллекта / Психология мышления. - М.: Прогресс. - 1965. - 205 с.

15. Горюнова Л.В. Развитие ребенка как его жизнетворчество // Музыка в школе.-1993, № 1. -С. 15-21.

16. Гошовский В.Л. У истоков народной музыки славян. - М.; -1971.

17. Завальнюк А.Ф. Типология украинских летних обрядовых песен и их восточно-словянский субстрат. Автореферат дис. … канд. искус. наук. К., - 1983. -20 с.

18. Зязюн І.А. Педагогічна майстерність як мистецька дія. // Рідна школа.: - 1995, № 7-8. - С. 31-50.

19. Іваницький А.І. Українська народна музична творчість. К.: -Музична Україна. - 1990. - 336 с.

20. Кабалевський Д.Б. Як розповідати дітям про музику? -К.: Муз. Укр. -1982. - 320

21. Карпенко І.М. Духовний ідеал ноосфери і катарсична сутність виховання //Педагогіка і психологія: -1998, № 2. -С. 12-14.

22. Кадобнова И., УсачеваВ., Школяр Л. Занятия музыкой в I классе четырехлетней начальной школы // Музыка в школе. – 1989, № 3. - С. 16-24.

23. Колесса Ф. М. Фольклористичнїі праці. -К. -1970.

24. Коляденко Н.П. Синестезія мистецтв як фактор художньої інтеграції // Взаємодія мистецтв: методологія, теорія, кінцеве гуманітарне утворення. Астрахань-1997 - С. 45-47.

25. Коробицина М.Б. Проблема психологической подготовки учителя к опознаванию эмоций учащихся: Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 ОГПИ К.Д. Ушинского. - Одесса, 1992. - 116 с.

26. Костюк А.Г104.. Теория музыкального воспитания и формирование нового человека. - К.: Муз. Україна, 1982. - С. 159 - 172.

27. Костюк О.Г. Сприймання музики і художня культура слухача. К.: Наукова думка, 1973. - 117 с.

28. Крупник Е. П. Психологическое воздействие искусства на детей школьно­го возраста: ис. д-ра психол. наук. - М., 1990. - 46 с.

29. Лук А.Н. Мышление и творчество. М.: -1976. -144 с.

30. МедушевскийВ.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. - М.: Музыка, 1976. – 254с.

31. Морозова С.Н. Из истории массового музыкального воспитания. Яворский //Музыкальное воспитание в школе: Сб. ст. / Сост. Апраксина. - Вып. 12. - М.: Музыка, 1977. - С. 75 - 85.

32. Морозова С.П. Идея развития творческих способностей учащихся в педагогическом процессе деятельности Б.Л. Яворского // Теория и практика вокально-хоровой подготовки учителя общеобразовательной школы: Сб. ст., Изд-во МГПИ. - 1980. - С. 75 - 85.

33. Обучение и развитие / Экспериментально-педагогическое исследование. Под ред. Л.В. Занкова. - М.: Педагогика, 1975. - 440 с.

34. Падалка Г.Н. Опосредованные педагогические воздействия в системе формирования эстетического отношения личности к искусству // Формирование эстетического отношения к искусству: В 6-ти т. Т.1. - М.: Изд-во АПН СССР, 1991. -С. 232-236.

35. Потебня А.А. Объяснения малорусских и сродных народных песен. В 2-х томах. - Варшава. Т.1. - 1883., Т 2 -1887

36. Потебня А.А. Теоретическая поэтика. -М.: Высш. школа. -1990.- С. 22-54.

37. Раппопорт С.Х. О природе художественного мышления /Эстетические очерки: вып.-М..-1967. – С 48-69.

38. Раппопорт С.Х. Художественное представление и художественный образ //Эстетические очерки: вып. 2, - М., 1973.- С 45-84.

39. Реброва О.Є. Актуальні аспекти розвитку творчого самовираження молодших школярів. //Наук.вісн. ПУДПУ ім.Ушинського. Вип. 8-9. - Од. - 2002. - С. 48-54.

40. Рогозина В. Введення елементів інтеграції мистецтв у навчання школярів. //Рідна школа. – 1999, № 10. -С. 49.

41. Ростовський О.Я. Педагогіка музичного сприймання: Навч.-метод. посібник. - К.: І3МН, 1997. - 248 с.

42. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. В 2-х томах - М.: Педагогика, 1989. - Т.1. -320 с; Т.2- 328 с.

43. Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: Навч. посібник. - К.: І3МН, 1998. - 248 с.

44. Рудницька О.П. Світоглядна функція мистецтва //Мист.та освіта. –2001, № 3.

45. Селье Ганс. От мечты к открытию / пер. с англ., ред. Кондрашевой М.Н., Хорола И.С. - М.: Прогресс, 1987. - 368 с

46. Сименов П.В. Катарсис и антикатарсис: социально-психологический подход к воздействию искусства // Вопросы психологии. 1994, № 1. -С. 5-7.

47. Сохор А.Н. Вопросы социологии и эстетики музыки: В 3-х т. - Т.1. Л.: Сов. композитор, 1981. - 296 с.;

48. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. К., 1992. - 231с.

49. Стельмахович М.Г. Етнопедагогіка. Київ, 1994. - 229 с.

50. Сухомлинский В.А. Изб. Сочинения. - К.: Радянська школа, 1976. - 337с.

51. Сявавко Є.І. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку – К., 1974.

52. Флоренская Т.А. Проблема психологического катарсиса как преобразователя личности / Психол. механизмы регуляции соц. поведения - М.: 1979. - 105 с.

53. Шрагина Л.И. Логика воображения / Уч. пос. Одесса: Полис, - 1995.- 111с.

54. Якиманская И.С. Возрастные и индивидуальные особенности образного мышления учащихся. - М. Педагогика . 1989. - 204 с.