рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Первісне мистецтво

Первісне мистецтво - раздел Культура, Реферат на тему: ПЕТРОГЛІФИ КАМ’ЯНОЇ МОГИЛИ ЯК ДЖЕРЕЛО КУЛЬТУРНОГО І ДУХОВНОГО ЖИТТЯ СТАРОДАВНІХ ЛЮДЕЙ «В Петрогліфах Наука Знаходить Найцінніші Документи Для Вивчення Первісного М...

«В петрогліфах наука знаходить найцінніші документи для вивчення первісного мистецтва і відбитих в ньому побуту, виробництва й ідеологічних уявлень стародавньої людності й взагалі людського розуму, що мають велике значення для питань розвитку мислення і виникнення розуміння внутрішнього ладу світу», - говорить Г.Кюн [13]. Слiдiв культових вiдправлень Кам’яна Могила має дуже багато. Це i обрядово-культовi мiсця iсторичних епох, i наскельнi рисунки. Саме вони, тисячі зображень, викарбувані й прокреслені на плитах гротів та печер, забезпечили зараз світову славу Кам’яній Могилі.

На жаль, у питанні хронології зображень Кам’яної Могили поки що немає певної чіткості. Перші дослідники петрогліфів О. М. Бадер і В. М. Даниленко були схильні датувати групу силуетних зображень палеолітичним часом. М. Я. Рудинський, навпаки, вік цих рисунків значно омолоджував, відносячи їх до епохи міді – бронзи. Нова думка про датування наскельних зображень висунута В.М. Гладиліним. Спираючись на західноєвропейські аналогії, він частину лінійних рисунків, зокрема так звані супряги биків, датує раннім періодом епохи бронзи, а більш ранні силуетні зображення відносить до неолітичного часу [2]. Можливо, частина силуетних реалістичних зображень Кам’яної Могили була виконана і людьми дніпро-донецької культури, які проникли в Приазовські степи. В цьому зв’язку слід нагадати, що серед прикрас Маріупольского могильника відомі реалістичні зображення бика, які деталями виконання нагадують силуетні малюнки Кам’яної Могили [11. - C. 212].

За стилем наскельні малюнки Кам’яної Могили розпадаються на дві основні групи: більш реалістичних рисунків, виконаних в техніці протирання поверхні силуету тварин, і лінійних зображень. Останні нерідко дуже схематизовані і стилізовані. В цій же техніці виконані численні геометричні фігури. В основному вони наносилися на пісковик не фарбами, як, наприклад, у Франції чи на Південному Уралі, а протиралися шматком твердого каменю. В рідкісних випадках прадавні митці покривали утворені заглибини червоними і чорними мінеральними фарбниками. Тільки нещодавно виявлено живописні малюнки, виконані жовтогарячою і чорною фарбами [11. – C. 212].

Характерною ознакою петрогліфів Кам’яної Могили є лінійно-геометричні накреслення, яких виявлено дуже багато. В більшості вони абстрактні і не мають конкретних образів, тематика деяких з них різноманітна і складна. Аналізуючи особливості петрогліфічних комплексів, дослідники встановили єдину і безперечну лінію їх розвитку від неоліту до пізньої бронзи, виявили, що вони належать одному в етнічному відношенні населенню, яке проживало в степах Приазов’я. Цей висновок переконливо підтверджується тим, що петрогліфи Кам’яної Могили одношарові, вони ніде не перекривають один одного [8.- C.11]. Щодо спорідненості наскельних кам’яномогильських малюнків, то О. Бадер, почавши їх вивчення, насилу знаходив аналогії виявленим тут рисункам. Майже всі аналогії він черпав з окремих областейБ аж до Північної Африки [1].

Загалом, Меліпольсько-Терпіннівська експедиція виявила на Кам’яній Могилі понад 50 знаходищ з петрогліфами, кожне з яких має свій номер. Перші номери дано знаходила північної частини Кам’яної Могили: №1-4 – рештки «північно-східного навісу», №5 – кишеня «північного грота-навісу», № 6-8 – плити, що відірвалися від «північного гроту», № 9 – грот «бика» ( його ще називають грот «мамонта»), № 10-24- «західна група плит». Подальші номери належать знаходищам південно-західного схилу горба – №25-35. «Східний грот» утворюють знаходила під номера 36-48. Знаходища № 49-51 лежали в багатьох місцях горба Кам’яної Могили і були досліджені в різний час. Тож розглянемо петрогліфи найвизначніших гротів, які відображають розвиток образотворчого мистецтва, а деколи й форм господарства стародавніх людей [10.- C.123]

Опис знаходищ з петрогліфами, відкритими на Кам’яній Могилі, треба починати з невеликого комплексу накреслень, виявленій на зовнішній поверхні північного краю пісковикового щита, Наскельні малюнки знаходища №1-7 (дод.1) складаються з решітки, обрамованої не зовсім правильної форми – ширшим з правого боку і незавершеним внизу. Вище накреслено довгасте ялинко подібне зображення. В сюжетах вкритої малюнками поверхні вирізняються велика «щитоподібна фігура» і кілька зображень з широким використанням мотиву «косої сітки», які не виключають можливість бачити в них зображення якихось пристосувань до рибальства і знарядь лову. Тут же бачимо й ламану, зигзагову лінію, можливо, зображення води [10. – C. 25-29]. Досі зберігся так званий «грот-кишеня»,як кажуть геологи, з великим висунутим вперед козирком, від якого відірвалися дві величезні плити №7 – першою і № 6 – другою. Якщо скласти ці плити докупи, то утворилося б печеро подібне заглиблення у 22-23 метри завдовжки. Характерною рисою цих гротів є те, що для накреслення та оздоби використовувались природні нерівності й напливи нижньої поверхні плит. Так з’явилось на плиті № 7 людиноподібне зображення – антропоморфна стела, а на плиті № 6 в такий же спосіб оброблений рельєф нагадує рибу з великою головою [ 9. – C.13-17]

Знаходище № 9грот «бика» (дод. 2) - чи не найвидатніше знаходите з петрогліфами на Кам’яній Могилі. Його південно-східна плита вкрита суцільним килимом складних лінійно-геометричних та зооморфних рисунків. На особливу увагу заслуговує значна кількість в малюнках так званих лунок, невеличких круглих заглиблень різного діаметра, характерних елементів орнаментики на камені в епоху бронзи. Грот «бика» вражає кількістю реалістичних зображень ( стаття бадера. Руд. С 44), переважно биків, виконаних у своєрідній манері заглибленого силуету з відбиттям всієї площі всередині контура, антитетичного горельєфові, яка не зустрічається ні в одному зі знаходищ Кам’яної Могили. На стелі грота вирізняються три групи зображень: група з трьох тварин, двох боків і телиці, що йдуть одне за одним; група з чотирьох биків, які обернулися рогами в різні боки ; група зображень, в якій серед накреслень, що не піддаються усвідомленню, нанесено поколінну постать людини , що стоїть з піднесеними вгору руками, з розчепіреними пальцями в позиції заклинателя-ворожбита. Наскельні малюнки подають розгорнуту картину скотарського чи хліборобсько-скотарського характеру, в якій тваринний світ представлений двома групами – диких звірів і домашньої худоби, яку взято людиною під захист. [10. – C. 41-47]

У гроті «бика» спостерігається зображення ще однієї тварини – коня. Уздовж північного карнизу гроту зображено фігури двох коней, що нібито стоять в загороді. Отже, в зображення грота «бика» відбилися дві різні періоди доби бронзи: ранішня епоха - епоха бика і пізніша – епоха коня

Знаходища № 25-28, що складаються з групи чотирьох плит, дістали назву «кінські плити». Спідня поверхня трьох більших з них суспіль вкрита малюнками. Вони об’єднані однією манерою письма, в основному в техніці протирання досить широких і неглибоких ліній з округлим дном. Стародавній художник сміливо й лаконічно відтворив фігури коней. У правому куті плити № 26 коні зображені у незвичних ракурсах з витягнутою головою. В окремих випадках художник спробував передати складний поворот тіла, хоча це йому не завжди вдавалось. Проте він двома-трьома лініями передав головне – рух. Угорі плити – зображення кобилиці. В розумінні рівня художнього відтворення натури на першому місці стоять зображення косулі й кобилиці, паралелі яким можна вказати лише у відомому зображення оленя з Вінгена в Нордфіорді в Норвегії та зображенні молодого оленя в комплексі зображень на о. Леванцо в Сицилії. Вся площа грота вкрита довгими й короткими лініями, що перехрещуються між собою під різними кутами: серед них привертає увагу фігура у вигляді руки з дуже довгими пальцями [10. – С. 59-66] «Кінські плити» являють собою найбагатше знаходище:
плита №25 (дод. 3) – понад 10 зображень коня в різних положеннях, серед яких кінь, впряжений в колісницю, кінь з вершником, зображення косулі (кінець ІІ – поч.. І тис.до н.е.);
плита №26 – ловитва коней, майстерно передані характерні для коней рухи;
плита №27 – площу для малюнків виділено овалом. У центрі – кінь і колесоподібні фігури, лінеарні накреслення, скомбіновані в гратчасті, хрестовидні;
плита №28 – мальована площа має форму трикутника [9. – C. 24].

Знаходища № 34 а ( дод. 4) і 34 б – група з двох плит із зображення «слідів» людських стоп. Їх вкривають лінійно-геометричні малюнки у вигляді драбино подібних фігур і рослинних елементів. Серед них зображено людські стопи різної форми і найрізноманітніших розмірів, яких понад 50. Необхідно підкреслити, що пар ніг не було відбито ніде. як це ми бачимо в петрогліфах інших територій. На велику увагу заслуговують «сліди» стоп з відбитками якогось плетива, очевидно взуття. Вирізняється своїми розмірами й оформленнями величезний «слід» стопи, можливо, в сандалії – 35 см завдовжки, шириною 15 см в пальцях і 8 см коло п’ятки. Він обведений різко прокресленою лінією. Необхідно підкреслити, що плити стоп Кам’яної Могили не знаходять відповідних паралелей ні в Північній Скандинавії, ні в пам’ятках приатлантичного Заходу Європи. Якусь співзвучність з кам’яномогильськими зображеннями стоп можна вбачати лише в Південній Швеції, в знаходищі Г’юлаторп [10. – C.71-72]

Знаходища № 36-48 становлять групу плит «східного гроту». Провідними є витягнуті лінії і навіть хвилясті, іноді значної довжини, зустрічається велика кількість лунок. Ця група становить становить єдину цілісність не тільки згаданою манерою «широкого малюнку» , а й загальним характером спостережених накреслень. На плиті № 37 ( дод. 5) схематично накреслена пара биків (тобто їх роги, ярмо і дишло), які тягнуть якийсь предмет; виконаний у вигляді прямокутника, розкритого вниз, перекресленого трьома паралельними лініями, - прообраз якогось хліборобського знаряддя чи знаряддя транспорту [10. – C. 75-79]

1.2 Відображення ідеологічних уявлень у «протошумерських»

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

Реферат на тему: ПЕТРОГЛІФИ КАМ’ЯНОЇ МОГИЛИ ЯК ДЖЕРЕЛО КУЛЬТУРНОГО І ДУХОВНОГО ЖИТТЯ СТАРОДАВНІХ ЛЮДЕЙ

Національний університет Києво Могилянська академія... Кафедра історії...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Первісне мистецтво

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Письменах
Сенсаційна доповідь, нещодавно зроблена московським ученим Анатолієм Кифішиним в Інституті археології Російської академії наук, викликала, з одного боку, інтерес, а з другого — жорстку критику фахі

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги