рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

ОСНОВИ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ

ОСНОВИ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ - раздел Философия, Міністерство Освіти І Науки, Молоді Та Спорту України Полтавський На...

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Факультет філології та журналістики

Кафедра української літератури

 

 

Затверджено на засіданні кафедри української літератури

«__» _______2012 р., протокол №

_____________ (підпис зав. каф.)

_____________ (прізв., ініц.)

 

 

ОСНОВИ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ

Робоча навчальна програма

для студентів І курсу (групи Ж–11)

(спеціальність 6030301 «Журналістика»)

 

Розробник: старший викладач

Галина Миколаївна БІЛИК

 

 

Полтава

2012–2013 н. р.


Загальні положення.

«Основи теорії літератури» – обов’язкова дисципліна, яка читається студентам-журналістам першого року навчання й спрямована на поглиблення та… Курс «Основи теорії літератури» супроводжує курси «Історії української… Мета навчальної дисципліни: виробити в студентів розуміння образно-чуттєвої природи мистецтва, зокрема художньої…

Індивідуальна робота студентів: 5 балів

Складання термінологічного мінімуму за змістовим модулем (словник 1).

 

Модульний контроль: 35 балів

    2.2. Модуль ІІ. Генерика та генезис художньої літератури.

Індивідуальна робота студентів: 5 балів

Складання термінологічного мінімуму за змістовим модулем (словник 2).

 

Самостійна робота студентів: 5 балів

Виконання домашньої контрольної роботи за індивідуальними картками.

ЗРАЗОК КОНТРОЛЬНОЇ КАРТКИ

Картка № 23

1. Дайте визначення понять: «жаргонізми», «ідея художнього твору».

2. Схарактеризуйте фабулу та образну систему байки «Ведмежий суд» Є. Гребінки. Визначте рід твору.

3. Які засоби увиразнення застосовував поет?

Сипле, стеле сад самотній

Сірий смуток – срібний сніг, –

Сумно стогне сонний струмінь,

Серце слуха смертний сміх (В. Кобилянський).

Модульний контроль: 37 балів

2.3. Модуль ІІІ. Версифікація. 2.3.1. Зміст теми.

Індивідуальна робота студентів: 15 балів

 

1. Складання термінологічного мінімуму за змістовим модулем (словник 3).

2. Самостійне опрацювання 2 рекомендованих тем.

 

Самостійна робота студентів: 10 (+10*) балів

1. Виконання домашньої контрольної роботи за індивідуальними картками.

2. Творча робота.

3*. Версифікаційний аналіз тексту (письмово).

ЗРАЗОК КОНТРОЛЬНОЇ КАРТКИ

Картка № 26

  1. Розкрийте зміст питання «Сюжет літературного твору».
  2. Дайте визначення понять: «Логаеди», «нарис».
  3. У вигляді схеми покажіть жанрово-видову різноманітність ліричних творів.
  4. Зробіть повний версифікаційний аналіз поезії:

 

Блакить мою душу овіяла,

душа моя сонця намріяла,

душа причастилася кротості трав.

Добридень ! – я світу сказав.

(П. Тичина)

5. Проаналізуйте поетику вірша.

 

Модульний контроль: 32 (+10*) бали

    2.4. Модуль ІV.Наукове вивчення літературно-художнього твору.

Індивідуальна робота студентів: 5 балів

Складання термінологічного мінімуму за змістовим модулем (словник 4).

 

Самостійна робота студентів: *10 балів

Написання наукового реферату за однією з тем

Перелік тем для написання реферату

2. Елементи орнаментального стилю у «Слові про Ігорів похід». 3. Ознаки проміжних змістоформ у давньоруських літописах. 4. Проблема художності давньоукраїнської полемічної літератури.

Модульний контроль: 16(+*10) балів

Здійснюється на підставі результатів навчальних занять, індивідуальної та самостійної роботи за рейтинговою системою.

 

Підсумковий контроль з курсу (усього): 120 (+20*) балів

Навчальна та наукова література до всієї дисципліни.

1.Аристотель. Поетика. – К., 1968.

2.Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. – М, 1989.

3.Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики исследования разных лет. – М.: Худож. лит., 1975.

4.Безпечний І. Теорія літератури. – Торонто, 1984 (К., 2009).

5.Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики – К., 1998.

6.Білик Г., Хоменко Н. Теорія літератури: Конспект лекцій. – Полтава, 2003 (2006).

7.Буало Н. Мистецтво поетичне. – К., 1967.

8.Введение в литературоведение: Литературное произведение. Основные понятия и термины: Учеб. пособие. – М., 1999.

9. Введение в литературоведение: Учеб. пособие. – 2-е изд., перераб. и. доп. – М., 2006.

10. Волинський П.К. Основи теорії літератури. Вступ до літературознавства. – К.,1962.

11. Вступ до літературознавства. Хрестоматія. – К., 1995.

12. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Загальне літературознавство. – Рівне, 1997.

13. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001 (2006, 2010).

14. Гетьманець М. Ф., Михайлин І. Л. Сучасний словник літератури і журналістики. – Х., 2009.

15. Гиршман М. Литературное произведение. Теория и практика анализа. – М., 1991.

16. Гиршман М. Проблемы целостного анализа художественной прозы. – Донецк, 1973.

17. Горацій. Твори. – К., 1982.

18. Довгалевський М. Поетика (Сад поетичний). – К., 1973.

19. Довідник з теорії літератури. – К., 2001.

20. Енциклопедія постмодернізму / Переклад з англ. – К., 2003.

21. Жирмунский В. Задачи поэтики // Жирмунский В. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. – Л., 1977.

22. Жирмунский В. Теория стиха. – Л., 1975.

23. Ігнатенко М. Генезис сучасного художнього мислення. – К., 1986.

24. Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы сознания. – М., 1994.

25. Качуровський І. Метрика. – К., 1994.

26. Качуровський І. Нарис компаративної метрики. – Мюнхен, 1985.

27. Качуровський І. Строфіка. – К., 1994.

28. Клочек Г. Поетика Бориса Олійника. – К., 1989.

29. Клочек Г. У світлі вічних критеріїв (Про систему критеріїв оцінки літературного твору). – К., 1989.

30. Ковалів Ю. І. Абетка дисертанта: Методологічні основи написання дисертації: Посібник. – К., 2009.

31. Кодак М.П. Поетика як система. – К.,1988.

32. Короткий тематичний літературознавчий словник. Ч. 1: Література. Твір. Тропи / Уклала Галина Білик. – Полтава, 2010.

33. Короткий тематичний літературознавчий словник. Ч. ІІ: Генезис та генерика літератури / Уклала Галина Білик. – Полтава, 2010.

34. Короткий тематичний літературознавчий словник. Ч. ІІІ: Версифікація / Уклала Галина Білик. – Полтава, 2012.

35. Короткий тематичний літературознавчий словник. Ч. ІУ: Напрями, школи, течії в теорії літератури / Уклала Галина Білик. – Полтава, 2010.

36. Костенко Н. Українське віршування XX ст. – К., 1993 (К., 2006).

37. Кухар-Онишко О. Індивідуальний стиль письменника: генезис, структура, типологія. – К., 1985.

38. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці, 2001.

39. Література. Теорія. Методологія / Переклад з пол. – К., 2006.

40. Литературная энциклопедия терминов и понятий. – М., 2001.

41. Літературознавча енциклопедія: У двох томах / Авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. – К., 2007.

42. Літературознавчий словник-довідник. – К., 1997 (2006).

43. Лихачев Д.С. Текстология. – 2-е изд. – Л., 1983.

44. Лотман Ю. Структура художественного текста. – М., 1970.

45. Лотман Ю. Анализ поэтического текста. Структура стиха. – М., 1972.

46. Маньковская Н. Эстетика постмодернизма. – СПб., 2000.

47. Марко Василь. Основи аналізу літературного твору // Дивослово. – 1998. – № 10, 12.

48. Мещерская М. Литература в таблицах и схемах: Теория. История. Словарь. – М., 2003.

49. Мітосек З. Теорії літературних досліджень / Пер. з польськ. – Сімферополь, 2005.

50. Моклиця М. Основи літературознавства. – Тернопіль, 2002.

51. Наєнко М. Історія українського літературознавства і критики. – К., 2010.

52. Наєнко М. Українське літературознавство: Школи, напрями, тенденції. – К., 1997.

53. Наливайко Д. Искусство: направления, течения, стили. – К., 1981; К., 1985.

54. Наливайко Д. Теорія літератури і компаративістика. – К., 2006.

55. Невінчана Н. Теорія літератури в школі. – К., 2004.

56. Павличко С. Теорія літератури. – К., 2002.

57. Парандовський Я. Алхімія слова. – К., 1991.

58. Пахаренко В. Нарис української поетики. – К., 1997.

59. Пахаренко В. Українська поетика. – Черкаси, 2002.

60. Сивокінь Г.М. У вимірах сприймання. Теоретичні проблеми історії літератури, її історії та функцій. – К., 2006.

61. Сидоренко Г.К. Від класичних нормативів до верлібру. – К., 1980.

62. Сидоренко Г.К. Українське віршування: Від найдавніших часів до Шевченка. – К., 1972.

63. Ситченко А. Навчально-технологічна концепція літературознавчого аналізу. – К., 2004.

64. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. – Львів, 2001.

65. Тимофеев Л. Основы теории литературы. – М., 1976.

66. Ткаченко А. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства. – К., 2003.

67. Українська Літературна Енциклопедія. Тт. 1–3. – К., 1988–1995.

68. Фролова К. Цікаве літературознавство. – К., 1991.

69. Хализев В. Теория литературы. – М., 1999.

70. Чижевський Д. Реалізм в українській літературі. – К., 1999.

 

Перелік питань для підсумкового контролю студентів.

1. Літературознавство і його галузі.

2. Інтеграція наук при вивченні художньої літератури.

3. Основні етапи формування знання про літературу. Поняття літературознавчий напрям, літературознавча школа.

4. Античні уявлення про мистецтво поезії.

5. Давній етап у розвитку літературознавства.

6. Літературознавство нового часу, основні школи ХІХ – початку ХХ ст.

7. Новітнє літературознавство (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): школи, тенденції.

8. Українське літературознавство ХІХ–ХХ сс.: здобутки і втрати.

9. Поняття художньої літератури, основні етапи її історичного становлення, види художньо-літературної творчості.

10. Зображально-виражальні можливості художньої літератури. Література серед інших видів мистецтва.

11. Функції художньої літератури.

12. Літературно-художній образ, його зміст, структура і типологія.

13. Автологічний і металогічний різновиди літературно-художнього образу.

14. Концепції твору в мистецтвознавстві й літературознавстві.

15. Художній твір як основна форма буття літератури.

16. Структура літературно-художнього твору. Концепція О.Потебні.

17. Тема (тематика), проблема (проблематика) літературно-художнього твору. Уявлення про мотив.

18. Ідейний зміст літературно-художнього твору. Література і політика. Уявлення про тенденційність.

19. Пафос і характер в художній літературі, засоби їх творення.

20. Композиція, сюжет і фабула літературно-художнього твору в їх співвіднесеності.

21. Композиція літературно-художнього твору, її елементи і різновиди.

22. Сюжет літературно-художнього твору, його внутрішня організація, функції і типи.

23. Сюжет і конфлікт літературно-художнього твору. Типологія конфлікту.

24. Позасюжетні компоненти літературно-художнього твору.

25. Мова художньої літератури, її стилістичні ознаки і зображально-виражальні можливості.

26. Мова автора і мова персонажів. Уявлення про індивідуалізацію художнього мовлення.

27. Засоби словотворчого увиразнення мовлення.

28. Лексико-синонімічні засоби увиразнення мовлення.

29. Засоби контекстуально-синонімічного увиразнення мовлення, уявлення про прості і складні тропи.

30. Метафора та її види.

31. Метонімія та її види.

32. Гіпербола і літота.

33. Іронія і сарказм.

34. Епітет і порівняння.

35. Синтаксичні засоби увиразнення мовлення.

36. Різновиди повторів у літературно-художньому творі.

37. Звукова організація поетичної мови.

38. Мова віршова і прозова. Чинники ритмотворення.

39. Вірш і віршування. Історичні різновиди версифікаційних систем.

40. Антична (метрична) система віршування.

41. Літературний тонічний вірш.

42. Силабічна система віршування.

43. Силабо-тонічна система віршування.

44. Строфіка. Прості й канонізовані строфи. Уявлення про астрофічний вірш.

45. Рід, вид, жанр (жанровий різновид) у літературі, зміст та ієрархія понять.

46. Лірика як літературний рід, її види, жанрові різновиди.

47. Особливості аналізу ліричних творів.

48. Епос як літературний рід, його види, жанрові різновиди.

49. Особливості аналізу епічних творів.

50. Драма як літературний рід, її види, різновиди.

51. Особливості аналізу драматичних творів.

52. Види мішаної форми (суміжні змістоформи).

53. Проміжні родо-жанрові утворення.

54. Жанрові ознаки епопеї, її вага в духовній культурі людства.

55. Історія світового роману, його поетика й жанрово-тематичні різновиди.

56. Оповідання і новела.

57. Есе і нарис.

58. Фейлетон і памфлет.

59. Міф, легенда, притча, казка.

60. Основні види хвалебно-прославляючої поезії.

61. Релігійна поезія, її основні види.

62. Ознаки і жанри філософської лірики.

63. Трагедія і комедія як найдавніші драматичні жанри. Аристотель про їх природу і специфіку.

64. Драма як літературний вид. Ознаки модернізації драми кінця ХІХ – початку ХХ ст.

65. Легкі драматичні жанри, їх художня специфіка й естетична вартість.

66. Принципи і способи наукового вивчення літературно-художнього твору.

67. Напрями, шляхи, види аналізу літературно-художнього твору.

68. Поняття комплексного аналізу в літературознавстві.

69. Системний підхід як літературознавча методологія.

70. Цілісність і поетика літературно-художнього твору.

71. Літературний процес і його суб’єкти.

72. Літературна епоха, її складові. Д.Чижевський про культурно-естетичні епохи (періоди) в літературному процесі України.

73. Зміст і структура літературно-художнього напряму.

74. Уявлення про стиль у мистецтві й літературі.

75. Індивідуальний стиль письменника, стилетвірні фактори.

76. Літературний напрям і літературна школа.

77. Традиції та новаторство в літературі.

78. Бароко як літературно-мистецький напрям. Необароко.

79. Класицизм у літературі. Неокласицизм.

80. Сентименталізм.

81. Романтизм, його течії. Неоромантизм.

82. Реалізм, його течії. Неореалізм, сюрреалізм.

83. Реалізм і натуралізм: спільне і відмінне.

84. Модернізм як художня система.

85. Імпресіонізм, експресіонізм у літературі.

86. Художньо-експериментальні літературні стилі: футуризм, авангардизм і його течії, дадаїзм.

87. Постмодернізм у літературі.

88. Проблема соціалістичного реалізму.

89. Внутрішні фактори розвитку літературного процесу.

90. Поняття взаємодії в літературному процесі, її різновиди.

 

 

5. Інші положення.

Іспит з навчальної дисципліни дозволяє додатково набрати 40 балів, давши правильну відповідь на білет: 3 теоретичних питання (по 8 балів) і повний версифікаційний аналіз вірша (16 балів).

 

ДОДАТОК

1. Порядок художньо-стилістичного аналізу твору

1. Жанрова зумовленість (рід, вид, жанровий різновид).

2. Стильова зумовленість (напрям).

3. Образність:

· Образна система твору;

· Спосіб художнього узагальнення;

· Характеристика образів (не менше 5–6 підходів);

· Засоби творення образів.

 

4. Мова твору:

· Організація художнього мовлення (проза, вірші);

· Естетика художнього мовлення (засоби увиразнення);

· Мова автора;

· Мова персонажів.

5. Образно-мовленнєва гармонія твору.

 

Порядок композиційного аналізу твору

1. Жанрова зумовленість (рід, вид, жанровий різновид).   2. Стильова зумовленість (напрям).

Порядок версифікаційного аналізу вірша.

  2. Схарактеризуйте строфіку, якщо вірш має строфічну будову (тип строфи або…  

Порядок жанрового аналізу твору.

1. Рід, родові ознаки.

2. Вид, видові ознаки.

3. Жанрова форма (якщо вирізняється), її ознаки.

4. Жанровий різновид, його ознаки.

5. Висновок про традиційність, модерність чи авангардність жанру.

 

Порядок стильового аналізу твору.

1. Опис та аналіз основних компонентів змісту твору.

2. Опис та аналіз мови твору.

3. Принципи та основні засоби образотворення.

4. Композиційна специфіка твору.

5. Висновок про стильові домінанти.

4. Висновок про тип поетики й цілісності твору.

5. Висновок про суспільно-естетичну зорієнтованість тексту.

6. Висновок про художній світогляд митця.

7. Концепція людини, культури і світу у творі.

 

 

6. Порядок комплексного аналізу твору.

1. Історико-літературний аспект.

2. Стильовий аспект.

3. Жанровий аспект.

4. Ідейно-тематичний аспект.

5. Структурно-композиційний аспект.

6. Художньо-образний аспект.

7. Художньо-мовленнєвий аспект.

8. Естетичний аспект.

– Конец работы –

Используемые теги: основи, теорії, літератури0.06

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: ОСНОВИ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным для Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Еще рефераты, курсовые, дипломные работы на эту тему:

Основы планирования. Теоретические основы управления проектами. Основы планирования. Планирование проекта в MS Project 7
Использованная литература В В Богданов Управление проектами в Microsoft Project Учебный курс Санкт Петербург Питер г...

Основи теорії літератури
Основи теорії літератури... frac сутність літературознавства сутність мистецтва...

ОСНОВИ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ ОСНОВИ ТЕОРІЇ ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ
Рубаненко О Є... Лук яненко Ю В...

Лекція 22 Тема: ОСНОВИ ТЕОРІЇ НАДІЙНОСТІ
Тема ОСНОВИ ТЕОРІЇ НАДІЙНОСТІ... План...

Основи теорії похибок вимірювань
Це дозволяє досліджувати джерела складових похибки, проводити необхідні експерименти, в тому числі допоміжні вимірювання, і, як наслідок, визначити… Для підвищення об’єктивності оцінки похибок вимірювань і визначення шляхів їх… Різновиди похибок вимірювань за джерелом виникнення Цілком природно виділити складові похибки та їх джерела відповідно…

Тема 1. ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ДЕРЖАВИ... ОСОБЛИВОСТІ ВИНИКНЕННЯ ДЕРЖАВ У РІЗНИХ НАРОДІВ СВІТУ ТЕОРІЇ ВИНИКНЕННЯ ДЕРЖАВИ...

ДО КУРСУ ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ
ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ... ФАКУЛЬТЕТ ЕКОНОМІКИ І МЕНЕДЖМЕНТУ...

“Основи економічної теорії”
Основи економічної теорії... Укладач ст викладач Покровська Н В... Рецензент...

Основи теорії прийняття рішень
Основи теорії прийняття рішень... Процес прийняття рішень Методи творчого пошуку альтернатив Основи теорії прийняття рішень Розширене розуміння охоплює не тільки процес прийняття рішень але і його...

0.033
Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • По категориям
  • По работам