Образ белорусской хаты в белорусской культуре

Дыпломная праца прысвечана даследванню аднаго з найбольш змястоных вобраза беларускай традыцыйнай культуры вобразу дома. Дадзены вобраз разглядаецца як аб ект матэрыяльнай духонай культуры. У працы н разглядаецца як смвал роднасц, на якм будуюцца творы беларускх мастако, псьменнка, мыслцелей.ЗМЕСТ УВОДЗНЫ. 3 . ХАТА ССТЭМЕ ТРАДЫЦЫЙНЫХ КАШТОНАСЦЯ 1. КАСМАЛОГЯ. 2. ХАТА ФЛАСОФ ПРАШЧУРА. 10 2.3. ХАТА ВУСНАЙ НАРОДНАЙ ТВОРЧАЦ. 16 . ВОБРАЗ ДОМУ БЕЛАРУСКАЙ КРЭАТЫНАЙ КУЛЬТУРЫ 21 3.1. ПРА СКАРЫНУ АЛЗАРОСКАГА. 2. ВОБРАЗ ДОМУ БEЛАРУСКМ ВЫЯЛЕНЧЫМ МАСТАЦТВЕ 19 СТАГОДДЗЯ. 27 3.3. ДОМ-ХАТА ТВОРАХ В. БЯЛЫНЦКАГА-БРУЛ IV. СМВОЛКА НАЦЫЯНАЛЬНАЙ КУЛЬТУРНАЙ ПРАСТОРЫ XX СТАГОДДЗЯ. 1. РОЛЯ ХАТЫ ПАЭТЫЧНЫХ ТВОРАХ КУПАЛЫ 2. СМВАЛЧНАСЦЬ ДОМА-ХАТЫ ДРАМЕ КУПАЛЫ РАСКДАНАЕ ГНЯЗДО 43 4.3. ЯК Я ХАТУ ВАЙДУ, МЯНЕ ШТОСЬЦ ГНЯЦЕ 49 ЗАКЛЮЧЭННЕ 51 СПС ВЫКАРЫСТАНАЙ ЛТАРАТУРЫ 56 УВОДЗНЫ. Дом, хата, сядзба Гэта грунт снавання, жыцця вогулле.

Жылл. З м звязаны лс чалавека ад яго залежыць. Вусная народная творчасць шмат месца адводзць хатняй тэматыцы.

Вывучаючы яе, мы знаходзм той магчны сэнс, як народ надава свайму жыллю. Шмат народных абрада падкрэслваюць гэта, а загадк, прымак, прыказк падцвярждаюць. Вобраз дому, хаты безумоная адзнка беларускага мастацтва лтаратуры, жывапсу, тэатра. Гэта як твар нашай Радзмы Беларус. Творцы ключаюць у свае працы гэты вобраз, каб быць блжэй да народу. Вобраз хаты выступае мастако як смвал адзнства з прыродай, як яе частка, на якую нават крытык не засды звяртаюць увагу.

Гэта уласцва творчасц Втольда Бялынцкага-Брул, мастака, чые творы зраблся набыткам культуры Беларус Рас. У яго пейзажных творах вобраз хаты, млына вельм арганчны з прыродай роднага краю. У лтаратуры хата гэта сцэна, дзе разгортваюцца падзе. У творчасц псьменнка канца 19 пачатку 20 стагоддзя яна мае шматбаковую смвалчную накраванасць. Гэта бы цяжк час у нашай гсторы, як знайшо свой адбтак у творчасц псьменнка.

Хата гэта любо селянна, як глыбока прывязаны да свайго кута. Гэта як жывое для яго, гэта тое, што складае яго жыцц, што яднае з навакольным асяроддзем. той жа час вобраз дому можа быць як смвал пратэсту. На думку прыходзяць парананн Беларусь хата Радзма. А дзе была гэта Беларусь Яна дог час блукала, шукала сва месца сваю зямлю, свой дах неба, свайго гаспадара беларуса. А той гаспадар разам з й не мог знайсц прытулка, не мог зразумець, дзе яго Радзма яго дом. Праз складаныя лсы простых беларускх сямей мы бачым складаны лс Беларус.

Дадзеная праца мае на мэце намаляваць агульную карцну семантычнай дынамк вобразу хаты беларускай культуры, ад хаты-жылля архачнай свядомасц прашчура да дэ дзяржавы-дома. Сярод асноных задач працы трэба вылучыць наступныя 1. Раскрыцц семантык традыцыйнай хаты-жылля фласоф прашчура, якая выявлася вуснай народнай творчасц. 2. Адлюстраванне працэсу фалькларызацы культуры. 3. Увасабленне дэ Радзмы вобразе хаты беларускм выяленчым мастацтве 19 стагоддзя. 4. Раскрыцц шматбаковага характара вобразу дома-хаты творчасц Янк Купалы ХАТА ССТЭМЕ ТРАДЫЦЫЙНЫХ КАШТОНАСЦЯ 1.

КАСМАЛОГЯ

КАСМАЛОГЯ. Так, своеасаблвай воссю жытла выступае дыяганаль кут-печ, якая адным к... Аснова, падмурак хаты асэнсовался як нжн свет, падзем е, той свет, а д... Магчыма, падобнае сумяшчэнне васоблася цэнтральным пячным слупе, недзе... Семантыка жыллвай прасторы, семянтычныя характарыстык хатняга начыння ...

ХАТА ФЛАСОФ ПРАШЧУРА

ХАТА ФЛАСОФ ПРАШЧУРА. Напрыклад, ранцай Новага года спраляся абрад засявання дзец хадзл па в... на вяселл пасыпал зернем падлогу, каб дом веда багацце, дабрабыт. Стол... Пераступанне цераз парог як мяжу памж прасторай хаты навакольным света... 2.3.

ХАТА ВУСНАЙ НАРОДНАЙ ТВОРЧАЦ

ХАТА ВУСНАЙ НАРОДНАЙ ТВОРЧАЦ. Менавта жанчына надае дому жыцц, таксама як жанчына надае жыцц дзцяц Г... Гэта тыя рэчы, без якх хата жо не хата. Засды лчылася, што печ у хаце гэта другая мац. У загадках печ часта называюць як мац тастуха, мац галадуха.

ПРА СКАРЫНУ АЛЗАРОСКАГА

любо чалавека да роднага краю прадмове да той жа кнг Юдзф2135. Праца бярэ свае выток з традыцыйнай народнай культуры прасякнутай дэяй... Этыка Скарыны, такм чынам, выховала чалавеку грамадзянна патрыта, фарм... Цяжка пераацанць значэнне гэтых сло любв замлаванасц да роднага краю. .

ВОБРАЗ ДОМУ БEЛАРУСКМ ВЫЯЛЕНЧЫМ МАСТАЦТВЕ

Млын можна назваць другм домам селянна, дзе н праводз часта большую ча... Сярод скарба Дзяржанай Траццякоскай галерэ Маскве заховаецца сцплы пей... Так пейзаж не мог напсаць выпадковы сузральнк. Бачна, што атар добра в... Вясна, Пачатак вясны, Вечар, Змовы дзень вобраз хаты тут само сабой зр... Лс заносць мастака далка ад родных мясцна, але тое, што н спасцг яшчэ ...

РОЛЯ ХАТЫ ПАЭТЫЧНЫХ ТВОРАХ КУПАЛЫ

Вобраз хатк мнагамерны, злваецца з вобразам Радзмы, народа, дабра, спр... Хоць геро паэмы прызняты над канкрэтным асяроддзем, з якога паходзяць,... Паэт упэнены немнучай перамозе дабра над злом Бедная, хатка, ты Але ве... Не маюць яны раскоша, залшняга дастатку у хаце, дзе жывуць н Яна, не в... .

СМВАЛЧНАСЦЬ ДОМА-ХАТЫ ДРАМЕ КУПАЛЫ РАСКДАНАЕ ГНЯЗДО

Яго недасведчанасць не дала магчымасц знайсц яму ншае выйсце, акрамя с... Беларуск народ данс да сярэдзны ХХ стагоддзя лагчную дэаграму, закладз... Моцны прымае першае.. Адносны Зяблка да хаты, што будава яшчэ з бацькам-нябожчыкам, гэтаксам... Зрэштк, хата была спрадвеку для чалавека, як архтэктуры свайго жытла в...

ЗАКЛЮЧЭННЕ

У архачнай свядомасц кожнае жытло надавала свету прасторавы сэнс, аддз... Таму радк Якуба Коласа, якя стал песней, здаецца будут вельм дакладным... Вобраз дому беларускай культуры мае не тольк ролю пэнай архтэктурнай п... Адбываецца працэс фалькларызацы культуры, як актына распача у эпоху Рэ... Семантычны комплекс дома акумулява у сабе такя стотныя дэалагчныя канс...

СПС ВЫКАРЫСТАНАЙ ЛТАРАТУРЫ

Беларусь, Мн 1974. Навука тэхнка, Мн 1994. 14- 15. Минск, Вышэйшая школа, 1989. Купала.