Художня біографія

Художня біографія — це специфічне міжродове жан­рове утворення. Однією з найважливіших її жанрових рис є творче змалюння життєвого шляху конкретно-історичної особи, реалізоване на основі справжніх документів і подій свого часу з глибоким зануренням письменника в її духов­ність і внутрішній світ, соціальну та психологічну природу історичних діянь. Такий творчий підхід до документально-біографічної оповіді може й повинен здійснюватися в органічній єдності принципів наукового дослідження й художнього домислу, виходячи з об'єктивної логіки дос­ліджених фактів і подій біографії героя. Реалізується ху­дожня біографія в найрізноманітніших жанрах: від опові­дання до роману. Класиками документально-біографічної прози (художньої біографії) стали А. Моруа, І. Стоун, Р. Роллан, С. Цвейґ, Б. Франк, Е. Людвіґ, Д. Ліндсей, Ю. Тинянов, Б. Окуджава. В українській літературі по­мітне місце посідають художні біографії Шевченка («Петер­бурзька осінь» О. Ільченка, «Тарасові шляхи» О. Іваненко, «В степу безкраїм за Уралом» 3. Тулуб, «Син волі» В. Шев­чука), Марка Вовчка («Марія» О. Іваненко), Лесі Українки («Дочка Прометея» M. Олійника), П. Тичини («Кларнети ніжності» П. Загребельного).

337 —


---------- —-~----------------------- ~ ЛІТЕРАМ

1. Академические школы в русском лите­
ратуроведении. Москва, 1975.

2. Античная басня. Москва, 1991.

3. Античные гимны. Москва, 1988.

4. Античные мыслители об искусстве. Москва,
1938.

5. Апушкин Я. Драматическое волшебство.
Москва, 1966.

6. Аполлинер Г. Предисловие к пьесе «Груди
Тиресия» // Театр. 1988. № 4.

7. Аристотель. Сочинения: В 4 т. Москва,
1984. Т. 4.

8. Банк И. Нить времен. Ленинград, 1979.

9. Бараков В. С. Литературный портрет.
Ленинград, 1985.

 

10.Бахтин M. M. Литературно-критические
статьи. Москва, 1986.

11.Белецкий А. И. Избранные труды по теории
литературы. Москва, 1964.

12.Белинский В. Г. Собрание сочинений:
В 3 т. Москва, 1948.

13.Бентли Э. Жизнь драмы. Москва, 1978.

14.Білецький Ф. М. Жанри прозаїчних творів
// Українська мова і література в школі.
1965. № 9.

15.Борев Ю. Е. Метод в системе эстетики //
Вопросы литературы. 1961. № 2.

16.Брауде Л. Ю. К истории понятия «лите­
ратурная сказка» // Известия АН СССР.
Серия литературы и языка. 1977. Т. 36.
№ 3.

17. Васильковский А. Т. Жанровые разновиднос­
ти русской советской поэмы. Киев, 1979.

18.Возняк М. Історія української літератури:
У 2 кн. Львів, 1994.

19.Волькенштейн В. Драматургия. Москва,
1960.

20. Гегель Г. В. Ф. Эстетика: В 4 т. Москва,
1968-1971.

21. Гоголь Н. В. Собрание сочинений: В 7 т.
Москва/1986. Т. 6.

22. Голоеенченко Ф. М. Введение в литературо­
ведение. Москва, 1964.

23. Грицай М. С., Бойко В. Г., Дунаевська Л. Ф.
Українська народна поетична творчість.
Київ, 1983.

24. Днепров В. Г. Черты романа XX века. Москва;
Ленинград, 1965.

— 338 —


/S. Домбровський В. Українська стилістика І ритміка: Українська поетика. Мюнхен, 1993.

26. Ершов Л. Ф. Сатирические жанры русской
советской литературы. Ленинград, 1977.

27. Журбіна Е. И. Теория и практика худо­
жественно-публицистических жанров
(Очерк. Фельетон). Москва, 1969.

28. Каверин В., Новиков В. Новое зрение.
Москва, 1988.

29. Каган М. С. Морфология искусства. Ленин­
град, 1972.

30. Кипнис В. Трагикомедия // Литературная
учеба. 1988. № 4.

31. Клим'юк Ю. Про естетичну природу притчі
// Слово і час. 1993. № 5.

32. Колесса Ф. М. Українська усна словесність.
Львів, 1938.

33. Костюк Г. Записники Володимира Вин-
ниченка // Винниченко В. Щоденник.
Едмондтон; Нью-Йорк, 1980. Т. 1.

34. Краткая литературная энциклопедия:
В 9 т. Москва, 1962-1978.

35. Крижаніеський С. Художні відкриття і
літературний процес. Київ, 1979.

36. Кузьмин А. И. Повесть как жанр литературы.
Москва, 1984.

37. Лессинг Г. Э. Гамбургская драматургия.
Москва, 1953.

38. Литературные манифесты западноевро­
пейских классицистов. Москва, 1980.

39. Литературные манифесты западноевро­
пейских романтиков. Москва, 1980.

40. Лужановский А. В. Жанровая специфика
рассказа // Принципы анализа литератур­
ного произведения. Москва, 1984.

41. Мифы народов мира: Энциклопедия: В 2 т.
Москва, 1991-1992.

42. Мотылева Т. Свободная форма // Вопросы
литературы. 1978. № 12.

43. Нестер 3. М. Поэтика памфлета. Киев,
1973.

44. Паршина Т. В. Фельетон // Русская речь.
1977. № 4.

45. Поспелов Г. Н. Лирика. Москва, 1976.

46. Прокопает Ф. De arte poetica. Могилев,
1786. Кн. 3.

47. Семенюк Г. Ф. Українська драматургія 20-х
років. Київ, 1993.

— 339 —


48. Словарь литературоведческих терминов
/ Под ред. Л. И. Тимофеева и С. В. Тура-
ева. Москва, 1974.

49. Стенник Ю. В. О специфике жанровой при­
роды басни // Русская литература. 1980.
№ 4.

50. Теория литературы: Основные проблемы
в историческом освещении: В 3 т. Москва,
1962-1965.

51. Українка Леся. Зібрання творів: У 12 т. Київ,
1977. Т. 8.

52. Українська літературна енциклопедія:
У 5 т. Київ, 1990. T. 2.

53. Франко І. Зібрання творів: У 50 т. Київ,
1976-1986.

54. Фролова К. П. Цікаве літературознавство.
Київ, 1991.

55. Хализев В. Е. Понятие литературного рода
(к истории вопроса) // Вестник МГУ.
Серия IX. Филология. 1976. № 2.

56. Хализев Б. R Драма как род литературы.
Москва, 1986.

57. Чернец Л. В. Литературные жанры. Москва,
1982.

58. Шеллинг В. Философия искусства. Москва,
1966.

59. Шоу Б. Автобиографические заметки:
Статьи. Письма. Москва, 1989.

60. Энциклопедический словарь юного лите­
ратуроведа. Москва, 1988.

61. Эпштейн М. Парадоксы новизны. Москва,
1988.

62. Hamburger K Die Logik der Dichtung. Stutt­
gart, 1957.

63. Ruttkovfski W. Die literarischen Gattungen,
Reflexionen über eine monifizierte Funda­
mentalpoetik. Bonn und München, 1968.

64. Wilson E. The theater Experience. New York,
1988.


О

û.