Перша половина XVIIIст.

В архітектурі петровського часу в першу чверть XVIIIст. Затверджуються ідеі національної могутності Росії. Розширювалося виробництво будівельних і обробних матеріалів, широко застосовувалися штукатурні роботи. З’являлися нові типи будівель: верфі, арсенали, шпиталі, театри, музеї, бібліотеки тощо.

Цей період іноді називають умовно «петровським бароко», однак руські зодчі цього часу зверталися й к спадщині Ренесансу, і к бароко, й к класицизму, яки вже з’явився у Франції. Одним з перших палаців в Москві був Лефортовський у Німецькій слободі (1697 – 1707).

В Московському Кремлі був збудований Арсенал (1702 – 1736) з застосуванням ордерних членувань.

Велику роль в архітектурі мав указ Петра I (1714) про забороні монументального будівництва у всіх інших містах Росії, крім нової столиці, затвердження нової системи освіти, поява іноземних книг в перекладі.

В кінці XVIIст. В Росію проникла бастіонна система фортець. В 1703р. була закладена Петропавловська фортеця в Санкт-Петербурзі – початок нової столиці з суднобудівною верф’ю на березі Неви.

Будівництво нової столиці почалося з кам’яного Літнього палацу Петра (1708 – 1711). Заміські палаци Петра були ансамблями нового типу з симетричною пласировкою будівель і парків. У Петергофському палаці і парку композиція вирішена терасним спуском до моря з системою фонтанів, гротів, павільйонів (Рис.44).

 

 

 

Рис.1.45 Петергоф

У 1716р. почалася розробка генерального плану Петербургу з урахуванням трьохпроменевої композиції планування Адміралтейської частини, де головним променем був Невський проспект. Проміні трьох магістралей сходилися до Адміралтейства. Для будинків петровського часу характерні ростовка кутів, пілястри, фільонки, обрамлення вікон, лиштв в дусі французького класицизму.

Петровський період був переломним етапом в руській архітектурі. Ведучими типами споруд в архітектурі цього періоду становляться суспільні будівлі, а також міські і заміські палаце-паркові ансамблі.

Руське зодчество пери ода 40 – 50-х років XVIIIст. Називають руським бароко, стиль того часу виразив В.Растреллі (1700-1771). Растреллі придав цілісність об’єму будівлі Великого Царськосельського палацу під Петербургом, надбудував галереї і створив ось анфілади приміщень палацу. Чіткий ритм, який закладений у довгому фасаді, отримав багату декоративну розробку як в кольорі, так й в пластичних прийомах. Чудово вирішені інтер’єри. Тронний зал є шедевром архітектури XVIIIст.

У 1755 – 1762рр. в Петербурзі за проектом Растреллі був побудований Зимовий палац. Фасади палацу по висоті діляться на два яруси композитного ордеру з колонами, які розташовані в складному ритмі, з акцентуванням входів і кутів. Різноманітні форми віконних лиштв, фронтонов, багато статуй, ваз роблять південний фасад палацу, який звернений до міста, нарядним і урочистим, що підкреслено яскравим кольором стін у контрасті з білими деталями.

З 60-х років XVIIIст. намічається відхід від бароко, особливо помітний в садово-паркових комплексах, де з’являються суворі, класичні форми.