рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Віра в надприродне як джерело протиріч культового мистецтва

Віра в надприродне як джерело протиріч культового мистецтва - раздел Образование, З ДИСЦИПЛІНИ РЕЛІГІЄЗНАВСТВО   Залучення Мистецтв...

 

Залучення мистецтва у систему релігійного культу у значній мірі позначилось на його змісті і художній формі. Мистецтво могло виконувати свою релігійну функцію лише у тому випадку, якщо воно направляло свідомість людей у бік образів надприродного - бога, ангелів, святих і т.п. Але образи надприродних істот мають ілюзорний характер, їм не відповідають реальні об’єкти. У свою чергу художньо-образна система будь-яких творів мистецтва, у тому числі й релігійних, черпає свої образи „із земних”, з людей реального світу. Тому виникає проблема зображення надприродного в культовому мистецтві, проблема, що породжувала постійно гострі протиріччя його розвитку.

Спочатку, у ранніх формах релігії, що існували у первісну епоху (магія, фетишизм, тотемізм, шаманізм), надприродне ще не відділилося від природного, земного. Тут змальовано надприродне, яке ще не відділилися від реальних образів чуттєво сприйманих предметів, вони носять конкретний, тілесний, речовинний характер. Відповідно й художні образи, використовувані під час релігійно-магічних обрядів, також конкретні, які мають місце у навколишній природі або родоплемінному побуту. Такі, наприклад, тотемістичні стовпи північноамериканських індіанців, по криті зображеннями людей і тварин, маски, уживані під час магічних ритуалів багатьма народами.

Лише на більше пізніх етапах розвитку первісного суспільства виникає розуміння надприродної істоти, або сутності: дух або душа. Тут надприродне виступає вже як щось субстантивоване, як втілення духовного початку, яке протидіє чуттєвому реальному матеріальному світу. У подальшому безособові сутності персоніфікуються й перетворюються в богів, які мають імена і сприймаються як особливі могутні надприродні особистості.

Дуалізм природного і надприродного знайшов найбільший прояв у монотеїзмі (єдинобожжі). В іудаїзмі, де раніше інших релігій сформувався монотеїзм, один і єдиний бог Яхве протистоїть всьому земному, почуттєво сприйманому, реальному як щось принципово від нього відмінне. Ці риси потойбічності, або, висловлюючись філософською мовою, трансцендентності, Яхве придбав не відразу. Спочатку його перший образ багато в чому мав риси антропоморфізму, про що йшлося у перших книгах Біблії („П’ятикнижжя”). Лише згодом, під впливом богословської діяльності іудейських жерців, образ Яхве спиритуалізувався й ускладнився, звільняючись від земних рис і характеристик. Бог протиставляється усьому земному й людському. Бог - вічний, земні речі - минущі, бог - всемогутній творець світу, світ - результат його творчої діяльності, бог - втілення мудрості й чесноти, людина - істота слабка й гріховна. Схоже уявлення протиставлення божества реальності сприйняли з іудаїзму християнство та іслам. Віровчення цих релігій підкреслює „несхожість" божества на земні речі і явища, його протилежність всьому земному.

Звичайно, у жодній монотеїстичній релігії протилежність бога й людини не трактувалася як абсолютна. Якби це було так, то можна було б дійти висновку про нездатність бога управляти людьми й всім „тваринним світом”, тобто прийти до деїзму, що був неприйнятний для ортодоксального богослов’я. У подальшому ми переконаємося, що монотеїстичні релігії намагалися перебороти запропонований ними розрив між богом і людиною за допомогою ідеї божественного посередника („месії”, „пророка”, „боголюдини” і т.п.). Все-таки „потойбічність” бога, його „безтілесність”, „духовність’, несхожість на „тваринний світ” була й залишається однієї з головних догм монотеїзму взагалі й християнського богослов’я зокрема. Не дивлячись на те, що деякі представники теологічного модернізму намагаються перебороти відчуження бога від людини, розчинити бога в природі або в суспільних відносинах, їхні спроби мають характер не сприйняття з боку керівництва християнських церков, які справедливо вважають, що модерністи ставлять під сумнів основні догмати християнського богослов’я.

Різні монотеїстичні релігії по-різному вирішили зазначену проблему. Іудаїзм і іслам пішли шляхом заборони будь-яких зображень бога в храмах. В ісламі заборона зображувати бога була розповсюджена на зображення живих істот взагалі - як людини, так і тварин. Мусульманам заборонялося створювати малюнки й скульптури із зображеннями тварин і людей. Ця заборона мотивувалася богословами, які вважали, що створення живої істоти є наче монополією бога. Художник, створюючи їхнє зображення, вступає у недозволену й небезпечну конкуренцію з Аллахом. Тим паче неприпустимо, відповідно до канонів ісламу, зображення бога. Таке зображення перетворить вищу потойбічну істоту в земного ідола, тобто призведе до ідолопоклонства.

Ця богословська заборона суттєво вплинула на розвиток мистецтва в мусульманських країнах. Арабське образотворче мистецтво до останнього часу не знало портрета, а художня творчість середньовічних східних майстрів розвивалося головним чином у напрямку створення різноманітних форм рослинного орнаменту.

У християнстві, починаючи з перших століть його започаткування, існували дві тенденції. Спочатку багато „отців церкви”, які активно боролися проти „язичеської” античної культури, виступили проти будь-яких зображень божества й взагалі проти мистецтва, розглядаючи його як згубне ідолопоклонство. Відомий апологет християнства Тертулліан (кінець II - початок III ст. н.е.) виступив з різкою критикою язичеського мистецтва, а саме заперечуючи при цьому необхідність мистецтва взагалі. З фанатичною відданістю Тертулліан вимагав заборони будь-яких скульптур, картин та інших пам’ятників мистецтва, мотивуючи це тим, що мистецтво є „ідолопоклонство”, несумісним зі справжньою вірою. „коли диявол, - заявляв Тертулліан, - увів у мір фабрикантів статуй, зображення і різноманітні примари, ти ця виразка роду людського одержала тіло й ім’я, запозичене від ідолів. Таким чином, можна вважати джерелом ідолопоклонства будь-яке мистецтво, що створює ідола, якого б роду він не був. Немає різниці, хто зображає їх, чи то скульптор,гравер або швачка, чи складено воно з гіпсу, фарб, каменю, бронзи, срібла або тканин”.

Найбільшого апогею ця тенденція мала місце у християнстві, під час так званого “іконоборства” у Візантії в VШ-IХ ст. н.е. Іконоборці знищували ікони в церквах і забороняли іконовшанування. Вони стверджували, що, у зв’язку з тим, що шанувальники ікон ставлять перед ними свічі, цілують їх, моляться їм і навіть додають фарбу від ікон у так звані „святі дарунки”, використовувані в таїнстві причастя (у той час такі випадки траплялися часто), вони перетворюють ікони на „ідолів”, замінюючи ними безтілесного потойбічного бога. Боротьба між іконоборцями й іконовшанувальниками у Візантії тривала протягом цілого століття. Тільки в середині IX ст. вона закінчилася остаточною перемогою іконовшанувальників.

Християнство створило свій варіант образа посередника між Богом і людьми. Ісус Христос з точки зору християнського віровчення є не просто посланником Бога, він „Боголюдина”, що поєднує божественну, і людську природу. Оскільки він є божеством, що втілилося в людині, тому вона має всі якості людини, як зовнішні так і тілесні. У зв’язку з цим християнські богослови доводили не тільки можливість, але й необхідність зображення Ісуса Христа на іконах. Заперечуючи думку іконоборців, які вважали, що ікони відбивають тільки людську природу Христа, православні теологи вважали, що ікони покликані не тільки передавати зовнішність Ісуса Христа, богоматері, святим, їхнім головним завданням є осягнення і вираження їх божественної неземної сутності.

Так, у „журналі Московської патріархії” знаходимо таке твердження: „з формальної точки зору іконопис є різновидом живопису. Але, з погляду богослова, іконопис є явище особливого порядку. В іконописі мір фарб і образів з’являється „з погляду вічності”. Ікона віщає про інший світ мовою особливих форм, виконання якої має величний спокій і духовну силу. Все земне перебуває в часі й піддано зміні. Лише небесний, незмінний мир досконалий у своїй сутності. Звідси особлива нерухомість фігур в іконі як носіїв духовного й вічного. Ікона завжди символічна. Вона частка духовного світу. За допомогою ікони, що молиться переноситься духом і думками в інший світ і через ікону одержує спілкування із цим світом”.

З висловлень православних богословів стає зрозумілим, що естетичний бік ікон і інших творів культового мистецтва розглядалася церквою як неголовним, підлеглим завданням чисто релігійним. Глибокий і змістовний аналіз сутності православної інтерпретації мистецтва поданий у цікавій монографії В.В. Бичкова „візантійська естетика”. В.В. Бичков справедливо стверджує, що візантійська естетика була нерозривно пов’язана із загальним християнським середньовічним світоглядом, що мистецтво Візантії було не просто мистецтвом, а засобом вирішення ряду богословських проблем. На особливу увагу заслуговує його думка про те, що художні образи релігійного змісту виступали в системі православного культу як особливі засоби „зняття” догматичного антиномізма на незрозумілому, чуттєво-емоційному рівні. Це твердження вимагає деяких роз’яснень. Дуалізм природного і надприродного, про що йшла мова вище, неминуче приводив в сферу християнської догматики до того, що формули догматів мали антиномічний характер, тобто механічно долучали у свій зміст протилежні визначення. Які логічно взаємо виключали один одного. Так, наприклад, церквою, яка боролася з „христологічними єресями” (монофізицтво і несторіанство), була прийнята формула, згідно з якою божественна і людська природи Христа є „неподільною”. Схожий догмат зрозуміти або ж пояснити не можливо. Залишається лише містичний спосіб, ірраціонального осягнення догмата, тобто сприйняття його на віру.

Художні засоби і прийоми, що використовувалися в середньовічному культовому мистецтві, визначалися не тільки естетичними моментами, а насамперед потребами церкви. Саме цими потребами визначався у значній мірі символічний характер художніх образів у культовому мистецтві. Символ, як відомо, є різновид знака. Так само як і будь-який інший знак, символ виступає в процесі пізнання як своєрідний заступник реальних предметів, процесів і явищ. Однак, на відміну від інших знаків, символ має нерідко часткову подібність із позначуваним об’єктом. Як символи тих або інших об’єктів беруться у деяких випадках образи тварин, рослин, явищ природи або продуктів діяльності людей, у яких спостерігають схожі риси, які символізують предмет або виявляють певний асоціативний зв’язок з ним. На цю особливість символів вказував у свій час Гегель. Він писав: „лева, наприклад, беруть, як символ великодушності, лисицю - як символ хитрості, коло - як символ вічності, трикутник - як символ триєдності... Символ, узятий у даному більш широкому змісті, є не просто будь-яким знаком, а таким знаком, що уже у своїй зовнішній формі містить у собі зміст подання, що виявляється їм...”

З іншого боку, символ відрізняється від образа того або іншого предмета або явища, що у свідомості людини відтворює чуттєво сприймані особливості відображуваного об’єкта. Символ не зобов’язаний відтворювати всі або навіть головні властивості об’єкта, що він позначає. Для нього досить виявляти хоча б деяку подібність із уявним предметом, з яким викликані певні асоціації. Нарешті, символ, на відміну від чуттєвого образу, може позначати й реально неіснуючий, ілюзорний об’єкт, якщо реальність його визнана всеосяжним світоглядом.

Один з основних захисників іконовшанування, Іоанн Дамаскін (VIII ст.) писав: „ікони суть видиме невидимого й не має фігури, але тілесно зображеного через слабкість розуміння нашого”. У цьому висловленні досить ясно сформульоване богословсько-гносеологічне обґрунтування необхідності символу як посередника між земним і „небесним” світом. Ще більш чітко ця ідея простежується у Псевдо-Діонісія Ареопагіта (V ст.), який вважав, що „нашому розуму неможливо піднятися до нематеріального наслідування й споглядання небесних ієрархій інакше, як через посередництво властивого йому речовинного керівництва, вважаючи видиму красу зображенням невидимої краси, чуттєві пахощі - відбитками духовних проникнень, речовинні світильники - образом нематеріального осяяння… точніше - усе про небесних істот пристойно передано нам у символах”.

У церковних фресках, мозаїках і іконах у Візантії колір здобував також символічне значення. Так, золото було символом „божественного світла”, пурпур - символом царської влади, білий колір - символом чистоти, відчуженості від мирського, чорний колір символізував смерть, пекло, зелений - юність, цвітіння й т.п.

Із вищевикладеного є потреба зробити висновок: культове мистецтво виникало й розвивалося на основі підпорядкування художнього релігійному началу. Головним для нього було не відбиття реальної дійсності, а „наближення” людини до Бога, порушення в ньому релігійних образів і настроїв.

Тому є зрозумілим той факт, що церква вороже ставилася й ставиться до елементів реалізму в культовому мистецтві, до правдивого відтворення в ньому навколишнього світу. В одній із сучасних богословських дисертацій чітко зазначається, що основне достоїнство древніх ікон полягає наче у тому, що вони не відповідають звичним вимогам схожості „на видиму усім реальність навколишньої дійсності”. На думку автора дисертації, і спосіб, і засіб цього мистецтва протилежні реалізму.

Вимоги церкви до культового образотворчого мистецтва фіксувалися в церковному каноні, що суворо регламентував зміст і форму будь-яких фресок та ікон у храмі. Докладніше про церковний канон мова йтиме далі. Зараз лише зазначимо, що головне завдання церковного канону полягало в тому, щоб зберегти релігійну спрямованість зображень, забезпечити певний їхній вплив на відвідувачів храму. Звідси неминуче випливала тенденція до схематизації й умовності культових зображень. Зображуючи надприродний світ, потрібно було відокремити його від природного, протиставити останньому. Цій меті слугувала сукупність умовних традиційних прийомів візантійського й російського іконопису: нерухомість зображуваних фігур, умовне золоте тло, так звана „зворотна перспектива”, суворе проходження певним іконографічним типам. У подальшому ми побачимо, що ці умовні прийоми мали й певний художній зміст. Але церкви вони потрібні були, насамперед, для успішної реалізації культових, релігійних функцій.

Риси реалізму чітко виступають і в художній творчості новгородських майстрів. Розповідаючи про новгородські фрески, В.Н. Лазарєв вважає, що на їхній зміст впливав світогляд новгородських ремісників і купців, що не мало нічого спільного з містицизмом і сліпою прихильністю церковних догматів. Звідси й народні реалістичні риси, що просочуються в церковне мистецтво Новгорода й традиційні канони, що розхитували. Такі, наприклад, фрески церкви Успенія на Волотові (XIV ст.), що відрізнялися більшою своєрідністю й з точки зору сюжетів і форми. Для цих фресок є характерними жанрові мотиви, нерідко з певною соціальною спрямованістю. Одна із фресок зображувала, наприклад, ігумена, що бенкетує в монастирі, і який відмовив мандрівникові (під видом мандрівника виступає, згідно з легендою, Христос) у притулку. У цій композиції, на думку В.Н. Лазарєва, „присутні настійливі нотки плебейської опозиції проти боярської знаті, що відігравала значну роль у політичному житті Новгорода”. Що ж стосується художньої форми волотовських фресок, то в образах святих неважко впізнати місцеві новгородські риси. У них немає й натяку на візантійські канони й візантійську суворість.

Таким чином, розвиток культового мистецтва містив внутрішнє протиріччя, що мало характер боротьби обох зазначених тенденцій.

 

Теми рефератів:

1. Релігія та її місце в суспільстві.

2. Наука і релігія в сучасному світі.

3. Що таке віра?

4. Проблема походження релігії.

5. Боголюдина чи Людинобог - проблема вибору.

Розкрийте зміст понять:

Міф, міфологічна свідомість, релігійна свідомість, суспільна свідомість, матеріалістична концепція релігії, об’єктивно-ідеалістична концепція релігії, суб’єктивно-ідеалістична концепція релігії, соціологічна концепція релігії, натуралістична концепція релігії, духовна культура, теїзм, атеїзм, релігійні почуття, релігійний культ, релігійні організації, Святе Письмо, соціальні функції релігії, креаціонізм, редукціонізм.

Зверніть увагу:

Сучасна наука не знає закону, за яким би неорганічна матерія (атоми і молекули) могла організуватися її живу клітину, тим більш породить розум.

Канадський біолог, професор М. Рьюз кажучи про ідею природного виникнення людського розуму шляхом еволюції писав: “Однак, і про це можна стверджувати, біологічна теорія і експериментальна практика рішуче свідчить проти цього. У сучасній теоретичній біології немає нічого такого, що дозволяло би припустити неминучість виникнення розуму” (Рьюз М. Наука и религия: по-прежнему война? // Вопросы философии.1991. №2. С.44).

Можливість виникнення життя з випадкового з’єднання молекул дуже мала і дорівнює за деякими підрахунками 10­-253, з чого, на думку американського вченого Кастлера, “випливає фактична не можливість появи життя”. Кастлер заперечую ідею виникнення живої структури в наслідок випадкового з’єднання молекул.(Населенный космос // Под ред. В.Д. Пенелиса. — М.,1972. С.77).

Американський біолог Бен Хобрінк наводить таке порівняння: “...ймовірність того, що клітина виникає самовільно якнайменше дорівнює ймовірності того, що “…будь-яка мавпа 400 разів надрукує повний текст Біблії без жодної помилки!” (Бен Хобринк. Эволюция. Яйцо без курици. — М.,1993. С.66)

Ймовірність виникнення молекули ДНК дорівнює 10-30,038 (Курашов В.И.. Соловьев Ю.И. О проблеме “сведения” химии к физике // Вопросы философии. 1984. №6. С96).

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

З ДИСЦИПЛІНИ РЕЛІГІЄЗНАВСТВО

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ... Кафедра українознавства...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Віра в надприродне як джерело протиріч культового мистецтва

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ДЛЯ СТУДЕНТІВ УСІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Миколаїв – 2009   Методичні рекомендації з дисципліни “Релігієзнавство” для студентів усіх спеціальностей – Миколаївський державний аграрний університет, 2009.  

ПЕРЕДМОВА
Культура України зазнала істотних втрат від того, що десятиліттями цілий її

Релігієзнавство як наука, її предмет та складові частини
Людині одвічно було притаманне прагнення до пізнання Всесвіту, суспільства, власного буття. Нині титанічними зусиллями багатьох поколінь нагромаджено величезний обсяг знань. Релігія така ж

Основні релігієзнавчі концепції
Біологічна (натуралістична) концепція. Серед сучасних концепцій релігії особливе місце посідає біологічна (натуралістична). Її прибічники шукають релігійну основу в біологічних або

Міф як продукт колективної свідомості первісної громади
Синкретизм первісного міфу може бути правильно зрозумілий лише в тому випадку, якщо ми проаналізуємо реальні умови й джерела міфологічної творчості людей тієї епохи. Міфи не були продуктам

Поняття релігійного мистецтва
  Розмову про релігійне мистецтво варто почати з уточнення цього поняття. У сучасній мистецтвознавчій літературі чіткого визначення релігійн

Релігії у Стародавньому світі
Релігії Стародавнього світу - це такі релігійні вірування, що охоплювали своїм впливом верхні й середні шари населення у ме­жах однієї держави. До них зараховують усі релігії, які в літературі позн

Релігія Стародавнього Єгипту
Наприкінці IV тис. до н. е. невеликі племінні державні утво­рення в долині річки Ніл - номи - об’єднуються під владою єди­ного царя - фараона. Так виникла стародавня єгипетська держа­ва, яка нарахо

Релігії народів Дворіччя
Цивілізація народів Дворіччя сформувалась приблизно в сере­дині IV тис. до н. е Вона знала різні царства, що розквітали й за­непадали, різні династії і столиці - Шумер, Аккад, Ур, Ларс і, на­решті,

Релігії в Стародавній Індії
Залишки культури Мохенджо-Даро у басейні ріки Інд засвідчу­ють, що в цю епоху були поширені культи первісного тотемізму. Люди поклонялися зооморфним істотам, існував культ дерев. Піс­ля вторгнення

Стародавня Греція.
Для релігії Стародавньої Греції характерний політеїзм з широкорозвинутою міфологією і олімпійською ієрархією богів. Вони не були творцями світу, а захопили його у готовому вигляді, під час боротьби

Релігії Стародавнього Риму
Первісна релігія однієї з найбільших імперій світу склалася на основі вірувань етрусків. Вони шанували бога на ім’я Тіній, який пізніше ототожнився з римським богом Юпітером, богиню Уні - володарку

Поміркуйте
1. Чому первісні люди вірили в те, що після смерті тіла душа продовжує життя в іншому світі? 2. Чому анімістичні уявлення характерні для всіх релігій? 3. Що спільного і що відмінн

Етнонаціональні релігії. Загальна характеристика.
Це найбільш широка й складна тема курсу, де розглядаються історія і сучасне становище більшості релігій світу, суть їхніх священних книг, таїнств та обрядів, а тому її доцільно розкрити в такому ло

Джайнізм і сикхізм
Джайнізм (4,3 млн віруючих) — релігія, яка виникла в Індії у VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізмові, що освячував кастовий лад. Джайнізм висловлював інтереси прогресивних ш

Конфуціанство і даосизм
Виникнення конфуціанства (580 млн віруючих) завжди пов’язується із стародавнім Китаєм, з його специфікою релігійної структури і психологічних особливостей мислення, всієї духовної орієнтації.

Синтоїзм
У перекладі з японської “синто” означає “шлях богів”. Японія у багатьох відношеннях є унікальною. Всі поширені в ній релігійні течії, в тому числі синтоїзм (31 млн

Світові релігії.
Світові релігії — буддизм, християнство, іслам — вийшли за межі певної національної спільноти, охопили своїм впливом багато націй і етносів, увібрали в своє віровчення і культ трад

Раннє християнство. Християнське богослов’я. Єресь і розкол
При вивченні цієї, другої за хронологією виникнення світової релігії необхідно зазначити, що за змістом вона тісно пов’язана з іудаїзмом. Християнство зародилося в середині І ст. н. e. у східних пр

Віровчення та культ Православ’я й Католицизму
Християнство навіть при зародженні ніколи не було єдиним щодо ідеології та організації. У ньому виникало багато різних течій, зумовлених соціальними чинниками. У 395 р. Римська імперія роз

Пізній протестантизм
Протестантизм(460 млн) є різновидом християнства, що виник, як зазначалося, у XVI ст. і започаткував епоху Реформації. Оскільки віджилий феодальний лад захищала католицька церква,

II. Книги історичні
1. Книга Ісуса Навина (книга Єгошуї) (Єг.) 2. Книга Суддів (Суд.) 3. Книга Рут (Рут) 4. Перша книга Самуїлова (або Перша книга царів) (1 Сам.) 5. Друга книга Сам

III. Книги навчальні і поетичні
1. Книга Іова (Іов.) 2. Книга псалмів (Пс.) 3. Книга приповістей Соломонових (Пр.) 4. Книга Екклезіястова, або Проповідника (Еккл.) 5. Книга премудрості Соломона

Десять заповідей Божих
1. Я Господь Бог твій, не будеш мати інших богів, крім Мене. 2. Не роби собі ідола або чогось подібного до того, що на небі вгорі, або на землі долі, або в водах під землею, і не

Основи віри, які кожний християнин повинен знати і в них вірувати
1. Є один Бог, Який з любові Своєї все створив і всім керує. 2. Бог є справедливий Суддя, що за добро нагороджує, а за зло карає. 3. Бог - Один, в трьох Особах: Бог Отець, Бог Син

Блаженства євангельські
1. Блаженні вбогії духом, бо їхнім є Царство Небесне. 2. Блаженні ті, хто плачуть, бо вони втішаться. 3. Блаженні тихії, бо вони залишать слід на землі. 4. Блаженні голод

Поміркуйте
1. Чим християнство суттєво відрізняється віл інших релігій? 2. Які спільні та відмінні риси існують між Старим та Новим Заповітом? 3. Можливе чи ні об’єднання Католицької та Прав

Виникнення ісламу
Іслам — наймолодша світова релігія. За даними Всесвітньої ісламської ліги, у різних країнах налічується понад 900 млн послідовників цієї релігії. Мусульмани живуть більш я

Коран. Суна. Шаріат.
Як і всі релігії, іслам має кілька течій, найвідомішими з яких є суннітська та шиїтська, що відрізняються одна від одної деякими догматами і обрядами. Основні визначення ісламу викладено у “святій”

Віровчення і культ. Основні напрями ісламу.
В ісламі велику роль відіграє складна релігійна обрядовість. Мусульманин повинен щодня п’ять разів чинити молитву, дотримуватися релігійних свят, постів, обрядів та звичаїв, здійснювати паломництво

Слам в Україні: історія і сучасність.
Іслам в Україні має давню історію. Його масове поширення концентрується переважно в Криму, який було ісламізовано в часи Золотої Орди. У середині XV ст. тут утворилось Кримське татарське х

Поміркуйте
1. Які чинники сприяють динамічному розвитку ісламу в сучасному світі? 2. Існує чи ні ісламська “загроза” у сучасному світі? 3. Чим можна пояснити ісламський синкретизм?

Зверніть увагу
На зламі тисячоліть іслам - найпоширеніша після християнства релігія в світі. Мусульмани живуть у більш як 120 країнах світу. В 35 країнах становлять 95-99% населення В 28 країнах іслам є держпвною

Виникнення буддизму.
Буддизм є найдавнішою із світових релігій. Якщо звернутися до буддиста із запитанням про те, як виникла релігія, котру він сповідує, то відповідь буде короткою: її проголосив людям Шак’ямуш (пустел

Віровчення основних напрямів буддизму
Однак буддизм вказує шлях до порятунку, до подолання страждань. Він полягає у повному подоланні людських почуттів, бажань, вічного блаженства у злитті з божеством і досягнення абсолютного спокою -

Виникнення та віровчення ламаїзму.
Протягом VII-XIV ст. у Тибеті виникла й набула поширення така форма буддизму, як ламаїзм(від. тібет. лама — вищий, адепт вчення, чернець) (20,6 млн). Його засновник — тібетський ла

Вивчення дзенської премудрості в монастирі триває в середньому 10-12 років.
Дзен-буддизм наприкінці 50-х років XX ст. охопив широкі кола інтелігенції та студентство, а через десятиріччя — дрібнобуржуазні верстви Західної Європи. Творча інтелігенція пов’язала з дзен-буддизм

Поміркуйте
1. Буддизм - не більше релігія чи філософія? 2. Проаналізуйте кінцеву мету буддистів. Порівняйте іі з кінцевою мстою християн. 3. Чому махяяна виникла пізніше х

Неорелігія. Релігія і церква в сучасній Україні.
План Виникнення та класифікація неорелігій Церква уніфікації (об’єднання), Рух Харе Крішна, Віра багаї, Церква сайєнтології, Сатанізм Основні течії неорелігій (Дзен

Виникнення та класифікація неорелігій.
У XX ст. набули поширення так звані нові культи або релігії “нового” віку. Ці новоутворення у духовному житті суспільства у 60-ті роки виникли й поширилися у США, згодом у Західній Європі, а після

Якщо хоча б одна з цих ознак тобі знайома, БУДЬ ОБЕРЕЖНИМ!
Спритно використовуючи об’єктивні труднощі подальшої розбудови суспільства, певний ідеологічний вакуум на тлі руйнації старої системи цінностей, а також консервативність місіонерської структури тра

Рух Харе Крішна
Це — один з численних східних культів, що поширилися останнім часом на Заході. До релігійних неоорганізацій східної орієнтації, що діють сьогодні у світі, належать також громади індуїстів, дзен-буд

Віра багаї
Це - релігія послідовників Багаулли (1817—1892), ім’я якого перекладається як “Слава Господа”. Виникнувши 1844 р. в Ірані, ця релігія сьогодні об’єднує до семи мільйонів осіб, котрі живуть у 232 кр

Церква сайєнтології
Слово “сайєнтологія” в перекладі означає “науковчення”. Коротко зупинимося на проблемі співвідношення науки і релігії в цьому контексті. Ми звикли вважати їхню взаємодію як взаємозаперечення, хоча

Сатанізм
Увесь спектр шанувальників темних сил і тих, хто обожнює зло, можна поділити на наступні групи: сатаністські секти, групи прихильників демона, низку окремо практикуючих чарівників і відьом, члени т

Дзен-Буддизм
Мода на дзен-буддизм у молодіжному середовищі виникла ще в 50-ті роки ХХ століття. Почалася вона з бітників, які дзеном пояснювали і примхи (у мистецтві й житті взагалі), і дуже діючу соціальну кри

Міжнародне суспільство Свідомості Крішни
(“ИСККОН”, або Рух Пікі Крішна) Про рух Пікі Крішна американський релігієзнавець Петерсон сказав: “Здається смішним вважати, що Пікі Крішна є рухом протесту, але в Америці це так. Молоді л

Поміркуйте
1. Які, з вашої точки зору, існують шляхи звільнення людини від сильного впливу тоталітарної секти? 2. Чому організація нетрадиційних релігій більш тоталітарна : жорстока ніж в традиційних

Короткий термінологічний словник
АВТОРИТАРНИЙ- диктаторський; заснований на беззаперечному підпорядкуванні влади; владний. АКСІОЛОГІЯ - вчення про цінності. АМБІВАЛЕНТНИЙ

ЛІТЕРАТУРА
1. Авеста: Избранные гимны. - Душанбе, 1990. 2. Арестов В.М., Шудрис І.О. Нетрадиційні релігії: суть і спрямування. - К.. 1990. 3. Бабій М.Ю. Свобода совісті: філософсько-антропол

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги