Акорди (укр.)

3. Акорди Акорд Це співзвуччя з 3-х або більше звуків, розта¬шо¬ва¬них по терціях; або співзвуччя, утворені з нього. Тризвук (основний акорд) Акорд, який складається з 3-х звуків, розташованих по терціях, а між крайніми звуками – квінта. Це основний акорд. Мажорний тризвук Тризвук, який складається з: В3 + М3 = Ч5 між крайніми звуками.Мажорний тризвук є тонічним у мажорній гамі. Коли мажорний тризвук будується від звуку, він позначається як «великий»: В53.¬ Мінорний тризвук Тризвук, який складається з: М3 + В3 = Ч5 між крайніми звуками.

Мінорний тризвук є тонічним у мінорній гамі. Коли мінорний тризвук будується від звуку, він позначається як «малий»: М53. Назва звуків тризвуку Нижній звук тризвуку називається основним тоном або примою; середній звук – терцовим тоном; верхній звук квінтовим тоном.Обернення тризвуку Оберненням тризвуку називається перенесення нижного звука на октаву угору (можно верхнього на октаву униз) Два інші звука залишаються на місці. Кожен тризвук має два обернення: 1) Секстакорд; 2) Квартсекстакорд.

Основний тон акорду завжди знаходиться на вер¬хів¬ці кварти.Секстакорд (І обернення тризвуку) Щоб утворити секстакорд, треба нижний звук три¬звуку перенести на октаву угору, а інші два залиши¬ти на місці. Секстакорд завжди будується від терцового тона тризвуку (ІІІ ступеня); складається 3 + 4 = 6 між край¬німи звуками; коли будується в тональності, то позначається Т6, S6, Д6, ІІ6, ІІІ6, VІ6, VІІ6. Основний тон знаходиться угорі акорду, на верхівці кварти. Мажорний секстакорд (І обернення В53) Складається з М3 + Ч4 = М6 між крайніми звуками.

Якщо секстакорд будується від звуку, то він позначається як «великий»: В6. Мінорний секстакорд (І обернення М53) Складається з В3 + Ч4 = В6 між крайніми звуками.Якщо секстакорд будується від звуку, то він позначається як «малий»: М6. Квартсекстакорд (ІІ обернення тризвуку) Щоб утворити квартсекстакорд, треба нижній звук секстакорду перенести на октаву угору, а інші два звуки залишити на місці. Квартсексакорд завжди будується від квінтового тону тризвуку (V ступеня) складається з 3 + 4 = 6 між крайніми звуками, коли будується в тональності то позначається Т64, S64, Д64, ІІ64, ІІІ64, VІ64, VІІ64. Основний тон знаходиться у середині акорду, на верхівці кварти. Мажорний квартсекстакорд (ІІ обернення тризвуку В53) Складається з Ч4 +В3 = В6 між крайніми звуками.

Якщо будується від звуку, то позначається як «великий»: В64. Мінорний квартсекстакорд (ІІ обернення М53 ) Складається з Ч4 + М3 = М6 між крайніми звуками.

Якщо будується від звуку, то він позначається як «малий»: М64. Разгорнутий тризвук Тризвук з подвоєним у октаву основним тоном. Схеми будови три¬звуку та його обернень (за інтер¬валь¬ним складом) Тризвук 53 3 + 3 = 5. Секстакорд 6 3 + 4 = 6. Квартсекстакорд 64 4 + 3 = 6. Види тризвуків Вид тризвуку залежить від його будови. Існує чотири види тризвуку: мажорний, мінорний, зменьшений, збільшений Зменьшений тризвук наVІІ ст (у ма¬жорі та гармо¬ніч¬ному мінорі) Зменьшеним називається тризвук, який складається з 2х малих терций (м3), а між крайніми звуками зменьшена квінта (м3 + м3 = зм5) Він будується на VІІ ступені мажору і гармонічного мі¬нору, розв`язується у неповний тонічний три¬звук (відсутній квінтовий тон) з подвоєним основ¬ним тоном.

Позначається по виду зм53, якщо в тональности – VІІ53. Септакорд (основний акорд) Акорд, який складається з 4х звуків, розташованих по терціях, а між крайніми звуками септіма. Це основний 4х – звучний акорд.

Види сепакордів Вид септакорду залежить: 1) від розміру септіми між крайнніми звуками; 2) від виду тризвука у основі (унизу) септакорду. Наприклад: «великий мажорний» сепакорд означає, що в цьому септакорді В7 між крайніми звуками, та мажорний тризвук унизу.Найбільш вживані септакорди: великий мажорний, малий мінорний, малий мажорний (Д7), малий зменьшений (м VІІ7)та інші. Домінантовий септакорд (Д7) Домінантовим називається септакорд, який бу¬дує¬ться на V ступені мажору та гар¬мо¬ніч¬но¬го мі¬нору; складається з В3 + М3 + М3 = =М7 між край¬ні¬ми звуками.

По виду - це ма¬лий мажорний септ¬акорд (М7 між край¬німи зву¬ками, та В53 у основі), роз¬в`я¬зується у не¬пов¬ний тонічний тризвук (від¬сут¬ній квін¬то¬вий тон) з потроєним основним то¬ном. Позна¬чається Д7. Д7 – основний 4х звучний акорд Головні тризвуки, їх обернення та розв`язання V – T64 T53 III – T6 I – T53 I – S64 T53 (I) S53 VI – S6 T64 (V) IV – S53 T6 (III) II – Д64 Т6 (ІІІ) Д53 VII – Д6 Т53 (І) V – Д53 Т64 (V) І класичний (кадансовий) зворот 1. Т53 S64 Д6 Т53 І І VІІ І [Т53 S64 Д6 VІІ53 Т] І І VІІ VІІ І 2. Т53 S64 Д65 Т53 (з подв.1) І І VІІ І 3. Т53 S64 VІІ7 Т53 (з подв. 3) І І VІІ І 4. Т53 S64 VІІ7 Д65 Т53 (з подв. 1) ІІ класичний (кадансовий) зворот 1. Т6 S53 Д64 Т6 ІІІ ІV ІІ ІІІ 2. Т6 S53 Д43 Т53 (розгорн) ІІІ ІV ІІ І 3. Т6 S53 Д2 Т6 (з подв. 1) ІІІ ІV IV IIІ 4. Т6 II7 Д43 Т53 (розгорн.) ІІІ ІІ ІІ І 5. Т53 ІІІ53 Т6 один з варіантів ІІ кл. звор ІІІ класичний (кадансовий) зворот 1. Т64 S6 Д53 Т64. V VІ V V 2. Т64 S6 Д7 Т. V VI V І 3. Т53 VI53 T64 (S6) Д7 Т. І І VІІ І 4. Т64 S6 Д7 VI53 [Т64 Д7 T]. Гармонія В музиці – наука про акорди та їх поєднання.

Визначення виразності («сучасна гармонія»). Обернення сентакорду Кожен септакорд має три обернення. І – починається від терцового тона сентакорда. Назва – квінтсентакорд.

Секунда – угорі акорду. ІІ – почінається від квінтового тона септакорда.

Назва – терцквартакорд. Секунда знаходиться у середині акорду. ІІІ - почінається від септімового тона сентакорда. Назва – секундакорд. Секунда знаходиться унизу акорду.Основний тон у оберненнях завжди знаходиться на верхівці секунди. Домінантовий квінтсекстакорд Д65 (І обернення Д7) Будується на VІІ ступені мажору та гармонічного мінору, складається з м3 + м3 + в2, розв`язується у тонічний тризвук з подвоєним основним тоном; позначається Д65. Домінантовий терцквартакорд Д65 (ІІ обернення Д7) Будується на ІІ ступені мажору та гармонічного мінору, складається з м3 + в2 + в3, розв`язується у розгорнутий тонічний тризвук; позначається Д43. Домінантовий секундакорд Д2 (ІІІ обернення Д7) Будується на ІV ступені мажору та гармонічного мі¬¬нору, складається з в2+в3+м3, розв`язується у т¬нічний секстакорд (на ІІІ ступені); позначається Д2. Схема септакорду та його обернень Д7 (V) = 3 + 3 + 3 T (I) з подв. 1 Д65 (VІІ) = 3 + 3 + 2 T53(I) з подв. 1 Д43 (ІІ) = 3 + 2 + 3 T53(I) розгорн Д2 (ІV) = 2 + 3 + 3 T6(ІІI) з подв. 1 Таблиця розв`язання тризвуків у ладі Т53 (І53) на І ст. ІІ53 Т (неповн) ІІІ ст. ІІІ53 Т6 ІІІ ст. S53 (ІV53) T6 IIІ ст. Д53 (V53) T64 V ст. VI53 T64 V ст. VІІ53 Т (неповн) І ст. Альтеровані тризвуки у гармонічному мажорі Т53 В гармонічному мажорі альтеруються усі тризвуки, до яких входить VІ понижений ступінь. Це тризвуки ІІ, ІV та VІ ступенів. Все вони відносяться до функції S. Тризвуки Вид у dur нат Вид у dur VIb Пряме розв`яз. Непряме розв`язув. VІ53 М53 Зб53 Т64 (V) Д7 – Т ІV53 (S53) В53 М53 Т6 (ІІІ) Д2 – Т6 ІІ53 М53 Зм53 Т(ІІІ)неповн Д43 – Т53 Як будувати послідовності акордів 1) Виписуємо позначення акордів. 2) Під кожним позначенням підписуєм сту¬пі¬нь, на якому будується позначений акорд. 3) На нотному стані виписуєм нижній звук (бас) кожного з акордів. 4) До басу дописуєм всі інші звуки в кожному акорді. Увідні септакорди Увідним називається септакорд, побудований на VII ступені ладу. В залежності від ладу існують 2 види увідних септакордів: малий та зменьшений.

Увідні септакорди відносятся до функції домінанти.

Малий увідний септ¬акорд Будується на VІІ ступені тільки натурального ма¬жо¬ру. Складається з м3+м3+в3=м7 між край¬ні¬ми зву¬¬ками, тобто за видом–це малий змень¬ше¬ний септ¬¬акорд (м7 та зм53) Розв`язується у Т53 (то¬ніч¬ний тризвук) з подвоєним терцовим тоном (для униꬬнення паралельних квінт при розв`язанні). Поз¬начається МVІІ7. Може переходити у Д65 (не¬пря¬¬ме розвя`зання) з подальшим його розв`язан¬ням. МVІІ7 відноситься до функції домінанти.

Пряме розв`язання Розвя`зання акорду у тонику.

Непряме розв`язання Перехід акорду у найближчий акорд домі¬нан¬ти з подальшим його розвя`занням у тоніку. Зменьшений тризвук (на ІІ ст) у міно¬рі та гармонічному мажорі Зменьшений тризвук будується не тільки на VІІ сту¬пені мажору та гармонічного мінору, а й на ІІ сту¬пені мінору та гармонічного ма¬жо¬ру. Він роз¬в`язується у неповний тонічний три¬звук (відсутній ос¬новний тон) з подвоєним тер¬цовим тоном.

Поз¬на¬чається зм53 (а в то¬нальності може позначатися відповідно ІІ53). Основні акорди Основними називаються акорди, в яких звуки розташовані по терціях: тризвуки, сепакорди та інші. Трьохзвучні акорди Тризвук (основний акорд) та його обернення: секстакорд та квартасекстакорд.

Чотирьохзвучні акорди Септакорд та його обернення: квінтсекстакорд, терцквартакорд, секундакорд.

Зменьшений увідний септакорд Будується на VІІ ступені гармонічних мажору та мі¬¬нору. Складається з трьох малих терції м3¬+м3¬+ +м3¬=зм7 між крайніми звуками, тобто за видом-це дві¬чі зменьшений септакорд (зм7 та зм53). Розв`я¬зує¬ться у тонічний тризвук з под¬воє¬ним терцовим то¬ном (для униꬬнення паралельних квінт при роз¬в`язанні) Поз¬начається змVІІ7. Може пе¬ре¬ходити у Д65 з подальшим його розв`зван¬ням. Відноситься до функції домінанти.