КУРС ЛЕКЦІЙ з курсу Основи роботи з графічним редактором AutoCAD................................................................. 3

 

 

КУРС ЛЕКЦІЙ

 

з курсу

«КОМП’ЮТЕРНЕ ПРОЕКТУВАННЯ»

 

для студентів всіх спеціальностей

 

 


ЗМІСТ

стор.

"Основи роботи з графічним редактором AutoCAD"................................................................. 3

1.Початок роботи. Діалогове вікно "Start Up". Детальне і швидке настроювання.............. 3

2.Ручна установка настроювань (Одиниці виміру, Границі креслення).............................. 3

3.Прив’язка і сітка. Відображення сітки................................................................................... 4

4.Границі креслення. Ключі ON, OFF, розміри робочої області........................................... 4

5.Кнопки, що розкриваються. Настроювання панелі інструментів...................................... 4

"Система координат. Найпростіші об’єкти. Управління зображенням екрану"................... 6

1.Система координат. Керування ярликом СК. Створення власних СК............................. 6

2.Точка. Стиль точки.................................................................................................................. 6

3.Методи введення координат.................................................................................................. 6

4.Лінія. Пряма. Промінь. Лінія "від руки"................................................................................ 7

5.Команди управління зображенням екрану........................................................................... 7

"Створення елементарних об’єктів"............................................................................................ 9

1.Об'єктні прив'язки................................................................................................................... 9

2.Команди побудови елементарних об’єктів: коло, дуга, кільце, еліпс, еліптична дуга.. 10

3.Команда побудови прямокутника та її ключі..................................................................... 10

4.Команда побудови багатокутника та її ключі.................................................................... 11

5.Мультилінія. Стиль мультилінії........................................................................................... 11

"Створення складних об’єктів"................................................................................................... 12

1.Полілінія, як складний об’єкт. Ключі команди.................................................................. 12

2.Сплайн.................................................................................................................................... 12

3.Регіон. Булеві операції.......................................................................................................... 12

4.Штрихування......................................................................................................................... 13

5.Текст. Стиль тексту. Однорядковий текст і параграф....................................................... 13

"Команди вибору та редагування об’єктів"............................................................................... 15

1.Способи вибору об'єктів для редагування.......................................................................... 15

2.Команда фільтрації вибору................................................................................................... 15

3.Редагування за допомогою "ручок"..................................................................................... 16

4.Команди редагування об'єктів............................................................................................. 16

"Робота з блоками. Властивості об’єктів".............................................................................. 20

1.Створення блоку. "Переведення" блоку у файл................................................................. 20

2.Вставка блоку, файлу, зовнішнього посилання................................................................. 20

3.Атрибути як окремий об’єкт. Робота з ними...................................................................... 20

4.Властивості об’єктів. Прошарок та його параметри.......................................................... 21

"Розміри. Виведення на друк. Основи роботи в тривимірному просторі".............................. 23

1.Розміри: стиль розміру, види розмірів, способи проставляння, редагування розмірів.. 23

2.Простір листа......................................................................................................................... 24

3.Виведення на друк................................................................................................................. 24

4.Перегляд об'єктів у тривимірному просторі....................................................................... 25

5.Основні тривимірні поверхні та тіла................................................................................... 25

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ............................................................................................................... 26


"Основи роботи з графічним редактором AutoCAD"

Початок роботи. Діалогове вікно "Start Up". Детальне і швидке настроювання.

При першому завантаженні редактора AutoCAD або при створенні нового файлу з'являється вікно "Create New Drawing", у якому присутні 4… - Open a drawing — відкриття існуючого креслення; - Start from scratch — вибір одиниці виміру;

Ручна установка настроювань (Одиниці виміру, Границі креслення).

Якщо ж необхідно змінити задані настроювання або якщо вікно "Створити нове креслення" не з’являється, перші чотири розділи настроювань можна змінити, використовуючи команду Format ® Units.

Задання області креслення виконує команда Format ® Drawing limits. Задавши команду, необхідно вказати: а) лівий нижній кут робочої області; б) правий верхній кут. Після цього команда автоматично завершується.

Прив’язка і сітка. Відображення сітки.

Безпосередні параметри прив'язки і сітки задаються у вікні, що з’являється після виконання команди Tools → Drafting settings. На першій… § Установкою відповідних прапорців у вікні "Drafting settings". § Натисканням функціональних клавіш F9 і F7.

Границі креслення. Ключі ON, OFF, розміри робочої області.

Отже, команда Drawing Limits має три призначення: а) тільки в межах зазначеної області прорисовується екранна сітка; б) встановлення додаткового…

Кнопки, що розкриваються. Настроювання панелі інструментів.

Проте, часто використовувати дві і більше кнопок із такого списку незручно. Краще винести такі кнопки окремо на панель інструментів. Це можна… § меню View ® Toolbars ® Customize; § клацання ПК мишки на будь-якій кнопці панелі інструментів ® Customize.

Система координат. Керування ярликом СК. Створення власних СК.

§ On — Вмикання значка СК. § Origin — Розміщення значка в “0”. При цьому, якщо точка "0"… § Properties — Властивості іконки СК (2D чи 3D, розмір і колір).

Точка. Стиль точки.

Для побудови точки в меню Draw ® Point існує дві команди: · Single point – побудова однієї точки, після чого команда автоматично… · Multiple point – побудова безлічі точок, вихід з режиму – "Esc".

Методи введення координат.

  Відповідно можна виділити чотири основні методи введення координат: … Окрім цих методів введення координат є ще один, який називається: безпосереднє введення відстані. Для задання…

Лінія. Пряма. Промінь. Лінія "від руки".

Команда Draw ® Construction line дозволяє побудувати безкінечну допоміжну пряму, що проходить через дві задані точки. Окрім цього зазначені прямі… Щоб побудувати "половину" прямої – безкінечну лінію, що має початок… Команда Sketch дозволяє створити криву довільну лінію, яка відтворює шлях руху мишки. Натиснення лівої клавіші мишки в…

Команди управління зображенням екрану.

All – відображення всієї області креслення; Center – задання вікна через центр і висоту вікна; Dynamic – динамічна зміна розмірів вікна перегляду;

Об'єктні прив'язки.

Включення режиму об’єктних прив’язок можливе наступними способами: а) функціональна клавіша F3; б) клавіша OSNAP в рядку стану; в) команда…

Команди побудови елементарних об’єктів: коло, дуга, кільце, еліпс, еліптична дуга.

Circle – команда побудови кола, що має ключі, які визначають спосіб побудови кола: · Center point, Radius – завдання кола через центр і радіус; · Center point, Diameter – завдання кола через центр і діаметр;

Команда побудови прямокутника та її ключі.

· Chamfer – довжина фаски (будується прямокутник зі скошеними кутами); · Fillet – радіус спряження (будується прямокутник зі скругленими кутами); … · Elevation – рівень (координата Z)

Команда побудови багатокутника та її ключі.

Правильний багатокутник в AutoCAD’і можна побудувати за допомогою команди
Polygon. Після задання кількості сторін необхідно обрати спосіб побудови багатокутника, яких існує два: Center of polygon – шляхом задання центра вписаного/описаного кола та його радіуса; Edge – шляхом задання відрізка, що буде стороною багатокутника.

Мультилінія. Стиль мультилінії.

Команда має три ключі: · Justification – управління початковою точкою мультилінії: Top/Zero/Bottom (Верх/Центр/Низ);

Полілінія, як складний об’єкт. Ключі команди.

· Arc — переключення в режим дуг; Endpoint of Arc — кінцева точка дуги; Angle — завдання центрального рогу;

Сплайн.

Сплайном називається гладка крива, що проходить через задані точки. Для побудови сплайну використовується команда Spline, яка має ключі:

· Close – замкнути – початок і кінець сплайна збігаються;

· Fit Tolerance – близькість сплайна до точок (якщо FT = 0, то сплайн проходить по точках, чим FT більший, тим більше відхилення сплайну від вказаних точок).

Наприкінці побудови сплайну задається його стартовий і кінцевий вигин (Enter – без вигину).

Регіон. Булеві операції.

Над регіоном можливі три булеві операції, команди яких знаходяться в Modify ® Solids Editing:   Приклад регіонів Операція Результат …

Штрихування.

· Pick points – автоматична побудова штриху­вання навколо зазначеної точки для замкнутої області; · Select objects – вибір об'єктів як контурів штрихування.

Текст. Стиль тексту. Однорядковий текст і параграф.

§ Font — ім'я шрифту; § Height — висота тексту (якщо в Стилі вона = 0, то цей запит з'явиться при… § Effects — ефекти тексту.

Способи вибору об'єктів для редагування.

1) вибір значком мишки окремого об’єкта; 2) окреслення мишкою вікна вибору. Проте, команда Select Objects має свої ключі. Для їхнього відображення потрібно ввести команду ? (знак питання).…

Команда фільтрації вибору.

Після задання команди Filter, необхідно зазначити, які об'єкти будуть "відфільтровані" при наступному виборі. Якщо в заданий діапазон…

Редагування за допомогою "ручок".

Ручками називаються вузли об'єкта, що з'являються у вигляді квадратів у характерних місцях об'єкта при його виборі до задання якоїсь команди. Якщо режим ручок включений, то при виборі об'єкта вони з'являються у його вузлах, після чого одну з ручок можна вибрати. Після натискання ПК мишки на вибраній ручці, з'являється контекстне меню зі списком найпростіших команд модифікації (Move, Mirror, Rotate, Scale, Stretch, Copy, Properties), базовою точкою для яких є обрана ручка.

Команди редагування об'єктів.

"Робота з блоками. Властивості об’єктів"

Створення блоку. "Переведення" блоку у файл.

Блоки доступні тільки в поточному кресленні. Для одержання доступу до блоку в інших кресленнях необхідно “перевести” його у файл командою WBLOCK…

Вставка блоку, файлу, зовнішнього посилання.

Зовнішні посилання – це файл AutoCAD'у, вставлений в креслення особливим чином. Зовнішні посилання подібні до блоків, проте на відміну від останніх… Attach — вставка зовнішнього посилання; Detach — видалення зовнішнього посилання;

Атрибути як окремий об’єкт. Робота з ними.

Властивості об’єктів. Прошарок та його параметри.

Колір об'єктів задається з меню Format ® Color. Тип лінії об'єктів задається з меню Format ® Linetype. У вікні, що… Товщина (вага) лінії об'єктів задається з меню Format ® Lineweight, де зі стандартного ряду товщин можна вибрати…

Розміри: стиль розміру, види розмірів, способи проставляння, редагування розмірів.

Види розмірів: QDIM (Швидкий розмір) — створення розмірів шляхом вибору довільної ділянки… Linear (Лінійні) — вертикальні або горизонтальні розміри (залежно від напрямку руху мишки).

Простір листа.

Щоб створити новий лист необхідно виконати команду Insert ® Layout. На листі можна створювати видові екрани: View ® Viewports (команда mview), а… Для зміни масштабу відображення моделі у видових екранах, необхідно,…

Виведення на друк.

У другій вкладці вказуються параметри листа, на який буде здійснено друк, а також задається: § Plot area – область, що друкуватиметься: Layout (лист), Limits (межі),… § Plot scale – масштаб області, що друкуватиметься;

Перегляд об'єктів у тривимірному просторі.

Для перегляду об'єктів із довільної точки тривимірного простору в AutoCAD'i існує декілька команд, що мають великий набір параметрів.

Основною командою вибору видів є команда: View ® 3D View. Ця команда дозволяє вибирати різноманітні ортогональні Top, Bottom, Right, Left, Front, Back (Зверху, Знизу, Справа, Зліва, Спереду, Позаду) або ізометричні (Isometric) види моделі.

Основні тривимірні поверхні та тіла.

а) 3D Face — тривимірна грань; б) 3D Surface — тривимірні поверхні; в) 3D Mesh — сіть;

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

2. Соколова Т.Ю. AutoCAD 2009 для студента. Самоучитель – 2008. 3. Вернер Зоммер. AutoCAD 2006. Руководство чертежника, конструктора,… 4. Барчард Б. Внутренний мир AutoCAD 14: Пер. с англ./Билл Барчард. – К.: Издательство "Диасофт", 1997. –…