Внутрішнє і зовнішнє як психологічна проблема

Ще Декарт, а за ним й інші мислителі тлумачили зовнішні впливи як причину чуттєвого образу. З цього положення робилися висновки, що людина пізнає не об'єктивний світ, а лише ефект, який виникає в ре­зультаті впливу зовнішніх речей на її органи чуття. Отже, зовнішнє виз­навалось як причина і як «ініціатор» процесу, що породжує психічне.

З'ясовуючи питання про «зовнішнє», зовнішній світ, варто розгля­нути деякі поняття, що так чи інакше розкривають його сутність. Так, нерідко для позначення того, що оточує людину, вживається термін «се­редовище». Середовище — це сукупність усіх умов, які оточують предмет (річ, рослину, тварину, людину), і безпосередньо чи опосередковано ті нипають на нього. Ті умови, які не впливають на предмет, не входять по його середовища.

Для позначення того, що існує, існувало й існуватиме в просторі- часі не залежно від людини, що може тлумачитися як дійсне, можливе і неможливе її середовище, використовується поняття про об'єктивну ре­альність, дійсність.

Поняття, що дає змогу відокремити об'єктивно існуюче від об'єктивнно не існуючого і яке найповніше узагальнює все суще в його мате- ріальних і духовних визначеннях, це поняття «буття». Наприклад, люди­на може розглядатися в позиції «усередині-буття» і як така, що проти­стоїть небуттю своєю споглядальною активністю і пізнавально-перетво­рюючою діяльністю.

Буття, з яким людина активно взаємодіє, позначається поняттям «світ». Те у світі, що створене людиною і стає реальністю (суб'єктивною чи об'єктивною), в якій вона об'єктивується і до якої може поставитись як суб'єкт, визначається поняттям «життєвий світ».

У реальності життєвого світу внутрішнє і зовнішнє можуть начебто розчинятися, зникати. Це ті щасливі й водночас трагічні моменти, коли на зміну суб'єктно-об'єктному протистоянню в пізнанні, перетворенні приходить відчуття існування як такого, екзистенції, присутності в бут­ті, єдності зі світом, загострене переживання реальності небуття, своєї скінченності.

Саме остання суперечність актуалізує внутрішню активність люди­ни в її двобої з небуттям як «зовнішнім» і водночас таким, що вимагає замислитися, відшуковувати смисл свого існування у світі.

Якщо «внутрішнє» ототожнюється з душевним, духовним, то «зов­нішнім» для нього може бути тілесне. Якщо «внутрішнє» розглядається у структурному аспекті, або з точки зору рівнів детермінації психічної активності, то й тут можна дійти до поділу на глибинну (іманентну) й поверхову (реактивну) причинність, розглядаючи їх, знову ж таки, як внутрішнє і зовнішнє.

Типовим для психології є також трактування психічної активності як внутрішньої, а того, що можна спостерігати й об'єктивно зафіксува­ти у формі поведінки, вчинку, продуктивності діяльності, — як зовніш­нього.

Проте головною причиною для включення в систему психології цих понять є необхідність пояснення природи психічного, рушійних сил йо­го розвитку.

Чи існує така психічна причинність? Чи поширюється на психіку філософська теза про «спонтанність» розвитку? Що чи хто виступає справжнім регулятором психічної активності? Ці та інші важливі питан­ня вимагають визначитися щодо проблеми «внутрішнього і зовнішньо­го». І не дивно, що найгостріші дискусії у вітчизняній психології точи­лися саме навколо цієї проблеми.

Фундаментальний взаємозв'язок внутрішнього і зовнішнього дослі­див С.Л. Рубінштейн. Будь-який вплив одного явища на інше, зазначав він, переломлюється через внутрішні властивості того явища, на яке цей вплив здійснюється. Результат будь-якого впливу на явище чи предмет залежить не тільки від явища чи тіла, що на нього впливає, а й від при­роди, від власних внутрішніх властивостей того предмета або явища, на який цей вплив справляється. Усе в світі взаємозв'язане і взаємозумовлене. У цьому розумінні все детерміноване, але це не означає, що все може бути однозначно виведене з причин, які діють як зовнішній по­штовх відокремлено від внутрішніх властивостей і взаємозв'язку явищ.

Закономірності становлення і розвитку внутрішнього процесу пере­ходу зовнішнього у внутрішнє, об'єктивного в суб'єктивне як процес «інтеріоризації», «поетапного формування розумових дій» стали предме­том дослідження Л.С. Виготського, О.М. Леонтьєва, П.Я. Гальперіна та ін.

Внутрішнє (суб'єкт), за Леонтьєвим, діє через зовнішнє і цим саме себе змінює. Положення це має реальний смисл. Адже з самого початку суб'єкт життя взагалі виступає лише як такий, що володіє «самостійною силою реакції», але ця сила може діяти тільки через зовнішнє. У цьому зовнішньому і здійснюється перехід з можливості в дійсність: її конкре­тизація, розвиток і збагачення, тобто її перетворення, як суть перетво­рення і самого суб'єкта, її носія. Тепер у вигляді перетвореного суб'єкта він і виступає як такий, що змінює, переломлює у своїх поточних спра­вах зовнішні впливи.

Формули Рубінштейна «зовнішнє через внутрішнє» і Леонтьєва «внутрішнє через зовнішнє» з різних позицій, у чомусь доповнюючи, а в чомусь заперечуючи одна одну, спрямовані на розкриття складного ме­ханізму функціонування і розвитку психіки людини.

Розуміючи можливість звуженого чи тенденційного тлумачення своєї формули, Рубінштейн, зокрема, зазначає, що психічні явища виникають не в результаті пасивної рецепції зовнішніх впливів, які діють механічно, а в результаті зумовленої цими впливами відображувальної діяльності мозку, яка слугує для здійснення взаємодії людини як суб'єкта зі світом.

Український психолог Костюк здійснює спробу відшукати спосіб інтеграції, синтезу підходів Рубінштейна і Леонтьєва до розв'язання психологічної проблем зовнішнього й внутрішнього. Замість двох антиттичних формул він пропонує робоче формулювання принципу детер­мінізму: психіка суб'єкта детермінується продуктами актуальної і постактуальної взаємодії з об'єктом і сама виступає важливою детермінан­тою поведінки й діяльності людини.

Проблема зовнішнього її внутрішнього може дістати позитивне 1>п ів'я іання, коли від цих досить абстрактних понять здійснити рух у напрямі з'ясування специфічних особливостей кожного зі «світів» — «макрокосмосу» й «мікрокосмосу», що приховуються за ними.

Зовнішнє може розглядалися стосовно внутрішнього як відображене в ньому бутя. Психіка, свідомість, з точки зору онтологічного підходу, при цьому набувають значення «всередині-буття» (Рубінштейн) своєрідного живого«внутрішнього дзеркала», за допомогою якого буття усвідомлює себе як таке. Онтологізація психічного, на думку В.А. Роменця, робить його дійсним феноменом буття, активною силою, що формує образ світу. Зовнішнє з іншого погляду, є те, що породжене внутрішнім, ( його виявом або продуктом, зафіксованим у знаках чи матеріальних предметах.

Зовнішнє і внутрішнє можуть також диференціювати не як статич­ні «світи», а як «форми активності, що мають різні джерела». Так, Д.М. Уннадзе пропонує розрізняти «інтрогенну» поведінку, яка визначається ін­тересами мотивації та «екстрагенну», що визначається зовнішньою необхідністю.

С.Л.Рубінштейн з цього приводу підкреслював, що психічне не є тільки внутрішнім, суб'єктивним, маючи на увазі, що психіка виступає детермінантою поведінки, причиною тілесних змін: не визнання, а за­перечення, ігнорування ролі психічних явищ у детермінації поведінки людей.

Суттєве доповнення до цього дає К.О. Абульханова-Славська. Під вну­трішнім вона розуміє не «фізіологічне» чи «психічне», а специфічну при­роду, власні властивості, власну логіку розвитку, специфіку руху даного тіла чи явища, на яке чиниться зовнішній вплив. Це внутрішнє забезпе­чує специфічний для даного явища спосіб «заломлення зовнішніх впли­вів, які стають дедалі складнішими у явищах внутрішнього розвитку». Під зовнішнім розуміють не частковий, випадковий вплив, а всі ті зовніш­ні умови, які співвідносяться у своїй якісній визначеності з внутрішнім.

Таким чином, необхідність уведення в обіг психологічної науки па­радигми «зовнішнє-внутрішнє» визначається суттєвими чинниками. Са­ме в межах цієї парадигми розв'язуються проблеми детермінації та само-детермінації психічного, його автономії від біологічних та соціальних чинників, проблеми психічної причинності, психічного не тільки як ві­дображення, а й як активно діючої, ініціативної перетворюючої сили.

«Межа» між внутрішнім і зовнішнім досить умовна, і водночас безу­мовними є існуючі нетотожність, незбіг, суперечливість суб'єктивного й об'єктивного.