ФІЛОСОФІЯ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Середньовічна філософія — філософський напрям, що виник на території Римської імперії з II ст. та розвивався на європейському континенті до XVI ст.

 

Етапи історичного розвитку Найвідоміші представники Основні риси


Теоцентризм

 

Тертулліан Карфагенський (160—220 рр.);
Августин Блаженний (354-430 рр.);
Фома Аквінський (1225—1274 рр.);
Ансельм Кентерберійський (1033—1109 рр.);
Вільям Оккам (1285—1349 рр.);
Майстер Екгарт (1260—1327 рр.)

 

Патристика II—III ст. Апологетика

 

 

Креціонізм  

 

 

Патристика II—VIII ст  
  Грицька     Римська  

 

 

 

Есхатологія

 

 

 


Провіденціоналізм

 

Теодіцея

 

Представники арабомовної середньовічної філософії(VII—XII ст.)  
Аль Кінді (800—879 рр.)  
Аль-Фарабі (870—950 рр.)
Ібн-Сіна (Авіцена) (980—1037 рр.)
Ібн Рушд (Авероес) (1126—1198 рр.)  

 

Схоластика V—XIV ст.
  Рання     Зріла   Пізня    

 

Особистісність

 

Ревеляціонізм  


 


 

ГОЛОВНІ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ
Апологетика (від грец. «захищаю») — історичний етап розвитку середньовічної філософії, головною характеристи­кою якого стали захист і виправдання християнсько­го віровчення доказами розуму
Аскетизм - (від грец. «вправа, подвиг») — моральний принцип, який полягає у відмові від життєвих благ, приду­шенні природних бажань зметою самовдосконален­ня або досягнення морального чи релігійного ідеалу
Віра особливе ставлення до реальних або уявних об'єктів (явищ), коли їх істинність приймається без теорети­чного й практичного доведення
Гріховність релігійний термін, що означає природну неповно­цінність людського буття, його внутрішню ущерб­ність, що виявляється у відмові від духовної єдності зБогом і виборі зла
Догмат (від грец. «закон, правило, постанова») — в серед­ньовічній філософії означає головне положення того чи того віровчення, яке приймається без доказів (як безперечна істина)
Екзегеза (від грец. «витлумачую») — метод трактування біб­лійних істин без зміни їх сутності, використовувався в середньовічній філософії (апологетиці, патристиці, схоластиці) під час вивчення Святого Письма
Есхатологія (від грец. «кінцевий» і «вчення») — релігійне вчення про остаточну долю людства (складова будь-якої релігійної ідеології)
Єресі (від грец. «відбір, учення, школа») — релігійні вчення, течії, які перебувають в опозиції до панівної релігійної системи
Креаціонізм (від лат. «створення») — розуміння світу як резуль­тату Божого творіння
Молитва у монотеїстичних релігіях — єдина гідна форма спіл­кування людини зБогом

 

 

Номіналізм (від лат. потеп — «ім'я, назва») —• один з головних напрямів схоластики, який обстоював об'єктивне іс­нування лише одиничних предметів, заперечував положення реалізму, визнавав об'єктивне існування загальних понять у розумі Бога
Одкровення надприродне безпосереднє отримання істини, яке має місце лише серед обраних людей у мить їхнього містичного просвітлення
Особистісність релігійно-філософська концепція, згідно з якою лю­дина є унікальним творінням завдяки своїй богопо-дібній сутності
Патристика   (від лат. раїгез — «отці церкви») — термін для по­значення сукупності теологічних і філософських учень II—VIII ст.
Провіденціоналізм (від лат. ргоуійепііа — «передбачення, провидін­ня») — релігійно-філософське розуміння причин су­спільних подій як прояву волі Бога, а їх сенсу — як наперед визначеного наміру Бога
Ревеляціонізм концепція, згідно зякою істина міститься в божест­венному одкровенні, зафіксованому у Святому Письмі
Страждання протилежність позитивної діяльності, стан болю, хвороби, горя, суму, страху, тривоги; у християнсь­кій традиції сприймалося як кара за гріхи
Схоластика (від лат. вНсоїа — «школа») — середньовічна філо­софія, що намагалася дати теоретичне обґрунтуван­ня релігійному світогляду
Теодіцея (від грец. «бог», «справедливість», букв, «боговип-равдання») — релігійно-філософське вчення, метою якого є доведення того, що існування зла у світі не заперечує уявлень про Бога як абсолютне добро
Теологія раціональна систематизація віровчення тієї чи тієї релігії
Теоцентризм принцип середньовічної теологічної філософії, згід­но з яким головною причиною всього оточуючого світу, найвищою реальністю та головним предметом філософських досліджень є Бог