рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Вокалізм. Загальна характеристика українського діалектного вокалізму. Відмінності у системах голосних фонем у діалектах української мови.

Вокалізм. Загальна характеристика українського діалектного вокалізму. Відмінності у системах голосних фонем у діалектах української мови. - раздел Образование, МЕТОДИКА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ «МАГІСТРАТУРА» Загальна Характеристика Українського Діалектного Во­калізму. Залежно Від Осно...

Загальна характеристика українського діалектного во­калізму. Залежно від основних теоретичних засад, на які спирається'дослідник, питання про склад фонем, їх вияви, взаємозв'язки і протиставлення в українській діалектній мові може розв'язуватися по-різному. Ми ж будемо вихо­дити тут з таких теоретичних засновків: 1) Під фонемою розумітимемо мінімальну звукову одиницю в складі слова й морфеми,' яка реалізується у вигляді близько споріднених звуків, її позиційних варіантів, і служить засобом розріз­нення самих слів і морфем. 2) Близько споріднені звуки, В яких реалізується певна фонема в усіх можливих пози­ціях, є її варіанти. Вони творять звукове поле чи звуковий ряд фонеми, один з членів якого, найтиповіший, що ви­являється звичайно в сильній позиції, є основним виявом цієї фонеми. 3) Звукове поле окремих фонем у слабкій (сто­совно голосних — у ненаголошеній) позиції може перехре­щуватися, частково, а іноді й повністю збігатися. Проте і в останньому випадку маємо справу не з однією, а з різними фонемами, бо основний вияв кожної з них у сильній (стосов­но голосних — у наголошеній)" позиції реалізується в різ­них звуках, і, отже, їх звукове поле, якщо мати на увазі всі випадки реалізації фонеми (як у сильній, так і в слаб­кій позиції), ніколи повністю не збігається.

При з'ясуванні відмінностей українських діалектів у системі вокалізму, зокрема при дослідженні протиставлення їх на рівні як наголошеного, так і ненаголошеного вокаліз­му, дуже важливо враховувати не тільки кількісний склад голосних фонем, а й навантаженість, тобто частоту вживан­ня їх у живому мовленні, чого можна досягти, зокрема,шляхом виявлення генетичної основи окремих фонем е кожному діалекті.

Склад вокалізму української діалектної мови як у кіль­кісному, так і в якісному відношенні в різних діалектах відчутно різний, проте всю різноманітність вокалізму цієї мови можи;) знести до чотирьох основних діалектних систем: 1) південно-східної; 2) південно-західної; 3) карпатської, 4) поліської, або північноукраїнської.

Своєю системою вокалізму найближчими до української літературної мови є південно-східні діалекти, основний ма­сив яких — говори Середньої Наддніпрянщини, що явля­ються діалектами давньої формації, лежать в основі укра­їнської національної" і літературної мови. їм властивий шестифонемний як наголошений, так і ненаголошений во­калізм такого складу: | і | — |и| — |е| — |а| — |о| — | у |. При цьому треба мати на увазі, що звукові поля фонем |и|, |е| в ненаголошеиій позиції у багатьох випадках, хоч і далеко не завжди, повністю збігаються, це все-таки дві різні фонеми; пор. також частковий збіг в окремих випадках звукових полів ненаголошених фонем |о| з |у|. Складом свого вокалізму дуже близькі до південно-східних південно-західні діалекти, більшості з яких також властивий шестифонемний вокалізм того ж складу. Проте основні вияви окремих фонем і їхні звукові поля в півден-но-західних діалектах не завжди збігаються з південно-східними (пор., напр., фонеми |и|, |е| в багатьох говірках, зокрема гуцульських). Збігаючись з південно-східною си­стемою своїм кількісним складом, система вокалізму основ­ної маси південно-західних діалектів відрізняється наван-таженістю окремих фонем, частотою вживання їх у мов­ленні (зокрема | і |, | є |, | и |, | а |), що дає підстави вважати систему вокалізму південно-західних діалектів за окрему діалектну систему, протиставлену системі вокалізму пів­денно-східних діалектів.

Своєрідну систему вокалізму мають карпатські говори, до яких прилягають надсянські говірки. Вона звичайно семифонемна (| і | — |и| — |е| — | а | — |о| — |ьі| — |у |), а в деяких середньозакарпатських говірках навіть восьми-фонемна (| і | — | у | — | и | — | є | — | а | — | о | — | н | — | у |) як у' наголошеній, так і в ненаголошеиій позиції, причому від­мінності між цими говорами і рештою, південно-західних полягають не лише в кількісному складі фонем, а й у їхній навантаженості, частотності (останнє здебільшого стосуєть­ся фонем | і (, | и), | у | та ін.).

Поліські, північноукраїнські діалекти своєю системою ілі.чму різко відрізняються від усіх інших діалектів як і і 11,кісним складом фонем, їх навантаженістю, частотою птиця, так і протиставленням наголошеного і ненаго-і'чиспого вокалізму, яке проявляється в різному кількіс­ному і якісному складі цих різко протипоставлених вока-мів: у той час як наголошений вокалізм у типових по-ііських діалектах звичайно восьмифонемний ()і|—|и| — 1|е| -|е| — І а| — |о| — | уо | — | у |), а в деяких семифо-пгдіпий (|і | — |и| — |е| — |а| — |о| — |уо| — |у|), ненаголо-інсіїпй вокалізм — переважно лише шестифонемний (| і | — | п | — | є | — | а | — [ о | — | у |), що пояснюється відсутністю в псішголошеній позиції специфічних поліських фонем-диф-топгів. Крім того, звукові поля ненаголошених фонем |е|, -І п І в цих говорах звичайно не перехрещуються, а в деяких говірках (лівобережнополіських) спостерігається майже повний збіг звукового поля ненаголошеної фонеми І о І з :шуковим полем фонеми | а |.

Навантаженість голосних фонем у живому мовленні, Частота вживання їх у різних діалектах сприяє протистав­ленню українських діалектів один одному, а при однаково­му кількісному складі (разом з урахуванням інших диферен-іііііних ознак) відіграє при цьому навіть вирішальну роль. Так, південно-східні і більша частина південно-західних діалектів характериауються великою поширеністю фонеми | і |, в яких вона є замінником давнього [б], а також етимо­логічних [о], [є] в новозакритих складах, чим вони різко протиставляються поліським діалектам, де ця фонема ви­явлена порівняно слабко, являючи собою в ряді говірок лише продовження давнього [і]. Порівняно слабко виявлена в поліських діалектах і фонема] и |, де вона виступає нерідко лише як рефлекс давнього [ьі], чим ще більше підкреслю­ється протиставлення їх іншим українським діалектам. Зате в цих діалектах дуже широко представлена фонема | є |, в яких вона виступає не тільки відповідно до давнього сильного [ь] та етимологічного [є] у відкритих складах, а й у ненаголошених закритих, а також відповідно до давніх [б] та [є] в ненаголошеній позиції. Порівняно меншою час­тотою використання фонем |и|, |і| характеризуються і карпатські говори, де вживання цих фонем обмежується генетично: |и.| переважно сягає етимологічного [і], а |і| — [ь], хоч у західнокарпатських і в деяких інших говірках |і) також може сягати етимологічного [і], а в піннічнопід-карпатських та в деяких інших також етимологічних [о],

[є] в новозакритих складах. Є всі. підстави вважати, що фо­нема |и| найширше представлена в основній масі півден­но-західних діалектів, оскільки вона тут вживається в ряді форм, у яких у півдешю-східних та поліських діалектах виступають інші звуки (пор., напр., півд.-зах. інфінітиви лише на -ти, -чи, а в півд.-сх. нерідко на -т', форми дав.-місц. відм. однини іменників типу землй на землй, місц. відм. однини — на кони, дав.-місц. однини на -ови, форми «м'якої» групи прикметників типу сйний, сйн'ий). Крім того, звукова реалізація цієї фонеми в багатьох південно-західних діалектах, як побачимо далі, має ряд особливостей. Виразні протиставлення між українськими діалектами спостерігаються в уживанні фонеми |а|, яка звичайно ви­ступає відповідно до етимологічних [а]. Значно вужче, ніж у інших, вона представлена в галицько-буковинській групі говорів південно-західних діалектів, де її звичайно заступають у позиції після м'яких приголосних та шипля­чих фонеми | е|, | и |, | і | та їх варіанти (пор. також звужене вживання | а | в поліських діалектах, де воно послідовно виступає лише відповідно до етимологічного [а]).

Певні розрізнення спостерігаються і в частоті вживан­ня фонем | о | та | у |. Так, у поліських діалектах фонема | о | представлена частіше, бо тут вона виступає також відповід­но до етимологічного [о] в новозакритих ненаголошених складах. Найбільшою частотністю фонеми | у | відзначаються, очевидно, карпатські говірки, в багатьох з яких вона ви­ступає також відповідно до етимологічних [о], [є] в ново­закритих складах. Значне поширення фонема |у| має і в ряді поліських «недифтонгічних»- говірок, де вона також може заступати етимологічні [о], [є] в новозакритих складах під наголосом.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

МЕТОДИКА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ «МАГІСТРАТУРА»

Мета та завдання вивчення предмета Зарубіжна література в школі... Головною метою вивчення предмета Зарубіжна література в загальноосвітній... Для досягнення цієї мети необхідно вирішувати такі основні завдання...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Вокалізм. Загальна характеристика українського діалектного вокалізму. Відмінності у системах голосних фонем у діалектах української мови.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Метод творчого читання, функції та прийоми його використання на уроках зарубіжної літератури.
Метод творчого читання найбільш специфічний для предмета «Зарубіжна література». Читання художнього твору якісно відрізняється від читання наукового, публіцистичного тексту. Це читання вимагає особ

Сутність евристичного та дослідницького методу, прийоми, їхні спільні та відмінні риси у навчанні зарубіжної літератури.
Евристичний - це вищий наступний ступінь у логіці пізнавальної діяльності школяра, обумовлений розширенням змісту виучуваного матеріалу. В зв'язку з цим міняються і види діяльності

Репродуктивний метод та прийоми його реалізацій. Методичні вимоги до слова вчителя на уроці ЗЛ.
Сутність його в отриманні знань у готовому вигляді в слові, лекції вчителя, підручнику, посібнику, науково-популярних книгах, статтях. Це не догматичний метод. Елемент творчості тут значний: вс

Переваги й недоліки образного шляху аналізу твору. Методика роботи над образом-персонажем на уроках зарубіжної літератури.
Завданням вчителя, який працює із учнями 5-6-х класів, є необхідність навчити учнів основних термінів і понять, вдосконалитинавички їхнього активного практичного застосування, активно заохочуюч

Проблемно-тематичний шлях аналізу твору, його етапи, що використовуються на уроках зарубіжної літератури.
Важливе місце серед шляхів аналізу літературного твору посідає проблемно – тематичний шлях аналізу. Розглянемо деякі способи створення проблемних ситуацій тематичного аналізу літературного твору на

Методика аналізу епічних творів, види робіт над сюжетом і композицією епічного твору на уроках зарубіжної літератури.
Серед епічних творів, які пропонує до вивчення програма, - казка, оповідання, байка, поема, новела, повість, роман. В залежності від віку та літературного розвитку школярів програма пропонує епічні

Особливості вивчення ліричних творів на уроках зарубіжної літератури.
Ліриці шкільна програма відводить багато місця і в середніх , і в старших классах. В центрі лірики не зображення певних об’єктів , подій, явищ природи, а, насамперед, змалювання людських почуттів,

Специфіка вивчення драматичних творів на уроках зарубіжної літератури у школі, методи та прийоми їх аналізу.
Учні повинні засвоїти теоретичні поняття, що стосуються драми як літературного роду в його історичному розвитку – драматичний твір як основа сценічного мистецтва, соц-поб. драма, комедія, історична

Метод творчого читання, функції та прийоми.
Метод творчого читання найбільш специфічний для предмета «Зарубіжна література». Читання художнього твору якісно відрізняється від читання наукового, публіцистичного тексту. Це читання вимагає особ

Сутність евристичного та дослідницького методу, прийоми, їхні спільні та відмінні риси.
Евристичний - це вищий наступний ступінь у логіці пізнавальної діяльності школяра, обумовлений розширенням змісту виучуваного матеріалу. В зв'язку з цим міняються і види діяльності

Репродуктивний метод та прийоми його реалізації. Методичні вимоги до слова вчителя на уроці зарубіжної літератури.
Репродуктивний метод застосовується під час повторення вивченого на уроці, виконання домашнього завдання. Діяльність викладача при цьому — аналізувати відповідь студента, виправляти його помилки; д

Поема Данте «Божественна комедія»: жанр, сюжет і композиція, система образів. Символіка та алегорія у творі.
Поема «Божественна комедія» — вершина творчості відомого італійського поета, основоположника італійської літератури Данте Аліґ'єрі. Сучасники поета вважали, що Данте побачив потойбічний світ і розп

Трагедія В. Шекспіра «Гамлет»: сюжетні першоджерела, конфлікт, система образів. Образ Гамлета як вічний образ.
Трагічний герой Шекспіра активний і здатний до морального вибору. Він відчуває відповідальність за свої дії. Якщо обставини, суперечать ідеалам моральності і порушують їх, то моральний вибір героя

Фауст» Й.-В. Гете. Жанрово-стильова своєрідність, образи, особливості поетики.
Гёте посвятил созданию своего творения около 60 лет. Работу над трагедией, которая стала символом его жизни Гёте продолжал в период самых тяжелых жизненных

Загальна характеристика постмодернізму. Риси постмодернізму в романі П. Зюскінда «Парфуми».
Закінчення II світової війни ознаменувало важливий поворот у світосприйнятті західної цивілізації. Війна була не тільки зіткненням держав, а й зіткненням ідей, кожна з яких обіцяла зробити світ іде

Проблема поколінь, тема майбутнього у романі Д.Коупленда «Покоління Ікс».
  Столикий соціокультурний контекст життя середнього класу Америки 1980-90-х рр., зображений у романі "Покоління Х", з усією повнотою і виразністю передав найяскравіші худож

Постмодерні стильові тенденції роману Дж.Фаулза «Коханка французького лейтенанта ".
Творчість Джона Фаулза – одне з найбільш яскравих явищ сучасної літератури. Його добутки відрізняються самобутністю, оригінальністю, виконані величезної майстерності. Кожне з них – це цілий мир, у

Проблема поколінь у романі Д.Коупленда «Покоління Ікс».
Столикий соціокультурний контекст життя середнього класу Америки 1980-90-х рр., зображений у романі "Покоління Х", з усією повнотою і виразністю передав найяскравіші художні тенденції, на

Роман «Безсмертя» М.Кундери як синтез метапрози та інтелектуального роману.
У своїх творах Кундера створює незалежний, суперечливий світ, який постійно аналізується з філософської точки зору. Але неможливо віднести Кундеру до якоїсь конкретної філософської школи. Шляхом ко

Творча індивідуальність Г.Пагутяк («Запсики Білого Пташка», «Потрапити в сад» та ін.).
  У літературознавстві ХХ-ХХІ століття спостерігається тенденція до означення нових явищ, які мали місце в художній літературі цього періоду (терміни "інтертекст", "інт

Жанровий діапазон і поетика творчості Емми Андієвської.
  Емма Андієвська належить до найвідоміших поетів української діаспори. Незвичайним був її дебют на початку 50-х років, коли з'явилася перша збірка віршів. Тогочасні. Критики

Класичний психоаналіз З.Фройда та аналітична психологія К.-Г.Юнга.
  Психоаналіз — 1) група психологічних теорій особистості, методів дослідження ментальних процесів, а також методів терапії невротичних захворювань; 2) спосіб інтроспекції людини, що

Неоміфологізм у літературі та літературознавстві. (Дж.Фрейзер, Дж.Кемпбел, Нортроп Фрай та ін..). теоретичні витоки архетипної критики.
  Нові ідеї в літературознавстві, як відомо, народжуються внаслідок нових ідей у самому художньому мисленні письменників. Коли йдеться про згаданий вище "неоміфологізм", то

Розвиток українського літературознавства в останні десятиліття ХІХ ст.. (М.Драгоманов, О.Потебня, Д.Овсянников-Куликовський, І.Франко).
В останні десятиліття XIX ст. центром літературного життя стає Галичина. Валуєвський циркуляр (1863 р.), Емський указ (1876), заборона національних театрів (1884 р.) створили нестерпні умови для ро

Психолінгвістична теорія О.Потебні.
У контексті теорії О. Потебні виразніше окреслюється різниця між художнім і не художнім образом: якщо образ усвідомлюється нами після значення й не додає до нього нічого нового, слугуючи лише знако

Особливості композиції та мовна специфіка прози О.Ірванця («Рівне/Ровно», «Очамимря», «Львівська брама» тошо).
Широкій громадськості Олександр Ірванець став відомий після того, як вони разом з Юрієм Андруховичем та Віктором Небораком створили літературне об'єднання «Бу-Ба-Бу». До цього Олександр працював уч

Значення як понятійно-номінативна категорія. Типи мовних значень. Лексичні і граматичні значення.
  Граматичне значення — це таке абстраговане поняття, яке оформляє лексичне значення слова й виражає різні його відношення за допомогою граматичної форми. Граматичні значення в

Мовна система і мовна структура, як об’єкт науки про мову. Найсуттєвіші ознаки мовної системи. Подвійне членування мови.
Мовна система, система мови - безліч елементів мови, пов'язаних один з одним тими чи іншими відносинами, що утворить певну єдність і цілісність. Кожен компонент мовної системи існує в протиставленн

Мовознавство к. ХХ та п. ХХІ с. Сучасні тенденції розвитку традиційних та нових напрямів лінгвістичної науки.
Історія кожної науки має перехідні періоди. У мовознавстві такий період настав у кінці XIX — на початку XX ст. Попе­редником структурної лінгвістики був напрям, відомий під на­звою "молодограм

Загальні поняття української діалектології. Генетична класифікація українських явищ.
ДІАЛЕКТОЛОГІЯ (від грец. διάλεκτος — наріччя, говір і λόγος — слово, вчення) — розділ мовознавства, що вивчає діал. мову, її пр

Стиль. Питання про стилі мови і стилі мовлення. Принципи класифікації та внутрішньої жанрової диференціації стилів. Типологія стилів.
Стиль (від латин. Stilus – паличка для письма). Сталь літературної мови – різновид мови (її функціонувальна підсистема), що характеризується відбором таких засобів із багатоманітних мовних ресурсів

Художній стиль як різновид мови. Підстилі художнього стилю. Жанри художнього стилю. Колорити художнього стилю.
Художній стиль. Цей найбільший і найпотужніший стиль української мови можна розглядати як узагальнення й поєднання всіх стилів, оскільки письменники органічно вплітають ті ч

Функції документа
Головні функції – це зберігання й передача інформації в часі та просторі. Створюється документ з метою забезпечення потреб суспільства за допомогою розмноженої документної інформації.

Процес документування
Однією з особливостей бухгалтерського обліку є суцільне й безперервне спостереження за станом господарських фактів (елементів виробництва і правових відносин), з одного боку, та процесів (господарс

Класифікація за фізичною (матеріальною) складовою документа
Друга атрибутивна складова документа — його речовинна (субстанциональная) форма, матеріальна основа носія інформації, особливості якого складають другу групу щодо самостійних підстав ділення докуме

Класифікація документів по регулярності виходу у світ
Загальною ознакою класифікації, що не відноситься ні до змісту, ні до форми документа, є ознака ділення сукупності документів по обставинах їх побутування в зовнішньому середовищі, тобто в часі і п

Типологічна класифікація документів
Як відомо, типологія документа - це віднесення його до певного типу по сукупності ознак. Типологічний критерій також може бути встановлений в основу організації класифікаційних рядів документів.

Вимоги до організації кадрового діловодства
Однією з основних частіш спеціального діловодства є кадрове діловодство. Ведеться воно за правилами та принципами, встановленими для загального діловодства. Термін "кадри" у перекл

Завдання обліку кадрів
Облік кадрів ведеться на всіх підприємствах, в установах, організаціях усіх форм власності, які мають право самостійно приймати та звільняти працівників. Обліку підлягають працівники всіх категорій

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги