рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Питання 4.

Питання 4. - раздел Культура, Українс. культура пізнього Середньовіччя 13 - сер.15 ст.: заг. характеристика На Думку Вчених, Укр. Літ-Ра Епохи Бароко Представлена Такими Двома Великими ...

На думку вчених, укр. літ-ра епохи Бароко представлена такими двома великими масивами, як фольклор та професійне письменство, яке представлено численними жанрами поезії та прози. Як вказав у пр. "Укр. літ-ра ХУІІ ст." (1987) В.Крекотень, тоді в укр. фольклорі найхарактерніш-ми були історичні пісні, які розвивають "тему бор-би народу з татаро-турец. загарбниками", "відображають... селян.-козацькі повстання" (цикл пісень про Визвольну війну 1648 - 1654 рр.), та епіко-ліричні поеми із музич. супроводом - думи (про козака Голоту, Ганжу Андибера, Самійла Кішку і т.д.). Поряд з піснями і думами "зберігають популяр-сть і продуктивність... інш. жанри... фольклору - календарна і позакалендарна обрядова поезія, зокр. колядки і щедрівки... прислів"я і приказки; казки, легенди і новели ...". Аналізуючи розвиток укр профес. літ-ри Бароко, В.Крекотень зазначив: "Укр-ому літер-ому барокко притаманні всі осн. якості цього стилю: антиномічність сприйняття і відображ-ня світу, почуттєва й інтелектуальна напруженість, поєднання аскетичних закликів з гедонізмом, рафінованості з брутальністю, абстрактної символіки з натуралістичною в трактовці деталей, динамічність, афектованість, театраль-ть, феєричність, ілюзіонізм. Воно засвоювало і переробляло різні худож. традиції. Письм-ки ХУІІ ст. захоплюються емблематикою й алегорикою, розгортають складні метафори й уподібнення, поєднують антич. поганські образи з христ-кими ... Літ-ра барокко виробляла на укр. грунті свою теорію, яка відобразилася в курсах поетики і риторики, що викладалися протягом ХУІІ і ХУІІІ ст. в укр. школах. Укладачі шкільн. поетик спиралися на латиномовні трактати західноєвроп. ренесансних і бароккових теоретиків ... на праці авторитетн. польських авторів ... Усі вони виходили з положень "Поетики" Арістотеля й "Послання до пізонів" Горація...". В ХУІ - ХУІІ ст. побачили світ перші укр. граматики і словники: львівс. "Буквар" (1574) і острозький "Буквар" (1578-80), острозька "Читанка" (1578) Ів.Федорова, віленс. "Граматика словенська" (1596) Л.Зизанія, словники церковнослов"янськ.- укр. мов "Лексис..." (1596) Л.Зизанія й "Лексикон словенороський..." (1627) П.Беринди, "Граматика..." (1619) М.Смотрицького та ін.

До осн. жанрів укр. прози Бароко зараховують: 1. історичну, 2. епістолярну, 3. релігійну і 4. юридично-правову. Істор. проза ХУІІ - поч. ХУІІІ ст. представлена низкою літописів, зокр. так зв. козацьких літописів, і "діаріушів"-щоденників козац. старшини. З літописів ХУІІ ст., що отримали назви за місцем написання і зберіг-ня, згадаємо: 1. Густинський ("Хроніка, що починається від потопу..."), 2. Львівський, 3. "Хроніка з літописців стародавніх..." ректора Києво-Могил. колегіуму Ф.Софоновича; 4. "Синопсис..." ймовір., за ред. архімандрита КПЛаври І.Гізеля, - в яких на основі укр. літописів епох КД, ГВД, ВКЛитов., укр. і польс. хронік у Речі Посп. та інш. джерел висвітлюється укр. історія, причому саме в них формується поняття "українсько-роська нація". У козац. літописах Самовидця, Гр. Грабянки і Самійла Величка, діаріушах Мик. Ханенка і Я.Маркевича голов. увагу присвячено висвітленню Визвольної війни сер. ХУІІ ст. під проводом Б.Хмельницького й занепаду укр. державності на поч. ХУІІІ ст. Видатн. пам"яткою укр. юридично-правової прози є славнозісна "Конституція" П.Орлика, а релігійна проза представлена численними пам"ятками різножанрового богословськ. змісту, зокр. полемічною літ-ою (див. питання 3 і 5 цієї теми - про укр. полемічну літ-ру і богослов. думку). Водночас, як вказав В.Крекотень, тривав актив. розвиток укр. поезії Бароко: "У царині віршової поезії протягом ХУІІ ст. продовжує розвиватися поезія духовна, реліг.- філософська, церковно-історична, празнична, панегірична. Це - гімни на честь Тройці, Христа, Богородиці, апостолів, святих; вірші про релігійні свята; молитовна і покаянна лірика; полемічні вірші, спрямовані проти чужовірців, єретиків, відступників; роздуми на реліг.-філософс.теми, часто пройняті мотивами соціальної критики". Етикетна, переважно панегірична поезія - це віршовані "орації" - "уславлення чи привітання; панегірики, що виголошуються з приводу урочистих зустрічей видатн. діячів або даруються покровителям у подяку за підтримку...", зокр. поховальні й поминальні плачі - "ляменти" і "трени" ("Вірші на жалосний погреб... П.Конашевича-Сагайдачного" (1622) К.Саковича, "Євхаристиріон чи Вдячність ..." (1632) С.Почаського на честь П.Могили). Вельми популярною була епіграматична поезія - від "епіграма" - вірш, "котрий відносно коротко, зрозуміло, але художньо й дотепно розповідає про якийсь предмет ... особу чи подію" (епіграми у книзі поезій ("Лютня Аполлонова..." (1671) Л.Барановича).

Дві визначні постаті укр. поезії ХУІІ - поч.ХУІІІ ст. - священник Ів.Величковський - "автор панегіриків, епіграм, курйозн. та лірич. віршів реліг. і світс. змісту", зібраних у рукопис. збірках "Зегар з полузегарком..." (1690) та "Млеко..." (1691), і чернець Климентій Зиновіїв, відомий як автор рукописн. збірки оригінал. віршів і народн. приказок поч. ХУІІІ ст. "Вірші. Приповісті посполиті". Як писали у пр. "Іван Величковський. Твори" (1972) В.Колосова і В.Крекотень: "Відома нам літер. спадщина І.В-го відбиває певну його ідейну еволюцію. В 60-70-і рр. він набагато мирськіший, вільнодумніший, ніж у 80-90-і рр. ... У 80-90-і рр. настрої І.В-го помітно змінюються ... поета... опановує благочестивий молитовний ліризм, прагнення до каяття за свої... слабості, за свою нестійкість перед... спокусами... Тут і страх перед неминучістю кари, і надія на милосердність Христа ("Почто тебі связаны, Іісусе мой, руці?..") та заступництво його Матері ("Пред рождеством неврежденна...")... святих - Івана Богослова ("Богослове, умоли слова воплощенна, да не будет ми душа адом поглощенна...")... і муки сумління, і спроби самовиправд-я та відведення від себе "гніву божого"...". Аналізуючи у пр."Климентій Зіновіїв. Вірші. Приповісті посполиті" (1971) поет. спадщину К.З-ва, В.Колосова та І.Чепіга вказали: "Жанрова природа творів Климентія досить різноманітна - тут знайдемо епіграму (у тодішньому розумінні цього жанру), елегію, морально-дидактич. вірш, кант, псалм, молитву, орацію, пісню, "нищенски(и) вірш", а також різновид акровірша- мезовірш. Своєрідно відбита у його віршах панегірич. поезія". Як зазначив у пр. "Укр. літ-ра ХУІІ ст." про К.З-ва В.Крекотень: "Цей мандрівний ієромонах писав свої твори... блукаючи не тільки по Україні, а й заходячи "в далекі краї" - в Білор., Литву, Польщу, Росію... Він робить багато реалістич. замальовок сучасн. життя, сатирично викриваючи "сильних світу сього"... "не годних похвали козаків", гендлярів, лиходійства "людей пам"ятозлобних урядових", різного роду злочинців, загальнолюдські вади тощо ... всіляко уславлює "труждателів" - ремісників, бурлак-наймитів, робітників промислів, хліборобів, козаків ... докладно описуючи різн. ремесла і промисли". На окр. увагу заслуговує поетич. спадщина видатного укр. мислителя, поета ХУІІІ ст. Г.Сковороди, постать якого посіла вагоме місце в історії укр. літ-ри епох Бароко і Просв-ва (див. ксерокс с.30. Г.Сковорода і його творчість).

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

Українс. культура пізнього Середньовіччя 13 - сер.15 ст.: заг. характеристика

Українс культура пізнього Середньовіччя сер ст заг характеристика... Вітчизняне релігійне життя сер ст... Вітчизняний літературний процес сер ст...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Питання 4.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Питання 1.
Протягом ХІІ - ХІІІ ст. тривав процес занепаду Київської держави - період її подрібнення на так звані удільні княжіння, внаслідок сукупної дії кількох основ. груп чинників, зокр.: 1. внутрішньополі

Питання 2.
Значну увагу аналізу укр. релігійного життя ХІІІ - сер.ХУ ст. приділили, зокрема, автори вид-ня "Історія релігії в Україні: у 10 т.", які в 2 т. "Українське православ"я" пр

Питання 3.
Літературний процес на укр. етнографіч. землях протягом ХІІІ - сер.ХУ ст. безпосередньо продовжував традиції писемності К.Д. і був значною мірою зумовлений перебігом Другого південнослов"янськ

Питання 4.
Протягом ХІІІ - сер.ХУ ст. на укр. землях тривав розвиток традицій образотворчого мистецтва КД., як-от, гол. чином, християнс. монументально-декоративного (мозаїки, фрески) живопису й іконопису, а

Питання 5.
Характеризуючи у праці "Пластика Русі-України: Х - пер.пол. ХІУ ст." (1999) специфіку розвитку культ.-мист. життя на укр. землях за епохи пізнього Середньовіччя, В.Жишкович зауважив: &quo

Питання 1.
Внаслідок розпаду ГВД і захоплення та включення більшості укр. етнограф. земель до складу ВКЛитов. і Речі Посполитої, вітчизняні т.зв. "удільні княжіння" припиняють своє політичне існуван

Питання 2.
Як зазначили автори праці "Філософія Відродження на Україні" (1990), протягом др. пол. ХУ ст. на укр. землях у складі ВКЛитов. і Польщі "почався процес зародження й формування нової

Питання 3.
Значну увагу аналізу укр. релігійного життя сер.ХУ - cер.ХУІ ст. приділили автори вид-ня "Історія релігії в Україні: у 10 т.", які в 2 т. "Українське православ"я" присвятил

Питання 4.
Розвитку літерат. процесу на укр. землях сер.ХУ - сер.ХУІ ст. активно сприяло поширення друкарства і, гол. чин., діяль-сть у столиці Речі Посполитої- Кракові, першої відомої східнослов"янс. ки

Питання 5.
Як зазначив у праці "Укр. мист-во др.пол.ХУІ - пер.пол.ХУІІ ст. (Гуманістичні та визвольні ідеї)" (1985) про ХУ-ХУІ ст. в історії українс. живопису В.Овсійчук: "Не монументальному жи

Питання 1.
Терміном "бароко" (в перекладі з італійськ. - "дивний", або ж в перекл. з португальськ. - "perola barroca"- перлина неправильн. форми) науковці зазвичай позначають як

Питання 2
(Передусім див. ксерокс до цієї теми - С.21 - 22.: про основні типи закладів освіти в Україні епохи Бароко та С.26-28 - про Києво-Могил. колегіум (академію)). Пропонуючи у стат

Питання 3.
Значну увагу аналізу укр. релігійного життя епохи Бароко приділили, зокр., автори вид-я "Історія релігії в Україні: у 10 т.", які в 2 т. "Укр. православ"я" присвятили цій т

Питання 5.
У розвитку укр. християнсь. богословської думки епохи Бароко, а саме кін. ХУІ - сер. ХУІІІ ст., можна виокремити3основні умовні етапи: 1.правосл. і протестант. бог

Питання 6.
Гол. осередками розвитку укр. живопису др.пол. ХУІ - ХУІІ ст. на укр. землях у складі Речі Посполитої були: 1. змішані цехові об"єд-ня худож., склярів, столярів, золотарів й ін. (найдавніш. по

Питання 7.
На думку автора праці "Укр. мист-во др. пол.ХУІ - пер. пол.ХУІІ ст. (Гуманістичні та визвольні ідеї)" (1985) В.Овсійчука, на той час архітектура на укр. землях "переживала пору висок

Питання 8.
Як зазначила в праці "Історія укр. музики. Ч.І. (Від найдавніш. часів до сер. ХУІІІ ст.)" (1996) Л.Корній, в укр. музичній культурі ХУІІ - пер. пол.ХУІІІ ст. розвиваються ті гуманістичні

Питання 9.
Присвячуючи окрему увагу проблемі витоків укр. татральн. мист-ва епохи Бароко, відомий вітч. учений М.Сулима зазначив у своїй праці "Укр. драматургія ХУІІ-ХУІІІ ст." (2005) наступне: &quo

Література
Асеев Ю.Стили в архитектуре Украины. - К., 1989. Гончар О.Просвітительський реалізм в українській літературі. Жанри та стилі. - К., 19

Питання 1.
Впродовж пер. пол. XIX ст. східноукраїнські землі входили до складу Російської імперії. Відповідно до Андрусівського перемир’я 1667 р. між Річчю Посполитою і Росією остання інкорпорувала сформовану

Питання 2.
Впродовж пер. пол. XIX ст. - становлення нової укр. літератури, прикметною особливістю якої було співіснування різних, як традиційних вітчизняних, так і нових західноєвропейських, художніх напрямів

Питання 3.
Вітчизн. образотв. мистецтво пер. пол. XIX ст. на східноукр. землях, невпинно еволюціонуючи шляхом урізноманітнення жанрових форм, передус. у річищі посталої на перетині взаємовпливів чільних націо

Питання 4.
Специфіка розвитку вітчиз. архітектури пер. пол. XIX ст. на східноукр. землях, в осн-ому представленої розробленими петербурзькою школою зодчества державними типовими проектами комплексів споруд ад

Питання 5.
Національно-визвольні рухи і революц. події 1848 - 1849 рр. у країнах Зах. Європи справили суттєвий, як на той час, вплив на розвиток соціокультурної ситуації у Російській імперії другої половини Х

Питання 6.
В укр. літ-урі др. пол. XIX ст. тривав розвиток як прозових жанрів, а саме рос.- та укр.-мовних нарисів, оповідань, повістей, романів, так і жанрів поетичних. Творча спадщина укр. майстрів художньо

Питання 7.
Розвитку вітч. образотворч. мистецтва др. пол. XIX ст. у Російській імперії була характерна властива російс. живопису і відображаюча його чітку реалістичну орієнтацію загальножанрова сюжетно-композ

Питання 8.
Розвиток вітчиз. архітектури др. пол. XIX ст. зумовлювався активізацією капіталіст. відносин, загальною демократизацією громадс. життя і, внаслідок цього, невідповідністю прагматичним запитам нової

Питання 9.
Становлення укр. професійного музич. життя XIX ст. позначене його пов’язаністю як із традиціями вітчиз. духовних композицій епохи Бароко, так і з укр. прадавньою народною поетично-пісенною творчіст

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги