Питання для обговорення

  1. Особливості розвитку бельгійської літератури к. ХІХ – поч. ХХ ст. Вплив французького символізму. 2. Трактат «Скарб смиренних» (1896) – трибуна філософських поглядів драматурга (Додаток В). Місце людини в «театрі мовчання» М. Метерлінка. 3. Своєрідність поетики п’єс «Сліпці», «Непрохана», «Там, усередині», «Смерть Тентажіля»: провідні теми і мотиви; співвідношення реального, буденного і таємничого, невідомого; своєрідність сюжету; персонажі; функції слова, співвідношення мовлення та мовчання; суґестивність; система символів; роль пейзажу, деталі, колористичних епітетів; притчевість. 4. Романтичний період у творчості драматурга (п’єси «Синій птах», «Заручини, або біла наречена»).

"Терміни та поняття: «театр маріонеток», «театр мовчання», «статичний театр», неоромантизм, драма, п’єса, казка, феєрія, містичне.

?Творчі завдання.

1. Проаналізуйте одну з п’єс М. Метерлінка (схема аналізу – див. Додаток Г.).

2. Напишіть твір на одну з тем:

Ø Реалізація естетичних засад символізму в драматургії М.Метерлінка.

Ø Філософський смисл п’єси М. Метерлінка «Синій птах».

Ø Тема дитинства в драматургії М. Метерлінка.

3. Визначте, за допомогою яких прийомів М. Метерлінк створює «емоційний фон» п’єс «Непрохана», «Сліпці», «Там, усередині».

4. Випишіть з текстів п’єс М.Метерлінка образи-символи, проінтерпретуйте їх.

Прокоментуйте висловлювання:

Ø «Бельгійська література? Такої літератури майже не існує» (І. Тен).

Ø «…Сцена – це те місце, де вмирають великі твори, і головною перешкодою для існування на сцені поезії є особистість актора» (М. Метерлінк).

Ø «…з моменту, коли засинають вуста, душі прокидаються» (М. Метерлінк).

Ø «Метерлінк вкрав у західної драми героя, перетворив людський голос на хриплий шепіт, зробив людей ляльками, позбавив їх свободи дій, світла, волі, повітря. Але Метерлінк зробив все це, відкрив тихі двері, та крізь них ми прислухались до звуку падіння чистої, кришталевої вологи мистецтва» (О. Блок).

Ø «Є певна нісенітниця у понятті «символічний театр»... Вносити демонстративний символізм у драму означає замість свіжих плодів годувати глядача їжею, пережованою і наполовину перетравленою. Будь-яка символічна п’єса справляє таке враження: до чого ж тут глядач? Автор сам переглянув свій твір, зрозумів його, розтлумачив, насолодився ним, вивів з нього мораль, і глядачу взагалі немає чого робити і немає потреби бути присутнім при цих авторських інтимностях» (М. Волошин).

4 Теми рефератів:

1. Філософсько-соціологічні есе М. Метерлінка «Таємний храм» (1902), «Мудрість і рок» (1898), «Життя бджіл» (1901).

2. Своєрідність історичної драми «Монна Ванна».

3. «Синій птах»: символічна багатозначність п’єси.