рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

ТЕМА 13. Сучасні політичні течії

ТЕМА 13. Сучасні політичні течії - раздел Образование, КОРОТКИЙ КУРС ЛЕКЦІЙ З ПОЛІТОЛОГІЇ   Соціал-Демократія (С-Д)- Впливова Сила В Роб...

 

СОЦІАЛ-ДЕМОКРАТІЯ (С-д)- впливова сила в робочому і демократичному русі багатьох країн. У даний час у світі нараховується більше 80 партій соціал-демократичної орієнтації з кількістю членів понад 17 млн. чол. Найбільш впливові позиції С-д. мають в країнах розвинутого капіталізму, насамперед у Західній Європі, що є традиційним центром міжнародної С.-д. Наприкінці 70-х - початку 80-х рр. XX ст. виник новий центр С-д. у Латинській Америці. У 1989 -1990 рр. С-д. партії з'явилися в країнах Східної Європи і в Радянському Союзі.

Позиції, роль, діяльність С-д. партій у різних країнах мають часом істотні відмінності. Але їх основні ідеологічні і політичні установки, соціальна база, організаційні принципи, форми і методики діяльності багато в чому збігаються. Тому значна більшість цих партій входить у Соцінтерн і підтримує його рішення. С-д. партії виникли наприкінці XIX - на початку XX вв. як партії робітничого класу. Дотепер соціальний склад і характер цих партій значно змінився. Це пов'язано з динамікою соціальної структури суспільства, еволюцією ідеологічних і політичних позицій С-д. партій, прагненням їхніх лідерів перебороти вузький класовий характер цих партій і перетворити їх у партії всіх трудящих і навіть усього народу. Тому нині в цих партіях складаються і їх підтримують не тільки робітники, але і службовці, селяни, інженерно-технічні працівники, представники творчої інтелігенції, чиновники держапарату, дрібні власники, студенти, пенсіонери й ін.

Широка соціальна база С.-д. є джерелом сили і впливу цих партій, тому що дозволяє їм мати зв'язки з різними верствами населення. Але разом з тим це і джерело труднощів і протиріч у них, оскільки позиції й інтереси різних соціальних прошарків нерідко різні. Унаслідок цього програмні документи, політичні заяви і передвиборні платформи С-д. мають, як правило, компромісний характер, вони часом розпливчасті, суперечливі.

Організаційні принципи С-д. партій характеризуються внутріпартійною демократією, свободою дискусій, автономією парторганізацій, існуванням фракцій, висуванням альтернативних проектів, терпимістю до інакомислення. Такі принципи створюють для партій часом серйозні труднощі і проблеми, породжують протиріччя, боротьбу різних течій, утруднюють прийняття і виконання рішень, роблять їхню діяльність недостатньо ефективною. Але, з іншого боку, такі принципи є джерелом сили цих партій: вони створюють атмосферу творчих дискусій, відкритого зіставлення різних точок зору, пошуку найкращих рішень, стимулюють ініціативу й активність членів партії і первинних парторганізацій, забезпечують великі гарантії для прийняття зважених рішень, сприяють кращій адаптації до умов, що змінюються, дозволяють людям, які дотримуються різних поглядів, успішно працювати в рамках однієї партії.

Ідеологічною основою С-д. є доктрина демократичного соціалізму, основними цінностями якого проголошуються свобода, рівність, соціальна справедливість і солідарність. Вирішальною умовою утвердження соціалізму і самою його суттю С-д. вважає здійснення справжньої демократії у всіх сферах життя суспільства - політичній, економічній і соціальній.

Політична демократія повинна забезпечити усі права і свободи громадян, гарантувати існування парламентської системи, загального виборчого права, багатопартійності, права на опозицію, верховенство закону, реальної участі громадян в управлінні суспільними справами. Економічна демократія, вважають С-д., покликана забезпечити створення такої економічної системи, яка б гарантувала використання всіх багатств в інтересах усього суспільства, утвердження контролю суспільства над економікою, різноманіття форм власності, що визначає роль ринку й активну участь держави в розвитку економіки, різні форми участі трудящих в управлінні виробництвом як на підприємствах, так і в рамках усього суспільства.

Кінцева мета, що проголошується С.-д., полягає у досягненні соціальної демократії, тобто в забезпеченні всіх соціальних прав трудящих (право на працю, освіту, відпочинок, лікування, житло, соціальне забезпечення), у ліквідації усіх форм пригнічення, дискримінації, експлуатації людини людиною, у гарантії всіх умов для вільного розвитку кожної особистості як умови вільного розвитку всього суспільства.

Мета демократичного соціалізму, підкреслюють С-д. партії, повинна досягатися мирними, демократичними засобами, шляхом поступової еволюції суспільства за допомогою реформ, класового співробітництва, у рамках і за підтримкою демократичної держави, що утвердились у країнах Заходу. С-д. відкидає насильницькі методи диктатури і беззаконня для досягнення цілей соціалізму.

Оцінюючи підсумки діяльності С-д. партій у післявоєнні десятиліття, слід зазначити два основних моменти

По-перше, очевидно, що С-д. ніде не змогла здійснити свій ідеал демократичного соціалізму, хоча в багатьох країнах вона чимало років була при владі (Австрія, Англія, ФРН, Франція, Швеція, Норвегія, Фінляндія і т.д.). Більше того, нерідко С-д. партії, їхні лідери йшли на такі поступки буржуазії і великому капіталу, які суперечили корінним інтересам трудящих, самій концепції демократичного соціалізму.

По-друге, було б неправильно представляти С-д. у вигляді такого руху, що відображає і захищає інтереси буржуазії, виступає за капіталізм. Об'єктивна оцінка діяльності свідчить про те, що, насамперед, вони захищали інтереси трудящих. Значний їхній внесок у захист демократичних прав трудящих, становлення держави, добробуту, поліпшення матеріального становища трудящих, просування їхніх країн по шляху соціального прогресу, у твердження загального миру і міжнародної безпеки, поліпшення відносин між Заходом і Сходом, у вирішення проблем «третього світу».

У фокусі уваги С-д. також питання модернізації виробництва з метою підвищення його ефективності і вирішення проблем зайнятості. Значне місце вона приділяє проблемі державного регулювання економіки і розвитку ринкових механізмів.

Визнаючи вирішальну роль ринку і конкуренції, як регулятора виробництва і підвищення його ефективності, С-д. разом з тим підкреслює, що ринок сам по собі не може вирішити багатьох соціальних проблем, ці проблеми повинна вирішувати держава; визнає, що небезпечним є посилення втручання держави в сферу економіки і приватне життя громадян, але в той же час виступає на захист державного добробуту; вважає за необхідне доповнити зусилля держави в соціальній сфері самостійними солідарними діями самих трудящих.

З огляду на значні зрушення в соціальній структурі суспільства, Соціал-демократи більше уваги приділяють новим групам робітників, пов'язаним з передовими галузями виробництва, і трудящим, зайнятим у сфері послуг. Вони вважають справедливими вимоги масових рухів (рухів за мир, збереження навколишнього середовища, рухів жінок, молоді й ін.) і включають багато з них у свої програми, налагоджують діалог і співробітництво.

Велику увагу С-д. партії і Соцінтерн приділяють проблемам міжнародних відносин, найважливішим глобальним проблемам. Вони ясно усвідомлюють, що ніякий прогрес неможливий без забезпечення загального миру і роззброювання. Тому вони послідовно виступають за ослаблення міжнародної напруги, поліпшення відносин між країнами Заходу і Сходу, Півночі і Півдня, за вирішення мирними засобами регіональних проблем, на підтримку ідеї взаємної безпеки, «європейського дому» та ін. Не всі практичні дії С-д. партій і урядів відповідають їх деклараціям і рішенням Соцінтерну. Але безперечно те, що в даний час С-д. у цілому виступає як важливий фактор миру на Землі.

Багато уваги в останні роки соціал-демократи приділяють проблемам «третього світу». Вони визнають тяжке становище цих країн і необхідність надання їм термінової допомоги для подолання відсталості, бідності, величезної заборгованості, послідовно підтримують вимоги про встановлення нового світового економічного порядку, вважають, що такий курс не тільки відповідає інтересам цих країн, але і довгостроковим інтересам усього людства. Усе це свідчить про здатність С.-д. усвідомити реалії часу і внести свій внесок у теоретичну розробку і практичне здійснення різних програм, спрямованих на вирішення складних проблем, з якими зіштовхнулися окремі країни і все людство.

 

ЛІБЕРАЛІЗМ (Л.)- у широкому значенні - це інтелектуальна і моральна установка на таку організацію громадського життя, що побудована на визнанні політичних і економічних прав індивіда в границях, обмежених дією законів, що розуміються як узагальнення природних потреб нормальних цивілізованих людей. У цьому значенні Л. став домінуючим типом політичної культури Заходу. Він втілився у структурних характеристиках і принципах функціонування найважливіших політичних інститутів і одержав специфічні прояви в основних ідейно-політичних течіях сучасного Заходу - від консерватизму до соціал-демократії.

У більш вузькому значенні Л. - ідеологія і політика ліберальних партій, у цілому орієнтованих на збереження механізмів ринкового господарства і вільної конкуренції при мінімально необхідній регулюючій ролі держави, помірний соціальний реформізм, забезпечення міжнародної безпеки і розвиток інтеграційних процесів.

Ідейно-моральне ядро «класичного» Л. утворили наступні положення:

1) абсолютна цінність людської особистості і споконвічна («від народження») рівність усіх людей;

2) автономія індивідуальної волі;

3) сутнісна раціональність і чеснотність людини;

4) існування певних невідчужуваних прав людини, таких, як право на життя, свободу, власність;

5) державотворення на основі загального консенсусу і з єдиною метою зберегти і захистити природні права людини;

6) договірний характер відносин між державою й індивідом;

7) верховенство закону як інструмента соціального контролю і «свобода в законі» як право і можливість «жити відповідно до постійного закону, загальним для кожного в цьому суспільстві і не бути залежним від непостійної, невизначеної, невідомої самовладної волі іншої людини...» (Локк);

8) обмеження обсягу і сфер діяльності держави;

9) захищеність насамперед, від державного втручання у приватне життя людини і свободу його дій (у рамках закону) у всіх сферах громадського життя;

10) існування вищих істин розуму, доступних зусиллям думки індивіда, що повинні відігравати роль орієнтирів у виборі між добром і злом, порядком і анархією.

Л. – це, насамперед, представлення про самодостатність особистості і її прихильності до свободи, що є цінністю самою по собі. Але становить Л. складає не сам по собі дух свободи, а розробка інституціонально-правових умов його забезпечення. Комплекс цих умов утворює систему конституціоналізму, що дозволяє в принципі вирішити ділему: закони творяться самими людьми (править народ); немає нічого вище закону, вище закону - закон.

Система конституціоналізму спирається на правила і процедуру представництва і містить у собі:

а) обмеження діяльності законодавців, по-перше, строго регламентованою процедурою законотворчості, по-друге, установленням визначених його меж, для того щоб воно не могло порушувати основні права і свободу громадян;

б) механізми забезпечення відповідності нового законодавства всій системі верховенства і правління закону. Ці механізми являють собою «стримування і противаги» у взаєминах законодавчої, виконавчої і судової влади. При цьому суть незалежності судової влади полягає в тому, що вона незалежна від політики, а не в тому, що вона - особлива структура і спосіб «роблення» політики.

Приватна власність має значення як гарантія самостійності і достоїнства індивіда, а не як самозростаючий і самокоштовний капітал, що підкоряє собі людину.

Ринок важливий як спосіб розосередження влади, перш за все попередження злиття її економічних і політичних форм. Він ще не став тією могутньою силою, що підкоряє собі і культуру, і мораль. У XIX ст. ідеологія, що з'явилася після промислової революції, вільної конкуренції і нагромадження, була не новою формою лібералізму, а специфічним явищем, що мав на неї значний вплив. Цей вплив (не тільки теорії, але і практики «манчестерського» капіталізму) проявився в тому, що в останній третині XIX ст. починає складатися новий тип Л. - неолібералізм чи «соціальний» Л. (Дж. Хобсон, Т.Грін, Л.Хобхауз).

Для нього характерні орієнтація на соціальний реформізм, прагнення примирити рівність і свободу, акцент на етиці суспільства і специфічному соціальному блазі, усвідомлення того, що ліберальний ідеал свободи людини не тільки не заперечує, але припускає заходи для захисту індивіда від обставин, протидіяти яким він неспроможний.

У період після другої світової війни, що проходив під знаком ідеології технораціоналізму й економічного росту (прийнятої і видаваної за неідеологію, за «кінець ідеології»), склався той ліберально-консервативний консенсус, у рамках якого Л. утрачає багато своїх змістовних відмінностей. Він приймає емпіричну і прагматичну орієнтацію, прагне ототожнити себе з наукою як такою і курсом адаптації і прогресу.

Суть ліберального світогляду, як відзначав Б.Рассел, полягає вже «не в тому, які думки висловлюються, але в тому, як вони виражаються: терпимо, відкрито до нової аргументації... Науковий світогляд є інтелектуальний еквівалент того, що в практичній сфері зветься лібералізмом».

Руйнування ліберально-консервативного консенсусу в 70-80-ті рр., корінна зміна соціально-економічного ландшафту західних суспільств, викликана новітньою фазою технологічної революції, загострення глобальних проблем, вихід на арену нових суспільно-політичних формувань (насамперед, нових соціальних рухів), в останні роки крах тоталітарних режимів на сході Європи - усе це поставило Л. перед необхідністю глибокого оновлення і трансформації.

 

КОНСЕРВАТИЗМ (К.) у політиці можна трактувати як:

1) політичну філософію, орієнтовану на захист традиційних підвалин громадського життя, непорушних цінностей, заперечення революційних змін, недовіри до народних рухів; у цьому плані він оформився в XVIII в. і зв'язаний з іменами 3. Берка, Ж. де Местра й ін. апологетів монархізму; лінія на протиставлення традицій, інститутів, що устоялися і еволюційних змін ідеям перетворення, індивідуалізму в раціональній історичній творчості, намічена Берком, розвивалася протягом XIX ст. і XX ст.;

2) умонастрій, властивий як досить широким суспільним групам, оформленим політичним силам, так і окремим індивідам; він характеризується прихильністю традиціям, стабільності, упорядкованості, відкидає революційні настрої і із сумнівами оцінює реформістські імпульси, характеризуючи найчастіше поглибленою релігійністю; такий умонастрій вважає принципово недосяжними (або гріховними) цілі встановлення розумного соціального порядку по заздалегідь наміченому плану; схиляється до визнання необхідності "органічної" будови суспільства (якому властиві керуюча "голова" і виконуючі "руки" і "ноги" і т.п.) і "природного" його розвитку;

3) на рівні політичної практики програмний курс Консервативної партії у Великобританії, голлістської у Франції, християнсько-демократичні партії в інших країнах континентальної Європи, народжуваних партій схожої орієнтації в країнах колишньої соціалістичної системи. Що стосується США, то консервативне крило є й у Республіканській, і в Демократичній партіях, за традицією К. вважається органічно властивим першій.

К. загальнополітичною мовою - переконання і заходи для зміцнення підвалин існуючого соціального життя, стабільних державних порядків, збереження загальноприйнятих моральних звичаїв і моральних норм, підтримка авторитету і традиції.

Звідси правомрно виділяти консервативне крило в реформістських і навіть революційних партіях і рухах, у той час, як у власне консервативних партіях можуть існувати радикальні програми, що зламують устояні зразки соціального життя.

Консерватори віддають перевагу не рівності, а свободі; на їхню думку, освіта, перш ніж розкріпачити людину, повинна його дисциплінувати. Вони недарма люблять уживати такі поняття, як "трагедія історії" і "неадекватність політики", звеличують людську розсудливість і упорядкованість суспільства. Дослідники виділяють три різновиди консервативної ідеології: традиціоналізм, лібертаризм і неоконсерватизм.

Перший ставить акцент на необхідності збереження соціальних підвалин і дотримання моральний традицій, властивому класичному ринковому капіталізму, у чомусь і феодалізму, з акцентом на визнанні закону і порядку "старих добрих часів". Її масовою базою в США були рухи правих євангелістів, що превалювали, а часто і визначали духовну атмосферу США на всьому протязі історії країни.

Вульгаризованим вираженням традиціоналізму можна вважати рух нових релігійних правих у США в 70-80-ті рр., що, зосередивши увагу (в основному телеаудиторії) на таких морально-релігійних проблемах, як заборона аборту, вимога навчати молитвам у школах і бороти з дарвінізмом, зміцнювати традиційні моральні цінності, фактично забезпечували політичну лінію правого республіканізму, балансуючи на "стіні відділення" церкви і держави, а то і руйнуючи її. Традиціоналізм - це К. в основному на рівні почуттів і зрежисованих політичних ініціатив, гри на масових настроях. Яскравих політичних мислителів у його рамках і в США, і в Європі практично немає.

Другий різновид консерватизму як політичної теорії (філософії) -лібертаризм як крайня прихильність ідеям необмеженої волі індивіда. Його натхненники - Ф. Хайєк з його трактуванням колективізму як шляху до рабства; Дж. Роулс, що заперечував утилітарні теорії політичних зобов'язань і соціального порядку і ратував за перегляд суспільного договору з метою збереження "природних" прав індивіда; Р. Позик з його трактуванням невід'ємності цих прав і абсолютності приватної власності як ефективного бар'єра проти загального розподільництва.

Права індивіда переважають над інтересами колективу; державне втручання в економіку неприпустиме, тому що воно розділяє основні цінності вільного суспільства; держава загального благоденства є усього лише варіантом соціалізму - такі основні положення даного різновиду К. Лібертаризм підсилив свої позиції з кінця 70-х рр. з настанням "тетчеризму" і "рейганізму", однак спроби представити цінності "класичного" манчестерства XIX ст. з (його гаслами "кожний за себе") відповідними завданнями кінця XX ст. неспроможні.

Третій різновид - неоконсерватизм - найбільш цікава (не тільки в рамках К.) соціально-філософська і політологічна течія. Неоконсерватизм значно зблизився з неолібералізмом по ряду найважливіших політичних і соціальних питань, чому чимало сприяла і зміна самого лібералізму ( що трансформувався в неолібералізм). Неоконсерватизм сприйняв від нього ідею суспільного розвитку, історичної, соціальної і політичної активності людини, демократизації політики і соціальних відносин, значною мірою відійшов від елітарних і аристократичних поглядів на владу, порядок і традиції, став ближчим до сучасних громадських організацій і т.д.

Неоконсерватизм рішуче виступив проти державного капіталізму, соціал-демократичної політики усуспільнення і націоналізації, передачі частини промисловості корпораціям і т.д. Центральний аргумент неоконсервативної економічної політики нерентабельність «соціалістичних» методів у промисловості. Попутно неоконсервативна політична хвиля на тій же основі підвищення ефективності економіки, зниження державних витрат, відмови від соціальної опіки, звела нанівець ряд заходів, якими ліберальні і соціал-демократичні уряди прагнули лібералізувати соціальну політику.

Ідеологія самостійності розвинутої особистості, здатної відповідати за себе, домагатися успіху, не покладаючись на протекцію кого б то не було, вироблена класичним лібералізмом і індивідуалізмом, своєрідно трансформована сучасним консерватизмом у звуження демократичних соціальних гарантій.

 

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

КОРОТКИЙ КУРС ЛЕКЦІЙ З ПОЛІТОЛОГІЇ

ХАРКІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ МІСЬКОГО... ГОСПОДАРСТВА... О В Климов А В Крюкова Л О Радіонова С М Толстенко...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: ТЕМА 13. Сучасні політичні течії

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

КОРОТКИЙ КУРС ЛЕКЦІЙ З ПОЛІТОЛОГІЇ
(для студентів 2-4 курсів усіх форм навчання, усіх спеціальностей)     ХАРКІВ − ХНАМГ − 2005   УДК   К

Політологія як наука
В інтересах кожної людини знати сутність і зміст, напрямок і методи здійснення, різноманіття суб'єктів політики і їхня реальна роль у політичному процесі. Знання цих та інших подібних явищ дає ПОЛІ

Політичні вчення античності
В історії виникнення і розвитку давньогрецької політичної думки більш-менш чітко виділяються три періоди. Ранній період (IX-VI вв. до н.е.) зв'язаний згодом з виникненням давньогрецької державності

Західноєвропейська політична думка в Середні віки
Три великих історичних етапи містить у собі цей період. Перший -ранньофеодальний (кінець V - середина XI вв.); феодалізм тільки консолідується й усталюється як нова суспільно-економічна формація; у

Політичні погляди епохи Відродження
Засновником нової політичної науки став Ніколо Макіавеллі(1469-1527 рр.), що у трактатах «Государ» (1513 р.) і «Міркування про першу декаду Тита Лівія» (1513-1519 рр.) найбільш пов

Політичні ідеї Реформації
У першій половині ХVI ст. у Західній і Центральній Європі розгорнувся широкий суспільний рух, антифеодальний за своєю соціально-економічною і політичною суттю, релігійний (антикатолицький) за своєю

Новий час
Проблема співвідношення особистості, суспільства і держави стає основним пунктом міркувань представників політичної думки Нового часу. Загальною концептуальною основою для вироблення того

ТЕМА 3. Політика як соціальне явище
Політика є особливого роду діяльність, що регулює відносини членів суспільства, об'єднаних у різні соціальні групи і класи з метою збереження визначеної суспільної структури й організації, а також

Політична поведінка: її види
Сфера політичних відносин досить різноманітна, вона включає й інститути, і дії, і процеси, і різні системи обґрунтування цих дій. Поняття «політична поведінка»дає можливість зос

Специфіка масової поведінки в політиці
У більшості політичних процесів люди беруть участь будучи об'єднаними не тільки в однорідні й організовані групи, але й у випадкові, тимчасові утворення, представляючи собою юрбу на вулиці, учасник

Види політичної діяльності
Політична діяльність — характеристика не тільки внутрішнього механізму — мотивів, форм вираження, реакцій, спрямованості дій і рівня їхньої організації, але всього динамічного аспекту пол

Соціальний зміст і призначення влади
Ще в XVIII ст. французький мислитель Г. де Маблі (1709 – 1785 рр.) так визначив соціальне призначення влади: "Мета, яку ставлять перед собою люди, об'єднані законами, зводиться до утворення су

Ресурси влади
Влада як здатність і можливість проводити свою волю навіть всупереч опору інших основа на використанні різних методів і засобів, до яких відносяться вплив, авторитет, закон, пряме насильство і т.д.

Суверенітет і легітимність політичної влади
  Функціонування політичної влади здійснюється набазі загальновизнаних принципів суверенітету і легітимності. Ці принципи характеризують політичну владу з різн

Типи легітимності
М. Вебер запропонував виділити три ідеальних типи легітимності влади: традиційний, харизматичний і раціонально-легальний. В основу такої класифікації він поклав мотив підпорядк

ТЕМА 6. Політична система суспільства
  Здатність суспільства реагувати на зростаючі потреби індивідів, адаптуватися до умов свого функціонування, що змінюються, забезпечується політичною системою. Завдяки діяльнос

Теорія політичної системи
Термін "політична система" був введений у політологію в 50 - 60-х роках XX ст. Його використання відбивало наростаюче розуміння системного характеру політики. Процеси розвитку цивільного

Теорія політичної системи Г. Алмонда
М.Алмонд виходив з того, що здатність політичної системи здійснювати перетворення в суспільстві й одночасно підтримувати стабільність залежить від спеціалізації ролей і функцій політичних інституті

Теорія К. Дойча
Перехід розвитих країн до інформаційних технологій, дозволив американському політологу К. Дойчу (р. 1912) розглядати політичну систему в контексті "комунікаційного підходу", при якому пол

Політична система як механізм влади
Обмін ресурсами і взаємодія політичної системи із середовищем здійснюються за принципом "входу - виходу" (рис. 3). Д. Істон розрізняв два типи "входу":

Структура політичної системи
Політична система складається з підсистем, що взаємозалежні один від одного і забезпечують функціонування публічної влади (рис. 4). Інституціональна підсистема містить у собі держав

Функції політичної системи
У теорії систем під функцією розуміється будь-яка дія, спрямована на підтримку системи в стійкому стані і забезпечення її життєздатності. Дії ж, що сприяють руйнуванню організованості, стабі

Типи політичних систем
Типологія політичних систем здійснюється на основі врахування різних ознак (основ). Одна з перших класифікацій (типологій) виходить з характеру їхніх взаємин із зовнішнім середовищем. За цим

Політичний режим» як категорія політології
Політичний режим являє собою сукупність методів, прийомів, засобів здійснення політичної влади. Він характеризує середовище й умови політичного життя суспільства, іншими словами − визн

Демократичний політичний режим
Поняття «демократія» (від грец. demos - народ і kratos -влада) означає народовладдя, владу народу. Однак ситуація, за якої весь народ здійснював би політичне володарювання, тобто безпосередн

Тоталітарний політичний режим
  Тоталітарний режим характеризується прагненням держави до абсолютного контролю над усіма областями громадського життя, повним підпорядкуванням людини політичній владі і пануючій іде

Авторитарний політичний режим
Авторитарний (від дат. autoritas - влада) режим - державно-політичний устрій суспільства, основу якого складає диктатура однієї чи групи осіб. При цьому, однак, державний контроль не поширюється на

ТЕМА 8. Держава, як базовий інститут політичної системи.
При розгляді цього питання важливо врахувати, що для вираження і представництва загальнозначущих інтересів суспільство, соціальні групи, індивіди створюють політичні інститути. Політичний інстит

Місце держави в політичній системі
Величезну теоретичну і практичну значимість, особливо в сучасних умовах, має розгляд проблеми, пов'язаної з визначенням співвідношення політичної системи суспільства і держави, виявлення економічни

Рухами, церквою
При розгляді питання про місце і роль держави як базового інституту в політичній системі суспільства важливе значення має розкриття характеру взаємозв'язків, що виникають між нею і громадськими орг

ТЕМА 9. Політичні партії і виборчі системи
  Спочатку термін "партія" позначав лекальні угруповання, що відстоюють свої позиції поряд зі змовницькими групами-фракціями і клієнтелами. Згодом, у міру розвитку даного ін

ТЕМА 10. Політична культура і політична свідомість
Політична культура належить, поряд з політичною психологією й етикою, до найважливіших сторін гуманітарного виміру політики. Її можна визначити як позаінституціональну систему, що охоплює політичні

Політична соціалізація
У політиці індивід виступає як громадянин. Стати таким він може тільки у процесі взаємодії з іншими індивідами, політичними і неполітичними інститутами, із суспільством у цілому. Кожне нове поколін

ТЕМА 11. Політичне лідерство
З об'єктивних і суб'єктивних причин політична активність людей неоднакова. М. Вебер писав, що є «політики з нагоди», тобто рядові члени суспільства з мінімальним політичним впливом, що виявляють се

ТЕМА 12. Політична свідомість та ідеологія
Політична свідомість виникла в античності як відповідь на реальну потребу в осмисленні таких нових явищ, як держава і державна влада, що уперше виникли з розколом суспільства на антагоністичні клас

Висновки
Найбільш загальною категорією, що характеризує суб'єктивну сторону політики, є політична свідомість. Основними формами існування політичної свідомості є політична ідеологія і психологія. Серед них

Поняття і відомості про міжнародні відносини
З глибокої давнини дотепер міжнародні відносини займають найважливіше місце в політичному житті людини. Політичні мислителі різних часів і народів, а також політики вели і дотепер ведуть постійні п

Сутність зовнішньої політики
Міжнародні відносини як систему не можна зрозуміти без взаємозв'язку з такою категорією, як "зовнішня політика". В остаточному підсумку міжнародні відносини складаються, насампер

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
  1. Алексеев С.С. Философия права. – М., 1997. 2. Бебик В.М., Головатый М.Ф., Ребкало В.А. Политическая культура современной молодежи. – К., 1996. 3. Гаджиев П.С. В

Навчальне видання
Короткий курс лекцій з політології Для студентів 2-4 курсів усіх форм навчання, усіх спеціальностей   Укладачі: Климов Олександр Володимирович Крюкова Алла

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги