ПРОЦЕСИТЕ НА ИНТЕГРАЦИЯ

Съзнателно функциониращата в трите свята душа разумно използва това събитие, което ние ще обсъдим в два аспекта:

Първо, ще проследим процесите, чрез които цикълът на въплъщение достига своя край, разбиран като пълна интеграция между душата и личността. Ще се спрем по-подробно на:

а) значението на интеграцията;

б) умственото състояние на душата;

в) унищожаването на личностните мисъл-форми. Второ: ще разгледаме резултатите от това събитие:

а) работата на ученика в ашрама на Учителя;

б) методите, чрез които освободеният ученик може да създа­де тяло за контакт с физическия план и за служене в трите свята - вече не по Закона на Необходимостта, а по Закона на Служенето, както го разбират посветените.

Вероятно сте обърнали внимание, че дотук обсъждахме фак­та на смъртта от гледна точка на начина, по който тя засяга физи­ческото тяло (най-познатото събитие), както и астралната и менталната обвивки - тези съвкупности от обусловени енергии, с кои­то ние обективно не сме толкова добре запознати, но съществува­нето на които се признава от психологията и които, както ние предполагаме, се разлагат и изчезват след смъртта на физическото тяло. Питам се обаче дали сте осъзнали, че главният аспект на смъртта, който в крайна сметка засяга човешкото същество, е смъртта на личността? Тук не прибягвам до абстрактните термини, които по­вечето езотеристи използват в опита си да разяснят процеса на ли­шаване от качества на личностното „аз". Те говорят за „унищожение" на едно или друго качество, за абсолютно потискане на низше­то „аз" и т. н. Аз обаче имам предвид буквалното разрушаване, раз­тваряне, разсейване и крайно разпадане на това любимо и добре по­знато ни личностно „аз".

Запомнете, животът на личността минава през три етапа:

1. Тя бавно и постепенно се формира в течение на дълъг пери­од от време. През много цикли на въплъщение човек все още не е личност. Той просто е член на масата.

2.Съзнателно отъждествяване на душата с личността на този етап практически няма. Скритият в обвивките аспект на душата дълго е доминиран от живота на тези обвивки и проявява своето присъствие само чрез т. нар. „глас на съве­стта". С течение на времето обаче активният интелектуален живот на човека постепенно се подкрепя и координира от енергията, излъчвана от познавателните венчелистчета на егоичния лотос, или от интелектуално възприемчи­вата природа на душата на нейния собствен план. Това в крайна сметка довежда до интеграция на трите нисши обвивки в едно функционално цяло. Тогава човекът става лич­ност.

3. Личностният живот на така координирания индивид се раз­гръща в продължение на многобройни въплъщения и също се дели на три фази:

а) фаза на доминантно агресивен личностен живот, принцип­но обусловен от лъчевия тип на личността, която е егоис­тична по природа и е много индивидуалистична.

б) Междинна фаза, когато бушува конфликт между душата и личността. Душата започва да търси освобождение от фор­мата и в крайна сметка личността става зависима от жиз­неното начало, диктувано от душата. Иначе казано, избух­ва конфликт между лъча на душата и този на личността и се разгаря война между двата фокусирани аспекта на енер­гията. Този конфликт завършва при третото посвещение.

в) Контрол на душата - това е последната фаза, която води до разрушаване и смърт на личността. Тази смърт започ­ва, когато личността, или „Стражът на Прага" се изправи пред Ангела на Присъствието. Тогава светлината на слънчевия Ангел затъмнява светлината на материята.

Фазата на „контрол" е обусловена от пълното отъждествяване на личността с душата; това е процес, противоположен на пре­дишното отъждествяване на душата с личността. Именно това имаме предвид, когато говорим за интеграцията между тях; сега те двете стават едно. Именно тази фаза е имал предвид Св. Павел, когато е говорел в „Посланието към ефесяните" за Христос, който „от две създал в себе самия един нов човек". Тази фаза е характерна за крайните етапи от Пътя на Изпитанията (когато работата за­почва съзнателно) и завършва на Пътя на Ученичеството; тя отразява дейността на практическия и успешен служител; именно в нея целият фокус и смисъл на живота е посветен на изпълнението на йерархичните намерения. Човекът започва да работи на равнища и от равнища, които не са включени в трите свята на обикновената еволюция, но въпреки това оказват своето въздействие с оглед на планираните си цели в тези три свята.