рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Древній Рим

Древній Рим - раздел История, ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРИ. ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ Давньоримській Культурі Передував Період Етруської Культури (Vш - П Ст. До Н....

Давньоримській культурі передував період етруської культури (VШ - П ст. до н.е.). Архітектура Етрурії (Тоскани) формувалася під впливом інших середземноморських областей Древнього світу, зокрема Греції. Залишки, що дійшли до нас, архітектурних споруджень свідчать про високий рівень майстерності обробки каменю й дерева. Етруські храми будували з дерева й цегли-сирцю на відміну від грецьких вони стояли на високому п'єдесталі (подіумі). Гробниці були двох типів: печерні і окремо стоячі об’єми конічної форми. Житлові будинки прямокутні, симетричні в плані, перекривалися чотирьохскатними дахами з центральним отвором (комплювиєм), під яким знаходився водойм (імплювій) в головному приміщені будинку (атріумі).

Етруський ордер являв собою варіант грецького доричного, але колони його були без каннелюр і мали базу. Оскільки Етрурія розташовувалася на місці сучасної Тоскани, цей ордер стали називати тосканським.

В ІVст. до н.е. римляни завоювали всю Італію, а в П ст. до н.е. - все Середземномор'я, утворивши величезну державу, що простирається від Пиринієв до Малої Азії. Протягом декількох століть Римська держава була республікою, в 31 р. до н.е. стала імперією.

Республіканський період (V - I рр.. до н.е.) за часом співпадає з класичним і еллітичним періодами древньої Греції, архітектурні споруди якої служили для римлян зразком. В період аристократичної рабовласницької республіки римляни застосовували грецькі ордери, особливо коринфський й іонічний.

Навколо центральної торгівельної площі Древнього Рима – Римського форума, де проходили народні збори, ярмарки, вершився суд, - до II ст.. до н.е. склалася забудова на рівнині, обмеженої трьома пагорбами (Капітолієм, Палатином і Квіріналом). Пізніше до Римського форуму примкнули ще п’ять форумів: Цезаря, Августа, Веспасиана, Нерви і Траяна.

До другої половини II ст.. до н.е. відноситься створення арочних акведуків – римських інженерних споруд для подачі води. В той же час остаточно сформувався атриумно - перистильний тип італійського міського житлового будинку, в якому атріум – спадщина етрусків – складав центр офіційної половини житлового будинку, а розташований за ним перистильний дворик, за типом грецького, належав до інтимної частини будинку.

Атриумно-террасний тип заміського будинку – вілла – склалася в 1 р. до н.е. В цей час при будівництві Табуляриума ( будинок архіву в Римі) вперше була застосована римська ордерна аркада – архітектурна система, яка об’єднала два принципи перекриття: грецький стоїчно - балочний і склепінний, який запозичили у етрусків. В середині 1 ст. до н.е. був збудований форум Цезаря – строго спланований перистильний двір коринфського ордеру з храмом Венери в глибині. Імператорський період ( 31 р. до н.е. - V ст. н.е.) можна розділити на три етапи:

1 етап (1 ст. до н.е. - 1 ст. н.е.) - архітектура відрізнялася простотою композиційних рішень. Зразком для неї були витвори грецької класичної архітектури. Поширюється конструктивна система, заснована на сполученні в стінах і перекриттях обпаленої цегли з т.зв. римським вапняним бетоном. Цегла вводилася у вигляді арок або пластів, які чергувалися з бетонними шарами, що давало можливість зводити зводь і купола великого прольоту. Зовні будинку облицьовували травертином або мармуром, усередині стіни штукатурили й розписували.

Житлове будівництво було двох видів : приватні будинки типу особняків (домуси) і багатоповерхові будинки бідноти (инсули). Численні модуси збереглися в Помпеї, при розкопках були виявлені добре збережені стінні розписи. У розписі стін інтер'єрів житлових будинків можна виділити 4 декоративних стилі:

- наслідування облицюванню кольоровими мармурами і яшмою;

- мальовничі зображення в перспективі тематичних картин, пейзажів, що ілюзорно збільшували приміщення;

- виявлення площини стіни введенням канделябрів, гірлянд, квітів, орнаментів, натюрмортів і багатофігурних композицій, що вимагають розгляд поблизу;

- пишні й фантастичні візерунки в сполученні зі складними перспективними побудовами.

В 1 ст. н.е. в Римі на Марсовому полі був збудований театр Марцелла з трьома ярусами аркад – єдиний який частково зберігся. Римські театри у відмін до грецьких розташовувалися не на схилі пагорбу, а на спеціальних зводах – субструкціях. Багатоярусна аркада стала основним прийомом композиції фасадів римських театрів й амфітеатрів у плині всього періоду імперії.

Частково зберігся до нашого часу грандіозний акведук (водопровід) Клавдія (1ст.н.е.)

В 70-90 р. н.е. був побудований найбільший амфітеатр Древнього Риму - овальний у плані Колізей, розрахований на 56 тис. глядачів. Його діаметри 188 і 156 м, висота 48,5 м. Архітектурна система Колізею являє собою три яруси цеглино – бетонних опор, які піддержували облицьовані мармуром місця для глядачів. Галереї двох нижчих ярусів – традиційні циліндричні зводи, в побудованому пізніше третьому ярусі застосовувались хрестові зводи, яки створювалися перетином двох циліндричних. Ордерні аркади на фасаді розташовані ярусами: знизу – тосканський ордер, вище – іонічний, у третьому ярусі – коринфський. Стіна завершується високим аттиком – стіною над завершальним карнизом. Гігантська облицьована травертином поверхня стін Колізею призводила враження мощі і сили.

 

 

 

Рис.1.7 Амфітеатр Колізей в Римі

 

На честь пам'ятних подій будували тріумфальні меморіальні арки й колони, які демонстрували велич й міць імператорської влади. Арка Тита (70 – 81 рр. н.е.), споруджена на пам'ять придушення іудейського повстання, багато прикрашена сюжетними композиціями. Арка Тита являє собою ордерний портик з арочним проїздом, в неї вперше застосований самий багатий і міцний з римських ордерів – композитний, або складний. Капітель композитного ордеру являє собою сполучення капітелей іонічного і коринфського ордерів. Бездоганність загальної композиції арки і гармонійність пропорцій виділяють її серед споруд цього типу.

Кожна історична епоха по-своєму трактувала ордер, прагнучи до художньої бездоганності композиції. Єдиним твором про ордери, написаним в епоху античності, є трактат «Десять книг про архітектуру» римського архітектора Вітрувія (друга половина 1 ст. до н.е.). Описуючи ордери, Вітрувій застосовує умовну одиницю – модуль, рівний нижньому діаметру колони.

Теорія ордерів отримала подальший розвиток в Італії в епоху Відродження в працях видатних архітекторів Віньоли (1507 -1573) і Палладіо (1503 – 1580). Вони описували тосканський, доричний, іонічний, коринфський, композитний ордери, визначаючи всі розміри за допомогою модуля (М). У Віньоли модуль дорівнює радіусу або діаметру колони, висота антаблемента дорівнює ¼ висоти колони у всіх ордерах. Висота колон в тосканському ордері 14м, в доричному – 16, в іонічному – 18, в коринфському і композитному – 20 м. відстань між колонами в тосканському, коринфському, композитному ордерах 4 м, в доричному – 5 , в іонічному - 4 м. Палладіо встановив правило ярусного розташування ордерів від масивного нижнього до більш легким верхнім – від тосканського до композитного. Його трактат «Чотири книги про архітектуру», який містить аналіз класичних творів древньогрецьї і древньоримської архітектури, вплинув на розвиток західноєвропейської класичної архітектури. Суворі класичні принципи відображені у творах самого Палладіо. Якщо для всіх ордерів Віньола прийняв співвідношення ширини прольоту арки та її висоти як 1:2, то Палладіо зміним його на 3:5 в тосканському і 2:5 в композитному.

2 етап імператорського периоду( П ст. н.е.) називають золотим століттям Римської імперії. В цей період архітектором Аполлоном Дамаським був збудований самий великий архітектурний ансамбль Древнього Рима - Форум римського імператора Траяна, що відрізнявся не тільки своїми розмірами й розмаїтістю композиційного рішення, але й багатством обробки. П’ятинефна базиліка Ульпія витягнута паралельноо поперечної рсі Форума. Громадна 38-метрова колона обвита безперервною стрічкою рельєфів, на яких зображено переможні походи Траяна.

З’явився новий типсуспільного будинку для суду, торговельних угод – базиліка (греч. basilike – царський будинок). Будинок прямокутної форми в плані ділилося на 3 – 5 нефів рядами колон, причому середній неф був вище бокових.

Другий видатний витві Аполлона Дамаського - Пантеон (125р.н.е.) – «Храм всіх богів», перебудований з круглого басейну: величезний циліндричний об’єм, перекритий сферичним куполом діаметром 43,2 м з світловим отвором в центрі. Інтер’єр оброблений поліхромним мармуром.

3 етап імператорського периода (Ш ст. н.е.) характеризується підвищеним інтересом до декоративного джерела, грандіозного масштабу. Так, були побудовані терми Каракали – складний комплекс суспільних лазень на 1800 осіб, який містив басейни, ванни, бібліотеки, магазини і т.і., грандіозні терми Диоклетиана – величезна прямокутна будівля з приміщеннями, перекритими куполами.

В альпійських і придунайських провінціях з 1ст.н.е. виросло багато міст за римським типом – з арками, храмами, амфітеатрами. В II ст..н.е. велике значення отримує сирійське місто Пальміра. Його архітектурні споруди відрізняються древньосхідною пишністю декоративних елементів. Недалеко від Пальміри знаходився культурний центр Баальбек – святилище римських місцевих богів (I – IIIст.н.е.) – колосальне за своїми розмірами. Так, висота коринфських колон храму Юпітера - майже 20 м.

В іншої багатої східної провінції – Єгипті, приєднаному до Риму у 30р. н.е, культурним центром було місто Александрія, який зберіг мову, релігію, обряди і звичаї епохи еллінізму.

Нові риси архітектури проявляються в пам'ятниках, пов'язаних з поширенням християнства. Перші християнські спорудження - катакомби - підземні багатокілометрові галереї, що прокладають за межами міста, де перші християни ховали побратимів,- були розписані картинами на біблійні сюжети. Катакомби оточували Рим сполошним кільцем. Інтенсивно розвивається мозаїчне мистецтво. В подальшому архітектура цього періоду відмічена гострою боротьбою багатовікових традицій античності з новими ідеалами і формами, які зароджувалися в надрах рабовласницького суспільства.

Останній етап розвитку римської античної архітектури – час імператора Костянтина (306 – 337 рр.н.е.). В 330 р. Костянтин переніс столицю до Константинополя.

Після признання християнства державною релігією (313р.н.е.) починається будівництво християнських храмів – базилік, форма і назва яких перейшла з античності. Вони були прямокутної форми в плані з трьох- або п’ятинефним діленням простору. Поперечна галерея (трансепт) перетинала вівтарну частину нефа. Вівтар розташовувався в апсиді – півкруглої ніші, покритої четвертиною сфери (конхою). Атріум перед базилікою був оточений колонадою, в центрі його ставили купель.

Зовнішнє архітектурно-декоративне убранство базилік було скромним, конструктивне рішення відрізнялося простотою: стіни клалися з цегли, середній неф піднімався над перекриттям бічних нефів, його стіни були прорізані вікнами. Ряди мармурових колон служили опорами для арок або антаблемента, які тримали поздовжні стіни середнього нефа. Поряд з базиліками будували культові споруди центричного типу: баптистерії (хрещальні), мавзолеї. Їх інтер’єри прикрашували мозаїкою, фресками.

Римська архітектура вплинула на розвиток світового зодчества. Просторовий розмах при цілісності архітектурних комплексів, строга лаконічність форм, сувора простота й закінченість композиції, грандіозність планування, виразність образа - от ті важливі риси, які характеризують одну з найбільших архітектурних епох.

 

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРИ. ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ

ВП Брянківський технолого економічний технікум... Луганського національного університету імені Тараса Шевченка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Древній Рим

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ВВЕДЕННЯ
Слово "архітектура" походить від грецького слова arhіtecton що значить будівельник. Історія розвитку суспільства на всіх етапах світової цивілізації відбивалася в пам'ятниках арх

Первісна епоха. Древній Єгипет.
  Головними джерелами вивчення первісного суспільства є археологічні пам’ятники, етнографія данні геології, антропології, міфології, фольклору. Вся історія технічних й культу

Древня Греція
  В культурній спадщині древніх цивілізацій особливе місце займає греко-римська культура в Середземноморському басейні, Причорномор'ї й сусідніх країнах із третього століття до н.е. д

Візантійська архітектура
Епоха феодалізму охоплює величезний період (IV - XIXст.) ЇЇ початок відноситься до поділу Римської імперії в 395 р. на східну, яка отримала назву Візантія, та західну. Візантійська архітек

Романський стиль
Архітектура Західної Римської імперії декілька століть знаходилась в занепаді, і лише в X ст.. в Західній Європі почалося будівництво міст. Одержала розповсюдження фахверкова конструкція житла і го

Готичний стиль
У Франції із середини XII ст. романський стиль змінився готичним. Поява нового стилю обумовлена потребою збільшити місткість соборів, оскільки вони стали місцем не тільки богослужіння, але й зборів

Ренесанс. Бароко
У ХШ - ХІ ст. у містах Італії почала формуватися нова світська культура, проникнута гуманізмом античності. Рух за відродження античної цивілізації одержав назву Ренесансу (від фран. відродження). Н

Класицизм. Рококо
  Класицизм як стиль виник у Франції ще в середині XVІІ ст., передбачивши на сторіччя загальний розвиток європейського класицизму середини XVШ ст. Класицизм проголошував античну архіт

Архітектура епохи капіталізму
  З розвитком капіталізму ( середина XІ ст.) у містобудуванні відбулися глибокі зміни. Наукові й технічні відкриття в промисловому виробництві, будівництво залізниць , упорядкування т

Стиль модерн
На початку 90-х років XIX століття в Бельгії, Франції, Голландії, Австрії, Німеччині майже одночасно виник як реакція на еклектику новий стиль - модерн (франц. - сучасний), що поривав з історичною

Функціоналізм
  У США в кінці XIX століття в Чикаго вперше з'явилася ідея використати сталевий каркас у будівництві багатоповерхових будинків. Конструктивні і функціональні проблеми висотного будів

Неокласицизм. Постмодернізм
Поворот американської офіційної архітектури до неокласицизму 60-х рр. викликав замовлення на проектування 50 будинків дипломатичних служб США в різних країнах миру. В будинку посольства СШ

Сучасні архітектурні стилі
  Архітектурні пам’ятники створювалися не тільки в стародавні часи. Архітектурні шедеври створюють і сучасні архітектори. Наприклад, центр Помпіду в Парижі, створений в стилі «констру

Хмарочоси. Загадки багатоповерхівок.
  Багатоповерхові житлові будинки не можна вважати прикметою сучасності. Це дуже давній витвір людини. Час виникнення фінікійських багатоповерхівок, які прославили місто Тир і були «м

X-XIVст.ст.
  До кінця Хст. на Русі не було монументального кам’яно - цегельного будівництва. Всі давньоруські будівлі цього часу були дерев'яними або дерево - земельними. Перші кам'яно - цегельн

XV - XVII ст.ст.
  Об’єднання руських земель, яке завершується до кінця XVст. після звільнення від монголо-татарського ярма, сприяло політичному, економічному і культурному росту руської держави.

Перша половина XVIIIст.
В архітектурі петровського часу в першу чверть XVIIIст. Затверджуються ідеі національної могутності Росії. Розширювалося виробництво будівельних і обробних матеріалів, широко застосовувалися штукат

Друга половина XVIII – перша третина XIXст.
  Руський класицизм поставив руську архітектуру другої половини XVIII століття на провідне місце в розвитку світової архітектури. Характерні принципи класицизму – однаковість, погодже

Середина XIX – початок XX століть
  У зв’язку з загальною кризоюросійської імперії і розвитком капіталізму з 40-х років XIX ст. в російській архітектурі помітний відхід від ансамблю в композиції, розвиток еклектики. А

Кінець XX ст. - початок XXI ст.
Архітектура йде шліхом пошуку прогресивного стилю, через пізнання особистого творчого джерела, без запозичення концепцій, ідей і форм зовні. Нашій архітектурній свідомості, а вона без сумніву знахо

Основи архітектурної композиції
  Архітектурна композиція (утвір, твір) - це система створення проекту й самого об'єкта архітектури. Архітектурна композиція як наука вивчає загальні закономірності побудови форми в а

Основні властивості архітектурно-просторових форм
Архітектурно-просторові форми (зокрема , будинки) володіють рядом зорово сприйманих властивостей, які важливі для їхньої характеристики. Виділимо кілька головних властивостей. Геометрич

Художні засоби створення єдності архітектурної композиції
  Особливість архітектури як мистецтва полягає в створенні єдності архітектурної композиції з безлічі архітектурних форм. Єдність архітектурного витвору досягається декільком

Художні засоби створення єдності архітектурної композиції
  Особливість архітектури як мистецтва полягає в створенні єдності архітектурної композиції з безлічі архітектурних форм. Єдність архітектурного витвору досягається декільком

Функціональне призначення і види будинків
  Структури міст та селищ утворюються з урахуванням всіх функцій і елементів , з яких складається життя населених місць: праця, побут, культурне обслуговування, відпочинок. В

Житлові будинки
  Міста і житлові масиви забудовуються комплексно з усіма необхідними культурно-побутовими об’єктами згідно генеральним планам і проектам детального планування і забудови міст.

Вимоги, які пред’являють до будинків
Основні вимоги, які пред’являють до будинків, - функціональна доцільність, тобто повна відповідність своєму призначенню. Цій вимозі повинно підкорюватися як об’ємно-планувальне рішення (склад і роз

Конструктивні схеми будинків і матеріали несучих конструкцій
Архітектурне проектування вирішує комплексні задачі, в яких функція, конструкція та художня форма виступають як єдине ціле. Конструктивною схемою будівлі називають систему вертикальних (стіни, стов

Класифікація будівельних матеріалів
Будівельні матеріали класифікують за призначенням, технологічному признаку та способу виготовлення. За призначенням будівельні матеріали поділяють на наступні групи: конструкційні, що спри

Загальні відомості про конструктивні елементи будівель
  Кожна будівля складається з елементів, які за крупністю можна поділити на три групи: 1) об’ємно-планувальні елементи – крупні частини, на які можна розділити всі споруди (підвал, по

Підземна частина будівлі
  Навантаження від споруди сприймається підґрунтям – масивом ґрунту, що розташований під фундаментом. Підґрунтя можуть бути природними та штучними, тобто з укріпленням ґрунтів.

Несучий остов споруди
  Кам’яні малоповерхові будинки. Несучий остов включає в себе стіни (кам’яної кладки, монолітні або із збірних великорозмірних елементів) та перекриття. Кам’яну кладк

Огороджувальні конструктивні елементи будинків
  Перегородки є тонкі внутрішні вертикальні огороди, які установлюють на перекриття. Вони розділяють приміщення і не несуть навантаження. В житлових будинках площа перегородок зазвича

Підлога
Залежно від призначення приміщення підлога повинна задовольняти основним вимогам: бути міцною, тобто мати гарний опір різним механічним впливам, не прогинатися під впливом навантаження, бути неслиз

Дахи. Підвісні стелі
Дах складається з двох конструктивних частин: несучої – покриття і верхньої – несомої крівлі. Покриття передає навантаження від снігу, вітру (тимчасове навантаження) і своєї маси на стіни

Вікна і двері
Вікна призначені для природного освітлення, інсоляції, вентиляції приміщень та зорового зв’язку із зовнішнім середовищем. Вікна своїм розташуванням і розмірами впливають на композицію фасаду і інте

Сходи, пандуси, ескалатори
Сходи.Основні вимоги до сходів: міцність, естетичність, гарне освітлення, зручність, пожежна безпека. За призначенням сходи діляться на основні, допоміжні, аварійні, пожежні, вхідн

Декоративні елементи будинків
  Розвиток архітектурного декору привів до створення основних прийомів використання художніх засобів у будівельному мистецтві. У Древній Греції були вироблені декоративні спо

Декоративні елементи будинків
  Розвиток архітектурного декору привів до створення основних прийомів використання художніх засобів у будівельному мистецтві. У Древній Греції були вироблені декоративні спо

Декоративна штукатурка, лицювальна цегла
Кам'яні оздоблювальні матеріали й елементи застосовують як оштукатуреними, так і не оштукатуреними. Оштукатурювання дозволяє одержувати поверхні з різними фактурами й кольорами, створювати рельєфні

Керамічні матеріали й вироби
  Керамічні матеріали виготовляють із глин й їхніх сумішей шляхом формування й випалу. Для додання стійкості до зовнішніх впливів та для декоративності лицьові поверхні покривають гла

Лицювальні матеріали на основі скла
  До найпоширеніших скляних лицювальних матеріалів відносяться аркуші й плити зі стемаліту, марбліту, килимово-мозаїчні плитки, смальта, стекломармур й ін. Завдяки скляній поверхні і

Металеві декоративні елементи
Металеві декоративні елементи бувають литими, кованими, звареними, клепаними. У теперішній час литі металеві вироби використовують рідко, а ковані поширені досить широко (огородження різних елемент

Полімерні лицювальні матеріали
Полімерні лицювальні матеріали (пластмаси на основі синтетичних, термопластичних і термореактивних полімерів з добавками у вигляді наповнювачів, пластифікаторів, барвників і т.п.) при нормальній те

Полімерні лицювальні матеріали
Полімерні лицювальні матеріали (пластмаси на основі синтетичних, термопластичних і термореактивних полімерів з добавками у вигляді наповнювачів, пластифікаторів, барвників і т.п.) при нормальній те

Методика і техніка архітектурного проектування
  Проектування (від лат. буквально - кинутий уперед) процес створення проекту - прототипу, прообразу передбачуваного або можливого об'єкта. Архітектурне проектування - це роз

СЛОВНИК АРХІТЕКТУРНИХ ТЕРМІНІВ
Абака(грецьк. Abax -дошка) – верхній елемент капітелі. Абсида –(апсіда) – виступ будинку, півкруглий в плані, зазвичай перекритий куполом.

Коропластика –скульптура з обпаленої цегли, вона ж – теракота
Крепідома –кам’яна площадка, яка служить основою античного храму. Курдонер -(парадний двір) простір, який створюється в тому разі, коли один або більше бу

УКРАЇНСЬКО-РОСІЙСЬКИЙ СЛОВНИК
  Альтанка, бесідка – беседка Брила, груд – глыба Будівельник – строитель Будівля, будова – строение Будівництво – строительство Будувати

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги