рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Изкуството на умиране

Изкуството на умиране - раздел Медицина, ЕЗОТЕРИЧНО ЛЕЧЕНИЕ - ВТОРА ЧАСТ Душата Има За Свое Седалище Сърцето; Тя Е Онова Жизнено Начало, Принцип На Са...

Душата има за свое седалище сърцето; тя е онова жизнено начало, принцип на самоопределяне и централно ядро на позитивна енергия, благодарение на което всички атоми на тялото биват удъ­ржани на съответните им места и остават в подчинение на душев­ната „Воля да бъдеш". Това жизнено начало използва кръвообраще­нието като контролиращ посредник и средство за проявление; тяс­ната връзка между ендокринната система и кръвообращението оси­гурява съединяването на двата аспекта от дейността на душата, за да бъде човекът жива и съзнателно функционираща същност, уп­равлявана от душата и изразяваща нейните цели във всекидневната си жизнена дейност.

Поради това смъртта е буквално отделяне от сърцето и от гла­вата на тези два енергийни потока с последваща пълназагуба на лич­ностното съзнание и разлагане на тялото.Смъртта се отличава от съня по това, че при нея се отделят и двата енергийни потока, докато по време на сън излиза само тази енергийна нишка, която е закрепена в мозъка - тогава човекът е безсъзнателен. Под това ние раз­бираме, че неговото съзнание, или чувство за осведоменост, се фокусира на друго място. Вниманието му вече не е насочено към осеза­емите и физически неща, а е обърнато към другия свят на битието и се центрира в друг апарат или механизъм. При смъртта и двете нишки се отделят и после се съединяват в нишката на живота. Жизнеността престава да постъпва чрез кръвообращението, сърце­то отказва да функционира, а мозъкът не е в състояние да регист­рира. Настъпва мълчание. Домът опустява. Активността се прекратява, с изключение на онази удивителна непосредствена дейност, която е изключително право на самата материя и се изразява в про­цеса на разлагане. Затова в някои от своите аспекти този процес свидетелства за единството на човека с всичко материално; той показва, че човекът е част от самата природа, като под природа разбираме тялото на този единен живот, в който „живеем, движим се и съществуваме". В тези три понятия - живот, движение, съще­ствуване - се проявява цялата същност на нещата. Съществуването е осъзнаване, самоосъзнаване и себеизразяване; негови екзотерични символи са главата и мозъкът. Животът е енергия, желание във фор­ма, привързаност към идеята; негови екзотерични символи са сърце­то и кръвта. Движението показва интеграция и отклик на съществуващата, осъзнаващата, жива същност спрямо универсалната актив­ност; негови символи са стомахът, панкреасът (задстомашната жлеза) и черният дроб.

В тази връзка може да се каже, че смъртта е движение към Его-то, колкото и неосведомено да е човешкото същество за въпросната цел. Този процес при повечето хора протича автоматично; когато душа­та оттегли своето внимание, неизбежна реакция на физическия план е смъртта - чрез отделяне на двойната нишка на жизнената и разсъдъчната енергия или чрез оттегляне на енергийната нишка на менталността, свързана с потока на живота, който продължава да про­тича през сърцето, но без интелектуално осъзнаване. Душата вече е заета на друго място; тя се занимава на своя собствен план със своите собствени дела. (Трактат за бялата магия, стр. 496 - 497)

Преди да разгледаме тази тема по-подробно, бих искал да кажа няколко думи за „мрежата (паяжината) в мозъка", която се запазва невредима при повечето хора, но отсъства при просветления виждащ.

Както знаете, в основата на човешкото тяло лежи една по-обемна жизнена форма, която е точно копие на физическата, но е по-голяма от нея, и която ние наричаме етерно тяло (етерен двойник). Това е енергийна структура, съставена от центрове на сила и надиси, или силови нишки. Те лежат в основата или са копие на нервния апарат, т. е. на всички нерви и нервни ганглии. На две места в човеш­кото тяло могат да се открият изходни отвори, ако мога да изпол­звам това тромаво понятие. Едното отверстие е в слънчевия сплит, а другото - в мозъка, на върха на главата. Те и двете са предпазвани от гъста мрежа (паяжина) от етерна материя, която се състои от преплетени нишки жизнена енергия.

В процеса на смъртта натискът на жизнената енергия върху паяжината рязко нараства и в крайна сметка предизвиква продупчване, или отвор, от който жизнената сила бързо изтича под въздействие на мощния отделящ импулс, изпращан от душата. При животните, децата и тези мъже и жени, които са поляризирани изцяло във физическото и астралното си тяло, изходна врата става слънчевият сплит; паяжината се разкъсва именно там и открива изхода. При менталните хора и при по-развитите човешки индивидуалности се разкъсва паяжината на върха на главата (в областта на фонтанелата), като отваря изход за мислещото рационално същество.

И така, по време на смъртта се откриват два главни изхода: слънчевият сплит за астрално поляризираните и физически ориенти­рани индивиди; и теменният център за ментално поляризираните и духовно ориентирани човешки същества. Това е първото и най-важно правило, което трябва да се помни; лесно е да се убедим в каква голяма степен жизнената насоченост и фокусът на вниманието определят начина за излизане на душата по време на смъртта. Усили­ята за установяване на контрол над астралния живот и емоционал­ната природа и за насочване на човека към менталния свят и духов­ните ценности оказват незабавен ефект върху феноменалните аспекти на смъртта.

Ако изучаващият притежава ясна мисъл, за него ще стане оче­видно, че единият изход е предназначен за духовните и високоразвити хора, а другият - за тези човешки същества, които стоят на ниска степен на развитие и практически едва са прекрачили животинския стадий на съзнание. Как тогава протичат нещата при средния човек? В този случай временно се използва трети изход; непосредствено под върха на сърцето има още една етерна паяжина, която закрива друг изходен канал. Така се получава следната картина:

1. Изход от главата, използван от интелектуалните хора, уче­ниците и посветените.

2. Изход от сърцето, използван от добронамерените мъже и жени - добри граждани, умни приятели и действени филант­ропи.

3. Изход от областта на слънчевия сплит, използван от тези, в които е силна животинската природа.

Това е първият тезис от новата информация, която през след­ващото столетие постепенно ще се утвърди на Запад като всеоб­що знание. Много от това вече е известно на мислителите от Изтока и е първа крачка към рационалното разбиране за процеса на смъртта. (Трактат за бялата магия, стр. 500)

Във връзка с техниката на умиране сега ми е позволено да дам само едно-две указания. Тук няма да разглеждам нагласите на стра­ничния наблюдател, а ще посоча само факторите, които могат да облекчат излизането на отиващата си душа.

Първо, нека в стаята да цари тишина. Това често е много необходимо условие. Трябва да се помни, че умиращият обикно­вено изглежда като в безсъзнание, но тази безсъзнателност е само привидна. В 90 % от случаите мозъкът изцяло осъзнава съби­тието, обаче е завладян от пълен паралич на волята за изява и от абсолютна неспособност да изработи енергия, която да сви­детелства за живот. Ако в стаята на болния цари тишина и разбиране, отиващата си душа може до последната минута да съхрани ясна власт над своя инструмент и да направи необходи­мите приготовления.

По-късно, когато ще се знае значително повече за цветовете, в стаята на умиращия ще бъдат допускани само оранжеви цветове; те ще се внасят с необходимите церемонии, когато стане ясно, че не е останал никакъв шанс за излекуване. Оранжевият цвят спомага за фиксиране в главата, така както червеният стимулира слънчевия сплит, а зеленият има определено въздействие върху сърдечния и жизнения поток.

След като узнаят повече за звука, хората ще започнат да из­ползват и специална музика; засега няма такива мелодии, които да могат да облекчат работата по отделянето на душата, макар че някои ноти на органа вероятно ще се окажат ефикасни. Ако соб­ствената нота на умиращия звучи в мига на смъртта, тя ще ко­ординира двата енергийни потока и накрая ще прекъсне жизнена­та нишка; знанието за това обаче е все още твърде опасно и ве­роятно ще бъде съобщено на един по-късен етап. Тук аз имам за цел само да обознача ориентирите за бъдещото развитие на окул­тното учение.

Ще бъде открито също така, че натискът върху определени нервни центрове и артерии ще облекчи тази работа; въпросната на­ука за умирането, както е известно на изучаващите, е съхранена в Тибет. Натискът върху шийната вена, върху някои големи нерви в областта на главата и върху определен участък от продълговатия мозък ще се окаже полезно и действено. Конкретната наука за смъртта неизбежно ще бъде разработена, но не преди признаването на душата за факт и научното демонстриране на нейните връзки с тялото.

Мантричните фрази също ще се прилагат и целенасочено ще се внедряват (от страна на околните) в съзнанието на умиращия, или съзнателно и ментално ще се използват от самия него. Христос е демонстрирал тяхната употреба, когато гръмко е възкликнал: „Отче! В Твоите ръце предавам своя дух". Друг пример намираме в думите: „Сега пускаш с мир раба твой, Повелителю". Продължител­ното използване на Свещената Дума, напявана в полуглас или в спе­циална гама (на която, както ще бъде открито по-късно, отговоря умиращият), може също така да стане част от ритуала на прехода, заедно с помазването с масло, извършвано от Католическата църква. Помазването има окултно и научно основание. Главата на умиращия трябва също символично да бъде ориентирана на изток, а ръцете и краката му да са скръстени. В стаята може да дими само сандалово дърво и никакъв друг вид благовония, защото пушекът от сандаловото дърво съответства на първия, или Разрушаващия Лъч, а душа­та е в процес на разрушаване на своето обиталище. (Трактат за бялата магия, стр. 505)

Ако стремящите се трябва да осмислят само един фактор, нека това бъде необходимостта да се освободят от Великата Илюзия. Знаейки за това, Арджуна все пак се е поддал на отчаянието. И в този труден за него час Кришна не го е изоставил, а е изложил в Гита прости правила, които ще помогнат за преодоляване на депре­сията и съмнението. Те могат накратко да се обобщят така:

- Знай, че ти си Единния, който не умира.

- Контролирай своя ум, защото чрез него можеш да познаеш безсмъртния Единен.

- Знай, че формата е само покров, който скрива великолепието на Божествеността.

- Осъзнай, че Единният Живот пронизва всички форми, така че няма смърт, няма страдания, няма обособеност.

- Затова се отдели от формата и ела при Мен, за да обитаваш в сферата на Светлината и Живота. Така свършва илюзията. (Трактат за балата магия, стр. 308)

Учителят прониква в значението на всяка ограничаваща фор­ма; след това Той поема контрола и действа според закона в съста­вения от форми план на битието. Той отглежда формата и когато дойде времето я отхвърля в полза на други и по-висши форми. Така Той винаги прогресира благодарение на жертвата и смъртта на фор­мата. Тя се разглежда като затвор и трябва да се принася в жертва и да умира, така че животът вътре в нея винаги да се устремява по-далече и по-високо. Пътят на възкресението предполага разпятие и смърт, след което води към планината, от която се постига Възне­сението. (Писма за окултната медитация, стр. 261)

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ЕЗОТЕРИЧНО ЛЕЧЕНИЕ - ВТОРА ЧАСТ

На сайте allrefs.net читайте: "ЕЗОТЕРИЧНО ЛЕЧЕНИЕ - ВТОРА ЧАСТ"

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Изкуството на умиране

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ОСНОВНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ЛЕЧИТЕЛСТВОТО
Пристъпваме към нов раздел от изследването на лъчите и болестите. В сравнение с предишния (от ваша гледна точка), този е значително по-практичен, отколкото умозрителен. Много от оно­ва, което излож

Тези три процеса изразяват същността на Смъртта.
Ясно е, че когато този подход към факта на смъртта и изку­ството на умиране се утвърди в масовото съзнание, общата психич­на нагласа на човешкия род ще претърпи положителна промяна. По­степенно към

СЪВРЕМЕННИ ПРЕДСТАВИ ЗА СМЪРТТА
Пристъпвам към по-детайлно разглеждане на процесите на умиране и на фактора смърт - едно твърде познато преживяване в еволюцията на превъплъщаващата се същност, или душа, ако физи­ческият мозък мож

ЗА СМЪРТТА
(извадки от други мои книги) „За какво е тази сляпа сила? За какво е Смъртта? За какво е този разпад на формите? За какво е това отричане от свързващата сила? За какво е с

СМЪРТ И ЕТЕРНО ТЯЛО
Този трактат няма за цел да посочва факти за научна провер­ка или да дава указания за следващите етапи на научните изследва­ния; ако все пак го правим, това е случайно и второстепенно. Ние всъщност

ПРОЦЕСЪТ НА ВЪЗВРЪЩАНЕ
Темата за смъртта трябва да бъде разглеждана с максимал­ната степен на здрав разум и научно изследване, на която сме спо­собни. Комплексът на страха си пробива път към човешкото съзна­ние главно чр

ПРИРОДАТА НА СМЪРТТА
(извадки от други мои книги) Цялото трябва да се разглежда като имащо по-голямо значе­ние, отколкото частта. Това не е мечта, видение, теория, пожелателно мислене, хипотез

Страх от смъртта
Този страх се дължи на: а) тревогата от непознатото и неопределеното; б) ужаса от окончателното разкъсване на връзките; в) съмненията в реалността на безсмъртието;

Определение за смъртта
Смъртта е част от Великата Илюзия и съществува само бла­годарение на завесите, които сме навесили около себе си. (Трактат за седемте лъча, т. V) Хората обаче са склонни да забравят,

Цели на смъртта
Великият процес на единение се осъществява чрез смъртта; „падането на листа" и неговото последващо отъждествяване с по­чвата, върху която е паднал, ни дава символична представа за този велик и

АКТЪТ НА ВЪЗВРЪЩАНЕ
Разглеждайки съзнанието на заминаващата си душа, която се готви да предприеме акта на възвръщане, отново искам да подчертая, че се налага да навлезем в област, за която липсват физически осе

Фактори, възпиращи оттеглянето на душата
При физическата смърт и в акта на възвръщането оттегля­щата се душа се сблъсква със следните два фактора: 1. С физическия елементал, т. е. с интегрирания и координи­ран живот на физическот

Два основни аргумента в полза на Кремацията
Окултно казано, кремацията е необходима по две основни при­чини. Първо, тя ускорява освобождаването на етерното тяло от обвиващите душата тънки проводници (това става за часове, вмес­то за дни). Вт

Последователност на събитията при смъртта
Най-доброто, което мога да направя, за да изясня по-пълно тази тема, е да опиша последователността на протичащите на смъртния одър събития, като напомня, че точките на крайното отделяне са три: гла

ДВА ВАЖНИ ВЪПРОСА
Опитвам се да покажа истинската природа на явлението, на­ричано смърт, и обичайността на този толкова познат процес. Смъртта е съзнателно или безсъзнателно отделяне на вътрешна­та жизнена съ

ИЗКУСТВОТО НА ОТТЕГЛЯНЕТО
Връщайки се към нишката на нашето изложение, ще разгледа­ме активността на вътрешния духовен човек, който е захвърлил своето физическо и етерно тяло и сега се намира в обвивката на финото си тяло,

Дейности непосредствено след смъртта
Веднага след смъртта, особено ако е извършено кремиране, човекът в своето кама-манасно тяло се осъзнава и реагира на ново­то си обкръжение почти както е правел това приживе спрямо физи­ческия план.

Деваханното преживяване
Дълбокото разбиране за процеса и целите на оттеглянето плюс неговото съзнателно осъществяване формира онова особено състо­яние на съзнанието, което ортодоксалните теософи наричат дева-хан. По

Десети закон на лечителството
Тук бих искал да изложа някои постулати, които ще ни потряб­ват при изучаването на Третата Част от този трактат, в която детайлно ще разгледаме фундаменталните Закони на Лечителство­то. Вече съм ви

ПРОЦЕСИТЕ НА ИНТЕГРАЦИЯ
Съзнателно функциониращата в трите свята душа разумно използва това събитие, което ние ще обсъдим в два аспекта: Първо, ще проследим процесите, чрез които цикълът на въплъщение дост

Значение на интеграцията
Повечето учители и стремящи се поставят акцента върху интеграцията на личността и нейната правилна ориентация в посо­ка на духовните ценности. През ранните етапи това наистина е правилно. Интеграци

Умственото състояние на душата
Нека се запитаме каква е нагласата на душата в нейната соб­ствена сфера докато всички тези фази, етапи и процеси протичат в живота на личността? Разглеждането на този въпрос предполага преди всичко

Унищожаване на личностните мисъл-форми
При обсъждането на тази тема, която ще изложим съвсем накратко, трябва да бъдат разбрани два момента: 1. Че разглеждаме единствено идеята, намираща се в ума на душата, и имаме работа с баз

ОСНОВНИ ЗАКОНИ НА ЛЕЧИТЕЛСТВОТО
Завършихме два раздела от изкуството на лечителството, в които обобщено разгледахме причините за болестите, като отбе­лязахме, че те произхождат като цяло от три главни източника: от психичното със

Три групи
Така получаваме три групи закони, които управляват проявле­нието на жизнената цел в нашата втора слънчева система - едната група е развита, втората се развива, а третата е латентна и срав­нително н

Изисквания към лечителя
В изложените от мен закони и правила са споменати някои от необходимите характеристики и изисквания към лечителя. Това са не само качества и нагласи, съществени за успешното прилагане на лечителско

Лечителят трябва да се стреми вътрешно да обедини своята душа, сърце, мозък и ръце. Така той ще може да влее жизнената си це­лебна сила в пациента.
Това е техника за нисшия тип духовен лечител, затова в нея са включени два от аспектите на плътното физическо тяло: мозъкът и ръцете. По този начин лечителят работи в рамките на триъгълника и двете

II. ЛЪЧИ НА ЛЕЧИТЕЛЯ И ПАЦИЕНТА
Повече от ясно е, че сред многото възможни обуславящи фак­тори, съществена роля играе и степента на различие или сходство между лъчите на целителя и на пациента. Хармонията или контрастът между душ

III. СЕДЕМ ЛЕЧЕБНИ ТЕХНИКИ
Методиките, които ще трябва да изложа под формата на се­дем древни символични твърдения (формули), са заимствани от „Кни­га на Правилата за посветените Ученици". Аз все още нямам право

СЕДЕМ ТВЪРДЕНИЯ.
I. Техника на първи лъч: Нека динамичната сила, която управ­лява сърцата на всички от Шамбала, да ми помогне, защото аз съм достоен за такава помощ. Нека тя се спусне в третия, да премине в пети

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги