рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Асоціативне мислення

Асоціативне мислення - раздел Образование, Основи теорії літератури   Усі Ми Більшою Або Меншою Мірою Володіємо Асоціативним Мислен...

 

Усі ми більшою або меншою мірою володіємо асоціативним мисленням. Цей дар дається кожній людині, лишень у ході життя одні його розвивають, інші притуплюють.

У чому ж суть асоціативного мислення? У міру того, як наша свідомість через досвід і навчання збагачується щораз новими враженнями, уявленнями, вона упорядковує їх, поєднує в певні групи. що й уможливлює асоціювання. Асоціáція(від лат. аssociatio – поєднання, сполучення) – це зв’язок уявлень чи відчуттів, коли одне з них викликає у свідомості низку інших, подеколи ірраціональних. Асоціювання відбувається на підставі схожості (“поле – як море”), контрасту (радість – сум), суміжності в часі (весна – цвітіння) або в просторі (небо – птахи). Коли в групу поєднується три уявлення чи відчуття і більше, тоді виникає асоціятивний ряд.

Пригадуючи якийсь предмет, особу, подію, враження, ми найчастіше одночасно пригадуємо (без чи й проти своєї волі) цілий ряд інших, які з пригаданим образом стоять у більш або менш тісному зв’яку. Також стикаючись з якимось явищем чи ситуацією, ми часто пригадуємо схожі на них явища чи ситуації, раніше нами пережиті. Скажімо, запах свіжоспеченого хліба може цілком автоматично породити спогад про раннє дитинство, коли ти влітку гостював на селі у бабусі і щоранку ласував теплим запашним окрайцем. Цей асоціативний ряд може практично до нескінченності продовжуватися: пригадаються друзі тих літ, веселі чи сумні пригоди, тодішні мрії, страхи, радощі, прикрощі тощо. І то пригадатися може навіть те, що ти вже давним-давно забув, тобто асоціативні ряди постачаються головним чином матеріалом зі сховів позасвідомого.

Якщо для звичайної людини асоціювання – одна з багатьох функцій психіки, то для митця найголовніша. Адже засобом образотворення, втілення, розгортання мистецької ідеї виступає саме асоціятивне мислення. З’ясуємо, як це відбувається на прикладі “Гайдамаків” Т. Шевченка. У вступі до поеми є рядки, що розкривають – скажу так – “механізм” її написання:

 

Один собі

У моїй хатині

Заспіваю, заридаю,

Як мала дитина.

Заспіваю, – море грає,

Вітер повіває,

Степ чорніє, і могила

З вітром розмовляє.

Заспіваю, – розвернулась

Висока могила,

Аж до моря запорожці

Степ широкий крили.

Отамани на вороних

Перед бунчуками

Вигрівають... а пороги

Меж очеретами

Ревуть, стогнуть – розсердились,

Щось страшне співають.

Послухаю, пожурюся,

У старих спитаю:

“Чого, батьки, сумуєте?”

“Невесело, сину!

Дніпро на нас розсердився,

Плаче Україна...”

І я плачу; а тим часом

Пишними рядами

Виступають отамани,

Сотники з панами

І гетьмани; всі в золоті

У мою хатину

Прийшли, сіли коло мене

І про Україну

Розмовляють, розказують...

У час написання поем Шевченко жив у чужому холодному Петербурзі, у малій, убогій, тьмяній кімнаті. У якийсь момент туга за рідним краєм охопила поета з такою силою, що варто було пригадати лише кілька слів української пісні, стиха заспівати:

Море грає,

Вітер повіває,

Степ чорніє і могила

З вітром розмовляє.., –

аби перед очима його душі виринули картини минулого України, які ще в дитинстві запали глибоко в його душу при слуханні кобзарсь­ких дум та оповідок його столітнього діда Івана. В уяві Шевченка відновилися образи української минувшини на основі того тісного зв’язку (асоціацїї), який об’єднав їх в одну групу з образами “море”, “степ”, “могила”.

Розглянемо інший приклад – початок знаменитого вірша П.Тичини:

О, панно Інно, панно Інно!

Я – сам. Вікно. Сніги...

Сестру я Вашу так любив –

Дитинно, злотоцінно.

Любив? – Давно. Цвіли луги...

О, панно Інно, панно Інно,

Любови усміх квітне раз – ще й тлінно.

Сніги, сніги, сніги...

Відомо, що ще в ранній юності Тичина був романтично закохався одночасно у двох чарівних сестер Полю та Інну з інтеліґентської чернігівської родини Коновалів, у якій він часто бував. Особливо запала в серце поетові Поля. Але вона не відповіла взаємністю. Ця нерозділена любов стала одним з найболючіших потрясінь молодої митцевої душі[20]. І ось через якийсь час поет, можливо, побачив на вулиці дівчину, чимось схожу на Інну. Одразу ж у серці завирували спогади, що лягли на папір у відповідних асоціативних образах. “Я – сам” – відчуття внутрішньої порожнечі після розриву з ко­ханою. Але як пов’язати з мотивом вірша наступні образи “вікно, сніги”? Вікно, вочевидь, асоціюється з розлукою: у вікно дивляться вслід дорогій людині, що іде геть, у вікно виглядають цю людину. Сніги – це холод на душі, смерть надії. Для характеристики своєї закоханості ліричний герой добирає неологізми і зрозуміло, з якою метою – аби підкреслити унікальність свого кохання, його перво­здатність, несхожість на будь-чиє ще (інший відомий поет висло­вить це прагнення прямо: “Так ніхто не кохав. Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання”). Чому ж “дитинно”? Бо саме для дитини, найбільш характерні наївність, щирість, захват. "Злотоцінно", тобто цінувалася ця любов вище за будь-який скарб. Далі ліричний герой запитує себе, чи була то справжня любов. Проте ланцюжок асоціацій швидко розгортається і манить за собою (відповідь на це запитання буде дана лише останнім словом вірша). Пригадується атмосфера того давнього кохання, воно асоціюється з красою різнобарв’я, з тонкощами аромату квітучого лугу. А цей уже образ (ко­хання – квітучий луг) підказує висловити думку про неповторність та скороминущість спалаху почуття у такій інакомовній формі – “Любови усміх квітне раз – ще й тлінно”. Після згасання ж спа­лаху любові особливо разюче відчувається самотність, безнадія, фатальність існування, це відчуття митець увиразнює рефреном та апосіопезою (яка свідчить про нескінченність туги) “сніги, сніги, сніги...”

 

Глибока асоціативність стала однією з найвизначальніших рис сучасного модерного і постмодерного мистецтва, передовсім поезії. Нерозуміння, неприйняття цього мистецтва багатьма людьми пояснює­ться якраз тим, що вони не обізнані з особливостями асоціативного мислення, не налаштовані на сприймання твору як розмотування клубка асоціацій. А таке сприймання дарує чимало відкриттів і узагальнень. Яскравий зразок сучасного густого асоціативного письма – вірш С. Процюка[21] “Кілька годин у м. Ватутіно”:

У щербатім черкаськім колись бароко

Стає тлумом, і глумом, і тліном поема.

І ти ходиш банкрота, холопа кроком,

І крадешся, як паяц, як тать, хоч не темно.

 

Ветерани з медалями чинні на вулицях.

Тьотя, с хреном хотела плевать на поета.

Тут Шевченка і Леніна профілі туляться,

Поруч небо, зірки і, ковбасні рулети.

 

Про що цей вірш? Про карикатурне поєднання прекрасного і потворного, провінційність, панування войовничого примітивізму і духу міщанства у нашому постсовєтському суспільному середовищі. Ця атмосфера за допомогою точних асоціативних образів розкриває­ться у другій строфі. Ліричний герой вірша, очікуючи, скажімо, свого автобуса на привокзальній площі якусь годину-дві, спостерігає за плином життя цього типового провінційного містечка (Ватутіно у творі стає збірним образом сучасної України). “Ветерани з медалями чинні на вулицях” - йдеться, звичайно, не про всіх ветеранів, а про тих, що прогайнували війну у “заґрадотрядах”, ховаючись за спинами рядових фронтовиків, займалися в НКВД катівським ремеслом, служили наглядачами у совєтських концтаборах, а тепер пихато брязкають заробленими на людожерстві нагородами і люто ненавидять нашу державу, влада ж платить їм чималі пенсії, надає пільги, а кожного з нас це блюзнірство не обурює. “Тьотя с хрєном хотєла плєвать на поета” – можливо, це дослівний уривок фрази якоїсь обмеженої огряд­ної міщанки, що смакуючи курятиною і заразом читаючи газету, так коментує вірші, там надруковані. “Тут Шевченка і Леніна профілі туляться” – погляд ліричного героя міг упасти на протиприродне схрещеній двох вулиць імені Шевченка та імені Леніна. “Поруч небо, зірки і ковбасні рулети” – у цьому містечку змішане високе і низьке: чарівна природа, доброта людська і “ковбасна” психологія. Ліричному героєві здається (перша строфа), що він серед уламків колись, за козаччини, досконалого, вишуканого суспільного орґанізму (“У щербатім черкаськім колись бароко”). Зараз у цьому поруйнова­ному середовищі усе прекрасне, духовне відкидається, нищиться, вульґаризується, осміюється (“Стає тлумом, і глумом, і тліном поема”). У такій атмосфері всяка духовна, чула до краси, небайдужа людина відчуває себе чужою, пригніченою, ненормальною (“І ти ходиш банкрота, холопа кроком, І крадешся, як паяц, як тать, хоч не темно”).

 

Дослідники – зокрема І. Франко у розвідці “Із секретів поетич­ної творчости”[22] – виділяють п’ять основних типів асоціювання у мистецькій творчості.

1. Контраст – це поєднання в один асоціативний ряд двох чи кількох різко протилежних явищ. І. Франко у згаданій роботі наводить чимало контрастів з поезії Т. Шевченка. Так, картина пожежі асоцію­ється звичайно з голосінням, зойками людей, гашенням вогню; у “Гайдамаках” же ми натикаємося на сцену, коли люди посеред пожару танцюють, співають, бенкетують. Шевченко часто любив вдаватися до таких “силоміць зчеплених асоціяцій”, як ось: “недоля жартує”, “пекло сміється”, “журба в шинку мед-горілку поставцем кружала”, “лихо танцювало” і т.д. Контрастне асоціювання назагал вельми характерне для поезії, ще два приклади – звернення В. Симоненка і В. Стуса до Батьківщини:

Любове грізна! Світла моя муко

і радосте безрадісна моя...

+ + +

Прощай,Україно,

моя Україно, чужа Україно,

навіки прощай.

Вдаючись до контрасту, митець навмисне завдає труднощів нашій уяві, “щоби розбурхати її, викликати в душі те саме занепокоєння, напруження, ту саму непевність та тривогу”, яка змальована у його творі. Контраст найчастіше стає вираженням суперечності, парадоксальності світу, поєднання у ньому непоєднанних первин.

2. Легке асоціювання – це таке, у якому зв’язок між об’єктами природний, очевидний, прозорий. Змальовуючи спокійні, нескладні ситу­ації, однорідні – усе одно веселі чи сумні – настрої, митець зазвичай вдається до таких асоціацій, що самі, без жодного напруження напливають одна на одну у його творчій уяві. Класичним прикладом легкого асоціювання є вірш Т. Шевченка:

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть...

Найхарактерніша риса українського пейзажу – вишневий сад, біла хата – легко викликає в пам’яті другу рису, нерозривно з першою зв’язану – хрущі над вишнями. Далі така ж найзагальніша картина – повертаються з поля хлібороби, дівчата з піснями, а матері уже виглядають їх біля воріт. Ця прозора низка асоціацій створює наст­рій спокою, теплої краси, підкреслює гармонійний взаємозв’язок людини з землею, природою, Богом.

3. Ґрадáція ( від лат. gradatio – поступове підвищення, посилення) – це асоціювання по висхідній від частини до цілості, яка у свою чергу зображається як частина ще більшої цілості. У такий спосіб досягається масштабність змалювання певного складного явища. Пригадаймо бодай перші рядки Шевченкового “Заповіту”:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій.

 

 

Уже слово "поховайте" будить в уяві образ домовини, далі домови­на зображується частиною більшої цілості – високої могили, та – як цятка у безмежнім степу; нарешті, усі ці образи об’єднує найрозлогіша, священна цілість – Україна, уся обігріта побожною любов’ю поета.

 

4. Пуáнт (від фр. рointe – вістря, у первиному значенні : завершення твору стислим і афористичним реченням) – вид ґрадації, асоціювання по нисхідній від цілости до частини, яка виступає цілістю для ще менших частин і так далі аж до якоїсь дрібної точки, у якій буквально чи переносно лежить уся вага твору. За допомогою пуанта митець досягає незвичай­ності, збуджує напруження нашої уяви, виділяє з-поміж інших головну, ідеєтвірну деталь.

Два щойно названі типи асоціювання можна уявити як звичайну піраміду – власне ґрадація) та піраміду, перевернуту вістрям униз (пуант).

 

власне градація –

 

пуант –

 

Зразок пуанта бачимо у вірші Т. Шевченка “Хустина”:

Іде військо, іде друге,

А за третім стиха –

..........................

Везуть труну мальовану,

Китайкою криту.

А за нею з старшиною

Іде в чорній свиті

Сам полковник компанійський,

Характерник з Січі.

За ним ідуть осаули

Та плачуть ідучи.

Несуть пани осаули.

Козацькую збрую:

Литий панцир порубаний,

Шаблю золотую.

Три рушниці-гаківниці

І три самопали...

А на зброї...козацькая

Кров позасихала.

Ведуть коня вороного,—

Розбиті копита...

А на йому сіделечко

Хустиною вкрите.

Отже, перед нами постає зразу широка панорама – марш аж трьох військ, за ними жалібний похід, труна, полковник, осаули – наша ува­га звужується, але водночас загострюється, ми добачаємо чимраз менші деталі, яких не помічали зразу, оглядаючи велику цілість. Осаули несуть збрую (вояцький обладунок) – на панцирі зауважу­ємо сліди рубання, на зброї засохлу кров. Серед того походу йде кінь без їздця, ми бачимо на ньому порожнє сідло, а на тім сідлі хустину – дрібну річ, яка, проте, стала у вірші вираженням трагедії двох людей – загиблого козака і його коханої. Дів­чина дарувала йому хустку перед походом як символ щастя, надії на майбутній шлюб, а тепер бачить у ній знак смутку і слави козаць­кої – смерті в обороні рідного краю.

5.Аналітичне асоціюваня– це представлення певної цілості з наступним розчленуванням її на складові. Для прикладу наведемо уривок з вірша Т. Шевченка “Чума”:

Весна.Садочки зацвіли,

Неначе полотном укриті,

Росою Божою умиті,

Біліють. Весело землі:

Цвіте, красується цвітами,

Садами темними, лугами...

На початку поет представляє загальну картину весни, а потім розкладає її на частини (садочки, роса на цвіті, весела земля, квіти, темні сади, луги).

Завершуючи розгляд типів асоціювання, підкреслю, що митець добирає тип, найвідповідніший для втілення тієї чи тієї ідеї, як правило несвідомо, під впливом натхнення, інтуїції, чуття краси.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

Основи теорії літератури

Основи теорії літератури... frac сутність літературознавства сутність мистецтва...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Асоціативне мислення

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Природа мистецького таланту.
Лише талановиті митці породжують справді досконалі, вагомі твори. Якщо людина талановита, це значить вона має особливу, витончену душевну організацію, творчі здібності. Серед ц

Натхнення
Як твердять філософи і психологи, наш душевний світ (або психіка) складається із двох частин: 1) свідомого – це осмислення людиною довколишнього світу і себе, власног

Поділ образів за способом творення та сприймання
Ми сприймаємо довколишній матеріальний світ через органи чуття – зору, слуху, дотику, нюху, смаку. Через ці ж п'ять чуттів митець намагається втілити і донести до нас свій художній світ.

Т.Шевченко).
  І день йому милий, і солодка нічка. (М.Шашкевич) Згадаймо також численні фольклорні та розмовні звороти: «Гаряче любити», «легко мені на душі», «тяжка справ

Естетична функція
Якщо уважно придивитися до довкілля, легко переконаєшся, що цілий Всесвіт (від сніжинки, листка дерева до Сонячної системи й галактик) будується, розвивається за законами краси. Але у повсяк

Пізнавальна функція.
Тут треба сказати про спільність і відмінність між наукою та мистецтвом. І перша, і друге займаються світопізнанням. Це їх поєднує. Але наука пізнає світ а) раціонально;

В и х о в н а ф у н к ц і я.
З огляду на свою природу, на допіру названі функції мистецтво здійсняє на людину потужний виховний вплив. Але який і як саме? Сприймаючи з захопленням худож­ній твір, ми (час

УІ. Своєрідність мистецького відтворення потоку життя
  У повсякденній дійсності усе – речі, явища, звичаї, умови, ми самі – постійно змінюється, так само усе – добре й лихе, веселе й сумне, світле й темне, корисне й шкідливе –

П а т о с.
Поштовхом до створення будь-якого мистецького полотна є складна сув’язь почуттів автора, котру іменують патосом. Пáтос (гр.pathos – почуття, пристрасть) – пристрасне пережив

Категорії “прекрасне – потворне”.
Спосте­рігаючи, художньо відтворюючи життя, митець виділяє в ньому два протилежні полюси – прекрасне і потворне і відповідно між ними розгруповує життєві явища. Інколи навмисне для ос

Категорії “комічне – трагічне, героїч­не”.
У життєвому потопі митець виділяє також явища комічні і трагічні, знову ж таки часом задля виразности згущуючи їх. Комічне(від гр. komikos – смішний) – це життєва

Ф а н т а з і я.
Відтворюючи (себто творячи заново) життя, митець більшою чи меншою мірою, але обов'язково вдається до фантазії(від грец. phantasia - уявлення, зображення). Це – творча уява,

Х р о н о т о п.
У художньому творі автор пришвидшує або про­пускає несуттєві події, побіжно окидає поглядом чи й оминає друго­рядні картини, об'єкти, речі. Натомість зосереджує пильну увагу на подіях і об’є

УІІ. Митець і суспільство
  1. Точки дотику між літературою і суспільством. Художня література – явище суспільне за своєю сутністю, оскільки 1) досліджує суспільне

А. Вплив суспільного середовища на письменника.
Походження, виховання, суспільне становище митця значною мірою визначають його світогляд, глибше – світосприймання, а відтак його естетичний ідеал, навіть ті чи інші прикмети його сти

Б. Вплив письменника на суспільство.
Митець також здійснює вплив на суспільство. Адже мистецтво не просто віддзеркалює життя, а й певним чином оформляє його. Але як саме? Захоплю­ючись улюбленими літературними (не реальними, а

С в о б о д а м и т ц я т а ї ї м е ж і
Свобода, тобто здатність володіти, розпоряджатися собою, діяти відповідно до власної природи, є основою людини як богоподібного духовної істоти. Навіть якщо забезпечити людину матеріа

Х. ЗМІСТ І ФОРМА ТВОРУ. СКЛАДНИКИ ЗМІСТУ.
У художньому творі, як і будь-якому иншому явищі буття, можна виділити зміст і форму, котрі, зрозуміло, між собою нерозривно пов’язані, взаємозалежні. Змісттвору — це житт

Триєдина жанрова класифікація
У літературознавстві найчастіше застосовують триєдину жанрову класифікацію творів: рід, жанр, жанрова форма. У межах кожного роду (способу вираження художнього змісту) виділяються окр

А. Архаїчні жанри.
1. Міт(гр. mythos — слово, переказ) — давні сказання про творення світу, богів, надприродних істот, життя перших людей («Прометей», «Геракл», «Троянська війна», «Перун», «Ве

А. Традиційні жанри
Історично найдавніша релігійно-обрядова лірика (яка мала насамперед релігійне призначення і виконувалася під час певних обрядів). Це зокрема: 1. Гимн (гр. hý

Б. Тематична класифікація лірики.
Про розгляді новочасної лірики (ХІХ—ХХ ст.) частіше використовується тематична класифікація. За нею виділяють такі жанри: 1. Громадянськалірика — у якій ідет

Суміжні жанри
Усі жанри поступово розвиваються, змінюються, в основному за рахунок злиття двох чи кількох. Отож, поруч з епосом, лірикою та драмою в літературі часто зустрічаються твори, у яких поєднуютьс

Складники композиції.
Як і людське тіло чи, скажімо, дерево, — художній твір складається з великої кількості нерозривно взаємопов’язаних частин, що становлять єдине ціле. Отож, розглядаючи форму твору (тіло), н

А. Загальна характеристика сюжету
Твори, які належать до різних родів, мають відповідно і різні композиційні особливості. Найхарактерніша спільна ознака епічних та драматичних творів — сюжетність. Сюжé

Б. Сюжетні вузли
В основі кожного сюжету лежить певний конфлікт, а той має етапи розгортання, або їх ще називають сюжетні вузли. Ці етапи (вузли) такі: 1. Експозúція

В. Композиція ліричних творів.
Якщо основою епічного та драматичного твору є перебіг певних подій (сюжет), то у ліричному творі на першому місці — розвиток почуттів, настроїв, а сюжет витіснений на задній план чи й

ХІІІ. ХУДОЖНЯ МОВА
Як уже зазначалося «будівельним матеріалом» літератури є саме художня (або поетична) мова. Зауважимо принагідно, що в художньому творі розрізняють мову авторську і

Лексика художнього твору.
Лексичні (словесні) художні засоби прийнято розділяти на три групи залежно від часу їх побутування, території та соціального статусу мовців. На кожному з цих мовних рівнів виділяють загал

А. Перший фігуральний тип
1. Інвéрсія(лат. inversio — перевертання, переставлення) — незвичайна розстановка слів у реченні для того, щоб найбільш значуще слово особливо підкреслити, зве

Б. Другий фігуральний тип.
Сюди належать риторичні[57], або патетичні фігури. 4. Патетичне запитáння — це запитання, що виражає якусь емоцію (здивування, обурення,

В.Третій фігуральний тип.
9. Анáфора(грец. anaphero — піднесення), або єдинопочаток — повторення на початку віршових рядків, строф або речень чи розділів (у прозі) однакових с

А. Явища евфонії та какофонії
Фόніка(грец. phōneo — вимовляю, звучу), або звукопис — це сукупність звукових засобів художньої мови. Фонічні засоби (алітерації, асонанс

Б.Фоносимволіка
Звуки мови самі собою можуть мати і символічне значення. Зрозуміло, одні й ті ж звуки у різних авторів чи навіть у різних творах одного й того ж автора можуть мати різне значення. І тут особ

ХІV. Основи віршування
Найхарактернішим, найбезпосереднішим виявом словесної творчості є віршування, або версифікáція (від лат. versus — вірш та facio — роблю). Це —

З історії рими.
Античне віршування рими практично не знало. Уважається, що вона була запроваджена пізньогатинською та дівньонімецькою поезією (християнські гимни ІV ст., «Книга Євангелій» Отфріда 862 р.). У

Основні функції рими
1. Ритмічна — рима творить ритм у вірші, позначаючи закінчення рядків, підсилює мелодійність твору. 2. Мнемотехнічна — рими допомагають запам’ятати текст (Мнемозіна у

Естетичні якості рим
Від надто частого вживання рими стають шаблонними, банальними, втрачають естетичну цінність. Серед найбанальніших рим: кров — любов — знов; берізки — обеліски; роси — коси; неба — треба; у в

А. Антична система віршування.
Антúчний, або Метрúчний, або Квантитатúвний вірш розвинувся у древньогрецькій, а потім перейшов і в римську літературу. У древньогрецькій і латинс

Б. Фольклорне віршування
Ународній творчості склалися дві форми вірша — пісенний і речитативний. Пісенний вірш. Текст і будова народної пісні пов’язані з мелодією. Тому фрази симетрично роз

Г. Тонічна система
Тонічний вірш побудований на однаковій кількості наголосів у віршованих рядках при відсутності поділу їх на стопи. Ця система віршування досить рідкісна й давня, ви

Силабо-тонічна система віршування.
Ритмічна орґанізація поезії постійно змінюється, розвивається, зокрема і в українському віршуванні. Так, у ХVІ—ХVІІІ ст. панівною у нашій літературі була силабічна система. На межі ХVІІІ—ХІХ

Двоскладові стопи
1. Хорéй, або Трохéй (грец. choréios, від choros — хор) — двоскладова стопа з наголосом на першому складі / — È /.

Трискладові стопи
1. Дáктиль (грец. dáktylos — палець, міра довжини) — трискладова стопа з наголосом на першому складі / — È È/. 2.

Строфіка.
Строфá (грец. strophe — поворот, зміна, коло) — віршова сполука, яка повторюється у поетичному творі, об’єднана здебільшого спільним римуванням та відмежована

А. Звичайні строфи.
1. Моностúх (гр. monos — один і stichos — вірш) — однорядкова строфа: Тиша — це мова, якою говорить до людини Бог. Б.-І.Антонич. 2.

Б.Романські строфи
Деякі строфи використовуючись у літературі упродовж століть і навіть тисячоліть у майже незмінному вигляді, перетворилися на літературний канон, стали канонізованими (канон — це твердо встан

В. Строфи східного походження
Серед японських строф найвідомішими, найпоширенішими у світі стали танка і гайку . Танка— це п’ятирядкова неримована строфа, що складається з п’яти — та семи

Г. Довільний вірш та верлібр
Серед астрофічної поезії найпомітніші форми — довільний вірш і верлібр. Довільний— це вірш, написаний силабо-тонічним розміром (переважно ямбом чи хореєм), що склад

Пісенька про Лялю-Бо
Ляля-Бо вибирає любо проповідує любе і кохає Лі Бо лю бо лю болюболюболю бо голова в Лялі-Бо — українська &n

ХУІ. Стиль доби
Найбільш точно розвиток літератури як мистецтва слова відображає естетико-стильова періодизація. За визначальний критерій поділу літератури тут береться стиль доби, адже у цьому понятті п

ХVІІ. Авторський стиль. Методи. Напрями. Течії. УгрупОвання. Школи.
Вивчаючи історичний розвиток літератури, ми спостерігаємо, як у різні епохи змінюються теми художніх творів, характерні образи, жанри, а також погляди письменників на життя, принципи і способи його

Реалістичний метод
♣ передбачає зосередження уваги передусім на конкретній, видимій, матеріальній реальності, на суспільній дійсності (проблемах суспільної моралі, економіки, політики, побуту тощо

Фольклор
Першим напрямом в історії українського мистецтва слова був фольклор[83]. У літературному процесі він посідає окреме місце як цілісний, своєрідний організм.   Термін

А. Монументалізм
Монументалізм[85]панував у ІХ – ХІ ст. Для мистецтва цього стилю характерні 1) масштабність, величавість, суворість; 2) зосередження уваги

Б. Орнаменталізм
Орнаментальний[86] стильвизначав руську культуру ХІІ-ХІІІ ст.Основні риси орнаментального письма: 1. Мозаїчність композиції та багатотематичніст

Перехідний період (ХІV— поч. ХV ст.).
Вплив орнаменталізму зберігся і в наступній, так званій перехідній добі (ХІУ- поч. ХУ ст.). Це був період переписування давніх творів та укладання книг-зводів. Звід

Ренесанс
А. Загальноєвропейський ренесанс (ХІУ-ХУІ) У середині другого тисячоліття у країнах Європи (передовсім південних) на зміну середньовіччю приходить нова епоха – ренесанс

Класицизм
А. Загальноєвропейський класицизм[109] (ХVІІ – ХVІІІ ст.) Найбурхливішого розвитку цей напрям набув у Франції уже з ХVІІ ст., дещо

А. Загальноєвропейський вимір
Цей напрям став засадничим цілковитим запереченням класицизму, – як високого, так і низького, бурлескного. Чільні ознаки романтизму[119] такі: 1.Коли просвітництво вважало за основн

Б. Український вияв напряму
Український романтизм підготувала вже культура бароко, в основі якої була ідея непересічної особистості. Інше потужне джерело – українська народна творчість, особливо думи і козацькі

А. Суть і риси напряму
Первісно (з ХVІІІ ст.) слова «реаліст», «реалізм[121]» вживалися в повсякденному мовленні й позначали тверезий, практичний тип мислення на противагу ідеалістичному, мрійницькому. З кінця 20-х років

Б. Особливості українського реалізму
  Письменства різних націй збагатили цей напрям своїми неповторними варіантами. Який же український варіант реалізму? Ми вже зауважували, що реалістичний тип світосприймання

А. Світоглядовий ґрунт і риси напряму
  Цей напрям зародився в європейській культурі в останній чверті ХІХ ст. у надрах реалізму (насамперед натуралізму) і водночас став його принциповим запереченням. Розвиток модернізму[

Б. Екзистенціалізм
Найбільш цілісною й стійкою філософсько-естетичною системою з тих, що виробилися у рамцях модернізму став екзистенціалізм (від лат. existentia - існування). Серед найвідоміших попе

В. Етапи модернізму
  Якщо розглядати напрям у діахронному зрізі (у часовій послідовності), то можна виділити, три етапи його розвитку. 1. Декаданс (від фр. decadence — з

Г. Деякі особливості українського модернізму
  1) Насамперед треба пам’ятати загальну прикмету цього стилю доби: у модернізмі, як свого часу в бароко, поєдналися романтичний та реалістичний типи творчості, проте гармонії

А. Неоромантизм
У цій течії відроджуються традиції класичного романтизму першої половини ХІХ ст.(неприйняття буденної реальності, піднесені ідеали, протистояння виняткового героя і маси, конфлікт мрії і дій

Б. Неокласицизм
Свого часу вибух революційно-безбожного ренесансу породив протидію — реформацію з її відродженням християнських вартостей. І розквіт неоромантизму з його бурхливо-стихійною, анархічною, норморуйнів

В. Символізм
Як підказує сама назва, сутність течії полягає у символізації зовнішніх виявів світу для осягнення його внутрішнього, трансцедентного змісту. Мабуть, найвичерпніше розкрив специфіку символіс

Г. Імпресіонізм
Означення течії походить від назви картини Клода Моне «Імпресія. Схід сонця» (1873). Започаткувався імпресіонізм[151] у французькому малярстві (К.Моне, О.Ренуар, Е.Деґа, Е.Мане), розв

Д. Неореалізм
Класичний реалізм трансформувався у модернізм не лише через імпресіонізм, а й безпосередньо, через розвиток стильової течії, яку називають соціально-психологічним або романтичним, імпресіоністичним

Е. Футуризм
Це перший і, вочевидь, найяскравіший вияв авангардистської тенденції в модернізмі. Як вважається, футуризм[159] заснував у 1909 р. італійський поет Марінетті [160]. Ц

Сюрреалізм
Сюрреалізм[168] — авангардистська течія, котра існує від початку 20-х років до сьогодні, зародилася у літературі, потім поширилася на малярство, скульптуру та інші види мистецтва. Сам терм

ХІХ. Художність твору
  Визначальною мірою якості, досконалості, цінності мистецького твору є рівень його художності. Отож бодай у найзагальніших рисах розкриємо це поняття — художність. Ра

ХХ. Аналіз художнього твору
  Художність як серцевина літературного твору безпосередньо зумовлює і спосіб, шлях його вивчення, себто аналіз. Художній аналіз– це осмислення мистец

Аналізу епічного і драматичного творів
1. Короткі відомості про автора (насамперед ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку даного твору). 2. Історія написання і видання твору (при потребі). 3. Життєва основа (ті ре

Аналізу ліричного твору
1. Короткі відомості про автора (насамперед ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку даного твору). 2. Історія написання твору (при потребі). 3. Жанр твору (громадянська, інтим

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги