Рівне – 2007

 

Характеристика матеріального творіння

 

"Знання є вищою сходинкою самоусвідомлення. Зараз Я відкрию тобі це знання, що розрубує вузли прихильності до матеріального світу". [Ш.Б. 3.26.2] "Як сонце, що сходить, розсіює пітьму, що огорнула небо, так і це знання про матеріальний космос, засноване на наукових фактах, виганяє з розуму серйозного учня ілюзорне бачення подвійності. Навіть якщо ілюзія так чи інакше заволодіває серцем учня, вона не зможе запанувати там назавжди". [Ш.Б. 10.24.28]

 

Санкґ'я - це філософська система, що аналізує матеріальні елементи, з яких складається матеріальний світ і пояснює різницю між матерією і духом. Основи цієї філософії викладені мудрецем Капіладевою Муні14. Філософія санкґ'ї призначена для людей, що живуть у матеріальному світі. Вона допомагає вийти з-під впливу нижчих якостей (гун) матеріальної природи, які змушують живих істот страждати. Це знання надає можливість досягти вищої досконалості життя і зрозуміти свою істинну природу. Практика цього аналітичного філософського методу, що одержав назву санкґ'ї, іменується знанням і самоспогляданням.

У "Шрімад-Бгаґаватам 3.26.3" говориться, що Абсолютна Істина - це пуруша15, вищий дух. Пуруша значить "особистість". Усі відомі нам люди теж є особистостями, але в кожного з них є початок. Це значить, що коли вони з'явилися на світ, то їхнє життя почалася у визначений момент часу, що можна встановити. Однак Абсолютну Істину називають не має початку (анади) і початком усього сущих. Абсолютну Істину називають також душею чи духом, що пронизує собою все суще. Подібно до того як індивідуальна свідомість пронизує кожну клітинку нашого тіла, так і вищу свідомість пуруші перебуває в кожнім куточку творіння. Пояснити це можна на прикладі сонячного світла і світла, що виходить від невеликого джерела світла. Сонячне світло видне усюди - і в кімнаті, і в небі, тоді як світло електричної лампочки можна побачити тільки на обмеженій відстані. Аналогічним образом, присутність нашої свідомості можна відчути тільки в межах нашого тіла, тоді як вищу свідомість можна відчути всюди. Свідомість, що пронизує собою усе, не обмежена тимчасовими рамками. У неї немає початку, і, отже немає кінця. Про матерію не можна сказати, що вона не має початку. Подібно тому як у нашого матеріального тіла є початок, є воно й у тіла всесвіту. Наше матеріальне тіло виникло завдяки існуванню душі, і точно так само гігантське тіло всесвіту виникло завдяки існуванню вищої душі.

 

"Матеріальна свідомість є причиною обумовленого життя живої істоти, умови якої нав'язує йому матеріальна енергія". [Ш.Б. 3.26.7]   "Причиною виникнення матеріального тіла обумовленої душі, органів чуттів цього тіла і керуючих ними напівбогів є матеріальна природа". [Ш.Б. 3.26.8]  

 

Процес творіння неможливо здійснити, якщо відсутні наступні п'ять складових цього процесу: 1. почуття; 2. воля; 3. мислення; 4. знання; 5. дія.

Ці п'ять складових необхідні для того, щоб процес творіння здійснився, тому що сама по собі мертва матерія не здатна що-небудь створити. Процес творіння може проходити, тільки якщо хтось контролює його і керує їм. Сама по собі матерія може тільки руйнуватися. Для того, щоб людині щось створити в цьому світі, йому необхідно: 1) відчути що це необхідно для нього; 2) мати бажання це зробити; 3) продумати план здійснення; 4) мати знання як це зробити; 5) діяти за продуманим планом. Що вже говорити про створення матеріального всесвіту. Таким чином, космічний прояв виникає в результаті з'єднання духовного чуття, вищої волі, досконалого мислення, абсолютного знання і непогрішної дії.

Космічний прояв поділяється на два світи: 1. духовний; 2. матеріальний.

Своїми матеріальними очима ми не можемо бачити духовні планети, що знаходяться за межами нашого всесвіту і належать до вищого виміру. На відміну від духовного світу, матеріальні планети створюються у визначений момент часу і так само у визначений момент часу руйнуються. Вони не вічні і підвладні впливу часу і простору.

У визначеному місці духовного неба (брахмаджьоті16) час від часу з'являється хмара, і закрита ним частина неба, що є сукупністю матеріальних елементів, і називається махат-таттвою17. Це місце є матеріальним небом, у якому потім виявляються нескінченна безліч всесвітів.