ОСНОВИ РЕЖИСУРИ

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ТЕХНОЛОГІЙ І ДИЗАЙНУ

 

ФАКУЛЬТЕТ ДИЗАЙНУ

 

 

В. КОСТИЛЄВА

 

 

ОСНОВИ РЕЖИСУРИ

ТА МОНТАЖУ

 

НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК

  Частина 1  

Передмова

Сьогоднішній ринок вибору фаху є надзвичайно широким, а дизайн став мистецтвом комунікативним. В сучасному сприйнятті дизайнер - людина, яка створює… Мистецтво екранного видовища не завжди опановують випускники режисерських… А в сучасних умовах, коли апаратура для зйомки і монтажу фільмів стала, не дивлячись на доступність, ще й достатньо…

Розділ 1.

ПРИНЦИПИ І ЗАВДАННЯ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ

  СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА СХЕМА ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ.   ЗНАТИ ТЕОРЕТИЧНО ЗНАТИ ПРАКТИЧНО ВМІТИ ПРАКТИЧНО   - Основні …

Розділ 2.

ДЕЯКІ ПОЛОЖЕННЯ ІСТОРІЇ ТА

ТЕОРІЇ РЕЖИСУРИ

Серед величезної кількості професій, якими займаються люди в різних країнах, режисерська професія одна з найскладніших. Її складність полягає в тому… Режисура - професія з важко визначеними ознаками. Ці ознаки настільки розмиті,… Потреба в людині, яка знала б ритуали, послідовність дій у різних актах народного життя і побуту, з'явилася дуже…

Практичне завдання.

Мета: Навчити студентів дивитися телепрограми з точки зору фахівця, сприймаючи… Методичні рекомендації щодо виконання практичних робіт.

Розділ 3.

СЦЕНАРІЙ – ОСНОВА ЕКРАННОГО ТВОРУ

В перші роки свого існування кінематограф висунув як драматургічну основу - новелу, маленьке оповідання. Але немає підстав твердити, що фільми… З визнанням сценарію як драматургії визнано і новий вид авторської творчості -… Сучасні екранні мистецтва існують вже багато років, тому в чистому вигляді вже не існує ані жанрів, ані навіть…

Драматургія як компонент видовища.

Експозиція. В цій частині твору відбувається знайомство глядача з місцем дії, головними героями, історичним часом, жанровим різновидом. Зав'язка. Це момент зародження конфлікту. Розвиток подій. В цей час відбувається поділ персонажів на табори, які підтримують різних учасників конфлікту. До того…

Глядач і виконавець як компоненти видовища.

Носієм специфіки видовища є виконавець. Це може бути професіонал-актор, непрофесіонал-типаж, документальний герой, чи анімаційний персонаж. Навіть… Найбільш відомі такі типи глядацького сприйняття: перевтілення (глядач перевтілюється у якусь дійову особу);

Експлікація як документ режисерського задуму.

Експлікація може дати право замовнику або спонсору погодитися чи не погодитися з режисерськими пропозиціями стосовно майбутнього твору. На основі… Сучасні автори часто називають попередні матеріали синопсисом. Як правило це… Або ще є форма розширеної заявки, в якій формулюються пропозиція (про що саме буде фільм), обґрунтування її,…

Розділ 4.

РЕЖИСЕРСЬКЕ РІШЕННЯ ЯК ЕТАП

РОБОТИ НАД ЕКРАННИМ ТВОРОМ

Наступний етап режисерської роботи - режисерський сценарій в кіно або режисерська розробка на телебаченні. В цьому документі режисер вже детально розписує дії всіх учасників майбутнього твору в кадрі і за кадром, виконавців і співавторів.

Режисерський сценарій.

Форма запису може варіюватися, але на ТБ прийнята така: Те, що має побачити глядач Те, що має почути глядач   По Хрещатику ідуть ведучі програми Іванко і Наталя. …  

Розкадровка.

В розкадровці також малюють рух камери (панораму, проїзд) та зміну фокусної відстані. (зум - від'їзд чи наїзд ). Якщо рух камери, то кадр замість…  

Розділ 5.

КОШТОРИС ЯК ВАЖЛИВИЙ КОМПОНЕНТ РЕЖИСЕРСЬКОГО ФАХУ

 

Після написання і затвердження замовником режисерського сценарію настає час складання кошторису. В різних статтях режисерського сценарію вже є дані, які і стануть точкою відліку для кошторису. Наприклад, вже відомо, який хронометраж, на яких носіях буде знято екранний проект, дати проміжних і остаточних здач замовлення. Ці дані змінам не підлягають. Але, в залежності від різних причин, можливі зміни виконавців, знімальних об'єктів, кількість технологічних змін тощо. До нижченаведеного примірника ще необхідно додати обумовлені законом нарахування і податки. Треба пам'ятати, що витрати на оплату праці складають біля 66%, витрати на оплату технічних засобів - 27%, інші витрати - 7%. І що дуже важливо для початківця - обов'язкова умова : не працювати без передоплати або авансу.

Оскільки конкретні суми виплат міняються в залежності від різних обставин і причин, у наведеному зразку кошторису суми не проставлені.

 

Статті витрат Вартість зміни Кількість змін Всього
  - Сценарні витрати: - Сценарій літературний (авторський гонорар) - Наукові консультанти Всього по розділу.....        
- Зарплатня і нарахування: Режисер Оператор Відеоінженери Редактор Музичний редактор (композитор) Асистент режисера Асистент оператора Світлоосвітлювач Адміністратор Бухгалтер Друкарка Підсобний робітник Гример Костюмер Виконавці (актори, диктори, документальні герої) Всього по розділу.....        
- Медичне страхування      
- Матеріали: Носії (кіно або відеоплівка, інші) Звукові носії Канцтовари Висхідні матеріали Всього по розділу....        
- Послуги: Перегін з носія на носій Перегляд вихідного матеріалу Монтаж попередній Монтаж остаточний Озвучення Комп'ютерна графіка Всього по розділу....        
- Оренда і прокат техніки і транспорту Камера Звук Світло Операторська техніка (кран, партикабль тощо) Відеомагнітофон Диктофон Монітор Пульт для багатокамерного запису Меблі Декорації Костюми Інтер'єр Всього по розділу....        
- Автотранспорт - Спецавтотранспорт Всього по розділу....      
- Інші витрати Квитки (літак, поїзд) Багаж Добові Проживання Харчування Зв'язок Медобслуговування Представницькі витрати Всього по розділу....        
- Нарахування і податки        
- Всього вартість проекту      

 

Звісно, що можуть бути задіяні не всі перелічені статті витрат або з'являться нові, але як зразок наведений кошторис може бути прийнятим до використання. І взагалі, краще переоцінити, ніж недооцінити, щоб потім не доплачувати із власної кишені.

Необхідно ще до зйомок обумовити тривалість робочої зміни: 8, 10 чи 12 годин, умови роботи у вихідні та нічні зміни.

Також дуже важливо отримати до початку зйомок дозвіл від конкретних осіб на використання архівних фото та відео матеріалів, музики і провести їх оплату, якщо потрібно.

Якщо зйомки передбачаються за кордоном, треба заздалегідь з'ясувати умови кліматичні, політичні, воєнні, транспортні і т.д., тому що витрати можуть зрости через непрораховані чи неперевірені умови зйомок.

На основі режисерського сценарію, пооб'єктного планування та кошторису створюється календарно-постановочний план. В цьому документі заплановані роботи розподіляються по конкретних датах та об’єктах і затверджуються замовником.

Також в цей період складаються контракти з виконавцями і спеціалістами, що будуть залучені до виробництва. У контракті мають бути чітко обумовлені суми витрат і терміни їх виплат, дати роботи. Як правило, виплати відбуваються після затвердження кожного етапу, за винятком першого авансу, який видається після підписання контракту.

Одночасно проводиться відбір об'єктів, де відбуватиметься зйомка проекту. Якщо треба, купуються або шиються костюми, підбирається аксесуари, реквізит та грим, створюються ескізи та креслення для виготовлення технічних пристосувань.

 

Питання для самоконтролю:

1. Назвати головні розділи при визначенні витрат.

2. Пояснити розподіл витрат на оплату праці, технічних засобів, інших витрат.

3. Назвати статті в режисерському сценарії, за якими обчислюються витрати.

4. Назвати статті кошторису, які не залежать від режисерського сценарію.

 

Практичне завдання:

· Обрахувати можливі витрати для реалізації студентського проекту на тему “Моя вулиця”.

Мета:

· Привчити студента до обрахування витрат на будь-який проект.

Методичні рекомендації щодо виконання практичних робіт:

· Проаналізувати розцінки робіт різних установ, які надають послуги для реалізації екранного проекту.

Терміни, що зустрічаються:

Науковий консультант - спеціаліст з обраної теми, в обов'язки якого входить стеження на всіх етапах виробництва за достовірністю інформації, що йде з екрану.

Перегін з носія на носій - необхідний технологічний процес при переході до монтажу.

Медичне страхування - обов'язкове при трюкових зйомках, в екстремальних умовах або за кордоном.

Спецавтотранспорт - транспорт спеціально пристосований для зйомок у русі, на висоті, під водою чи для інших потреб.

Монітор - телевізор, на який іде зображення прямо з камери чи відеомагнітофона.

Партикабль - спеціально побудовані металеві чи дерев'яні підвищення для розташування камер, мікрофонів або освітлювальної апаратури.

 

Література: [№2, №15] .


Розділ 6.

ЗЙОМКА - ГОЛОВНИЙ ЕТАП У СТВОРЕННІ ЕКРАННОГО ПРОЕКТУ

Для того, щоб задуманий проект хтось побачив, його треба зафіксувати на довговічному носії, чи простіше сказати - зняти. Режисер кіно чи ТБ не…  

Композиція кадру.

Найголовніші елементи композиції:

1. вибір засобів зйомки,

2. план і ракурс,

3. рух камери,

4. композиція світла,

5. тональність і колорит,

6. колір,

7. організація матеріалу в просторі (предмети, речі, природні об'єкти),

Мізансцена.

  Мізансцена- це таке пластичне розміщення людей та речей в просторі, яке… Кадр є найбільш значущою і виразною частиною мізансцени. За відсутності актора в кадрі композиція будується навколо…

Прийоми зйомки.

Перший, традиційний, бо з'явився у часи перших фільмів і живе понині. Режисер організовує мізансцену. З загальної точки знімають від початку до… Другий метод - це безперервна зйомка із зміною ракурсу і масштабу за рахунок… Третій метод - глибинне мізансценування. При такому способі камера не змінює свого місця. Актор, згідно із задумом,…

Робота з виконавцем.

  Виконавці поділяються на акторів (професійно підготовлених людей, знайомих із… Робота з професіоналом є і легша, тому що актор пропонує своє бачення й уміння, і складніша через можливу впертість чи…

Сюжет і фабула.

Потяг до природної, невимушеної течії зображених подій, до підкреслювання головного у сюжетному задумі, до ясності, дохідливості і закінченості дії… Загальні закономірність у розташування матеріалу - це, умовно кажучи, вимоги…

Конструктивні елементи композиції.

Технічні можливості кіно і телебачення дозволяють демонструвати необмежену кількість місць дії, велике число персонажів, показувати різні сфери…   Велике значення автори завжди надавали проблемі початку фільму. Початок - одночасно детальне знайомство глядача з…

Практична робота.

· Написати кілька варіантів сценарію, змінюючи композиційну побудову.

Мета:

· На практиці дослідити зміну у сприйманні розповіді і вибрати кращу для втілення завдання.

Практичні рекомендації щодо практичної роботи.

· Обрати сюжет, викласти його у хронологічній послідовності, потім змінити послідовність на іншу, із деформацією послідовностї.

 

Література:[ №1, №11, №8,№9].


Розділ 8.

ДРАМАТУРГІЧНІ ПРИНЦИПИ МОНТАЖУ

Кінематографічний монтаж - не просто один із засобів вираження. Це спосіб мислення, мета якого - відображення життя у його розвитку. З визначенням… Перше: чітка розповідь, передача глядачу композиційної будови в монтажному,… Друге: вираження матеріалу через свою індивідуальність, своїми засобами. прийомами й стилем. тобто через особу…

Монтаж - це не просто один із засобів вираження, це - спосіб мислення.

  Питання для самоконтролю: 1. Назвати драматургічні види монтажу.

Практична робота.

Мета: · Навчити студентів працювати із відзнятим матеріалом, шукаючи найкращу форму… Методичні рекомендації щодо виконання практичної роботи:

Розділ 9.

  Непомітним або комфортним монтажем називається таке з’єднання двох планів,… Перше: йдеться про монтажне з‘єднання двох кадрів із зображенням одного й того ж об‘єкту чи про стик кадрів із…

Практична робота.

  Мета: · Навчити студентів різним прийомам монтажу на прикладі власного відзнятого матеріалу.

Розділ 10.

ЗВУКОВА ПАРТИТУРА ФІЛЬМУ

Використання музики в кіно почалося ще за часів німого кінематографу. Всім відомі так звані тапери, виконавці, які німий фільм супроводжували грою… Режисери намагалися передати звук усіма відомими їм засобами. Для передачі… Спочатку режисера захоплювалися новими можливостями передачі реальних звуків для створення більшої подібності до…

Музика в екранному творі.

Музика ділиться ще на внутрішньокадрову ( замотивовану) і закадрову, (невмотивовану). Внутрішньокадрова музика завжди є драматургічним компонентом, а часто і… З’являючись час від часу, така музика у перехідних місцях від події до події Зв’язує шматки в один вузол, цементує…

Роль шумів і мови на екрані.

  Мова, що звучить з екрану, має бути почута і зрозуміла. Тому режисер повинен…  

Практична робота.

  Мета: · Навчити студентів створювати звуко-зоровий образ екранного твору.

Розділ 11.

СПЕЦИФІКА ВІДЕОРЕКЛАМИ

Аудіовізуальна реклама вигідно відрізняється від інших насамперед комплексністю впливу, завдяки сполученню зображення, кольору і звуку. Тому… Відеоролики — це рекламні кіно- чи відеофільми тривалістю від декількох секунд… По манері переконання глядачів телерекламу підрозділяють на “ЛЕКЦІЮ” (пряме звертання до телеглядачів) і “ДРАМУ”…

Quot;Жанри" телереклами

*прямий продаж; *звертання від імені фірми; *рекомендації чи знаменитостей фахівця;

Розказати про застереження Закону України про рекламу.

2. Розказати про прийоми демонстрації товару в рекламі.

3. Розказати про відмінності монтажу в рекламі.

4. Розказати про анотацію.

Практична робота:

· написати анотацію і сценарій рекламного ролика,

Зняти рекламний фільм за власною ідеєю.

Мета:

Навчити студента правильному підходу до типової дизайнерської роботи в рекламній галузі.

На вибрану тему написати спочатку анотацію, в якій передбачити сценарні ходи. Написати літературний сценарій із пропозицією прийома демонстрації товару. Напис ати режисерський сценарій, в якому показати режисерське рішення завдання.

Розділ 12.

  В Україні прийнято Закон про авторське право, який захищає особисті майнові і…  

Практична робота.

Методичні рекомендації щодо виконання практичної роботи. · Вивчити в Законі України про авторське право статті, які стосуються захисту…  

ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ВИВЧЕННЯ КУРСУ.

1. Н.Крючечников, Композиция кинофильма, М, Искусство, 1960, 203ст. 2. Б.Коноплев, Производство кинофильмов, М, Искусство, 1998, 395ст. 3. В.Кісін, Режисура як мистецтво і професія К, Academia, 1999, 116ст.

ЗМІСТ

Передмова………………………………………………….………. 4

1. Принципи і завдання вивчення дисципліни……………… 6

2. Деякі положення історії та теорії режисури………………. 8

3. Сценарій - основа екранного твору…………………..…… 11

3.1. Драматургія як компонент видовища……………………… 12

3.2. Глядач і виконавець як компоненти видовища…………… 15

3.3. Звук, простір, час як компоненти видовища..…………… 15

3.4. Експлікація як документ режисерського задуму………… 16

4. Режисерське рішення як етап роботи над екранним твором 19

4.1 Режисерський сценарій……………………..……………… 19

4.2 Розкадровка…………………………..……………………… 22

5. Кошторис як важливий компонент режисерського фаху. 25

6. Зйомка - головний процес у створенні екранного проекту. 28

6.1 Композиція кадру………………………….…………..…… 29

6.2 Прийоми зйомки……………………………………….…… 33

6.3 Робота з виконавцем…………………………….…….…… 33

7. Композиція екранного твору………………………………. 37

7.1. Сюжет, фабула……………………….……………….....… 37

7.2. Конструктивні елементи композиції…………………….. 37

8. Драматургічні принципи монтажу екранного твору……… 40

9. Комфортний монтаж……………………………………….. 45

10. Звукова партитура фільму………………………………… 49

10.1 Музика в екранному творі………………………………… 49

10.2 Роль шумів і мови на екрані………..………………………. 51

11. Специфіка відеореклами…………………………………… 52

12. Закон України про авторське право…………………….… 55

13. Кодекс поведінки журналіста……………………………… 57

14. Література……………………………………………….…… 58