рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Філософія як вид світогляду

Філософія як вид світогляду - раздел Философия, ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ   Проблема Генези Філософії Розпадається На Сім Питань: Що Таке...

 

Проблема генези філософії розпадається на сім питань: Що таке філософія? З чого вона виникла? Як вона виникла? Коли? Де? Чому? Навіщо?

Ми стверджуємо, що філософія – вид світогляду, один із його видів. Світогляд за своїм логічним обсягом ширший, ніж філософія, тому протиставляти філософію і світогляд, як це часто робиться, так само безглуздо, як протиставляти груші і фрукти. Це спотворює поняття світогляду.

Інше спотворення полягає в занадто вузькому розумінні світогляду, коли говорять про астрономічний, фізичний, біологічний, економічний, юридичний, політичний світогляд, прагнучи додати універсального значення порівняно вузькому предметові.

Третє спотворення полягає в однобічному розумінні світогляду. Звичайно, всякий світогляд трохи однобічний в силу самої будови цього складного слова. Світогляд – погляд на світ. Але все-таки не можна ігнорувати і того, хто дивиться.

Четверте спотворення поняття світогляду полягає в тому, що під світоглядом іноді розуміється проста сукупність філософських, суспільно-політичних, етичних, естетичних, природничонаукових і т.ін. уявлень і понять про оточуючий людину світ і про саму людину як його частину.

Основне питання світогляду.Ключем до правильного розуміння світогляду є, на наш погляд, основне питання світогляду – питання про взаємовідношеня рівноправних МИ (Я ) і ВОНО (світобудова). Світогляд є там, де так чи інакше фігурує основне питання світогляду, а там, де це питання відсутнє, де воно не проглядається хоча б у неявній формі, світогляду немає.

Це означає, що під світоглядом ми розуміємо результат духовного усвідомлення світобудови з певного погляду – з погляду взаємовідношення таких основних частин світобудови, як природа і люди. Об'єкт світогляду – світ у цілому. Але предмет світогляду, тобто те, що світогляд виділяє в об'єкті, – це саме взаємовідношення світу природи і світу людини, макрокосму і мікрокосму.

Зрозуміло, світогляд неможливий без природо-суспільство-людинознавства, без тієї чи тієї сукупності поглядів на світ у цілому, у тому числі й на людину, і на людське суспільство як частину такого світу. Але світогляд – не проста сукупність знань про світ у цілому і не проста сума наук. Світогляд може складатись і з сукупності оман. Звичайно ж світогляд


складається із суміші знань і оман, які видаються (зрозуміло, не обов'язково свідомо), за знання.

Але від тієї чи тієї сукупності як істинних, так і неправильних уявлень про світ у цілому, в тому числі й від суми наук, світогляд відрізняється тим, що в центр своєї уваги він порушує питання про співвідношення позалюдської світобудови і такої активної, цілепокладаючої, розумної сили, як люди, питання про співвідношення ВОНО (світобудова) і МИ (люди). Це питання про співвідношення ВОНО і МИ і є те, що ми називаємо основним питанням світогляду.

Отже, світогляд – не просто велика, а то й удавано вичерпна сукупність поглядів людини на оточуючий її природний і штучний світ і на саму себе як творця штучного світу, а така сукупність образів і уявлень чи понять і категорій, котра підпорядкована основному питанню світогляду, питанню про взаємовідношення МИ (людство) і ВОНО (світобудова і як безпосереднє середовище мешкання людини, і як увесь неозорий космос).

При цьому різні види світогляду борються між собою за цю сукупність, прагнучи організувати її по-своєму у відповідності зі своїм розвязанням основного питання світогляду.

Види світогляду.Власне кажучи, про основне питання світогляду говорили багато хто.

На наш погляд, можна вичленувати щонайменше дев'ять видів світогляду, а саме: 1) повсякденний (буденний), 2) суб'єктивно-художній, 3) міфологічний, 4) релігійний, 5) об'єктивно-художній, 6) філолофсько-ідеалістичний, 7) філософсько-матеріалістичний, 8) світогляд на рівні наук першого типу і 9) світогляд на рівні наук другого типу.

Повсякденний (буденний) світогляд.Звичайно, у більшості людей нема й не може бути усвідомленого систематичного світогляду. Найбільше, що можна зробити, з'ясовуючи їхній світогляд, – це зрозуміти, що для них найбільш головне в житті. І не тільки на словах, а й на ділі, що звичайно не збігається, тому що всі ми схильні до самообдурення.

Інші, більш-менш елітарні, види світогляду відрізняються один від одного або за рівнем, або за типом, або за тим і тим разом.

Три рівні світогляду.За ступенем віддаленості від повсякденного світогляду, який ми приймаємо за нульовий рівень, можна виділити три рівні світогляду.

Перший рівень світогляду – рівень образно-емоційний. Він найбільш близький до повсякденної свідомості. Світогляд


першого рівня вміщає в себе такі форми духовності, як мистецтво, міфологія і релігія. У світогляді першого рівня варто розрізняти світогляд, виражений у несловесних образах музики, живопису, скульптури й архітектури (якщо, зрозуміло, ці образи мають глибоке світоглядне значення), і світогляд, виражений у слові. Світогляд першого рівня – «плід душі».

Третій рівень – рівень поняттєво-безпристрасний. Світогляд цього рівня будується з природничих і суспільних наук. Але ні науки, взяті окремо, ні вся їхня сукупність самі собою не є світоглядом. Світогляд третього рівня – «плід розуму». Це світогляд комп'ютера. Він виражається й у словах повсякденної мови, і у формулах і схемах.

Другий рівень – середній між образно-емоційним і поняттєво-безпристрасним. Світогляд цього рівня виражається в суміші слів повсякденної мови та філософської термінології.

Два типи світогляду. Залежно від розвязання (як свідомого, так і стихійного) основного питання світогляду можливі два його типи. В одному випадку світобудова освоюється людьми через перенесення на неї якостей і форм людського суспільства, психічних і розумових особливостей людини, її моральних норм. В іншому випадку люди усвідомлюють себе і суспільство, переносячи на себе і на суспільство закони природи, світобудови як такої.

Обидва прийоми неправильні. Природа не антропоморфна й не соціоморфна. З іншого боку, людина і суспільство – не тільки частини природи. Але неправильні ці два прийоми по-різному. Перший прийом неправильний абсолютно. Це тупик. Другий прийом неправильний відносно. Людина і людське суспільство можуть існувати тільки на основі існування природи. Відкриття власних законів суспільного розвитку можливе лише за фундаментального допущення, що людина як природна істота є частиною і продуктом природи, що людина тілесна і що її природні потреби можуть бути задоволені лише шляхом матеріального виробництва, фізичної праці.

Сполучення трьох рівнів і двох типів дає нам шість основних і два похідні види світогляду.

Види світогляду першого рівня поділяються на основні й похідні. Основні – види художнього світогляду. Художній світогляд – сукупність або навіть система образів, які відображають світобудову в аспекті основного питання світогляду. Художній світогляд завжди відноситься до першого рівня, але за своїм типом він подвійний. Ми розрізняємо два види художнього світогляду: суб'єктивно-художній і об'єктивно-художній.

Суб'єктивно-художній світогляд – це світогляд першого рівня і першого типу, при якому зображуване значною мірою підмінюється виробленим ним суб'єктивним


враженням і служить відтворенню стану людини. У живописі це імпресіонізм. На рівні мови це ліричний світогляд. Лірика неможлива без перенесення на зовнішній предмет життєвої ситуації та пов'язаних з цією ситуацією емоцій ліричного героя.

Суб'єктивно-художній світогляд умовний. І мало-мальськи освічена людина не приймає його буквально.

До похідних видів світогляду першого рівня відносяться міфологічний і релігійний світогляд. Якщо умовні метафоричні образи прийняти буквально й безумовно, то вийде міфологічний світогляд. Ці образи перетворюються в персоніфікованих істот, які, зрозуміло, існують лише в уявлюваному світі. Оскільки тим або тим явищам природи приписувалися риси людини і людського родового суспільства (антропо-соціо-морфізм), які цим явищам невластиві, то стихійно виникає уявлюваний надприродний, неприродний світ міфології.

З міфологічного світогляду виростає язичницький релігійний світогляд. Як відомо, релігія складається з релігійного світогляду, з віри в реальність персонажів цього світогляду, із системи мнимого спілкування з цими персонажами і з відповідного колективу одновірців. Узятий ізольовано, релігійний світогляд нічим не відрізняється від міфологічного. Відмінність не в змісті, а у функції. Якщо міфологічний світогляд обслуговує релігійний культ, то він релігійний. Якщо ж ні (наприклад, обслуговував, але згодом перестав обслуговувати, як у випадку античної міфології, що збереглася, в той час як пов'язаний з нею культ давно зник разом із вірою в реальне існування античних богів), то він міфологічний. Міф стає частиною релігії лише тоді, коли він приурочений до релігійної дії, до обряду і культу.

Об'єктивно-художній світогляд, будучи, як і суб'єктивно-художній, світоглядом першого рівня, тобто в основному образно-емоційним, показує людину не стільки зсередини, скільки ззовні: через оточуючі та формуючі її умови природного й особливо громадського життя, при цьому фактично ігноруючи спадковість і автономність внутрішнього світу людини. Цей вид світогляду можна назвати натуралістично-реалістичним.

Від художнього світогляду будь-якого виду варто відрізняти світогляд художника в тому вигляді, як він може бути виражений в його нехудожніх творах.

Види відношення людини і природи.Відношення людини до природи, Я (МИ) до ВОНО, різноманітне. Це й замилування природою, і пейзажний живопис, і збирання, й обробка природи. Це


відношення може бути мнимим, магічним, і реальним, виробничим. Людська культура (слово «культ» від латинського слова, що означає «обробка») – сфера взаємовідношення проди і людей. Людська цивілізація – сфера взаємовідношення людей. Культурна людина не плює на землю. Цивілізована людина не плює іншій в обличчя. Зі свого боку природа може бути як сприятливою, так і несприятливою до людини.

Третій рівень світогляду.Перейдемо до третього рівня світогляду. Це рівень наук. А дійсна наука системна (навіть в описі), поняттєва та безпристрасна. Як комп'ютер. Роль суб'єкта виконують тут науки про людину і людське суспільство. Назвемо їх умовно етикою. Утім, тут є свій смисл. Усі відносини між людьми: родинні, дружні, сімейні, політичні, економічні, виробничі і т.д. повинні бути підпорядковані моральності. Роль об'єкта виконують тут науки про природу. Назвемо їх фізикою. Тоді відношення МИ і ВОНО постане як відношення етики і фізики й притому подвійно: у першому типі пріоритет буде в етики, а в другому типі – у фізики.

Це означає, що світогляд першого типу і третього рівня етизує фізику, а через неї і предмет фізики – природу. Існувало і навіть тепер існує багато безглуздих учень про те, що стан космосу залежить від нашої моральності. Це свого роду манія величності нікчемного всередині просторово-часової нескінченності людства. Але, на жаль, плями на Сонці не від нас. Ми можемо впливати на космос лиш у межах наших скромних фізичних можливостей, засмічуючи навколоземний простір і Місяць уламками своїх штучних космічних виробів. Гарна людина не буде смітити в лісі. Погана буде. Але вплинути на туманність Андромеди погана людина поки що не може. Тому перший тип світогляду третього рівня ми називаємо мнимо науковим. Етизація фізики так само ненаукова, як і твердження, що стан космосу залежить від нашої моральності.

Більше підстав вважати науковим другий тип світогляду третього рівня. Етика як наука повинна рахуватися з фізикою, насамперед з біологічною природою людини. Людина повинна жити в згоді з природою. У тому числі й зі своєю біологічною природою. Найкращий спосіб життя людини не в самокатуванні в ім'я маревних ідей, а в житті в згоді з законами життя.

Другий рівень світогляду.Що стосується другого рівня світогляду, то цей рівень середній між емоційним і безпристрасним, але це не означає що світогляди цього рівня і не емоційні, і не безпристрасні. Якщо перший рівень світогляду – плід душі, а третій рівень світогляду – плід холодного розуму, то другий рівень світогляду – плід розуму душі. Це рівень філософії.


Основне питання філософії.У філософії ВОНО набуває худої абстрактної форми буття, а МИ – худої абстрактної форми свідомості, а то ще більш худої форми мислення як частини свідомості. Тому основне питання світогляду набуває у філософії худої форми відношення мислення і буття. Але завжди треба пам'ятати, що за цими абстракціями стоїть уся конкретна пишнота реального життя людей у світі.

Суб'єкт і об'єкт.Відношення людей і світу можна представити так само, як взаємовідношення суб'єкта і об'єкта.

Вся об'єктивна історія філософії, тобто реальний процес життя і творчості філософів, який відійшов уже в незворотне минуле, складається зі спроб розмежування суб'єкта і об'єкта. І всі ці розмежування здебільшого помилкові. Вони – плід відірваності філософів від реального життя, їх «кабінетності», а у своїх витоках ці патологічні розмежування – плід відділення розумової праці від фізичної та ізольованої діяльності інтелігенції, тобто того суспільного шару людей, що спеціалізувався на новоявлених знакових системах. Інакше одні мислителі не стали б перетворювати кожного з нас у свого роду капустину і послідовно шар за шаром знімати з нього листи аж до качана, тобто навіювати нам, що і наше тіло, і наше фізичне самопочуття, і наша свідомість, і наше психічне самопочуття, і наша самосвідомість – це не суб'єкт, це не-я, і виносити все це в об'єкт, так що від суб'єкта нічого не залишається, навіть качана, тому що суб'єкт нібито ніщо, тому що він завжди поза чимось, а інші не перетворили б наше «я» і взагалі суб'єкт у ненажерливе чудовисько, що пожирає, в думках, звичайно, оточуючі суб'єкт предмети, перетворюючи їх у сукупність відчуттів, ставлячи об'єктивне буття в залежність від суб'єктивного його сприйняття (esse – percipi, тобто «бути – отже, бути у сприйнятті»).

Понад те, виявляється, що самі закони природи, яка всього-на-всього лиш явлене, – закони свідомості, суб'єкта. Правда, процес субєктивації об'єкта, котрий теж можна уподібнити зняттю листів з капустини, але цього разу в ролі качана постає об'єкт, може мати свою межу у вигляді неїстівної речі-в-собі. Так було в мисленні Канта. Зате в його послідовника Фіхте і качана не залишається: все є «я». Суб'єкт цілком заковтує об'єкт.

Однак ніякий суб'єкт не може «переварити» об'єкт. Тому суб'єкт починає поділятися на «я» і «не-я», вивергати із себе об'єкт, щоб потім обмежитись єдністю рівноправних сторін: суб'єкта й об'єкта, я і не-я.

Співвідношення розуму і душі у світоглядах другого рівня різне. Збільшення частки душі приводить до поетизації та міфологізації філософії аж до розчинення філософії в мистецтві та міфології.


Міфологізація філософії – нині головна небезпека для неї. Про філософію говорять як про форму міфологічної свідомості. У боротьбі проти міфологізації філософії зростає роль логіки.

Але є й інша крайність. Вона полягає в розчиненні філософії в науках. Онауковлення філософії настільки ж смертельне для неї, як і міфологізація. При зростанні науковості філософії розум одержує пріоритет над душею.

Вся об'єктивна історія філософії є не тільки історією в більшості випадків помилкового розмежування суб'єкта і об'єкта, а й коливання філософії між душею і розумом. Одні філософи більш «душевні», це «філософи серця» (наприклад, Паскаль). Інші більш раціональні, майже «бездушні» (наприклад Аристотель). Якщо для Декарта людина існує лише тією мірою, якою вона мислить (cogito, ergo sum – мислю, отже, існую), то для Руссо людина існує тією мірою, якою вона відчуває (відчуваю, отже, існую).

Специфіка філософії.Однак класична, зріла філософія – філософія переважно розуму. Філософія – систематична спроба розгадати таємницю буття і небуття інтелектуальними засобами. Філософія користується поняттями, у тому числі й найвищими поняттями – категоріями. Раціональність і системність – такі головні якості класичної філософії. Філософія – системно-раціоналізований світогляд. Системність визначає зміст філософії, пошук нею єдності та субстанції світобудови, а раціональність – її форму, її рівень.

Афористичні та ірраціональні форми філософії – відхилення від норми.

Філософський матеріалізм тяжіє до третього рівня світогляду. Філософський ідеалізм – до першого.

Філософський ідеалізм відрізняється від соціоантропоморфічного світогляду за формою. Філософський матеріалізм – і за формою, і за змістом.

 

Рівень Тип
  I II
Псевдонауковий світогляд Філософський ідеалізм Суб'єктивно-художній світогляд (СХС), міфологічний світогляд (ММ), релігійний світогляд (РС) Науковий світогляд Філософський матеріалізм Об'єктивно-художній світогляд (ОХС)

Парафілософія та її структура.Філософія існувала й існує не в духовному вакуумі, а в контексті всіх форм духовності й на основі всіх форм матеріальності. Назвемо цей контекст парафі-


лософією. У парафілософії помітні дві частини: світоглядна і наукова. Одна частина оточуючої філософію духовності створена в основному уявою (анатомічно цьому відповідає права півкуля головного мозку). Ми підкреслюємо, що в основному, тому що й у мистецтві тією чи тією мірою присутні моменти раціональності.

А інша частина – в основному розумом (анатомічно цьому відповідає ліва півкуля головного мозку).

Тому в нашій схемі праворуч від філософії розташуються мистецтво, міфологія і релігія, або, якщо взяти ці форми духовності в їхній світоглядній суті, художньо-міфолого-религійний світоглядний комплекс, а ліворуч – науки. Між філософією і названими формами духовності є ніби прикордонна зона, в якій праворуч, з боку філософії перебувають філософія мистецтва, філософія міфології і філософія релігії, тобто розуміння й тлумачення мистецтва, міфології та релігії з позицій філософії, а з боку релігії – теоретична теологія, тобто система захисту релігії від філософського вільнодумства нібито засобами самої філософії: міркуваннями й обґрунтуваннями, однак при збереженні й заради збереження релігійної догматики, яку варто приймати на віру.

Ліворуч же в прикордонній зоні розташуються з боку філософії філософія науки, а з боку наук – самодіяльні філософствування вчених-фахівців. У числі ж наук ми знайдемо там мистецтвознавство, мифологознавство, релігієзнавство, наукознавство і навіть філософознавство. Філософія і філософознавство не те саме. Філософами, як і поетами, народжуються, а філософознавцями стають.

Ці дві частини парафілософії антагоністичні одна одній.

Науки підтримують філософію як світогляд другого рівня. І як тільки філософія втрачає зв'язок з науками, вона скочується на перший рівень, фактично перестаючи бути філософією, тобто системно-раціоналізованим світоглядом.

Однак роль науки, її вплив на філософію не тільки сприятливі. Повна перемога науки над світоглядною парафілософією позбавляє філософію її світоглядного характеру. Філософія зводиться до методології науки, стає свого роду служницею науки.

Світоглядна парафілософія підтримує у філософії її світоглядний статус, живить філософію соками життя, насамперед соціального. Але вона ж вабить філософію з другого рівня на перший, позбавляє її системності та раціоналізованості, перетворює в кращому випадку у філософський ірраціоналізм, а в гіршому взагалі розчиняє в мистецтві, міфології, релігії.

В обох випадках філософія стає однобокою, скривленою в ту чи ту сторону.


 

 

 

 

В об'єктивній історії філософії чимало прикладів такої однобічної, хоча по-своєму вельми цікавої та вражаючої філософії. Але об'єктивна історія філософії дає нам приклади цілісної та гармонічної філософії – такої філософії, в якій системно-раціоналізована форма і світоглядний зміст перебувають у стані рівноваги й сумірності.

Тепер доречно порушити питання, що з духовного оточення філософії існувало до філософії і яку роль воно зіграло при її виникненні.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ

Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного…

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Філософія як вид світогляду

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ПЕРЕДМОВА
  Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного процесу філософування (протофілос

З чого виникла філософія
  На цей рахунок існують дві крайні концепції і три середні. Відповідно до першої крайньої концепції, філософія ні з чого не виникала. Вона настільки якісно відмінна від попе

Як виникла філософія
  Філософія виникла як розвязання суперечності між ХМРСК і інтелектуальною діяльністю людини, пов'язаною з вирішенням реальних задач життєзабезпечення роду і племені. Розвяза

Коли виникає філософія
  Профілософія – лише необхідна, але недостатня умова генези філософії. Це тільки можливість філософії. Щоб вона стала дійсністю, необхідні сприятливі економіко-соціально-політичні ум

Де виникає філософія
  З цього питання також є розбіжності. Деякі з філософів і філософознавців начисто заперечують східну філософію як філософію. Існує нібито лиш європейська філософія. З цього погляду,

Історія філософії
Об'єктивна історія філософії.Історія філософії – це насамперед об'єктивний історичний процес філософської творчості, частина історії світової культури і цивілізації. Історія філосо

На Древньому Сході
  ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ІНДІЇ*     Історики виділяють у реальній історії Древньої Індії такі вісім періодів: 1) первісноо

ПРОФІЛОСОФИЯ
  Ведійська профілософія.Древньоіндійський світогляд характеризується могутнім розвитком у ньому профілософії, перехідних форм від міфологічного світогляду до світогл

Веданги й упанішади
  Веданги.Веданги – додаткові частини Вед, смріті, що сприяють їхньому розумінню. Крім шести веданг у смріті входять дві сутри, «Закони Ману», пурани, ітіхаси («Махаб

ДАРШАНИ
  У середині I тисячоріччя до н.е. в Індії на непорушному фундаменті сільських общин почав складатися другий економічний уклад, пов'язаний з відокремленням ремесла від сільського госп

Вайшешика
  Санскритське слово «вайшешика» (vaicesika) означає як прикметник «своєрідний, особливий», а як іменник (сер.р.) «особливість». Родоначальником вайшешики був мудрець на ймен

Джайнізм
  Термін «джайнізм» походить від слова «джіна» – переможець. Представники джайнізму – джайни – ведуть своє вчення з міфічних часів, пов'язуючи фантастичну передісторію джайнізму з дія

Буддизм
  Другою після джайнізму формою антибрахманського руху кшатріїв у системі древньоіндійського світогляду став буддизм. Будда.На північній окраїні долини Гангу

Чарвака-локаята
  На відміну від інших даршан, чарвака-локаята категорично відкидає Веди, не вірить у життя після смерті, спростовує існування Бога в будь-якому розумінні, у тому числі і як Атмана-Бр

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В КИТАЇ
  Китай у стародавності.Древній Китай знаходився там же, де й сучасний, але займав значно меншу площу, спочатку дуже малу. Колискою китайської культури і цивілізації

ПРОФІЛОСОФІЯ
  Як було сказано вище, профілософія складається з двох суперечливих, але на поверхневий погляд єдиних і навіть начебто нероздільних (мнимий синкретизм) частин. Це 1) художньо-міфолог

ФІЛОСОФСЬКІ ШКОЛИ
  Особливості древньокитайської філософії. Школи.Філософія в Китаї виникає наприкінці Лего й досягає свого найвищого розквіту в наступний період Чжаньго. Цей період «

Конфуціанство
  Древньокитайське конфуціанство представлене багатьма іменами. Головні з них Кун Фу-цзи, Мен-цзи і Сюнь-цзи. Кун Фу-цзи.Родоначальник древньокитайської філо

Номіналізм
  До люблячих порозмірковувати моїстів примикають китайські філософи, яких на Заході назвали номіналістами, тобто школою імен (латинське слово «номіна» означає «ім'я»). Китайською ж м

Даосизм
  «Дао де цзин» і Лао-цзи.«Дао де цзин» («Книга про дао і де») – видатне творіння древньокитайської філософської думки, головна праця даосизму. На відміну від конфуці

Початок філософії в Японії
  У цивільній історії Японії проглядаються три великих періоди: 1) патріархальне первіснообщинне суспільство, 2) феодальне суспільство (середина VI ст. – середина XIX ст. н.е.), 3) пе

Вавилонія
  Територія Месопотамії, або Межиріччя, складається з двох частин: північного передгір'я та південної низовини. Вона була заселена вже в період палеоліту. В IV тисячоріччі до н.е. у п

Фінікія
  Фінікія перебувала на території нинішнього Лівану. Як і всі розвинені частини «смуги древньої цивілізації», Фінікія почала з неоліту, пройшла халколіт, або енеоліт, тобто м

Ферекід
  До орфічної космотеогонії примикає світогляд Ферекіда. Його міфологія – плід свідомої міфотворчості. Батьківщина Ферекіда – невеликий острів Сірос, розташований неподалік від Делоса

Мілетці
  Першою філософською школою Еллади, а тим самим і Європи була Мілетська школа, що виникла, однак, у Малій Азії. Фалес.Засновником філософської школи в Мілет

ГЕРАКЛІТ
  Пора розквіту, акме (сорокаліття), Геракліта припало на 69-ю олімпіаду, тобто на 504 – 501 р. до н.е. Батьківщина Геракліта – сусідній з Мілетом поліс Ефес. Геракліт належав до царс

Піфагор і ранні піфагорійці
  Джерела піфагореїзму.Хоча без піфагорійців важко собі уявити античну філософію і навіть античну культуру, нічого цілком достовірного ми про піфагореїзм, особливо ра

Філолай і середні піфагорійці
  Середній піфагореїзм припадає на початок нової доби в античній філософії, доби, коли становлення філософії в основному закінчується, і ми побачимо, як в елеатів філософія сформулює

Ксенофан
  Ксенофан походив з Іонії, з поліса Колофона. Час життя філософа визначається з його слів: «От уже шістдесят сім років, як я з моїми думами ношуся по еллінській землі. А перед тим ме

Парменід
  Вчення Парменіда – вже зріла форма філософіїеэлеатів. Саме Парменіид розвинув поняття єдиного світового бога Ксенофана в поняття єдиного буття й порушив питання про співвідношення б

АНАКСАГОР
  Тепер ми тимчасово покинемо «Велику Елладу». Під час греко-перських війн (500 – 449 р. до н.е.) Афіни були зруйновані Ксерксом, однак переможне для греків закінчення цих війн сприял

ЛЕВКІП І ДЕМОКРІТ
  Учення Левкіпа й Демокріта – вершина античного матеріалізму. Об'єктивний ідеалізм Платона протистояв матеріалізму Демокріта. Епоха Демокріта і Платона – епоха зрілості античної філо

СОФІСТИ
  У другій половині V ст. до н.е. у Греції з'являються софісти. В умовах античної рабовласницької демократії риторика, логіка та філософія потіснили у системі освіти гімнастику і музи

Протагор
  Життя і праці. Акме Протагора припадає на 84-ю олімпіаду (444 – 441). Це означає, що Протагор народився в 80-х роках V ст. до н.е. Отже, якщо прийняти третю версію

Антифонт
  І про цього софіста, якого також відносять до старшої групи, відомо небагато. Його згадує, зокрема, Плутарх у «Життєписі десяти ораторів». Як і Гіппій, Антифонт займався науками (ас

МОЛОДШІ СОФІСТИ
  З молодших софістів, які діяли вже наприкінці V – початку IV ст. до н.е., найцікавіші Алкідам, Трасімах, Крітій і Каллікл. Алкідам.Один з учнів Горгія моло

Кіренаїки
  Аскетизмові кініків протистояв гедонізм кіренаїків. «Гедоне» – насолода. Гедонізм – етичне вчення про насолоду як вищу цінність у житті. Гедонізм – різновид евдемонізму. «Евдемонія»

Мегарики
  У центрі уваги філософів Мегарської школи проблема одиничного й загального. На відміну від кініків і кіренаїків, які стверджували, що існує тільки одиничне, мегарики учили, що існує

Онтологія
  Предмет філософії.В Аристотеля філософія досить чітко виділяється з усієї сфери знання, хоча й у нього цей процес ще не закінчений. Звідси розрізнення ним «першої ф

Теологія
  Такою триєдиною причиною в Аристотеля виявляється бог. Тим найперша філософія Аристотеля обертається теологією. Як формальна причина бог – вмістище всіх надприродних, відособлених в

Попередні вчення
  Аристотель – перший історик філософії. При розгляді будь-якої проблеми він насамперед прагне з'ясувати, що про це думали до нього. Тому історико-філософськими екскурсами пронизані в

Філософія математики
  Аристотель намагався з'ясувати не тільки предмет філософії, а й предмет математики, відрізнити предмет математики від предмета філософії. При цьому Аристотель розрізняє загальну мат

Космологія
  Вчення Аристотеля про природу, про нескінченність, простір, час, рух застосовується ним до побудови картини світу – космології. Це найбільш слабка частина його світогляду. Нині, кол

Біологія
  Аристотель – засновник біології як науки. Як астроном, Аристотель був систематизатором і популяризатором, і до того ж не найкращим. Як біолог він – піонер. Оскільки ми пише

ДРЕВНЯ СТОЯ
  Другою, після епікуреїзму, істотно новою елліністичною філософською школою стала так звана Стоя. Вчення Стої – стоїцизм – має тривалу історію, починаючи із джерел еллінізму й аж до

СКЕПТИКИ
  Термін «скептицизм» походить від давньогрецького слова «скепсис», що означає «розгляд, розглядання, розбір, коливання», і позначає напрям у гносеології, який методично проводить дум

Пірронізм
  Піррон.Родоначальником повного і крайнього скептицизму був Піррон (360 – 270 р.). Він походив з пелопоннеського міста Еліди (неподалік від Олімпії з її олімпійським

Пробабілізм
  Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40р.). Аркесилай став схолархом у 265 р. і був ним п'ятнадцять років – до 240 р. Він походив з еолідської Пітани (Мала Азія)

Скептицизм Енесідема й Агріппи
  Після Клітомаха академічний скептицизм почав сходити зі сцени. Але зате друге народження дістав крайній скептицизм, який пов'язують з Енесідемом і Агріппою. Ми нічого, щоправда, не

ЕКЛЕКТИЗМ
  Еклектизм – закономірний наслідок скептицизму, який зробив антифілософські висновки з філософського плюралізму, з відмінностей і навіть суперечностей між школами філософії, яких до

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ НА ДРЕВНЬОМУ СХОДІ
Початок філософії в Індії..................................................................... 33 Профілософія ............................................................

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ЄВРОПІ
Профілософія ......................................................................................... 155 Гомер (155) Гесіод (158) Орфіки (165) Ферекід (169) «Сім мудреців» (170)

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги