Відповідно до гун матеріальної природи

Гуни Їжа гл.17.8-10 Релігійні обряди гл. 17.11-13 Аскетизм* гл.17.17-19 Благодійність гл. 17.20-22
саттва Чиста й без зусиль отримана. Збільшує тривалість життя, очищує свідомість, дає здоров'я, щастя, задоволення; масляниста, соковита, здорова, приємна серцю Відповідно до писань (шаст), з почуття обов’язку, без очікування нагороди 3-х видів (тіла, мови й розуму), вчинені людиною, що має трансцендентну віру, без очікування матеріальної вигоди, заради задоволення Всевишнього З почуття обов’язку, без бажання вигоди, з огляду на час, місце й особистість
раджас Що дає негайне задоволення почуттям. Занадто гірка, солона, кисла, пряна, гостра, суха й занадто гаряча; викликає страждання, нещастя й хвороби Заради матеріальної вигоди, з почуття гордості З почуття гордості, заради поваги, пошани й поклоніння Заради одержання вигоди, з бажанням у майбутньому насолодитися плодами, зроблена неохоче
тамас Нечиста й служить причиною страждань. Приготовлена більше трьох годин до вживання, несмачна, несвіжа, протухла, нечиста, що складається із чужих недоїдків Без дотримання писань (шастр), без роздачі освяченої їжі (прасада), без читання молитов (мантр), без винагороди священнослужите-лів і без віри З дурості, самокатування, заподіяння шкоди й загибелі інших У нечистому місці, у невизначений час, невартій людині або без належної уваги й поваги

 

Якщо людина знає механізм, яким чином ці гуни взаємодіють, то вона зможе змінити вплив цих гун на себе, це дасть їй знання, куди далі рухатися й що далі робити. Тобто, якщо людина хоче стати успішною у бізнесі, то їй для цього потрібно спілкуватися з тими, хто досяг успіху. Точно так само, бажаючи успішно вдосконалюватися на шляху самосвідомості, їй потрібно спілкуватися із кваліфікованими в цьому людьми. І тоді в неї так само все буде виходити. Вона буде одержувати рішучість і натхнення на цьому шляху.

 


14 Капіладева - син Кардами Муні та Девахуті, втілення Верховного Бога-Особи

15 Пуруша - той, що насолоджується, або носій чоловічого начала; жива істота чи Верховний Господь

16 брахмаджьоті - духовне сіяння, що виходить з тіла Брахмáна

17 махат-таттва - сукупна свідомість, джерело всіх майбутніх істот, чисте благочестя з домішкою пристрасті, тінь чистої свідомості, конгломерат матерії і духу, проміжна сходинка від чистого духу до матеріального існування.

18 гуни - у буквальному перекладі "мотузки", а також "якості, властивості"; у філософії санкґ'ї під гунами розуміють три основні початки матеріальної природи, три "режими діяльності" ілюзорної матеріальної енергії, що обумовлюють живих істот; гуни визначають спосіб життя, мислення і діяльність душі, на яку вони впливають.

19 Брахмáн - безособова іпостась Абсолютної Істини

20 Параматма - форма Верховного Бога Вішну, у якій Він знаходиться у серці кожної істоти

21 матеріальне его (оманне) - повна експансія Особистості Бога: змушує насолоджуватися матеріальною природою, знає принципи творіння і терміни його дозрівання, прив'язує до матеріального існування на основі грубих чуттів і умоглядних висновків

 

22 манах - непостійний розум, основна функція якого приймати чи відкидати, виходячи з різних бажань; породжувані їм думки формують бажання

23 буддгі - проникливість, необхідна для збагнення предметів, що допомагає чуттям зробити правильний вибір; ознаки розуму: сумнів, омана, вірне представлення, пам'ять, сон

24 шабда - тонкий по природі об'єкт слуху; субстанція, що передає представлення про предмет, вказує на присутність того, хто говорить, схованого від наших очей і являє собою тонку форму ефіру, тобто тонкий образ реального предмету

 

25 аханкара - свідомість, затьмарена матеріальною скверною, що знаходиться під владою оманного его

26 вірат-пуруша (вірат-рупа) - концепція, відповідно до якої весь матеріальний всесвіт являє собою тіло Господа; всесвітня форма Бога

 

27 кала - форма Господа, що є експансією Його початкової форми

* 1 год. Напівбогів дорівнює 360 земних років

* Аскетизм для тіла – поклоніння Богу, священикам (брахманам), духовному вчителю (гуру) і старшим, а також чистота, прямота, цнотливість і не насилля. Аскетизм мови – говорить людям слова правдиві, приємні, направлені на благо, що не створюють для людей тривоги. Аскетизм розуму – задоволеність, простота, стриманість та очищення свідомості.