Gospel Music

Anthem music, later called 'spirituals', and much later 'gospel' music, while having a direct and vital link to Africa is distinctly American music. A music so much a part of the fabric of the sum of American music that much of the popular idioms of today can be traced to gospel music.

Different individuals have various definitions of gospel music. But, for those who believe, this is a way for all to come together as one, look ahead to the future, and refurbish our faith. For those who believe, gospel music is a blissful noise for the Lord. It has also been said that gospel music can stir different emotions with its lyrics and tunes; hence, there is an increasing number of gospel music audiences around the world.

But when did gospel music really start? According to some studies, the history of gospel music dates back to the 18th century. This was an era where hymns were usually lined and repeated in a call and response fashion. On the other hand, the spiritual and work songs of the African slaves came along. These slaves were prohibited from many things and were punished for offending their masters. Such situations did not hinder them from worshipping and learning to create their own worship hymns, however.

From 1900 through the 1930s, gospel music was attributed to the social changes in the United States where blacks from the South were moving to other areas of the country with their own gospel music. After this period, noted people who are attributed to gospel music's success came into the picture.

During the 30s, Thomas A. Dorsey was given credit for the crucial development of gospel music. He created songs combining shouts of praise and emotional fervor with his won contemporary style. This was mostly unwelcomed in churches. This era in the history of gospel music was named the Dorsey Era and Thomas Dorsey was named the Father of Contemporary Gospel Music.

During the 1940s, gospel ensembles and quartets sprang to life. These groups traveled all over the U.S., creating a demand for this type of music. On the other hand, the 50s brought the piano and the organ to gospel music. Some performers on this era were The Clara Ward Singers, The Staple Singers of Chicago, and Albertina Walker.

Nowadays, gospel music is still evolving. Many gospel music artists even believe that it is now coming into the mainstream and that they are to introduce gospel music to the mainstream audience.

Vocabulary

vital link – життєвий зв’язок

refurbish – освіжити

faith – віра

blissful – блаженний, щасливий

stir – хвилювати, схвильований

а slave – раб

to prohibit – забороняти

to punish – карати

to offend – ображати

to hinder – перешкоджати, заважати

worshipping – богослужіння

to attribute – приписувати, відносити

crucial – ключовий, вирішальний

a demand – попит, потреба

mainstream – основний

Task 2. Translate into English

Історія музики R'n'B

Ритм-н-блюз (також ритм-енд-блюз) (англ. Rhythm and blues, скорочено R&B або R’n’B) – жанр популярної музики, який спершу виконували афроамериканські музиканти, і який увібрав у себе поєднання блюзу, джазу та госпелу. Термін було введено в 1949 році редактором чартів американського журналу «Billboard» замість виразу «расова музика» (race music), поширеного раніше.

Музичний напрямок R'n'B з’явився в кінці 1950-х років і був пов’язаний з урбанізацією т.зв. «сільських» американських негрів Півдня, які грали «сільський блюз» (country blues). При цьому виконавці кантрі-блюзу, які акомпанували собі на акустичній гітарі зіштовхнулись з тим, що в людних закладах їх просто не було чути: тоді-то і стали застосовуватись мікрофони, звукознімачі для гітари та електрооргани.

У 1939 році з'явилась електрогітара. Електрифікація та поява нової техніки сприяли не лише розвитку звукозапису, але і фактично стали причиною виникнення нового стилю блюзу. Тепер гурт із чотирьох осіб міг грати гучніше та сильніше, ніж традиційний великий біг-бенд з вісімнадцяти виконавців.

До початку 1950-х років ритм-енд-блюз перестав бути музикою «лише для чорних», розповсюдивши свій вплив серед білих тинейджерів. Дискжокей Алан Фрід, помітивши цю тенденцію, придумав для білих свою назву ритм-енд-блюзу – «рок-н-ролл», тим більше, що з’явились нові герої цього жанру – Білл Хейлі, Елвіс Преслі, Карл Перкінс, Бадди Холли. Приїзд на гастролі в 1950-ті роки чорних представників ритм-енд-блюзу в Англію, де у британської молоді проблем з расизмом не було, зробиз там справжню революцію, яка стала причиною виникнення таких напрямків як «Британський блюз» та «Мьорсі-біт», заклав підвалини рок-музики.

Task 3. Put the questions to the underlined words:

a. From 1900 through the 1930s, gospel music was attributed to the social changes in the United States where blacks from the South were moving to other areas of the country with their own gospel music.

b. Thomas A. Dorseycreatedsongs combining shouts of praise and emotional fervor with his won contemporary style.

Task 4. Answer the following questions:

1. What is Anthem music?

2. What is the definition of the gospel music?

3. When did gospel music start?

4. What era in the history of gospel music was named the Dorsey Era?

5. When did gospel ensembles and quartets spring to life?

Task 5. Retell the text.