рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Конфуціанство і даосизм

Конфуціанство і даосизм - раздел Образование, З ДИСЦИПЛІНИ РЕЛІГІЄЗНАВСТВО Виникнення Конфуціанства (580 Млн Віруючих) Завжди Пов’Язується Із Стародавні...

Виникнення конфуціанства (580 млн віруючих) завжди пов’язується із стародавнім Китаєм, з його специфікою релігійної структури і психологічних особливостей мислення, всієї духовної орієнтації.

Практично мислячий китаєць багато не задумувався над таємницями буття і проблемами життя й смерті, зате він завжди бачив перед собою еталон доброчесності і вважав за свій священний обов’язок йому наслідувати. Китаєць понад усе цінує матеріальну оболонку, себто своє матеріальне життя. Величезними і загальновизнаними пророками тут вважалися насамперед ті, хто вчив жити гідно й відповідно до прийнятих норм — жити заради життя, а не в ім’я благополуччя на тім світі чи порятунку від страждань.

Усі ці специфічні особливості системи цінностей, що склалися у Китаї за тисячоліття, передували епосі Конфуція, підготували країну до сприйняття тих принципів і норм життя, які відомі під назвою “конфуціанство”. Суть їх, задовго до Конфуція, зводилася до відособлення ірраціональних основ релігії і звеличення раціональних основ етики, підпорядкування релігійно-етичних норм вимогам соціальної політики й адміністрації.

Конфуцій (Кун Фуцзи) (551-479 до н. е.) народився і жив в епоху великих соціальних та політичних потрясінь, коли Китай перебував у стані тяжкої внутрішньої кризи. Влада чжоуського правителя давно ослабла, хоча він і продовжував вважатися сином неба й виконував функції первосвященика. Руйнувалися патріархально-родові норми, у жорстоких міжусобицях гинула родова аристократія, на зміну їй приходила централізована влада правителів окремих царств, що спиралася на адміністративно-бюрократичний апарат із незначного служилого чиновництва.

Виступивши з критикою своєї епохи і високо оцінюючи минуле, Конфуцій на основі цього протиставлення створив власний ідеал удосконаленої людини — Цзюдзи.

Високоморальний Цзюнцзи, сконструйований Конфуцієм як еталон для наслідування, володіє двома важливими, за його уявленнями, гідностями; гуманністю і почуттям обов’язку. Поняття “гуманність” (жень) включало в себе багато якостей: скромність, справедливість, стриманість, гідність, безкорисливість, любов до людей тощо. Жень — це високий, майже недосяжний ідеал, характерними рисами якого були наділені лише стародавні: із сучасників Конфуцій, включаючи себе, вважав гуманним тільки свого рано померлого улюбленого учня Янь Хуеня. Обов’язок — це моральне зобов’язання, яке гуманна людина завдяки своїм доброчес-ностям накладає на себе сама. Почуття обов’язку, як правило, зумовлене знанням і вищими принципами, але не розрахунками.

Конфуцій розробив і низку інших понять, включаючи вірність і щирість (чжень), благопристойність й дотримання церемоній та обрядів.

Конфуцій щиро прагнув створити ідеал лицаря доброчесності, який бореться за утвердження високої моралі, проти існуючої навколо несправедливості. Однак, як це часто трапляється, з перетворенням його вчення на офіційну догму, на перший план виступила не суть, а зовнішня форма, що виявилася переважно у підкресленій відданості старовині, повазі до старших, напускній скромності й доброчесності. В середньовічному Китаї поступово склалися і були канонізовані певні норми та стереотипи поведінки кожної людини залежно від того, яке місце вона посідала у соціально-чиновницькій ієрархії.

У будь-який момент життя, на будь-який випадок, у щасті й скруті, при народженні й смерті, вступі до школи чи призначенні на службу — завжди й в усьому існували строго фіксовані й обов’язкові для всіх правила поведінки. В епоху Хань було складено детальний збірник цих правил зовнішньої ввічливості і церемо-ніал-трактат Линзи — компедіум конфуціанських норм, який мав силу понад два тисячоліття. Усі записані в цьому обрядникові правила належало знати й застосовувати на практиці, причому з тим більшим старанням, чим вище становище займала людина в суспільстві.

Конфуцій, відштовхуючись від сконструйованого ним соціального ідеалу, сформулював основи такого соціального порядку, який хотів би бачити в Піднебесній: “Хай батько буде батьком, син — сином, цар — царем, чиновник — чиновником і т. п., хай усе в цьому світі хаосу і мішанини стане на свої місця, всі будуть знати свої місця, права й обов’язки, робити те, що їм належить”. Упорядковане таким чином суспільство повинно складатися з двох категорій: верхів і низів — тих, хто думає, управляє, і тих, хто трудиться й підкоряється.

Критерієм поділу на верхи та низи мусили служити не знатність походження і тим більше не багатство, яке Конфуцій зневажав, а лише знання та чесноти, а точніше, ступінь близькості людини до ідеалу Цзюнцзи.

Формально цей критерій відкривав шлях для будь-кого, хто приносив “в’язку сушеного м’яса”, тобто плату за навчання. Фактично справа була значно складнішою: стан чиновників був відокремлений від простого народу перешкодою, яку було важко подолати, — “стіною ієрогліфів”, тобто письменністю.

Однією з найважливіших основ соціального порядку, за Конфуцієм і було суворе підкорення старшим. Будь-хто з старших (чи то батько, чи чиновник, чи імператор) є беззаперечним авторитетом для молодшого, підкореного, підданого. Сліпе підкорення його волі, слову, бажанню — це елементарна норма для молодших і підкорених не лише у державі в цілому, а й у клані, корпорації або сім’ї. Невипадково Конфуцій полюбляв говорити, що “держава — це велика сім’я, а сім’я — це мала держава”.

У культі предків йдеться про культ як мертвих, так і живих. Значно змінивши зміст і форми цього культу, відомого в основних рисах майже всім народам, конфуціанство надало йому глибинного змісту як символу соціального порядку і перетворило його в найперший обов’язок кожного китайця — універсальну й загальну норму поведінки. Саме з цією метою Конфуцій розробив учення про Сяо — синівську пошану.

Сяо — це основа гуманності. Бути чемним сином зобов’язаний кожен, а особливо — людина письменна, освічена, гуманна, яка прагне до ідеалу Цзюнцзи. Суть Сяо — служити батькам за правилами обов’язку Лі, поховати їх за правилами Лі і приносити їм жертви за правилами Лі. Культ синівської пошани з часом досяг у Китаї загального визнання і став нормою життя. Оповіді про визначні вчинки Сяо, зібрані у збірнику “24 приклади Сяо”, перетворилися на об’єкт захоплення й наслідування. Наведемо зразок Сяо з цього збірника: восьмирічний хлопчик літніми ночами не відганяв від себе комарів — нехай вони краще кусають його, а не турбуватимуть його батьків; шанобливий син голодного року відрізав шматок свого тіла, аби зварити юшку для обезсиленого батька. Ці та багато інших прикладів-розповідей повинні були з дитинства виховувати в людині шанобливого сина, готового до пожертви в ім’я цього культу.

Конфуціанський культ предків і норми Сяо сприяли розквітові культу сім’ї й клану. Сім’ю вважали серцевиною суспільства, інтереси сім’ї переважали над інтересами окремої особи, яка розглядалася лише крізь призму її (сім’ї) вічних — від далеких предків до віддалених нащадків — інтересів. Дорослого сина женили, дочку віддавали заміж за вибором і рішенням батьків, причому це вважалося настільки нормальним і природним, що проблема любові при цьому не поставала ні перед ким. Любов, тобто щось особисте, емоційне — визнавалася чимось незрівнянно нижчим, аніж інтереси сім’ї, яка вважалася категорією високого обов’язку. Любов могла прийти після шлюбу, а могла і зовсім не прийти. Однак це ніколи не заважало нормальному існуванню сім’ї й виконанню подружжям свого усвідомленого соціально-сімейного обов’язку: збереження інтересів сім’ї, народження дітей, насамперед синів, покликаних продовжувати рід, зміцнювати позиції сім’ї у віках.

Процес перетворення конфуціанства на офіційну доктрину централізованої китайської імперії зайняв чимало часу. Спочатку необхідно було розробити детально вчення, домогтися його поширення в країні, що й було з успіхом зроблене послідовниками Конфуція. Успіхам конфуціанства великою мірою сприяло й те, що вчення ґрунтувалося на незначно змінених давніх традиціях, на звичних нормах етики і культу.

За часів Чаньго (V-III ст. до н. е.), коли в Китаї сперечалися різні філософські школи, конфуціанство за своїм значенням і впливом посідало перше місце. Однак, незважаючи на це, запропоновані послідовниками конфуціанства методи управління країною тоді ще не одержали визнання. Цьому завадили суперники конфуціанців — легісти.

Вчення законників-легістів значно відрізнялося від конфуціанського. В основі легістської доктрини лежав безумовний примат писаного закону, сила й авторитет якого повинні триматися на кийковій дисципліні та жорстоких покараннях. Грубі методи легізму для правителів були вигідними й ефективними, бо вони давали змогу тримати в руках централізований контроль над приватним власником, що набувало великого значення у боротьбі за об’єднання Китаю.

Синтез конфуціанства з легізмом виявився нескладною справою. По-перше, незважаючи на значні відмінності, легізм і конфуціанство мали чимало спільного: послідовники обох доктрин мислили раціоналістично; як для одних, так і других цар був найвищою інстанцією, міністри, чиновники — його основними помічниками в управлінні, а народ — відсталою масою, якою необхідно керувати для її ж благ. По-друге, необхідність синтезу зумовлювалася запровадженням легізмом методів та інститутів, без яких не можна керувати імперією; в інтересах самої імперії необхідно поєднувати повагу до традицій з патріархально-класовими зв’язками, що й було здійснено.

Перетворення конфуціанства на офіційну ідеологію стало поворотним пунктом в історії як самого вчення, так і Китаю. Якщо раннє конфуціанство, закликаючи навчатися у стародавніх, передбачало за кожним право самому розмірковувати, то тепер набувала сили доктрина абсолютної святості й непорушності давніх канонів.

Конфуціанство зуміло зайняти головні позиції в китайському суспільстві, ідеологічно закріпити свій крайній консерватизм, який знайшов найвищий вияв у культі незмінної форми.

Починаючи від епохи Хань (206 р. до н. е. - 220 р. н. е.), конфуціанці не тільки здійснювали управління державою і суспільством, а й піклувалися про те, щоб конфуціанські норми та цінності стали загальновизнаними, перетворилися на символ “істинно китайського”. Практично це призвело до того, що кожен китаєць з народження й за вихованням повинен був бути насамперед конфуціанцем. Це означало: з перших кроків життя кожен китаєць у побуті, у спілкуванні з людьми, при виконанні важливих сімейних та громадських обрядів і ритуалів діяв так, як це було санкціоновано конфуціанськими традиціями.

Виховання розпочиналося з сім’ї, дитинства, з привчання до культу предків і норм сяо, до суворого дотримання церемоніалу в сім’ї, особливо на людях, у суспільстві.

У країні виник нечуваний культ письменності, ієрогліфа, культ конфуціанських освічених моралістів-начотчиків, учених-чиновників, які вміють читати, розуміти й тлумачити мудрість священних книг, прошарок письменних інтелектуалів, що зосередили у своїх руках монополію на знання, освіту й керівництво, зайнявши в Китаї місце, яке в інших суспільствах посідало дворянство, духовенство, бюрократія, разом узяті.

Вся система освіти в середньовічному Китаї була зорієнтована на підготовку знавців конфуціанства. Досконале знання стародавніх текстів, уміння вільно оперувати висловлюваннями мудреців і, як взірець, уміння писати твори, в яких вільно викладалася і коментувалася мудрість стародавніх — такою була програма навчання в китайській школі — державній і приватній. Протягом тисячоліть саме це вважалося у Китаї наукою.

Дати синові освіту й вивести його “в люди” — мрія кожної сім’ї в Китаї, але здійснити її було нелегко. Необхідно було вивчити кілька тисяч ієрогліфів і з їх допомогою вміти розбиратися у складних стародавніх текстах, написаних малозрозумілою писемною мовою. На це втрачалися тривалі роки наполегливої праці, та й давалася освіта не всім. Проте варто зазначити, що облагодіяти й вивчити бідного, але здібного родича вважалося справою честі всієї родини і приносило їм у разі успіху чималу вигоду, що, звичайно, стимулювало благодійність.

Конфуціанці ефективно керували всією великою імперією, за винятком тих періодів, коли Китай перебував у стані кризи і центральна влада помітно слабшала. У періоди кризи особливо ставала помітною характерна закономірність — зростання хабарництва і корупції (які ніколи не зникали, але в період ефективного функціонування влади певним чином обмежувалися і офіційно суворо переслідувалися).

Саме в періоди глибокого занепаду і розкладу імперії в середовищі чиновників завжди були популярні діячі, які мужньо чинили опір і викривали недоліки сучасного їм суспільства. При цьому вони не тільки керувалися інтересами багатостраждального народу, а й намагалися врятувати вічні й священні принципи конфуціанської держави.

Заклики цих чесних чиновників не заважали, звичайно, кризі йти своїм шляхом. Проте їхня діяльність не була безплідною. Дехто з них приєднувався до повсталих селян і навіть очолював рух, в разі його перемоги — ставав радником нового імператора. Після смерті чесних чиновників, особливо якщо вони були жертвою репресій з боку уряду, їхні дії ставали легендарними. Такі легенди підтримували в народі культ мудрих, справедливих і турботливих конфуціанських учених-чиновників.

Поняття “китайські церемонії” торкалися життя й побуту кожного китайця настільки, наскільки кожен з них у стародавньому Китаї був причетний до конфуціанства. У цьому розумінні церемоніальні норми можна було б зіставити з релігійними: подібно до того, як у межах інших релігій усі деталі ритуалу, як правило, були відомі тільки професіональному духовенству, знання всього комплексу церемоній було привілеєм учених-чиновників (шеньші).

Серед цього освіченого прошарку суспільства старанне дотримання всіх церемоній і деталей етикету, регламенту у вчинках, рухах, одязі, прикрасах, виїзді тощо було не тільки природним і обов’язковим, відмінною ознакою, а й вважалося умовою престижу, критерієм освіченості. Підкресленим дотриманням усіх умовностей і формальностей шеньші намагалися визначити ту межу, яка відділяла їх від неосвіченої маси китайців, знайомих з церемоніалом лише у загальних рисах.

Культ форми породив у сфері конфуціанських шеньші дивне переплетення почуття самоповаги з показовим самозневаженням. Норми поведінки передбачали принизливий тон кожного з представників обох сторін щодо самого себе (“Я, негідний, насмілюсь потурбувати...”, “Яке Ваше дорогоцінне прізвище?”, “Ваш негідний слуга сподівається” тощо). Проте така форма звертання не означала, що співрозмовник (навіть якщо його поза, жести, міміка відповідали самозневажувальному тону) насправді вважає себе нікчемним.

Форма в конфуціанському Китаї була еквівалентом релігійного ритуалу, наприклад, молитві у християнстві чи ісламі, аскези або медитації в індуїзмі й буддизмі. Чим щільнішою була мережа обов’язкового церемоніалу, тим більше людина наближалася до стану автомата. Ні вільного вияву волі, ні сміливості й безпосередності у почуттях, ні прагнення до реалізації громадянських прав — усе це замінювалося, витискалося сталою тенденцією до повного й автоматичного і докладно розробленого віками ритуалу.

Конфуціанська централізована держава, що існувала за рахунок ренти — податку на селян, не стимулювала подальшого розвитку приватного землеробства. Якщо посилення приватного сектора перевищувало припустимі межі, це призводило до значного зниження прибутків у казні й розладу всієї адміністративної системи. Виникала криза, і в цей момент починала діяти конфуціанська теза про відповідальність імператорів та їхніх чиновників за нерозумне керівництво. Після кризи центральна влада в особі нового імператора та його оточення ставала сильнішою, а приватний сектор повинен був розпочинати все спочатку.

Приблизно таку саму роль відігравало конфуціанство і в соціальних процесах.

Конфуціанство виступало і як регулятор у взаємовідносинах країни з небом і від імені неба — з різними племенами й народами, що населяли світ.

Конфуціанство підтримало й піднесло створення ще в інсько-чжоуський період культу правителя, імператора, “сина Неба”, який управляв Піднебесною від імені великого Неба. З плином часу склався справжній культ Піднебесної серединної держави, яка розглядалась як центр Всесвіту, вершина світової цивілізації, зосередження істини, мудрості, знання і культури, реалізації священної волі Неба. Звідси починався поділ всього світу на цивілізований Китай та варварів, які населяли околиці й животіли в темноті, безкультур’ї і черпали культуру з одного джерела — з центру світу — Китаю.

За конкретних умов китайської імперії конфуціанство відігравало роль основної релігії, виконувало функції офіційної державної ідеології. Висунута конфуціанством на перший план і старанно культивована соціальна етика з її орієнтацією на моральну досконалість індивіда у межах корпорації і суворо фіксованих, освячених авторитетом давності норм побуту є, по суті, еквівалентом тієї сліпої і забарвленої істини, іноді навіть екстазом віри, що лежить в основі інших релігій.

Не будучи релігією у повному розумінні слова, конфуціанство стало більшим, ніж просто релігія.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

З ДИСЦИПЛІНИ РЕЛІГІЄЗНАВСТВО

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ... Кафедра українознавства...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Конфуціанство і даосизм

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ДЛЯ СТУДЕНТІВ УСІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Миколаїв – 2009   Методичні рекомендації з дисципліни “Релігієзнавство” для студентів усіх спеціальностей – Миколаївський державний аграрний університет, 2009.  

ПЕРЕДМОВА
Культура України зазнала істотних втрат від того, що десятиліттями цілий її

Релігієзнавство як наука, її предмет та складові частини
Людині одвічно було притаманне прагнення до пізнання Всесвіту, суспільства, власного буття. Нині титанічними зусиллями багатьох поколінь нагромаджено величезний обсяг знань. Релігія така ж

Основні релігієзнавчі концепції
Біологічна (натуралістична) концепція. Серед сучасних концепцій релігії особливе місце посідає біологічна (натуралістична). Її прибічники шукають релігійну основу в біологічних або

Міф як продукт колективної свідомості первісної громади
Синкретизм первісного міфу може бути правильно зрозумілий лише в тому випадку, якщо ми проаналізуємо реальні умови й джерела міфологічної творчості людей тієї епохи. Міфи не були продуктам

Поняття релігійного мистецтва
  Розмову про релігійне мистецтво варто почати з уточнення цього поняття. У сучасній мистецтвознавчій літературі чіткого визначення релігійн

Віра в надприродне як джерело протиріч культового мистецтва
  Залучення мистецтва у систему релігійного культу у значній мірі позначилось на його змісті і художній формі. Мистецтво могло виконувати св

Релігії у Стародавньому світі
Релігії Стародавнього світу - це такі релігійні вірування, що охоплювали своїм впливом верхні й середні шари населення у ме­жах однієї держави. До них зараховують усі релігії, які в літературі позн

Релігія Стародавнього Єгипту
Наприкінці IV тис. до н. е. невеликі племінні державні утво­рення в долині річки Ніл - номи - об’єднуються під владою єди­ного царя - фараона. Так виникла стародавня єгипетська держа­ва, яка нарахо

Релігії народів Дворіччя
Цивілізація народів Дворіччя сформувалась приблизно в сере­дині IV тис. до н. е Вона знала різні царства, що розквітали й за­непадали, різні династії і столиці - Шумер, Аккад, Ур, Ларс і, на­решті,

Релігії в Стародавній Індії
Залишки культури Мохенджо-Даро у басейні ріки Інд засвідчу­ють, що в цю епоху були поширені культи первісного тотемізму. Люди поклонялися зооморфним істотам, існував культ дерев. Піс­ля вторгнення

Стародавня Греція.
Для релігії Стародавньої Греції характерний політеїзм з широкорозвинутою міфологією і олімпійською ієрархією богів. Вони не були творцями світу, а захопили його у готовому вигляді, під час боротьби

Релігії Стародавнього Риму
Первісна релігія однієї з найбільших імперій світу склалася на основі вірувань етрусків. Вони шанували бога на ім’я Тіній, який пізніше ототожнився з римським богом Юпітером, богиню Уні - володарку

Поміркуйте
1. Чому первісні люди вірили в те, що після смерті тіла душа продовжує життя в іншому світі? 2. Чому анімістичні уявлення характерні для всіх релігій? 3. Що спільного і що відмінн

Етнонаціональні релігії. Загальна характеристика.
Це найбільш широка й складна тема курсу, де розглядаються історія і сучасне становище більшості релігій світу, суть їхніх священних книг, таїнств та обрядів, а тому її доцільно розкрити в такому ло

Джайнізм і сикхізм
Джайнізм (4,3 млн віруючих) — релігія, яка виникла в Індії у VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізмові, що освячував кастовий лад. Джайнізм висловлював інтереси прогресивних ш

Синтоїзм
У перекладі з японської “синто” означає “шлях богів”. Японія у багатьох відношеннях є унікальною. Всі поширені в ній релігійні течії, в тому числі синтоїзм (31 млн

Світові релігії.
Світові релігії — буддизм, християнство, іслам — вийшли за межі певної національної спільноти, охопили своїм впливом багато націй і етносів, увібрали в своє віровчення і культ трад

Раннє християнство. Християнське богослов’я. Єресь і розкол
При вивченні цієї, другої за хронологією виникнення світової релігії необхідно зазначити, що за змістом вона тісно пов’язана з іудаїзмом. Християнство зародилося в середині І ст. н. e. у східних пр

Віровчення та культ Православ’я й Католицизму
Християнство навіть при зародженні ніколи не було єдиним щодо ідеології та організації. У ньому виникало багато різних течій, зумовлених соціальними чинниками. У 395 р. Римська імперія роз

Пізній протестантизм
Протестантизм(460 млн) є різновидом християнства, що виник, як зазначалося, у XVI ст. і започаткував епоху Реформації. Оскільки віджилий феодальний лад захищала католицька церква,

II. Книги історичні
1. Книга Ісуса Навина (книга Єгошуї) (Єг.) 2. Книга Суддів (Суд.) 3. Книга Рут (Рут) 4. Перша книга Самуїлова (або Перша книга царів) (1 Сам.) 5. Друга книга Сам

III. Книги навчальні і поетичні
1. Книга Іова (Іов.) 2. Книга псалмів (Пс.) 3. Книга приповістей Соломонових (Пр.) 4. Книга Екклезіястова, або Проповідника (Еккл.) 5. Книга премудрості Соломона

Десять заповідей Божих
1. Я Господь Бог твій, не будеш мати інших богів, крім Мене. 2. Не роби собі ідола або чогось подібного до того, що на небі вгорі, або на землі долі, або в водах під землею, і не

Основи віри, які кожний християнин повинен знати і в них вірувати
1. Є один Бог, Який з любові Своєї все створив і всім керує. 2. Бог є справедливий Суддя, що за добро нагороджує, а за зло карає. 3. Бог - Один, в трьох Особах: Бог Отець, Бог Син

Блаженства євангельські
1. Блаженні вбогії духом, бо їхнім є Царство Небесне. 2. Блаженні ті, хто плачуть, бо вони втішаться. 3. Блаженні тихії, бо вони залишать слід на землі. 4. Блаженні голод

Поміркуйте
1. Чим християнство суттєво відрізняється віл інших релігій? 2. Які спільні та відмінні риси існують між Старим та Новим Заповітом? 3. Можливе чи ні об’єднання Католицької та Прав

Виникнення ісламу
Іслам — наймолодша світова релігія. За даними Всесвітньої ісламської ліги, у різних країнах налічується понад 900 млн послідовників цієї релігії. Мусульмани живуть більш я

Коран. Суна. Шаріат.
Як і всі релігії, іслам має кілька течій, найвідомішими з яких є суннітська та шиїтська, що відрізняються одна від одної деякими догматами і обрядами. Основні визначення ісламу викладено у “святій”

Віровчення і культ. Основні напрями ісламу.
В ісламі велику роль відіграє складна релігійна обрядовість. Мусульманин повинен щодня п’ять разів чинити молитву, дотримуватися релігійних свят, постів, обрядів та звичаїв, здійснювати паломництво

Слам в Україні: історія і сучасність.
Іслам в Україні має давню історію. Його масове поширення концентрується переважно в Криму, який було ісламізовано в часи Золотої Орди. У середині XV ст. тут утворилось Кримське татарське х

Поміркуйте
1. Які чинники сприяють динамічному розвитку ісламу в сучасному світі? 2. Існує чи ні ісламська “загроза” у сучасному світі? 3. Чим можна пояснити ісламський синкретизм?

Зверніть увагу
На зламі тисячоліть іслам - найпоширеніша після християнства релігія в світі. Мусульмани живуть у більш як 120 країнах світу. В 35 країнах становлять 95-99% населення В 28 країнах іслам є держпвною

Виникнення буддизму.
Буддизм є найдавнішою із світових релігій. Якщо звернутися до буддиста із запитанням про те, як виникла релігія, котру він сповідує, то відповідь буде короткою: її проголосив людям Шак’ямуш (пустел

Віровчення основних напрямів буддизму
Однак буддизм вказує шлях до порятунку, до подолання страждань. Він полягає у повному подоланні людських почуттів, бажань, вічного блаженства у злитті з божеством і досягнення абсолютного спокою -

Виникнення та віровчення ламаїзму.
Протягом VII-XIV ст. у Тибеті виникла й набула поширення така форма буддизму, як ламаїзм(від. тібет. лама — вищий, адепт вчення, чернець) (20,6 млн). Його засновник — тібетський ла

Вивчення дзенської премудрості в монастирі триває в середньому 10-12 років.
Дзен-буддизм наприкінці 50-х років XX ст. охопив широкі кола інтелігенції та студентство, а через десятиріччя — дрібнобуржуазні верстви Західної Європи. Творча інтелігенція пов’язала з дзен-буддизм

Поміркуйте
1. Буддизм - не більше релігія чи філософія? 2. Проаналізуйте кінцеву мету буддистів. Порівняйте іі з кінцевою мстою християн. 3. Чому махяяна виникла пізніше х

Неорелігія. Релігія і церква в сучасній Україні.
План Виникнення та класифікація неорелігій Церква уніфікації (об’єднання), Рух Харе Крішна, Віра багаї, Церква сайєнтології, Сатанізм Основні течії неорелігій (Дзен

Виникнення та класифікація неорелігій.
У XX ст. набули поширення так звані нові культи або релігії “нового” віку. Ці новоутворення у духовному житті суспільства у 60-ті роки виникли й поширилися у США, згодом у Західній Європі, а після

Якщо хоча б одна з цих ознак тобі знайома, БУДЬ ОБЕРЕЖНИМ!
Спритно використовуючи об’єктивні труднощі подальшої розбудови суспільства, певний ідеологічний вакуум на тлі руйнації старої системи цінностей, а також консервативність місіонерської структури тра

Рух Харе Крішна
Це — один з численних східних культів, що поширилися останнім часом на Заході. До релігійних неоорганізацій східної орієнтації, що діють сьогодні у світі, належать також громади індуїстів, дзен-буд

Віра багаї
Це - релігія послідовників Багаулли (1817—1892), ім’я якого перекладається як “Слава Господа”. Виникнувши 1844 р. в Ірані, ця релігія сьогодні об’єднує до семи мільйонів осіб, котрі живуть у 232 кр

Церква сайєнтології
Слово “сайєнтологія” в перекладі означає “науковчення”. Коротко зупинимося на проблемі співвідношення науки і релігії в цьому контексті. Ми звикли вважати їхню взаємодію як взаємозаперечення, хоча

Сатанізм
Увесь спектр шанувальників темних сил і тих, хто обожнює зло, можна поділити на наступні групи: сатаністські секти, групи прихильників демона, низку окремо практикуючих чарівників і відьом, члени т

Дзен-Буддизм
Мода на дзен-буддизм у молодіжному середовищі виникла ще в 50-ті роки ХХ століття. Почалася вона з бітників, які дзеном пояснювали і примхи (у мистецтві й житті взагалі), і дуже діючу соціальну кри

Міжнародне суспільство Свідомості Крішни
(“ИСККОН”, або Рух Пікі Крішна) Про рух Пікі Крішна американський релігієзнавець Петерсон сказав: “Здається смішним вважати, що Пікі Крішна є рухом протесту, але в Америці це так. Молоді л

Поміркуйте
1. Які, з вашої точки зору, існують шляхи звільнення людини від сильного впливу тоталітарної секти? 2. Чому організація нетрадиційних релігій більш тоталітарна : жорстока ніж в традиційних

Короткий термінологічний словник
АВТОРИТАРНИЙ- диктаторський; заснований на беззаперечному підпорядкуванні влади; владний. АКСІОЛОГІЯ - вчення про цінності. АМБІВАЛЕНТНИЙ

ЛІТЕРАТУРА
1. Авеста: Избранные гимны. - Душанбе, 1990. 2. Арестов В.М., Шудрис І.О. Нетрадиційні релігії: суть і спрямування. - К.. 1990. 3. Бабій М.Ю. Свобода совісті: філософсько-антропол

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги