Значение на интеграцията

Повечето учители и стремящи се поставят акцента върху интеграцията на личността и нейната правилна ориентация в посо­ка на духовните ценности. През ранните етапи това наистина е правилно. Интеграцията на умствената способност, емоционална­та природа и мозъка е главната характеристика на всички напред­нали човешки същества - лоши и много лоши, добри и много добри. Това обаче още не е показател за духовен живот, а често за обрат­ното. Един „Хитлер", или едно амбициозно лице с дълбоко егоисти­чен и ориентиран към жестокост живот е личност, надарена с всич­ки качества на ума, насочен към зли цели; с така устроена емоцио­нална природа, която не препятства осъществяването на тези его­истични намерения; с високоорганизиран и мощен мозък, възприем­чив към плановете и методите на тези два проводника, които из­пълняват повелите на личността.

Трябва да подчертаем, че повечето хора не са личности, кол­кото и разпалено да говорят те за своите „личности". Началната цел за повечето кандидати и изучаващи е да интегрират нисшия троичен човек, за да станат функциониращи личности, а по-късно - функциониращи души; целта на усилията им е да постигнат съзна­телен личностен фокус, като избягнат при това цикъла на въплъще­ния, в които личността се ориентира към низки и егоистични цели. По-напредналите изучаващи се насочват към постигане на още по-висока интеграция на душата и личността като стъпало към онази окончателна интеграция, която въплътява най-висшия аспект - този на монадния живот.

Днес в света има много истински интегрирани личности, кои­то (доколкото са постигнали сливане на душата с личността) мо­гат да тръгнат по Пътя на Приетия Ученик. Това е най-обнадеждаващото развитие (само да можехте да разберете неговите послед­ствия и значение) и сега възниква въпросът как онези, които все още се намират в процес на преориентация, могат да развият адекватна интеграция на личността. Те никога няма да постигнат това, ако надценяват или подценяват своите възможности. Мнозина са склонни да смятат себе си за личности по силата на вроденото си своеволие или доколкото изучават окултизма. Те забравят, че окултистът търси скритото, а в техния случай - онази дълбока интегрираща нишка, която позволява да се съединят трите тела и с това истински да се заслужи името „личност". Макар някои от тях да не са в състояние да станат личности през този си живот, те" могат да развият ментално разбиране за нейните възможности и природа и да запомнят, че „както човек мисли в сърцето си, такъв е и той сами­ят". Това не е загуба на време, а необходим процес, през който са минали всички Членове на Йерархията.

Теоретично изучаване плюс медитация - това се двата фактора, които ще помогнат на всички стремящи се да постигнат необ­ходимата интеграция и съответен живот на служене. Чрез тях кандидатът ще може да провери както своята степен на интеграция, така и предизвиканото от нея качество на служене. Ако стремящи­те се внимателно проучеха своя физически живот, те биха открили, че или автоматично следват общоприетите житейски представи за добротворчество и вежливост; или че действат от емоционални подбуди, доколкото обичат да помагат, да бъдат харесвани и да облекчават страданията (поради болка и дискомфорт при вида на не­щастието); или пък вярват, че следват стъпките на Христа, който е вървял, правейки добро; или, накрая, че следват естествена, дълбоко притаена жизнена тенденция. Последното е най-обнадеждаващо и кулминационно разкритие.

Когато физическата и емоционалната фази на интеграцията завършат, стремящите се ще открият, че следващият етап е този на съзнателното и разумно служене. Отначало то е мотивирано от състраданието, после от убедеността във важността на тази дей­ност, след това от конкретната духовна полезност, впоследствие от покорното следване примера на Йерархията и накрая - от активността на качеството Чиста Любов, която се проявява все по-от­четливо в съответствие с растящата интеграция между душата и личността. Всички тези мотивационни степени са правилни когато са навременни и ако служат като фактор на развитието през време­то, когато следващата по-висока фаза все още остава неопределена и неясна. Ако преминаваният етап изкуствено се удължава, макар че вече ясно се вижда следващата фаза, неговите импулси стават не­правилни. Помислете над това. Ще ви бъде полезно да осъзнаете истинското значение на тези различни фази, чиято последователна смяна е подчинена на еволюционния закон.

Така очертаните стъпки по пътя на интеграцията водят до онзи кулминационен етап, когато личността - обогатена с опит, мощна в израза си, преориентирана и устремена - се превръща в по­средник на духовния живот между Йерархията и Човечеството. И отново - помислете над това.