ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО - ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ

УДК:

ББК

 

Рекомендовано до друку Вченою радою Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (Протокол №4 від 4.07.2006р.)

 

Наукові рецензенти:

Печерська Е.Ф. кандидат педагогічних наук, доцент Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського;

Реброва О.Є .кандидат педагогічних наук, доцент Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського.

 

Батюк Наталія Орестівна

  ISBN  

Вступ.

Актуальність проблеми формування художньо-образного мислення дітей ...............5

Розділ 1.ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬО - ОБРАЗНОГО

МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ

1.1Психолого-педагогічний аспект проблеми формування

художньо-образного мислення. ...............................................................................5

1.2З досвіду формування художньо-образного мислення

на різних шкільних предметах...............................................................................7

1.3Сутність процесу формування художньо-образного мислення

на уроках музики ......................................................................................................12

1.4Урок-образ, та основні педагогічні умови його реалізації .................................. 16

 

Розділ 2.ЗДОСВІДУ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ

2.1Спостереження проявів адекватності та неадекватності сприймання дітьми

художніх образів та їх причини.............................................................................24

2.2 Методика формування художньо-образного мислення як сукупність

відповідних прийомів ...........................................................................................27

2.3 Поетапність впровадження методів та прийомів формування

художньо-образного мислення .............................................................................33

 

Розділ 3. РОЗРОБКИ УРОКІВ

3.1Тематика “уроків-образів” ......................................................................................46

3.2Зразки уроків-образів...............................................................................................47

„Весна іде – радість несе”.........................................................................................47

„Де Лелека водиться там щастя народиться”.........................................................50

„Дерево пам’яті”........................................................................................................53

„Ой на Івана, тай на Купала”....................................................................................57

„В піснях історія живе”.............................................................................................61

 

ВИСНОВКИ ...................................................................................................................64

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА ..................................................................................65

 

НОТНІ ДОДАТКИ .........................................................................................................67

Т Е З А У Р У С

   

В С Т У П

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ

ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ

Нові вимоги до уроків музики, які мають особливі можливості для формування системи естетичних та загальножиттєвих цінностей особистості,… Основні теоретичні питання, пов’язані з мисленням людини, опрацьовані в… Здатність людини мислити образами найбільш повно й органічно втілилася у фольклорному мистецтві. Саме тому…

ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ ДІТЕЙ

 

Психолого-педагогічний аспект проблеми формування

Художньо-образного мислення

На різних етапах онтогенезу види мислення співіснують, взаємовпливаючи та взаємозбагачуючись. Розумовий розвиток людини характеризується… Сутність, основні характерні риси та функції художньо-образного мислення… Структура художньо-образного мислення молодших школярів розглядається як сукупність таких функціональних…

З досвіду формування художньо-образного мислення на

Різних шкільних предметах.

Саме з точки зору цілісного відображення явищ дійсності серед різних видів мистецтва особливу увагу привертає фольклор як надзвичайно щедрий і… Відповідно, самі методи формування художньо-образного мислення засобами різних… Становлення образних форм мислення в процесі навчання передбачає використання спеціальних дидактичних прийомів, які…

Сутність процесу формування художньо-образного

Мислення на уроках музики

Ми розглянули деякі загальні методи і прийоми “педагогіки творчості” з метою розвитку художнього образного мислення, використання яких має… Специфіку впливу мистецтва на людину досліджували такі вчені як А.Виготський,… Питання змісту і спрямованості інформації, яка активізує сприймання художніх творів дітьми, в музичній педагогіці…

Урок-образ, та основні педагогічні умови його реалізації

Мета уроків, побудованих на інтегрованому змісті полягає в тому, щоб створити передумови для системного розгляду певного явища, поняття, для… Інтегровані уроки музики і народознавства дають можливість створювати… 1. Через активізацію образотворчого мислення у дітей (засобами музики та поезії) викликати почуття поваги до народних…

Розділ 2. З ДОСВІДУ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО - МЕТОДИЧНОЇ

РОБОТИ

 

Спостереження проявів адекватності та неадекватності

Сприймання дітьми художніх образів та їх причини

Перше, що нас цікавило: наскільки адекватно діти сприймають художні образи мистецтва. Дітям було запропоновано ряд спеціально продуманих завдань. Наприклад,… Поступово ми прийшли до думки про доцільність більш цілеспрямованого спостереження у дітей проявів адекватності (чи…

Методика формування художньо-образного мислення як

Сукупність відповідних прийомів

Спостереження за дітьми у процесі виконання відповідних завдань проводилося постійно, що дало можливість корегувати вибір методичних прийомів.… Ø доступність синтетичних жанрів. Варто зауважити, що діти легше сприймають художні твори синтетичних жанрів, де є і слова, і музика (а, нерідко, і…

Поетапність впровадження методів та прийомів формування художньо-образного мислення

Формуючу методику доцільно впроваджувати поетапно, у відповідності з віком школярів. Ø перший етап. На першому етапі (6-7 років) уроки-образи були спрямовані на активізацію конкретно-образного характеру мислення дітей,…

Розділ 3. РОЗРОБКИ УРОКІВ - ОБРАЗІВ

1 клас: “Ой на горі та женці жнуть”; “Мисливські оповідання”;

Хід уроку

- До речі, як вони називаються? Чому скрізь замерзлу землю сходить зелена травичка? Безконечне число “чому?”. Нерідко у відповідь на таке… Ми маємо дуже багато легенд і казок про Весну, про весняні квіти, і всі вони… РОЗПОВІДЬ: Була зима. Одного зимового ранку, послала старенька мати сина в ліс за дровами. Взяв Іванко санчата,…

Хід уроку

- Хто знає, як називається день зустрічі Зими й Весни? (Стрітення.) - Дійсно, в цей день Зима, кажуть, іде туди, де було Літо, а Літо - де була… - Боже поможи тобі, Зимо!

Слухання: “Баба Яга”, “Богатирські ворота“ Мусорський.

Стали Велетні скликати своїх небесних друзів і вийшла в них ось така перекличка: (повторення - активізувати ритмічний слух, відчуття сильної долі,… ритмічна та мелодична імпровізація у формі гри-переклички/

Яке ж коріння дає людям силу? - думав Чорнобог. І зрозумів – це пам’ять! Пам’ять твого РОДУ!

Послухайте! Послухайте, як звучить злоба і ненависть, як звучить безмежність відчаю, як звучить хаос зруйнованої душі …Відчуйте гірко-ядовитий… /Звучить фонограма за вибором вчителя/ І полетів Білобог до Сокола раду радити.

Хід уроку.

- Для чого людині потрібний хороший слух? (- Щоб слухати.) Чи задумувалися ви коли-небудь, як багато інформації ми отримуємо через слух?… - А тепер ми трошки попрацюємо над розвитком вашого ритмічного слуху: діти виконують ритмічні плескання.

Слухають пісню " Там над річкою ".

Дівча стояло; В річку пустила. В тую сторону, З зелених квіточок По личку дрібненька Де було мило Віночок плело. Слезонька текла. Серцю моєму.

Хід уроку.

На початку уроку ми проспіваємо з вами музичні вправи. Ось подивіться на цей рисунок, скільки всього сходинок має наша драбинка? / малюнок /-(… - Думаю, ви здогадалися, що це не прості сходинки, а музичні. Пригадайте, як… - Які сходинки на картинці виділені червоним кольором? (1,ІІІ,V)

ВЧИТЕЛЬ ВИКОНУЄ МАРШ “Гей там на горі січ іде ”.

А якщо я його виконаю так: (виконую повільно тихо і спокійно)? Хочеться марширувати? (- Ні).

- А чому? Що помінялося? Яка різниця між першим і другим виконанням? Як я виконувала цю музику перший раз? (“впіймати” слова: ШВИДШЕ, ГОЛОСНІШЕ)

- В якому темпі звучала музика перший раз ? А другий ?

- Як відрізнялася динаміка ?

- Які засоби музичної виразності повинен використати композитор, щоб створити марш? Ліричну пісню?

- Тому ми можемо зробити висновок: марш вимагає якого темпу? (-чіткішого, швидкого)

- І якої динаміки, гучності? (- голосно, впевнено, урочисто.)

Ви прекрасно охарактеризували марш, тож давайте зараз вивчимо пісню-марш.

РОЗУЧУВАННЯ З ДІТЬМИ ПІСНІ-МАРШУ “Гей там на горі січ іде”.

То якою повинна бути музика, щоб хотілося марширувати? Прослухайте марш, і він вам підкаже відповідь на це питання. Так, всі стали і… ЗВУЧИТЬ МАРШ З ОПЕРИ “Богдан Хмельницький”.

СЛУХАННЯ: марш з увертюри “Тарас Бульба”.

Відважним, сильним був хлопець, хоч молодий, та поважали його товариші. Якось перед боєм з татарського війська виступив їхній багатир, викликаючи когось з козацького війська на смертний двобій. Переглянулися козаки поміж собою: хто з них може битися з таким багатирем? Аж тут, нікого не питаючи, буквально влетів на коні Морозенко і вибив татарського багатиря з сідла. Почався бій.

СЛУХАННЯ: фрагмент двобою з увертюри “Тарас Бульба”.

Видно, пам’ять про батька пекла серце хлопця, додавала йому сили. Переміг він богатиря.Слава про Морозенка пішла по всій Україні. І раділа мати, що такого славного сина має. Але якось засумував Морозенко за рідним селом, за матір’ю.

СЛУХАННЯ ПІСНІ “Зоре моя вечірняя” (у виконанні вчителя).

Пізно ввечері відлучився з козацького табору в степ і потрапив у ворожу засідку. Почався нерівний бій. І загинув молодий славний козак. За козацьким звичаєм, поховали Морозенка, насипали серед степу високу могилу. Багато таких могил було в наших степах.

СЛУХАННЯ ПІСНІ “Ой у полі могила” (у виконанні вчителя).

Важко, тяжко було козакам цю страшну вістку принести в село, де жив Морозенко, і вирішили вони скласти про нього пісню, ця пісня дійшла і до наших часів

СЛУХАННЯ ТА РОЗУЧУВАННЯ З ДІТЬМИ ПІСНІ “Ой Морозе, Морозенку”.

Будуть приходити люди, Я обізвуся до них: Вбогі, багаті, веселі й сумні шелестом тихим вербової гілки,