рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Ксенофан

Ксенофан - раздел Философия, ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ   Ксенофан Походив З Іонії, З Поліса Колофона. Час Життя Філосо...

 

Ксенофан походив з Іонії, з поліса Колофона. Час життя філософа визначається з його слів: «От уже шістдесят сім років, як я з моїми думами ношуся по еллінській землі. А перед тим мені було від народження... двадцять п'ять років» [ДК (2ДО11) В 8]. «Носитися ж по землі» Ксенофану довелося тому, що Колофон був захоплений персами в 546/5 р. до н.е. Звідси випливає, що Ксенофан народився близько 570 р. до н.е. і був живий ще в 478 р. до н.е. Позбавлений батьківщини, Ксенофан вів повне пригод життя мандрівного поета-аеда. У своїх віршах він оспівав заснування поліса Елея, де він став засновником нової філософської школи. Крім того, Ксенофан писав сатиричні вірші – «сілли», де висміював як поетів (Сімоніда), так і філософів (Піфагора). Сатира Ксенофана була також спрямована проти ходячого релігійно-міфологічного світогляду греків.

Антиміфологія.Саме Ксенофан уперше висловив сміливу думку про те, що не людина – творіння богів, а самі боги – творіння людини, тому що являють собою плід її уяви. У Ксенофана стає явним те, що лежить в основі генези філософії, – уявлення, а потім і критика міфологічного світогляду. Згідно з Колофонцем, усі перекази про бої титанів, гігантів і кентаврів – «вимисли минулих часів». Тому замість того, щоб оспівувати на бенкетах яку-небудь титаномахию, греки повинні просити в богів дарування справедливості. Але боги Гомера й Гесіода несправедливі й аморальні, тому що ці поети приписали їм такі пороки, як злодійство, перелюбство і взаємний обман. Боги подібні до людей не тільки своїм зовнішнім виглядом і способом життя, а й рівнем моральності, а краще сказати аморальності.


Походження релігії.Але так і має бути, якщо врахувати, що боги творяться людьми за своїм образом і подобою. В ефіопів боги кучерявенькі й чорні, а у фракійців – блакитноокі й рудуваті. Взагалі «смертні вважають, начебто боги народжуються, мають одяг, голос і тілесний образ, як вони» (В 14). Звідси створювані людською уявою образи богів. Але «якби бики, коні й леви мали руки і могли б ними малювати й створювати твори (мистецтва), подібно до людей, то коні зображували б богів схожими на коней» (В 15).

Так Ксенофан розкрив антропоморфні корені релігії (і, звичайно, був далекий від того, щоб побачити соціальні). Правда, від уваги Ксенофана вислизнула неявно антропоморфна релігія, в якій боги діють як люди, хоча їхні риси звіроподібні. Але це не применшує заслуги Ксенофана, оскільки всяка релігія по суті антропоморфна й належить у своїй світоглядній частині до соціоантропоморфічного виду світогляду.

Проте світогляд Ксенофана не тільки негативний, не тільки антиміфологічний. Він і надміфологічний. Ксенофан дає свою картину фізичного світу, що виключає міфологізми.

Космогонія і космологія.Ксенофан як філософ-фізик примикає до іонійської традиції. На нього велике враження зробили, очевидно, знахідки каменів з відбитками на них морських тварин і рослин. Ці емпіричні факти Ксенофан узагальнює: колись уся земля була покрита морем. Але потім частина землі піднялась і стала сушею. Те, що колись було морським дном, стало горами. Тому земля – основа всього сутнього, субстанція. Саме земля простирається своїм корінням у нескінченність. Що ж стосується води, то вона співучасниця землі у створенні життя. «Земля й вода – це все, що народжує й вирощує» (В 33). Навіть душі складаються із землі й води. З води складаються й небесні тіла. Образно кажучи, у Ксенофанана небо відображається в морі, а море – у небі. З води виникають хмари, із хмар – небесні світила. Як усі перші філософи і вчені, Ксенофан ще не розрізняє метеорологічні й абсолютно з ними непорівнянні астрономічні явища. Ксенофанів Місяць – «хмара, що звалялася». Сонце щодня нове. І воно своє для кожної місцевості. Воно загоряється ранком і гасне ввечері. Ксенофанове Сонце утворюється зі скупчення іскорок, а самі ці іскорки – випари води, що спалахнули. Треба відзначити, що й у цих своїх твердженнях Ксенофан не безпідставний. Він посилається на вражаюче уяву явищее, яке самі греки називали Діоскурами і яке, як ми тепер знаємо, пов'язане з атмосферною електрикою. Потім це явище стали називати «вогнями святого Ельма». Це ті вогні, які іноді загоряються на вершинах щогл кораблів.


Однак позитивна частина світогляду Ксенофана не обмежується його зв'язком з іонійською традицією. Ксенофан був не тільки завершувачем іонійської фізики. Таким він став останнім у ряду натурфілософів, які брали за субстанціально-генетичний первень світобудови одну з чотирьох стихій. Фалес обрав воду, Анаксимен – повітря, Геракліт – вогонь, а Ксенофан – землю.

Онтологія.Світогляд Ксенофана не тільки надміфологічний за своєю фізичною суттю, а й надфізичний. Він надфізичний у своїй філософічності. У Ксенофана фізична й власне філософська картини світу починають розходитися. Філософія починає виділятися зі світоглядної фізики. Щось схоже було і в іонійських філософів. Вода Фалеса, повітря Анаксимена, вогонь Геракліта, не кажучи вже про апейрон Анаксимандра, були не тільки фізичними явищами, але, будучи сутностями інших форм речовини, несли в собі й надфізичний смисл. Вони були носіями єдності світу. У пізнанні цієї єдності іонійські філософи бачили сутність філософії. Але все-таки ця єдність була занурена в природу. В іонійців вона так і не змогла з неї викристалізуватися. Не те в Ксенофана. Його думка йде далі. Правда, вона усе ще незграбна. Тому Аристотель і говорить про Ксенофана, що той «нічого не розрізнив ясно» в єдиному. Він не визначив його ні як обмежене, ні як безмежне, ні як матеріальне, ні як ідеальне (як те, що «відповідає поняттю»). Але, говорить Аристотель про Ксенофана, глянувши на небо в його цілості, він заявляє, що єдине – ось що таке бог. Аристотель незадоволений Ксенофаном: він як мислитель грубуватий. Аристотелеві більшою мірою імпонує Парменід. Але ми не будемо так строгі до Ксенофана, тому що саме він при розгляді світу в цілому виділив його філософський аспект. Правда, цей аспект у силу історичної незрілості думки Ксенофана виявився злитим із поняттям бога.

Бог Ксенофана.Критика політеїзму велася Ксенофаном не стільки з позицій атеїзму, скільки з позицій монотеїзму. І в цьому розумінні вона була обмеженою. Ця обмеженість добре видна в тому, що Ксенофан так і не зміг перебороти до кінця настільки, здавалося б, ненависний йому антропоморфізм. Так, його бог, як говорить Ксенофан, «не подібний на смертних ні тілом, ні думкою». Однак він всевидющий, всемыслящий, всечуючий. Щодо цього бог Ксенофана, звичайно, антропоморфний. Світогляд Ксенофана антропоморфний, як антропоморфний усякий філософський ідеалізм. Він віднімає у світу всі приписувані йому міфологією людські риси за винятком однієї – мислення, свідомості. Бог Ксенофана – чистий розум. Він не фізичний. У нього немає тілесної сили. Його сила в мудрості. Критикуючи еллінську буденну свідомість і її цінності, Ксенофан говорив, що «мудрість набагато краща від сили людей і коней». Тому філософ, з погляду Ксенофана, більш корисний для суспільства, ніж


який-небудь олімпійський чемпіон. Бог Ксенофана і є такий космічний філософ. Він нерухомий. Переходити з місця на місце, шарахкатися по світу, як це роблять звичайні боги, йому не личить. Цей богофілософ усім править однією лише силою своєї думки, без усякого фізичного зусилля. Такий бог один і єдиний. Ось усе, що ми довідуємося з тих шести рядків, які збереглися й у яких Ксенофан говорить про свого бога.

У цих рядках сказано, що бог не подібний на людину. Але те, на що він подібний, зводиться там лише до всемогутності думки. Він не подібний на людину не тому, що він не мислить. Навпаки, хто мислить, так це саме бог. Його думка всемогутня. Вона рухає світом так само, як думка людини рухає її тілом. Але на що ж тоді подібне тіло бога? Про це ми довідуємося з доксографії. Про це було сказано вже в Аристотеля: єдиний бог Ксенофана – небо в його цілості. Від інших доксографів ми довідуємося, що бог Ксенофана подібний на кулю й тотожний з космосом. Богокосмос Ксенофана єдиний, вічний, однорідний, незмінний, непошкоджений і кулястий. Отже, Ксенофан виявляється пантеїстом: бог є все, але це «все» береться не в різноманітті, а у вищій єдності, не в відмінності, а в тотожності. В основі цієї єдності лежить космічна думка. Тому тією мірою, якою це можна говорити про протофілософію (а світогляд Ксенофана залишається ще на протофілософській сходинці), світогляд Ксенофана ідеалістичний, а оскільки він підкреслює незмінність світобудови, то й метафізичний. Це разюче вживаєтся зі стихійним матеріалізмом і наївною діалектикою фізичної картини світобудови у Ксенофана. Але й у рамках онтології ідеалізм Ксенофана обмежений його пантеїзмом.

Гносеологія.Подивимося тепер, які гносеологічні основи цього розколу між фізичною та філософською картиною світу у світогляді Ксенофана. Ми бачимо, що те знецінення фізичної картини світу, котре настільки характерне для елеатів і яке починається вже у Ксенофана, гносеологічно обґрунтовується знецінюванням чуттєвої сходинки пізнання. Згідно з Ксенофаном, відчуття помилкові. Тому він не наполягає на вірогідності змальованої ним картини світу як фізичного феномена. Більш справедливий Ксенофан до розуму. Правда, розум нас теж обманює. Але в Ксенофана цей обман – усе-таки історично минуще явище. Ксенофан звертає увагу на той безсумнівний факт, що істина все ще випадкова. Вона – результат не стільки систематичного мислення, скільки випадку. Ксенофан, власне кажучи, не заперечує можливості пізнання світу. Він заперечує можливість знання про таке пізнання. І це саме в силу випадковості істини. Він говорить: «Якби навіть випадково хто-небудь і висловив справжню істину, то він і сам, однак, не знав би [про це]. Тому що тільки гадка – доля всіх» (В 34). Такому випадковому володінню істиною Ксенофан протиставляє


здогад про істину як процес. Цей здогад виражений, звичайно, наївно. Ксенофан говорить так: «Не від початку все відкрили боги смертним, але поступово, шукаючи, [люди] знаходять краще» (В 18). Гносеологічний аспект тут ще не відділений від практичного й морального. Але надзвичайно важлива цілком виразно виражена думка про те, що істина – не результат божественного одкровення. Істина – історичний продукт людських її шукань.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ІСТОРІЯ ДРЕВНЬОЇ ФІЛОСОФІЇ

Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного…

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Ксенофан

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ПЕРЕДМОВА
  Пропонована прихильній увазі читача книга «Філософія древнього світу» охоплює період генези філософії та початковий період об'єктивного історичного процесу філософування (протофілос

Філософія як вид світогляду
  Проблема генези філософії розпадається на сім питань: Що таке філософія? З чого вона виникла? Як вона виникла? Коли? Де? Чому? Навіщо? Ми стверджуємо, що філософія – вид св

З чого виникла філософія
  На цей рахунок існують дві крайні концепції і три середні. Відповідно до першої крайньої концепції, філософія ні з чого не виникала. Вона настільки якісно відмінна від попе

Як виникла філософія
  Філософія виникла як розвязання суперечності між ХМРСК і інтелектуальною діяльністю людини, пов'язаною з вирішенням реальних задач життєзабезпечення роду і племені. Розвяза

Коли виникає філософія
  Профілософія – лише необхідна, але недостатня умова генези філософії. Це тільки можливість філософії. Щоб вона стала дійсністю, необхідні сприятливі економіко-соціально-політичні ум

Де виникає філософія
  З цього питання також є розбіжності. Деякі з філософів і філософознавців начисто заперечують східну філософію як філософію. Існує нібито лиш європейська філософія. З цього погляду,

Історія філософії
Об'єктивна історія філософії.Історія філософії – це насамперед об'єктивний історичний процес філософської творчості, частина історії світової культури і цивілізації. Історія філосо

На Древньому Сході
  ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ІНДІЇ*     Історики виділяють у реальній історії Древньої Індії такі вісім періодів: 1) первісноо

ПРОФІЛОСОФИЯ
  Ведійська профілософія.Древньоіндійський світогляд характеризується могутнім розвитком у ньому профілософії, перехідних форм від міфологічного світогляду до світогл

Веданги й упанішади
  Веданги.Веданги – додаткові частини Вед, смріті, що сприяють їхньому розумінню. Крім шести веданг у смріті входять дві сутри, «Закони Ману», пурани, ітіхаси («Махаб

ДАРШАНИ
  У середині I тисячоріччя до н.е. в Індії на непорушному фундаменті сільських общин почав складатися другий економічний уклад, пов'язаний з відокремленням ремесла від сільського госп

Вайшешика
  Санскритське слово «вайшешика» (vaicesika) означає як прикметник «своєрідний, особливий», а як іменник (сер.р.) «особливість». Родоначальником вайшешики був мудрець на ймен

Джайнізм
  Термін «джайнізм» походить від слова «джіна» – переможець. Представники джайнізму – джайни – ведуть своє вчення з міфічних часів, пов'язуючи фантастичну передісторію джайнізму з дія

Буддизм
  Другою після джайнізму формою антибрахманського руху кшатріїв у системі древньоіндійського світогляду став буддизм. Будда.На північній окраїні долини Гангу

Чарвака-локаята
  На відміну від інших даршан, чарвака-локаята категорично відкидає Веди, не вірить у життя після смерті, спростовує існування Бога в будь-якому розумінні, у тому числі і як Атмана-Бр

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В КИТАЇ
  Китай у стародавності.Древній Китай знаходився там же, де й сучасний, але займав значно меншу площу, спочатку дуже малу. Колискою китайської культури і цивілізації

ПРОФІЛОСОФІЯ
  Як було сказано вище, профілософія складається з двох суперечливих, але на поверхневий погляд єдиних і навіть начебто нероздільних (мнимий синкретизм) частин. Це 1) художньо-міфолог

ФІЛОСОФСЬКІ ШКОЛИ
  Особливості древньокитайської філософії. Школи.Філософія в Китаї виникає наприкінці Лего й досягає свого найвищого розквіту в наступний період Чжаньго. Цей період «

Конфуціанство
  Древньокитайське конфуціанство представлене багатьма іменами. Головні з них Кун Фу-цзи, Мен-цзи і Сюнь-цзи. Кун Фу-цзи.Родоначальник древньокитайської філо

Номіналізм
  До люблячих порозмірковувати моїстів примикають китайські філософи, яких на Заході назвали номіналістами, тобто школою імен (латинське слово «номіна» означає «ім'я»). Китайською ж м

Даосизм
  «Дао де цзин» і Лао-цзи.«Дао де цзин» («Книга про дао і де») – видатне творіння древньокитайської філософської думки, головна праця даосизму. На відміну від конфуці

Початок філософії в Японії
  У цивільній історії Японії проглядаються три великих періоди: 1) патріархальне первіснообщинне суспільство, 2) феодальне суспільство (середина VI ст. – середина XIX ст. н.е.), 3) пе

Вавилонія
  Територія Месопотамії, або Межиріччя, складається з двох частин: північного передгір'я та південної низовини. Вона була заселена вже в період палеоліту. В IV тисячоріччі до н.е. у п

Фінікія
  Фінікія перебувала на території нинішнього Лівану. Як і всі розвинені частини «смуги древньої цивілізації», Фінікія почала з неоліту, пройшла халколіт, або енеоліт, тобто м

Ферекід
  До орфічної космотеогонії примикає світогляд Ферекіда. Його міфологія – плід свідомої міфотворчості. Батьківщина Ферекіда – невеликий острів Сірос, розташований неподалік від Делоса

Мілетці
  Першою філософською школою Еллади, а тим самим і Європи була Мілетська школа, що виникла, однак, у Малій Азії. Фалес.Засновником філософської школи в Мілет

ГЕРАКЛІТ
  Пора розквіту, акме (сорокаліття), Геракліта припало на 69-ю олімпіаду, тобто на 504 – 501 р. до н.е. Батьківщина Геракліта – сусідній з Мілетом поліс Ефес. Геракліт належав до царс

Піфагор і ранні піфагорійці
  Джерела піфагореїзму.Хоча без піфагорійців важко собі уявити античну філософію і навіть античну культуру, нічого цілком достовірного ми про піфагореїзм, особливо ра

Філолай і середні піфагорійці
  Середній піфагореїзм припадає на початок нової доби в античній філософії, доби, коли становлення філософії в основному закінчується, і ми побачимо, як в елеатів філософія сформулює

Парменід
  Вчення Парменіда – вже зріла форма філософіїеэлеатів. Саме Парменіид розвинув поняття єдиного світового бога Ксенофана в поняття єдиного буття й порушив питання про співвідношення б

АНАКСАГОР
  Тепер ми тимчасово покинемо «Велику Елладу». Під час греко-перських війн (500 – 449 р. до н.е.) Афіни були зруйновані Ксерксом, однак переможне для греків закінчення цих війн сприял

ЛЕВКІП І ДЕМОКРІТ
  Учення Левкіпа й Демокріта – вершина античного матеріалізму. Об'єктивний ідеалізм Платона протистояв матеріалізму Демокріта. Епоха Демокріта і Платона – епоха зрілості античної філо

СОФІСТИ
  У другій половині V ст. до н.е. у Греції з'являються софісти. В умовах античної рабовласницької демократії риторика, логіка та філософія потіснили у системі освіти гімнастику і музи

Протагор
  Життя і праці. Акме Протагора припадає на 84-ю олімпіаду (444 – 441). Це означає, що Протагор народився в 80-х роках V ст. до н.е. Отже, якщо прийняти третю версію

Антифонт
  І про цього софіста, якого також відносять до старшої групи, відомо небагато. Його згадує, зокрема, Плутарх у «Життєписі десяти ораторів». Як і Гіппій, Антифонт займався науками (ас

МОЛОДШІ СОФІСТИ
  З молодших софістів, які діяли вже наприкінці V – початку IV ст. до н.е., найцікавіші Алкідам, Трасімах, Крітій і Каллікл. Алкідам.Один з учнів Горгія моло

Кіренаїки
  Аскетизмові кініків протистояв гедонізм кіренаїків. «Гедоне» – насолода. Гедонізм – етичне вчення про насолоду як вищу цінність у житті. Гедонізм – різновид евдемонізму. «Евдемонія»

Мегарики
  У центрі уваги філософів Мегарської школи проблема одиничного й загального. На відміну від кініків і кіренаїків, які стверджували, що існує тільки одиничне, мегарики учили, що існує

Онтологія
  Предмет філософії.В Аристотеля філософія досить чітко виділяється з усієї сфери знання, хоча й у нього цей процес ще не закінчений. Звідси розрізнення ним «першої ф

Теологія
  Такою триєдиною причиною в Аристотеля виявляється бог. Тим найперша філософія Аристотеля обертається теологією. Як формальна причина бог – вмістище всіх надприродних, відособлених в

Попередні вчення
  Аристотель – перший історик філософії. При розгляді будь-якої проблеми він насамперед прагне з'ясувати, що про це думали до нього. Тому історико-філософськими екскурсами пронизані в

Філософія математики
  Аристотель намагався з'ясувати не тільки предмет філософії, а й предмет математики, відрізнити предмет математики від предмета філософії. При цьому Аристотель розрізняє загальну мат

Космологія
  Вчення Аристотеля про природу, про нескінченність, простір, час, рух застосовується ним до побудови картини світу – космології. Це найбільш слабка частина його світогляду. Нині, кол

Біологія
  Аристотель – засновник біології як науки. Як астроном, Аристотель був систематизатором і популяризатором, і до того ж не найкращим. Як біолог він – піонер. Оскільки ми пише

ДРЕВНЯ СТОЯ
  Другою, після епікуреїзму, істотно новою елліністичною філософською школою стала так звана Стоя. Вчення Стої – стоїцизм – має тривалу історію, починаючи із джерел еллінізму й аж до

СКЕПТИКИ
  Термін «скептицизм» походить від давньогрецького слова «скепсис», що означає «розгляд, розглядання, розбір, коливання», і позначає напрям у гносеології, який методично проводить дум

Пірронізм
  Піррон.Родоначальником повного і крайнього скептицизму був Піррон (360 – 270 р.). Він походив з пелопоннеського міста Еліди (неподалік від Олімпії з її олімпійським

Пробабілізм
  Середня Академія. Аркесилай(315/4 – 241/40р.). Аркесилай став схолархом у 265 р. і був ним п'ятнадцять років – до 240 р. Він походив з еолідської Пітани (Мала Азія)

Скептицизм Енесідема й Агріппи
  Після Клітомаха академічний скептицизм почав сходити зі сцени. Але зате друге народження дістав крайній скептицизм, який пов'язують з Енесідемом і Агріппою. Ми нічого, щоправда, не

ЕКЛЕКТИЗМ
  Еклектизм – закономірний наслідок скептицизму, який зробив антифілософські висновки з філософського плюралізму, з відмінностей і навіть суперечностей між школами філософії, яких до

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ НА ДРЕВНЬОМУ СХОДІ
Початок філософії в Індії..................................................................... 33 Профілософія ............................................................

ПОЧАТОК ФІЛОСОФІЇ В ЄВРОПІ
Профілософія ......................................................................................... 155 Гомер (155) Гесіод (158) Орфіки (165) Ферекід (169) «Сім мудреців» (170)

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги