Класична німецька філософія.

Німецька класична філософія є значним і вагомим етапом у розвитку світової філософії, що охоплює період духовно-інтелектуального розвитку. Її представниками є Еммануїл Кант (1724 – 1804), Йоган Готліб Фіхте (1762 – 1814), Фрідріх Вільгельм Шеллінг (1775 – 1854), Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770 – 1831), Людвіг Андреас Фейєрбах (1804 – 1872).

Принципи німецької класичної філософії:

1. Всіх представників німецької класичної філософії об’єднує розуміння ролі філософії в історії людства і в розвитку світової культури. Вони вважали, що філософія покликана критично само пізнати людську життєдіяльність, зробили предметом спеціального філософського дослідження людську історію і людську сутність. Кант, Фіхте, Гегель бачать філософію чітко систематизованою наукою. Філософія має будувати себе як науку гуманістичної спрямованості.

2. Філософи надали філософії вигляду широко розробленої та диференційованої спеціальної системи дисциплін, ідей, понять та категорій.

3. Німецька класична філософія розробила цілісну діалектичну концепцію розвитку.

4. Німецька класика виробила певні загальні принципи підходу до проблеми історичного розвитку, запропонувавши досліджувати його науково-теоретичними засобами і виділивши деякі його загальні закономірності.

5. Розглядаючи проблеми людини, німецька класична філософія концентрує увагу навколо принципу свободи та інших гуманістичних цінностей.

Основні проблеми німецької класичної філософії: проблема науковості філософії, онтології, гносеології, філософської антропології, філософії історії, філософії права, філософії релігії, етики, естетики та ін.

Принципи німецької класичної філософії:

- активності та діяльності – в основі всіх знань, понять і думок лежить людська активність; ми знаємо лише те і настільки, що і наскільки увійшло в контекст нашої діяльності;

- системності знання – будь-яке знання набуває свого обґрунтування, достовірності та виправдання лише в системі знань;

- розвитку – у світі все пов’язане з усім; цей загальний зв'язок резюмується єдиним результатом – розвитком;

- рефлексії розвиток знань, а також і розвиток взагалі можливий лише тому, що кожен крок у процесах буття входить в єдине ціле. Тому розвиток постає поглибленням і збагаченням змісту тих процесів, що розвиваються. Розвиток пізнання відбувається через рух від неусвідомленого до усвідомленого, від усвідомленого частково – усвідомленого повніше.

Основні ідеї І.Канта.Основоположником німецької класичної філософії був Еммануїл Кант (1724 – 1804). У філософській діяльності І.Канта виділяють три періоди:

1. До критичний (50-60-ті рр. XVIII ст.). Кант розробив космогонічну гіпотезу, згідно з якою Сонячна система є продуктом поступового охолодження газової туманності. Тут вперше поняття еволюції було поширено на космічні явища. Праця – «Загальна природна історія і теорія неба».

2. Критичний (70-80-ті рр. XVIII ст.). Були розроблені найважливіші ідеї. На першому плані в цей період перебуває ідея так званого «коперниканського перевороту» у філософії. До І.Канта вважали, що пізнання є результатом дії на людину зовнішніх чинників. При цьому людина сприймає (перебуває пасивною), а світ діє на неї. Кант проголосив, що пізнання і знання постають результатом людської 9насамперед – розумової) активності. Людина пізнає лише тією мірою, якою сама випробовує природу, ставить їй запитання, вибудовує гіпотези і конструкції. Копернік ніби зрушив Землю, а Кант зрушив людину, поклавши край її пасивності. Праці – «Критика чистого розуму», «Критика здатності судження».

Якщо пізнання змінює напрям і здійснюється від людини (як суб’єкта) до дійсності (об’єкта), виникає запитання: звідки людський інтелект бере перший, початковий зміст для своїх побудов? У відповідь на це запитання Кант окреслив концепцію пізнавального процесу, яка починається із визначення джерел пізнання: 1) чуття, які дають матеріал пізнання через органи чуття; 2) розсудок, який продукує форми пізнання, за допомогою розсудку реальність мислиться. Через синтез чуття і розсудку перед нами постає дещо визначене в інтелектуальному, знаттєвому плані. Наші звички здійснення подібних синтезів Кант називає досвідом.

Досвід – це узгодження інтелектуальних форм і даних відчуттів, він дає предметне наповнення нашому інтелекту. Значить досвідчена людина – це людина, яка не просто багато бачила, а яка здатна це бачене ще й перевести у півні міркування і висновки.

Із розуміння пізнання випливає, що без дій розуму та розсудку наш пізнавальний досвід неможливий.

3. Антропологічний (90-ті рр. XVIII ст.). До надбань філософії Канта слід віднести також його етичні, естетичні та соціологічні ідеї. У сфері моралі він виходив із визнання вихідної рівності від людських розумів як суверенних чинників свідомого вибору поведінки. З такої рівності випливає, що кожен окремий розум повинен у прийнятті рішень діяти як загальний розум. На цій основі формулюється кантівський «категоричний імператив» («остаточне повеління»). Це означає, що людина, обираючи певний тип поведінки, повинна припускати можливість такої поведінки для будь-кого. У сері естетики він дійшов висновку, що там, де йдеться про мистецький смак людини, не діють закони логічного обґрунтування. Тому естетичні сприйняття є цілісні, неаналітичні, непрагматичні, і естетичні судження будуються як ціннісні, оцінні.

Глибокими і повчальними були ідеї І.Канта щодо руху історії: в основі історичного процесу лежать природні потреби людини. Але людина внаслідок своєї обмеженості і незахищеності повинна виявити свої розумові здібності і стати творцем нового життя. Розум рухає людські дії, а також визначає прямування історії до справедливого, розумно організованого громадянського суспільства, де повинні запанувати закони, рівність, справедливість та загальний мир. Праця – «Антропологія з прагматичного погляду».

Філософські ідеї Й.-Г. Фіхте та Ф.-В.-Й. Шеллінга.Ідеї Канта із захопленням сприйняв Фіхте, який ще більше підсилив ідею активності суб’єкта (людини) у процесі пізнання. Фіхте вважав, що весь зміст пізнання або ж зміст наших уявлень можна вивести з активності Я: «Джерелом будь-якої реальності постає Я, оскільки воно є безпосереднім. Тільки через посередництво Я і разом з ним надається і поняття реальності». За Фіхте, самоутвердження Я тотожне з його буттям. Але задля того, щоб з діяльності Я виник хоч якийсь зміст, йому треба мати межі, границі діяльності. І оскільки єдиною реальністю є лише Я, то воно може розмежовуватися тільки з самим собою. Щодо людини, то Фіхте вважав діяльність її першим і основним визначенням: «Діяти! Діяти! – ось для чого ми існуємо». Відповідно, особливою цінністю стає свобода.

Інший представник німецької класичної філософії Шеллінг, поділяючи думки Канта і Фіхте, по-своєму змінив в деях Фіхте змістові акценти. Шеллінг вважав, що вихідним пунктом для знання та виявлення будь-якої реальності є Я, яке себе усвідомлює. Удь-які кроки такого самоусвідомлення постають як єдність, тотожність об’єкта та суб’єкта. Водночас вони є сторонами розуму, що усвідомлює себе, який лише один може бути початком як знання, так і реальності. Отже, такий розум є єдністю дій та споглядання, але це вже не окремий індивідуальний розум, а всезагальний світовий.

Шеллінг приходить до висновку, що необмежені, довільні прояви Я мають більш цілісний, більш синтетичний характер. Тому мистецтво перевершує науку.

Філософські ідеї Гегеля.Гегель у своїх працях надав ідеям класичної філософії системно-завершеного вигляду. У 20-ті роки ХІХ ст. гегелівській філософії надано статус офіційної філософії прусського уряду. Він вважав, що основою світу є духовна субстанція – абсолютна ідея, яка є єдністю свідомості та самосвідомості. Це не лише субстанція, а й суб’єкт, тобто діючий розум. Це означає, що абсолютна ідея: 1) усе породжує; 2) усе охоплює; 3) все залучає у поле свого інтелектуального споглядання.

Якщо це так, то виходить, що абсолютна ідея вибудовує реальність сама із себе й водночас залучає усе це (реальність та її конструювання) у свій зміст. Тобто вона весь час збагачується, нарощує свою змістову наповненість, залишаючись єдиною та всеохоплюючою. Це означає, що вона не може мати ніяких зовнішніх чинників для своїх дій, а тільки внутрішні. Постає проблема визначення внутрішніх джерел руху, активності абсолютної ідеї, а отже, і всього, що існує. Оскільки рух – це зміни, то він передбачає наявність внутрішніх відмінностей, граничним проявом яких постають протилежності. Саме протилежності є граничними межами можливої мінливості будь-яких предметів і явищ у межах певної якості. Протилежності того ж самого предмета, які невіддільні одна від одної, постають разом як протиріччя – єдність та боротьба протилежностей. Тобто річ, осмислена через суперечності (протилежності), постає водночас внутрішньо цілісною, проте варіативною, різноманітно виявленою Тому Гегель висунув на перший погляд зовсім парадоксальну тезу: «протиріччя є ознакою істини». Протиріччя постають «душею» всієї конструкції гегелівської філософії. Якщо протилежності дають нам цілісні окреслення предмета, то це означає, що всі його проміжні стани являють собою певне співвідношення, певну пропорцію поєднання протилежних якостей. Тобто предмет постає як суперечливий, мінливий, рухливий. У протилежних виявленнях він ніби сам відрізняється від себе, залишаючись єдиним, але різноманітно виявленим та суперечливим. Саме таке бачення засад світу називається діалектикою. Внаслідок того, гегелівську філософію називають діалектичною.

Оскільки абсолютна ідея постає єдиною основою реальності, то вона із необхідності демонструє свій суперечливий характер, проходячи послідовно в своєму життєвому циклі через стадії: 1) тотожності; 2) відмінності-протилежності; 3) внутрішнього синтезу. Проте тотожність – це лише один бік сутності абсолютної ідеї, а інший – це відмінність. Що доходить до ступеня протилежності. Абсолютна ідея проходить три стадії свого розвитку, що становлять її життєвий цикл: 1) само тотожність ідей (її зміст = логіка); 2) відмінність – заперечення попереднього стану (мінливість, еволюція) «Антитеза»; 3) заперечення другої стадії – (заперечення заперечення). Завершення самопізнання (абсолютне знання) «Синтез». Зрозуміло, що цей цикл зумовлений розвитком внутрішніх суперечностей.

Коли протилежності синтезуються, виникає нова якість, бо виникають нові протилежності і нові межі їх взаємодії. У такому разі, абсолютна ідея повністю розгортає усі свої можливі визначення, пройшовши шляхом: еволюції природи → людської історії → пізнання. Тому весь рух завершується абсолютним знанням. Досвід самовизначень може нагромаджуватись і далі, тому розвиток іде шляхом заперечення та заперечення попереднього заперечення, тобто спіралеподібно.

Гегель, порівняно з Аристотелем, створив нову логіку – логіку діалектичну, логіку протиріч. До неї входять три частини – буття; сутність; поняття. Свою логіку Гегель розглядав, як логіку розуму, а не розсудку, тобто це була логіка, здатна здійснювати рух думки в окресленнях цілого, а не частково, уникаючи протиріч, але і не консервуючи їх. Гегель обґрунтував думку про існування трьох рівнів діяльності свідомості: чуттєвість (те, що надане свідомості), рефлексія (свідома фіксація чуттєвості, розумове оперування її матеріалом), рефлексія рефлексії (самосвідомість, фіксація свідомістю власних актів). Тому діалектична логіка Гегеля – це логіка само усвідомленої думки, логіка вибудовування різноманітного змісту в межах того ж самого розуму.

Принципи гегелівської філософії:

- принцип тотожності мислення і буття (все, що є породжене мисленням, може бути зведеним до нього);

- принцип всезагального зв’язку (все пов’язане з усім);

- принцип розвитку.

Завдяки діалектичному методу мислення Гегель окреслив еволюцію природи, історії та особи як єдиний, але розмаїтий процес, у якому свобода та необхідність, добро і зло, єдине та множинне, сутність і явище постають не окремими реаліями, а елементами світової цілості, причому розвиненіші форми вбирають у себе попередні, але підпорядковують їх новим законам, і, отже, утворюється не лише система співіснування, а й підпорядкування (ієрархії). Звідси випливає вимога Гегеля розглядати кожне явище історично, у розвитку та крізь його внутрішні протиріччя.

Недоліки вчення Гегеля:

- панлогізм, тобто панування логіки над усім і усіляким змістом реальності;

- намагання підпорядкувати одиничне, індивідуальне загальному;

- телеологізм, тобто розгляд історії як такої, що йде до завершення через виконання призначеної їй мети. Праці – «Феноменологія духу», «Філософія історії»; «Філософія природи», «Філософія права», «Наука логіки», «Естетика».

Філософські ідеї Л.Фейєрбаха.Був одним з учнів Гегеля. Докладно вивчивши філософію Гегеля, він побачив у ній «логізовану теологію». Замислившись над причинами панування релігії у суспільній думці, Фейєрбах дійшов висновку про те, що релігія:

- втілює віковічні людські мрії та ідеали;

- змальовує досконалий світ;

- виконує функції компенсації людської немічності, недосконалості, страждання.

Звідси випливає висновок: «Релігія постає як тотожний із сутністю людини погляд на сутність світу та людини. Але не людина підноситься над своїм поглядом, а погляд над нею, одухотворює та визначає її, панує над нею Сутність і свідомість релігії вичерпується тим, що охоплює сутність людини, її свідомість та самосвідомість. У релігії немає власного, особливого змісту».

Якщо релігія є сутністю людини, якщо вона є свідченням людської необхідності, то за Фейєрбахом, слід повернути людині всю повноту її життя, піднести, звеличити людину. А для того насамперед слід визнати за потрібні й необхідні всі прояви людини. Все через людину, і тому справжньою філософією може бути лише антропологія. Фейєрбах вимагає від філософії повернення до реальної людини, до реалій людини, до її дійсних проявів. Мислить не душа, не мозок, а людина.

На місце любові до Бога, він закликає поставити любов до людини, на місце віри в Бога – віру людини в саму себе. Філософія любові здатна витіснити релігію як перекручену форму людського самоусвідомлення. Єдиним Богом для людини постає тільки і тільки людина. А людське спілкування з природою та собі подібним стає основним людським скарбом.

Отже, Фейєрбах був чи не першим філософом, який помітив вичерпування ідейного потенціалу класичної філософії. Акцентування принципово діалогічної природи людини, ролі людського почуття, зокрема любові, знайшло зацікавлений відгук у багатьох мислителів ХІХ та ХХ ст