рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Характеристика діяльності основних філософів цієї епохи

Характеристика діяльності основних філософів цієї епохи - раздел Образование, ХАРКІВ – 2006   Далі Детальніше Ознайомимося З Поглядами Видатних Філософів Ц...

 

Далі детальніше ознайомимося з поглядами видатних філософів цього часу.

Ф. Бекон (15611626рр.) — родоначальник нової форми англійського матеріалізму і всієї тогочасної експериментальної науки. Саме він сформулював поняття матерії як вираження природи і нескінченної сукупності речей. Матерія, за Беконом, перебуває у русі, під яким він розумів активну внутрішню силу, «напругу» матерії і назвав 19 видів руху. Рух і спокій Бекон вважав рівноправними властивостями матерії, що ставило його та інших філософів перед важко вирішуваною проблемою: як, яким чином абсолютний спокій перетворюється на рух, і навпаки?

Ф. Бекон обґрунтував у теорії пізнання принцип емпіризму. З цьо­го принципу він виводить пріоритетність індуктивного методу і фак­тично стає його фундатором. Він глибоко дослідив характер індуктив­ного методу наукового пізнання: отримання загальних положень, за­гального знання про світ шляхом вивчення різноманітних індивіду­альних речей та їх властивостей. Бекон визначив також систему «ідо­лів», тобто видимих і невидимих перешкод у процесі пізнання істини (ідоли роду, печери, театру та ринкової площі).

В його творах можна побачити новий підхід до питання про мету пізнання. Його знаменитий афоризм «Знання — сила» ви­ражав ідею високої ролі експериментальної науки, яка дає люди­ні практичну користь.

Бекон не заперечував існування Бога. Він визнавав, що Бог створив світ, але згодом перестав втручатися у його справи. От­же, він визнавав існування двох істин: божественної і земної.

У поясненні природи суспільства Бекон був ідеалістом і ви­ступав прибічником абсолютної монархії, багато писав про роз­виток торгово-промислових прошарків суспільства того часу. Го­ловною працею Ф. Бекона є «Новий Органон» (1620 р.) (написа­ної ніби на противагу основної праці Аристотеля «Органон»).

Р. Декарт (15961650рр.) — видатний французький філо­соф, фізик, математик, засновник раціоналізму. Основні праці Декарта — «Роздуми про метод», «Метафізичні роздуми», «На­чала філософії» та ін.

В історії нової філософії Декарт посідає особливе місце як творець дуалістичного філософського вчення. Він побудував свою філософську систему на основі визнання одночасного само­стійного існування свідомості й матерії, душі й тіла. «Світ, — стверджував Декарт, — складається з двох незалежних субстан­цій — духовної і матеріальної». Атрибутом духовної субстанції він вважав мислення, а матеріальної — протяжність. Людина, за Декартом, — механічне поєднання цих двох субстанцій. Цей дуалізм субстанцій не давав змоги вирішити проблему пі­знання світу. І справді, хіба можливе пізнання, якщо обидві суб­станції незалежні одна від одної. Тому Декарт був вимушений ввести в свою теорію пізнання третю субстанцію — Бога, який обумовлював їхню єдність.

Єдино правильним методом пізнання Декарт вважав раціона­лізм і дедукцію, тобто виявлення конкретних істин із загальних посилань-принципів, які вічно і апріорно існують у розумі.

Концепція раціоналізму включає в себе два елементи. Пер­ший— це уявлення про розум як найвищий спосіб досягнення істини (розум всемогутній і непогрішимий, вважав Декарт). Другий — правильно розуміючи якісну відмінність раціонального пізнання від чуттєвого, Декарт перебільшував можливості раціонального пізнання, відривав його від емпіричного ступеня як єдиного джерела інформації про світ і цим штовхав раціоналізм до ідеалізму, визначаючи існування особливого, чисто раціонального джерела знань.

Намагаючись очистити дедуктивний метод від схоластичного формалізму, але не розуміючи ролі практичної діяльності у формуванні змісту логічних понять, Декарт розробляє вчення, згідно з яким вихідними поняттями для дедукції всіх наукових знань повинні бути «вроджені ідеї». Вони, на думку Декарта, приховані в глибині інтелекту і можуть бути усвідомлені тільки інтуїтивно. Якщо основні принципи знання визнати вродженими, то знову ж таки виникає перешкода на шляху розв'язання питання про пізнання світу, що постійно розвивається.

Значний внесок у подолання дуалізму Декарта зробив Б. Спіноза (16321667рр.). З точки зору Спінози, світ — це нескінченна природа, матеріальна субстанція (від лат. — сутність, основа), яку він також називає Богом. Поняття Бог Спіноза вживає не буквально, воно є своєрідним теологічним прикриттям матеріалізму. Субстанція, тобто матерія, є причиною самої себе і має безліч властивостей. Вона вічна і незмінна, їй властива ідея збереження. Субстанція — це те, що не потребує для свого існу­вання чогось іншого — Бога, духу і т. п. Поняття субстанції Спінози є дуже цінним у його філософії, воно відігравало велику роль у подальшому розвитку наукової філософії.

Велике значення для подальшого розвитку філософії мало вчення пантеїзму Спінози. Згідно з ним Бог не існує окремо від природи, а розчиняється в ній. З цього логічно випливала атеїстична думка про те, що пізнання світу йде не через пізнання Бога, а через пізнання самої природи. Тобто Спіноза закликав не до богослов'я, а до наукового пізнання світу. Виходячи з ідеї існування єдиної субстанції, Спіноза стояв на позиціях гілозоїзму, тобто такого вчення, яке допускає наявність мислення в усієї матерії, в тому числі неживої. Такої ідеалістичної точки зору дотримуються і тепер деякі дослідники природи, зокрема французький вчений, палеонтолог і філософ Тейяр де Шарден.

Д. Локк (16321704 рр.). Вклад Локка в розвиток матеріалізму пов'язаний перш за все з подальшою розробкою і обґрунтуванням принципу сенсуалізму, згідно з яким всі людські знання мають чуттєве походження. Локк заперечував думку Декарта про «вроджені ідеї» і доводив, що людський розум від народження є «tabula rasa», тобто чиста дошка. Все, що ми знаємо, це резуль­тат впливу зовнішнього світу, результат виховання і освіти.

Визнаючи досвід як джерело знань, Локк цей досвід поділяв на внутрішній і зовнішній: внутрішній — це джерело знань про внутрішній світ людини, зовнішній — це джерело постачання ін­формації про об'єктивний світ.

Локк відривав внутрішній досвід від зовнішнього і цим робив значну поступку ідеалізму.

Характеризуючи матерію, Локк вчив, що матеріальним тілам світу властиві лише кількісні особливості. Він заперечував якісну різноманітність матерії і не визнавав, що матерія невичерпна не тільки кількісно, а й якісно.

За Локком, тіла відрізняються одне від одного лише за розмі­ром, фігурою, рухом чи спокоєм. Ці якості він називав первин­ними. Такі якості, як колір, смак, запах, звуки, — вторинні, вони є суб'єктивними і не притаманними матеріальним тілам. Це теж була поступка ідеалізму, що свідчить про непослідовність філо­софських поглядів Локка.

До когорти англійських філософів Нового часу належить та­кож Т. Гоббс (1588—1679рр.), представник матеріалізму і номі­налізму. Він вважав, що реально існують тільки одиничні речі, а загальні поняття — це лише назви речей. Тому всяке знання має своїм джерелом досвід, але досвід двох типів: один — це резуль­тат сприйняття, другий — це знання про назви речей. Джерелом другого досвіду виступає розум. Критикуючи вчення Декарта про існування вроджених ідей, Гоббс у той же час заперечував існу­вання субстанції, бо був номіналістом і не визнавав реальності загальних понять. У нього на перший план висувається механічне тлумачення реальності, жива чуттєвість перетворюється в нього на абстрактну чуттєвість геометра, світ — це геометричне місце точок, площин і тіл. Людина — це машина з природними власти­востями. Держава — це «Левіафан» — чудовисько, яке керує людськими долями. Свобода — це передусім відсутність опору, а не «сутнісна сила» людини.

Змістовною і діалектичне спрямованою є філософія німецько­го філософа-ідеаліста Г. Лейбніца (1646—1716рр.), великого ма­тематика і логіка.

Якщо Ф. Бекон розробляв вчення про «одномірність» субста­нції, Декарт — про «двомірність» (матеріальну і духовну), то Лейбніц відстоював множинність субстанцій, що складаються з сукупності животворних атомів-монад. Всі монади рухомі й взаємозв'язані, підлягають Богом встановленій гармонії. Як і багато інших філософів, він обстоював раціональне пояснення світу, вірив в існування вроджених ідей. Його нездійсненною мрією було намагання створити всезагальну людську логіку, яка могла б звільнити світ від конфліктів і небажаних протиріч.

Слід зазначити, що матеріалістичні ідеї XVIII ст. зустрічали великий опір з боку ідеалізму та релігії. У цей період починає розвиватись і посилюватись суб'єктивний ідеалізм. Найбільш відомими виразниками суб'єктивного ідеалізму цього часу були два англійські мислителі — Берклі і Юм.

Дж. Берклі (16841753 рр.) виступив з обґрунтуванням суб'єктивного ідеалізму. Він категорично відкидав існування матерії і стверджував, що речі існують остільки, оскільки вони сприймаються відчуттями. Весь світ, згідно з Берклі — це комплекс відчуттів, які вкладені в нас Богом.

Цю ж суб'єктивно-ідеалістичну концепцію розвивав і Д. Юм (17111776рр.), але іншим шляхом. Він стверджував, що людина не може вийти за межі своїх відчуттів і не може встановити, що лежить в основі речей — дух чи матерія, не може довести, що між предметами і явищами існує причинно-наслідковий зв'язок. Пізнання у Юма групується на основі пристосування до потоку явищ, до набуття певних звичок та інстинктів. Таким чином, філософія Юма є не тільки суб'єктивно-ідеалістичною, а й агностичною.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ХАРКІВ – 2006

ХАРКІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ... МІСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА... ФІЛОСОФІЯ...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Характеристика діяльності основних філософів цієї епохи

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ХАРКІВ – 2006
УДК 101.122/129   Філософія: Навчальний посібник (для студентів 2 курсу ФПО і заочного навчання). Авт. Радіонова Л.О. – Харків: ХНАМГ, 2006. – 142 с.  

ПЕРЕДМОВА
Гегель назвав філософію духовною квінтесенцією епохи. У ній справді виражені загострені світоглядні пошуки, поглиблені питання до наявної реальності, до людського духу. Але далеко не завжд

МЕТА І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  Дати уявлення про специфіку філософії як важливої форми суспільної свідомості, історичного типу світогляду; показати методологічну роль філософського знання в розумінні онтологічних

Модуль 1. Філософія
  № п/п Обов’язкові укрупнені навчальні елементи Кількість годин   Змістовий модуль 1.1. Історія філ

Предмет філософії
  Філософія і світогляд. Світогляд і світовідчуття, світосприйняття і світорозуміння. Історичні типи світогляду: міф, релігія, науковий світогляд, філософський світогляд. Предмет філо

Філософія Стародавнього світу
  Культурно-історичні передумови виникнення філософії. Пе­редумови філософії у Стародавній Індії. Велична та епічна літе­ратура про людину, її походження та існування. Зародження філо

Філософія Середньовіччя
  Розвиток християнства в Західній Європі. Апологетика, патрис­тика, схоластика. Суперечка про природу понять: реалізм і номі­налізм. Особливості західноєвропейської та східноєвропейс

Філософія Нового часу
  Наукова революція XVII ст. (І. Ньютон) і проблема методу пі­знання у філософії (Ф. Бекона, Р. Декарта). Емпіризм і раціона­лізм (Дж. Локк, Дж. Берклі, Д. Юм, Р. Декарт, Б. Спіноза,

Сторія філософи України
  Становлення і розвиток світогляду давніх слов'ян; давньо-слов'янська міфологія, запровадження християнства. Філософсь­ка думка періоду етнокультурної катастрофи. Становлення філо­со

Онтологія
  Філософський зміст проблеми буття. Основні форми буття. Буття людини як фундаментальна проблема філософії. Суспільне й індивідуальне буття. Буття речей, процесів і станів природи. М

Соціальна філософія і філософська антропологія
  Особливості філософського пізнання суспільства і людини. Роль соціального пізнання в історії. Специфіка предмета соціаль­ної філософії. Співвідношення предметів соціальної філософії

ПРАКТИЧНІ (СЕМІНАРСЬКІ) ЗАНЯТТЯ
№ п/п Обов’язкові укрупнені навчальні елементи Кількість годин   Змістовий модуль 1.1. Історія філософії

Предмет філософі
  План 1. Поняття світогляду, його походження, структура, сутність і роль у житті людини. 2. Історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія. 3.Сут

Філософія Стародавнього світу
  План 1.Принципи періодизації історії філософії. 2.Філософія Стародавнього Сходу (Індія, Китай, Єгипет, Вавілон, Палестина, Іран). 3.Антична філософія.

Філософія Середньовіччя
План 1. Етапи розвитку філософії Середньовіччя в Західній Європі 2. Арабська і єврейська філософія Середньовіччя. 3. Філософія епохи Відродження. 4. Філософія Ре

Філософія Нового часу
План 1. Основні риси філософії Нового часу. Наукова революція XVII ст. 2. Емпіризм і гносеологія Ф. Бекона, Т. Гоббса. 3. Дуалізм і раціоналізм Р. Декарта, пантеїзм Б. Сп

Німецька класична філософія
  План 1. Історичні умови формування класичної німецької філософії, її основні риси. 2. Філософські та соціально-етичні погляди І. Канта. 3. Післякантівськи

Сторія філософії України
  План 1. Давньослов’янська міфологія — колиска філософської думки України-Русі. 2. Філософська думка Київської Русі. 3. Філософські ідеї в духовній культур

Тенденції розвитку сучасної філософії
  План Марксистська філософія, її структура, проблеми й основні різновиди. Позитивізм і неопозитивізм, його різновиди. Екзистенціалізм та його різновиди.

Проблеми систематизації філософського знання
  План 1. Принципи побудови філософських систем. 2. Класичні й некласичні підходи до побудови систем науки і філософії. 3. Структура філософських систем, їх

Онтологія
  План 1. Сутність і основні форми буття. 2. Буття матеріального. Матерія і рух. Простір і час. 3. Буття людини. 4. Буття ідеального. Свідомість, ї

Гносеологія
  План 1. Основні принципи теорії пізнання. 2. Пізнання як відображення. Суб'єкт і об'єкт пізнання. 3. Єдність чуттєвого і раціонального в пізнанні.

Самостійна навчальна робота студента
Вивчення курсу філософії здійснюється, крім лекційних та семінарських форм, у таких формах СРС: самостійна робота з філософською літературою, конспек­тування першоджерел (див. список літер

РОБОТА НАД ПІДРУЧНИКАМИ, НАВЧАЛЬНИМИ ПОСІБНИКАМИ і КОНСПЕКТАМИ ЛЕКЦІЙ
Самостійна робота студента над модулем «Філософія» розпочинається з систематичної праці над підручниками, навчальними посібниками, які вказані в навчальних програмах курсів і конспектів лекцій. Вду

РЕКОМЕНДАЦІЇ З МЕТОДИКИ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ ПЕРШОДЖЕРЕЛ
Вивчення філософських творів з історії філософії в системі філософії складає основний зміст самостійної роботи. Списки першоджерел – це твори видатних філософів, мислителів від стародавніх

ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВІ ПИТАННЯ. ЗАВДАННЯ ТА ВПРАВИ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Щоб оволодіти філософськими знаннями, долучитися до вершин морального І естетичного досвіду людства, недостатньо завчити і запам'ятати деякі, хоч і важні, положення, їх треба усвідомити, перевірити

ТЕМИ КОНТРОЛЬНИХ РОБ1Т
Тема 1. 1. Характеристика особливості філософії Стародавнього Сходу (Індія, Китай). 2. Брахманізм як релігійно-філософська течія.   Тема 2. 1.«Веди

Першоджерела
  Аристотель. Метафизика//Соч.: В 4 т.—М., 1976. — Т. 1. Аристотель. Политика // Соч.: В 4 т. — М., 1983. — Т. 4. Бэкон Ф. Новый Органон //Соч.:

Поняття філософії, її значення в системі вищої освіти
  Слово «філософія» давно ввійшло в наше буденне мов­лення. Філософією називають не тільки відповідну науку чи навчальну дисципліну, а й загальнотеоретичні засади та сукуп­ніст

Поняття та тини світогляду
  Щоб зрозуміти значення філософії та її функцій, по­трібно розглянути структуру відношення людини до світу в ці­лому. Можна виділити такі форми освоєння світу людиною:

Предмет філософії та особливості філософського мислення
  Авторство слова «філософія» приписують давньогрецькому мислителю Піфагору (VI–V ст. до н. е.). Він був проти того, щоб його називали мудрецем, і вважав себе

Основне питання, методи і функції філософії
Основне питання філософії має різне вирішення: матеріалістич­не, ідеалістичне, моністичне, дуалістичне, плюралістичне. Слід зазначити, що в межах основного питання філософії по-різному виріш

Сторія філософії як наука й принципи її періодизації
Філософію можна краще зрозуміти, якщо вивчити її історію. Розглядаючи питання про періодизацію історії філософії, слід звернути увагу на принципи її періодизації, основу яких становит

Давньоіндійська філософія
  Перші філософські школи і течії виникли в найдавніших регі­онах людської цивілізації на початку VI ст. до. н. е. в Стародав­ній Індії, Стародавньому Китаї та Греції. П

Філософія стародавнього Китаю
Аналогічним шляхом відбувався розвиток філософських ідеї у Стародавньому Китаї. Так, сама зміна традиційних общинних суспільних відносин на основі економічного прогресу, поява грошей, суб'єктивної

Антична філософія
  Історія античної філософії охоплює понад тисячу років. У її розвитку виділяють три основні періоди. Перший — період ранньогрецької філософії — охоплює

Загальна характеристика філософії Середньовіччя, основні етапи її розвитку
  Якщо грецька філософія виникла на ґрунті античного рабо­власницького суспільства, то філософія Середньовіччя належить до епохи феодалізму (V–XV ст.). Особливості фі

Загальна характеристика й світоглядні основи епохи Відродження
  Починаючи з XIV ст. в соціально-економічному і духовному житті Західної Європи відбувається ряд змін, які ознаменували початок нової епохи, що ввійшла в історію під назвою епохи

Діалектика епохи Відродження
  Процес формування нової буржуазної культури супроводжувався принциповою зміною світоглядних орієнтирів. Але на ранніх своїх етапах цей процес набуває своєрідної перехідної, компромі

Натурфілософія епохи Відродження
  Вчення про природу. Пантеїзм. В епоху Відродження філосо­фія знову звертається до вивчення природи. Але в розумінні при­роди, як і в тлумаченні людини у цей період, філософія

Реформація, її ідеї
  Ренесансні гуманістичні ідеї спершу не викликали негативної реакції з боку офіційних представників католицької церкви. Си­туація різко змінюється після того, як у XVI ст. Відродженн

Сторичні передумови появи філософії Нового часу та її загальна спрямованість
  Характеризуючи філософію XVII—XVIII ст., необхідно в першу чергу через характеристику епохи глибоко усвідомити, чому саме в цей час в історії боротьби матеріалізму та ідеалізму став

Філософія Просвітництва і метафізичний матеріалізм
  Просвітництво — культурно-історичний термін (вперше використаний Вольтером і Гердером), що відбиває певну епоху розвитку людства, сутність якої полягає в широкому використанн

Французький матеріалізм XVIII ст.
  Французький матеріалізм XVIII ст. має багато спільного з філософією Просвітництва, але йому властиві й відмінні риси. Насамперед його відрізняє одностайна матеріалістична спр

Загальна характеристика епохи і необхідність розробки класичної німецької філософії
  Наприкінці XVIII—першій половині XIX ст. бурхливий розви­ток філософії відбувався в Німеччині. Специфіка і суперечливість соціально-економічного та історичного розвитку Нім

Теорія пізнання та етичні погляди І.Канта
  Фундатором німецької класичної філософії був Іммануїл Кант (1724–1804рр.). Його теоретична діяльність поділяється на два періоди. Перший період закінчується 60-

Теорія пізнання та етичні погляди І.Канта
  Фундатором німецької класичної філософії був Іммануїл Кант (1724–1804рр.). Його теоретична діяльність поділяється на два періоди. Перший період закінчується 60-

Антропологічний матеріалізм і психологічний аналіз сутності релігії Л. Фейєрбаха
  Глибоким критиком ідеалістичної системи Гегеля став Л. Фейєрбах (1804—1872рр.), його сучасник, учень, який, однак, не став послідовником свого вчителя. З Л. Ф

Антропологічний матеріалізм і психологічний аналіз сутності релігії Л. Фейєрбаха
  Глибоким критиком ідеалістичної системи Гегеля став Л. Фейєрбах (1804—1872рр.), його сучасник, учень, який, однак, не став послідовником свого вчителя. З Л. Ф

Філософія тотожності» законів природи і мислення Ф. Шеллінга
  Суб'єктивний ідеалізм Фіхте був нездатний пояснити явища природи та суспільного життя, практичної діяльності людини. Спробою його критичного осмислення стала так звана об'єктивно-ід

Особливості формування філософської думки в культурі Київської Русі
  У сучасній літературі найбільш поширеною є точка зору, згід­но з якою початок історії вітчизняної думки ведеться з X–XII ст., тобто періоду формування могутньої держави — Київської

Києво-Могилянська академія, її просвітницький вплив на філософську думку українського, російського та інших народів
Визначну роль у духовному відродженні українського народу відіграла Києво-Могилянська академія, що була заснована в 1632 р. Тривалий час Академія була осередком професійної діяльності в галузі наук

Філософія серця» Григорія Сковороди
  Григорій Савич Сковорода (1722—1794рр.) — видатний філософ, поет, просвітитель-гуманіст, який здобув освіту в Києво-Могилянській академії. Його філософські твори можна

Проблема людини та нації в творчості Кирило-Мефодіївського товариства. Філософські погляди Т.Шевченка
  Визначну роль у суспільно-політичному житті України зіграло Кирило-Мефодіївське товариство — таємна антикріпосницька організація, що була створена в Києві в січні 1846 р. Йог

Філософія серця» П. Юркевича та його ставлення до матеріалізму Л.Фейєрбаха і М.Чернишевського
  Відомим філософом другої половини XIX ст. був П.Юркевич (1827–1874 рр.), професор Київської духовної академії. У 1860 р. він опублікував статтю «З науки про людський д

Загальна оцінка і відмінні риси сучасної філософії, етапи її становлення
  Філософія виникла, як відомо, в трьох культурах одночасно — Індійській, китайській і античній, пройшовши тривалий і склад­ний шлях розвитку. Певним результатом її розвитку можна вва

Діалектичний та історичний матеріалізм
  Марксистська філософія, безумовно, є важливим етапом у розвитку світової філософії. Карл Маркс (1818—1883рр.) і Фрідріх Енгельс (1820—1895 рр.) дають уяв

Позитивізм і неопозитивізм
  Історія позитивізму має три періоди розвитку. Перший, початковий позитивізм, представниками якого були О. Конт, Г. Спенсер, О. Михайловський. Програма початкового по

Філософія життя
  Філософія життя, представниками якої є Ф. Ніцше, В. Дільтей, А. Бергсон, О. Шпенглер та ін., — це філософський напрям, який розглядає все суще як форму прояву життя, як деяку

Філософська антропологія
  Філософська антропологія — напрям у філософії, який пре­тендує на теоретичне обґрунтування сучасного знання про люди­ну. Проблема людини була поставлена ще в староіндійській

Герменевтика
  Герменевтикою (фундатор — В. Дільтей) називають мистецт­во і теорію тлумачення текстів. Тому головна операція в герме­невтиці — розуміння. Процес розуміння являє собою компле

Структуралізм
  Структуралізм як напрям виник у зв'язку з переходом гума­нітарних наук від описово-емпіричного до абстрактно-теоретич­ного методу дослідження: моделювання, формалізації і мат

Екзистенціалізм
  Екзистенціалізм виник на початку XX ст. в Німеччині, Фран­ції, Італії, набувши великого впливу в усьому світі, особливо серед інтелігенції. Біля джерел цієї філософії був С.

Неотомізм
  Головними представниками цього напряму є Марітен, Жільсон, Бохенський. Неотомізм відроджує і модернізує теїстичне вчення Ф. Аквінського, поєднуючи його з філософськими систе­мами Ка

Фрейдизм і неофрейдизм
  Картина розвитку сучасної філософії буде неповною, якщо ми не назвемо і такий напрям, як фрейдизм та неофрейдизм, що роз­глядають людину з точки зору психоаналізу, розроблено

Проблема систематизації основних галузей філософії
Як зазначалося у темі 1, філософія — це наука, предметом якої є загальне в системі «людина—світ». До цієї системи вхо­дять такі відношення: онтологічні, гносеологічні, аксіологічні, предметно-перет

Проблема структурування філософії
Сучасна філософія — це не тільки різновид світогляду, а й сис­тема знання, яка претендує на науковість. Як наука вона має свій специфічний предмет, методи пізнання, систему категорій і закони,

Принципи і основи побудови філософської теорії
Існують два основні способи систематизації філософського знання; класичний і некласичний. Класичні системи філософії (наприклад, античні філософські системи або системи німецької класичної філософі

Проблема систематизації законів і категорій філософії
Філософія як наука постійно потребує розв'язання проблеми систематизації своїх категорій і законів. В епоху античності пер­ший системний перелік категорій склав Аристотель. Він виділив десять катег

Сутність, проблеми й основні форми буття
Система філософського знання поряд з предметом, принципа­ми, методами включає в себе закони і категорійний апарат. Усі елементи системи тісно взаємозв'язані і становлять цілісну єд­ність, яка створ

Буття матеріального. Сутність матерії
Усе розмаїття форм буття звичайно зводять до двох його аспек­тів: буття матеріального і буття ідеального. Виходячи з цього, сутність матеріального буття розкривається через поняття

Основні форми існування матерії
Невід'ємним атрибутом матерії є рух. З точки зору філософії рух — це не просто пересування, переміна місць, а будь-яка зміна предмета взагалі. Кожному структурному рівню матерії, цілі

Проблема єдності світу
Практикою, наукою, в тому числі філософією, доведено, що простір, час, рух і матерія нерозривно поєднані й взаємопов'язані. Але існує й метафізична точка зору на простір, час і матерію. Нь

Свідомість як відображення буття
Свідомість — це найвища, притаманна тільки людям і пов'язана з мовою функція мозку, яка полягає в узагальненому і цілеспрямованому відображенні дійсності, в попередній уявній побудові дій і

Закони розвитку буття
Поняття діалектики в історії філософії використовувалось у різних значеннях. Сократ розглядав діалектику як мистецтво ви­явлення істини шляхом зіткнення протилежних думок, спосіб ве­дення бесіди (з

Природа і призначення процесу пізнання
Однією з важливих функцій свідомості є пізнання людиною навколишнього світу і самої себе. Люди не можуть жити, пере­творювати природу без знань. Пізнання — це таке функціону­вання свідомості, в рез

Практика як основа і рушійна сила пізнання
Пізнання має суспільний характер, який зумовлюється працею і мовою. Пізнання відображає реальну дійсність не прямо, а опо­середковано — через матеріально-практичну діяльність. Практика породжує пот

Пізнання як процес відображення реальної дійсності, його основні види
Пізнання відображає дійсність у формі образів. Образ — є форма і продукт суб'єктивного, ідеального відображення об'єк­тивної реальності у свідомості людини. Образи за своїм змістом відповіда

Поняття істини, її види, шляхи досягнення
Істина є правильне відображення суб'єктом об'єктивної дій­сності, підтверджене практикою. Протилежним їй поняттям є хибна думка. Хибна думка — це зміст свідомості, який не відпо­відає

Практика як критерій істини, її абсолютний і відносний характер
Яким же чином ми можемо переконатися, чи правильні наші знання, чи помилкові? У кінцевому підсумку це досягається за допомогою практики. Практика різноманітна — від повсякден­ного життєвого

Специфіка наукового пізнання
Наукове пізнання. При вивченні цієї теми особливу увагу слід звернути на особливості наукового пізнання як його ви­щої форми. Наукове пізнання — це такий рівень функціонуванн

Поняття науки, її види і функції
Наука є системою понять про дійсність і має на меті досліджен­ня на основі певних методів пізнання об'єктивних законів розвитку природи, суспільства і мислення, для передбачення і перетворен

Емпіричний і теоретичний рівні наукового пізнання
Розрізняють емпіричний і теоретичний рівні наукового пізнання. Емпіричний (грец. empeiria — досвід) — це такий рівень знання, зміст якого в основному одержано з досвіду (із спо

Форми і методи наукового пізнання. Особливості методів соціального дослідження
Свідома цілеспрямована діяльність щодо формування і розви­тку знань регулюється певними методами й прийомами. Виявлення і розробка таких норм, правил, методів і прийомів складає предмет л

Поняття суспільства
Передусім слід звернути увагу на багатозначність поняття «суспільство». Існує концепція, що суспільство — це частина приро­ди, яка відокремилась, тому продовжує жити і розвиватись за за­кона

Матеріалістичний та ідеалістичний підходи до розуміння суспільства
Існують два підходи до розуміння суспільства та його істо­рії — матеріалістичний та ідеалістичний. Ідеалістичний підхід першопричиною розвитку суспільства вважає дух, ідею, свідомість (напри

Філософська антропологія про людину
Поняття людини означає людину взагалі, тобто включає суку­пність усіх властивостей та атрибутів людини. Будучи абстрак­цією, це поняття має два реальні втілення — окрема людина і людство в цілому.

Закони суспільства, їх характер і особливості
Важливим є питання про характер і зміст законів суспільного розвитку. Виходячи з того, що суспільне життя має дуже складний, динамічний і необоротний характер, деякі філософи (особливо ідеа­лістичн

Поняття суспільно-економічної формації та її структура
Для історико-філософського вивчення процесу розвитку су­спільства К. Марксом була введена така важлива категорія, як су­спільно-економічна формація (СЕФ). Вона виражає тип суспільс­тва, що характер

Поняття суспільно-економічної формації та її структура
Для історико-філософського вивчення процесу розвитку су­спільства К. Марксом була введена така важлива категорія, як су­спільно-економічна формація (СЕФ). Вона виражає тип суспільс­тва, що характер

Суспільний прогрес, його критерії, типи й напрями розвитку
З'ясувавши суть основних джерел та рушійних сил суспільного прогресу, слід перейти до поняття спрямованості історичного прогресу, його критеріїв і характеру протиріч. Посилаючись на складн

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК СТУДЕНТІВ
  Студент повинен: знати предмет дисципліни, її структуру, категоріальний апа­рат, основні етапи розвитку історії світової і вітчизняної філо­софії, с

КРИТЕРІЇ
ОЦІНОК ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ КОМПЛЕКСНОЇ РОБОТИ З МОДУЛЯ "ФІЛОСОФІЯ"   № п/п Параметри Оцінка відпові

НАВЧАЛЬНЕ ВИДАННЯ
  Філософія. Навчальний посібник (для студентів 2 курсу ФПО і заочного навчання)   Автор: Радіонова Людмила Олексіївна    

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги