рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Типи суспільств.

Типи суспільств. - раздел Философия, ФІЛОСОФІЯ   Розглядаючи Суспільство В Контексті Історичного Розвитку, Сьо...

 

Розглядаючи суспільство в контексті історичного розвитку, сьогодні доцільно говорити про три типи суспільств – традиційне, індустріальне (модерн), постіндустріальне (постмодерн). Таблиця подає загальні особливості кожного з них, виходячи з базових елементів структури кожного з типів:

- форма матеріального виробництва;

- рівень соціальної стратифікації та соціальної мобільності. Два фундаментальні поняття при аналізі соціальної структури: соціальна стратифікація – поняття, що вказує на вертикальний поділ суспільства на певні групи (страти), що знаходяться у відносинах підкорення та панування; соціальна мобільність – поняття, що характеризує рухомість страт всередині себе та між стратами; можливість переходу з однієї страти в іншу;

- домінуюча форма знання;

- типове середовище проживання (форма організації соціального простору);

- антропологічний тип, який виробляється суспільством.


 

Таблиця. Типи суспільств.

 

Назва Премодерн (традиційне суспільство) Модерн (індустріальне суспільство) Постмодерн (постіндустріальне суспільство)
Хронологія 2 млн. років тому – XV ст. XV ст. – ІІ пол. ХХ ст. з ІІ пол. ХХ ст.
Форма виробництва Натуральне виробництво Товарне виробництво Виробництво симулякрів
Характер соціальної стратифікації та рівень соціальної мобільності Жорсткий характер соціальної стратифікації, низький рівень соціальної мобільності Більш гнучкий характер соціальної стратифікації, високий рівень соціальної мобільності Невизначений характер соціальної стратифікації, надвисокий рівень соціальної мобільності
Домінуюча форма знання Міфологія, релігія Наука Інформація
Середовище проживання Село Місто Мегаполіс
Антропологічний тип Homo sacer (людина священна) Homo faber (людина-виробник) Homo consumer (людина-споживач)

 

Охарактеризуємо коротко кожен з типів.

Центральним феноменом суспільства премодерну виступає традиція – особливий спосіб, механізм передачі знання; забезпечення стійкості та наступності в соціальному та індивідуальному розвитку. Як хронотип, традиція характеризується домінуванням минулого над теперішнім та майбутнім; минуле уявляється як ідеальний «золотий» вік, в якому людей оминали страждання та боротьба, біди та зло, подальший же розвиток знаменується занепадом. Звідси неприязнь традиції до будь-якої новизни та консерватизм – новизна, точніше кажучи, з’являється та стає важливим елементом суспільного життя лише якщо вона пов’язана із старим, віддає йому дань і не претендує на його авторитет.

Саме тому традиційне суспільство будується на вірі в авторитет в механізмові передачі знань; а сам останній полягає в постійному повторенні встановленого колись як мудрість та благо. Неважко здогадатись, що консерватизм традиції і визначає найдовший період тривалості з усіх типів суспільств. Неприязнь до новизни підтверджується тим, що традиційні суспільства не знають історії та часу як спрямованої в майбутнє «стріли»; премодерн розуміє час циклічно, як можливість повернення до втраченого «золотого» віку. Дана риса зумовлена економічною складовою традиційного суспільства – це аграрний тип суспільства, де основною формою виробництва є натуральне виробництво (таке, що виробляє рівно стільки, скільки треба спожити всередині самого господарства).

Людина суспільства премодерну сприймається як частина цілого, яке (ціле) домінує над нею (плем’я, рід, античний поліс, середньовічний цех, феодальні абсолютні монархії тощо). Індивідуальність тому в премодерні не цінується як благо; на перший план виходить соціальний статус, що був отриманий в спадок та визначає цінність людини традиційного суспільства. Консерватизм останнього робить неможливим або принаймні проблематичним соціальну мобільність – перехід з однієї соціальної групи в іншу. Тому традиційне суспільство жорстко ієрархізоване. Дана ієрархія строго охороняється владними інституціями (державою, церквою) та жорстко регламентується чітко встановленими обрядами (наприклад, ендогамним шлюбом – шлюб, який дозволяється укладати лише між представниками однієї соціальної групи). Прикладом такої соціальної організації може слугувати кастовий стан в Індії, стани в середньовічній Західній Європі.

Ієрархізація виключає свободу з аксіологічних орієнтацій суспільства премодерну – кожен має своє місце в суспільстві, на Землі, і має йому слідувати. Зрадити своєму шляхові вважалось неможливим, або ж недостойним. Тому премодерн із шанобливою покорою та прийняттям ставиться до ідеї фатуму – наперед визначеної долі, якій слідує людина, часто не усвідомлюючи цього і хибно вважаючи, що чинить вільно і може обманути вищі сили.

Відносини між людьми, соціальна взаємодія в суспільстві традиції просякнуті особистою відданістю та інтимною близькістю. Дана характеристика пояснюється передусім низьким рівнем розвитку продуктивних сил традиційних суспільств (між людиною та людиною та людиною і природою ще не стоїть машина) та ізоляційним консерватизмом. Через таку близькість знання носить священний характер – адже передається від учителя до учня як істина, яку той в свою чергу отримав від свого вчителя. Теж саме стосувалось виробничої сфери – вміння та навики отримувались учнем від майстра; інтимний характер взаємодії під час цього процесу породжував ставлення до професії як до священного призвання, яке потрібно виконувати, а в певний час передати по спадку своєму синові.

Накопичення знань, розвиток технологій, перехід від міфу до логосу – від образно-емоційного до раціонального знання, виникнення філософії та науки, призвели до зміни типу суспільства. На місце до індустріального суспільства прийшло суспільство індустріальне (модерну).

Індустріальна епоха починається із світоглядної (коперніканство, ньютоніанство, декартівський раціоналізм), промислової революції, в результаті якого суспільство перейшло від ручної праці до машинної. Саме машина може виступати символом індустріальної епохи, адже особливості машинної праці (масовізація, стандартизація, концентрація) характеризують усі особливості індустріального суспільства.

Суспільство модерну передусім економічне. Виробництво, що самозростає та породжує потребу у виробництві – ось філософсько-економічна квінтесенція модерну. Все суспільство тут постає як гігантська індустріально-економічна машина. Самозростання виробництва знаменує перехід від натуральної до товарної форми виробництва – тепер продукт виробляється не для споживання всередині господарства, а для продажу. Індустріальне суспільство – це суспільство максимізації – прагнення отримати максимум можливого (тому його часто асоціюють з капіталізмом, адже капітал – це гроші, що в процесі обігу дають приріст, тобто, знову ж таки гроші). Вільний рух товару потребує свободи, тому жорстка ієрархізація, консерватизм доіндустріального суспільства занепадає. Соціальна централізація премодерну руйнується (адже потрібна робоча сила у величезних масштабах), занепадає становий поділ суспільства, та замінюється централізацією економічною – менш жорсткою та водночас більш глобальною.

Масштаби виробництва потребують концентрації великих мас людей на підприємствах, в результаті чого відбувається масовий відтік людей із села (традиційного топосу премодерну) до міста (процес урбанізації), яке організовується навколо фабрики чи заводу. Механічна заведеність заводу організовує потоки людських мас під свій розпорядок – чіткий, стандартний, масовий.

Масовий характер виробництва призводить до нівелювання розуміння продукту як унікально створеної цінності на основі отриманого сакрального знання. Неповторність та рукотворність речі замінюється стандартизованим та уніфікованим виглядом, для виробництва якого не потрібно довгий час переймати мудрість віків.

Тому змінюється і ставлення до знання – воно позбувається сакралізованих значень та розуміється як узагальнення дотриманого досвіду. Через це віра в авторитет та повторення мудрості «золотого» віку поступається місцем досвідному знанню, релігійні догмати – експериментальній науці.

Масовість виробництва, необхідність кваліфікованої робочої сили, призводить до його поширення серед усіх членів суспільства – тепер знання не є складова вищої касти обраних (жерців, священників, правителів-аристократів), а засіб демократизації та зрівняння людей.

Неважко зрозуміти тому, чому основна цінність індустріального суспільства – свобода. Людина тепер – не просто частина цілого, якому повинна підкорюватись, тепер вона – особистість, самодостатній «атом», що має певні права, передусім, право на свободу та самовизначення. Не соціальний статус визначає цінність особистості, а навпаки.

Руйнування консерватизму суспільства премодерну, перехід до машинної праці прискорив соціальний час, густину подій, що кардинально змінювали обличчя епохи. Через це час в модерні «випрямляється» – старе асоціюється із занепадом, минуле має бути подолане та забуте; головна цінність – майбутнє, новизна. Саме в модерні з’являється історія та лінійне розуміння часу. Саме в модерні з’являється ще одна аксіома поруч із свободою – віра в прогрес (дану рису ми розглядами при аналізові Просвітництва, яке і виступило ідеологічним підґрунтям модерну).

Концентрація та масифікація, необхідність чіткого планування та організації породило модерний раціоналізм. Раціоналізм – не просто торжество розуму, а розуму інструментального, головна властивість якого впорядковувати та кількісно позначувати явища. Інструментальний розум тоталізуючий – він прагне все поставити під свій контроль, раціоналізувати кожну деталь світоустрою (тому він і ізолює з суспільства усе «нерозумне», тобто таке, що не є ефективним та соціально й економічно корисним - бідняків, божевільних, представників первісних культур тощо). Аналіз з метою вдосконалення існуючого, раціоналізація життя – головна мета інструментального розуму. Саме через це домінуючою формою знання в модерні стає наука, яка поступово витісняє міфологію та релігію.

Апогеєм та водночас занепадом індустріального суспільства стала перша половина ХХ століття, коли основні ідеологеми його були поставлені під сумнів двома світовими війнами та тоталітарними режимами. З другої половини ХХ століття західні суспільства поступово почали переходити до суспільства постіндустріального (постмодерну, інформаційного, технотронного) типу.

В економічному аспекті постіндустріальне суспільство – це «суспільство достатку», в якому подолана проблема забезпечення первинних потреб. Тому від виробництва речей постмодерн переходить до виробництва інформації та симулякрів (речей, що втратили свою функціональну характеристику і наповнені інформаційним змістом). В широкому смислі постмодерн наскрізь інформаційний, оскільки все переводиться в інформацію, яка здатна без перешкод та меж транслюватись в суспільстві та переводитись на мову машин. Тобто, постмодерн характеризує високий рівень розвитку комунікацій, в результаті чого все стає окутане павутинням знання та інформатизації, з мапи світу зникають «білі плями», а подій відбуваються в шаленому темпі. Дослідник комунікацій, канадський культуролог Маршал Маклюен використав метафору для позначення нового світу комунікацій – «глобальне село». Якщо символом модерну виступає машина, то символ постмодерну – комп’ютер.

Централізація, масифікація та тотальна раціоналізація модерну поступається своїм протилежностям у постмодерні (див. таблицю в питанні 7.6.): централізація замінюється децентралізацією (інформація вільно поширюється між країнами та континентами, расами та культурами, фактично стираючи відмінності між ними; місце держави займають економічні гіганти – транснаціональні корпорації (ТНК); влада традиційних репресивних інститутів (сім’я, держава, церква) занепадає), масифікація замінюється демасифікацією (модерн використовує сферу комунікацій як пропаганду ідеології правлячих класів; людина постмодерну має вибір – які книги, газети та журнали читати, які фільми дивитись; символом такої демасифікації виступає Інтернет); тотальна одноманітність та раціоналізація замінюється виробництвом відмінностей, світоглядним плюралізмом та культурною толерантністю до інаковості (фемінізм, визнання прав сексуальних меншин, критика дискримінації за статевою, національною, релігійною, расовою ознакою тощо).

В цьому контексті розуміння часу в постмодерні більш складне: воно не є лінійним, однак і не є циклічним; хронотип постмодерну – одночасність, співіснування в одному часовому проміжку різних моделей соціального простору і часу.

Людина постмодерного суспільства радикалізує ідею особистої свободи – із сталого стабільного суб’єкта модерну вона перетворюється на мінливого, плинного кочівника-номада (Ж. Дельоз, Ф. Гваттарі), що має право вільно обирати свою ідентичність (стать, релігію, переконання). Абсолютизація такої свободи призводить до розширення масштабів соціальної мобільності у порівнянні з попередніми типами та проблематизує фіксацію соціальної стратифікації (популярність так званої «американської мрії» - ідеологеми, що популяризує можливість піднятись із низів соціальної ієрархії до найвищих щаблів).

Варто зазначити, що дана типологія умовна в тому сенсі, що перехід від одного типу суспільства до іншого не передбачає знищення та асиміляції попереднього типу. Ознаки попередніх суспільств зберігаються в наступних типах, а в постмодерні навіть свідомо відтворюються з огляду на його стратегію плюралізму та радикалізації відмінностей. Тому і зараз можна виділяти риси премодерну та модерну в сучасних постмодерних суспільствах.

 

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ФІЛОСОФІЯ

Зміст... Передмова...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Типи суспільств.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

ФІЛОСОФІЯ
Автор: Воронюк О. Л., кандидат філософських наук, голова циклової методичної комісії соціально-економічних дисциплін Житомирського базового фармацевт

Передмова
  Гуманізація науки та інтеграція гуманітарного знання в умовах глобалізації та фундаментальної нестабільності суспільно-історичних процесів ставить перед дисциплінами гуманітарного ц

Світогляд, його структура та історичні типи.
  Людина є соціоприродною істотою, єдністю біологічного та духовного начал. Тому вона вкорінена в життя не лише тілом, а й духом. Людина не просто біологічно функціонує («виживає») у

Філософія як специфічний тип світогляду.
  Сам термін «філософія» має давньогрецьке коріння і походить від двох слів – «філео» - «любов» та «софія» – «мудрість», тобто, «філософія» означає «любов до мудрості». Вперше цей тер

Філософія та медицина.
  Будучи загальним полем будь-якого знання, філософія виступає основою теоретичної медицини. Вона ставить перед собою ряд фундаментальних для наук про людину проблем: · що є

Філософія Стародавньої Індії.
  Наприкінці ІІ – на початку І тисячоліття нашої ери провідною філософсько-релігійною течією стародавньої Індії був брахманізм – світогляд арійських племен, що був викладений у

Філософія Стародавнього Китаю.
  Поява та розвиток філософських вчень Китаю датується VІ – ІІІ ст. до н.е. У цей період відбувався процес об’єднання дрібних царств в одну могутню державу, тому філософська думка тог

Загальні особливості філософії Середньовіччя.
  Філософія Середньовіччя, зберігши деякі елементи античної філософії, по-новому розгорнула коло проблем, спираючись на християнський світогляд, що утверджувався в тогочасній Європі.

Середньовічні патристика та схоластика.
  Філософія отців церкви, або патристика сформувалась разом із становленням християнства у Західній та Східній Європі. Держави, що утворились на території зруйнованої Римської

Філософія епохи Відродження.
  Епоха Відродження знаменується розвитком промисловості, торгівлі, мореплавання, військової справи, тобто розвитком матеріального виробництва, а отже, розвитком техніки, природознавс

Загальні особливості філософії Нового Часу. Становлення модерну.
  Епоха Нового Часу (кінець ХV ст. – сер. ХХ ст) – це епоха утвердження капіталістичного способу виробництва в економіці. В сфері знання – це період торжества інструментального розуму

Емпіризм та раціоналізм. Проблема методу.
  Першим філософом Нового часу вважається англійський філософ Френсіс Бекон (1561 – 1626) “Новий Органон”, “Про гідність і примноження наук”. За Беконом, головне покликання філ

Просвітництво як базова стратегія філософії Нового Часу.
  Епоха модерну, зародившись з доби Відродження, свого філософського апогею досягла в Просвітництві, з яким модерн часто ототожнюють. Саме Просвітництво стало тим проектом переходу ві

Французький матеріалізм ХVІІІ століття.
  Безпосередньо з Просвітництва та сцієнтистської орієнтації модерну виріс французький матеріалізм, який вперше чітко висунув та обґрунтував фундаментальну для європейської філософії

Філософія як антропологія: Людвіг Фейєрбах.
Німецька класична філософія є апогеєм філософії модерну, її вершиною та її завершенням. Саме представники цього історичного етапу розвитку філософії радикалізували та довели до межі те коло проблем

Теорія пізнання та етика Іммануїла Канта.
Іммануїл Кант (1724 – 1804) – найвидатніший філософ XVIII ст., родоначальник німецької класичної філософії. Філософія І. Канта є своєрідною системою “критик”, у яких досліджуються головні зд

Науковчення» Йогана Готліба Фіхте.
Йоганн Готліб Фіхте (1762 – 1814). Автор праць “Про поняття науковчення, або так званої філософії”, “Основи загального науковчення”, «Про призначення людини». Філософію Фіхте можна охарактер

Об’єктивний ідеалізм Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля.
  Філософія Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля («Феноменологія духу», «Філософія природи», «Енциклопедія філософських наук») (1770-1831) знаменує собою поворот в історії філософ

Філософія як антропологія: Людвіг Фейєрбах.
Філософія Людвіга Андреаса Фейєрбаха (1804-1872) («До критики філософії Гегеля», «Сутність християнства») – це закінчення класичної німецької філософії та окреслення проблематики некласичної

Криза раціоналізму. Становлення ірраціоналістичної філософії. Волюнтаризм А.Шопенгауера.
  Початок ХІХ століття у філософському плані характеризується панування системи об’єктивного ідеалізму Г.Гегеля, згідно якого в основі світу – саморозвиток Абсолютної ідеї. У цій діал

Екзистенціальна філософія С. К’єркегора.
Не менш радикальним противником гегелівського ідеалізму був датський теолог Сьорен К’єркегор (1813-1855) («Страх і трепет», «Або-Або», «Хвороба до смерті»). Головний аргумент, що протиставля

Філософія марксизму.
Філософія марксизму формується у 30-40 і рр. ХІХ століття і пов’язується з іменами К.Маркса та Ф.Енгельса. Маючи своїм джерелом німецьку класичну філософію (зокрема, філософію та діалектику Гегеля,

Фрідріх Ніцше та кінець модерну.
Філософія Фрідріха Ніцше (1844-1900) («По той бік добра і зла», «Так казав Заратустра», «Антихристиянин») є знаковою з точки зору процесу завершення модерну. Для Ніцше філософія, починаючи з платон

Становлення та розвиток психоаналізу.
З. Фрейд – засновник психоаналізу. Психоаналіз є одним із варіантів посткласичної філософії, в якій знайшла відображення криза філософії модерну. Мова йде, передусім,

Екзистенціалізм: загальна характеристика.
Екзистенціалізм, або філософія існування - одна з найпопулярніших і впливовіших течій сучасної думки. Екзистенціалізм сформувався в першій половині XX століття і, як і психоаналіз, відобразив трагі

Філософська антропологія ХХ століття.
Як особливий напрям досліджень, що цілеспрямовано вивчають проблему суті і структури суті людини, філософська антропологія виникла в 20-х роках ХХ століття. Це було обумовлено пильним інтересом філ

Філософська герменевтика.
Герменевтика – дисципліна, що займається проблемами інтерпретації та розуміння. Сама назва походить від імені давньогрецького бога Гермеса, який розтлумачував смертним волю богів. Філософськ

Структуралізм.
Загальна характеристика. Структуралізм як філософський напрям бере свій початок від 30-х років ХХ століття, коли він починає оформлюватись у мовознавстві. В цей час великої популярності набу

Постмодернізм як стан сучасного філософського знання.
  Сам термін «постмодерн» з'явився ще у 60-ті роки для позначення новацій у архітектурі, літературі й мистецтві, а також у технологічній, соціально-економічній, політичній сферах.

Поняття онтології. Проблема субстанції.
Однією з основних галузей філософського знання виступає онтологія (з гр. «онтос» - суще, «логос» - слово, закон, вчення). Тобто, онтологія – галузь філософського знання, що досліджує найз

Буття як філософська категорія. Основні форми буття.
Категорія буття є найзагальнішою категорією філософії і охоплює собою суще у всіх його проявах, властивостях і можливостях. В цьому контексті перед онтологією стоїть завдання виявити та описати осн

Рух як атрибут буття. Рух та розвиток.
Проблема співіснування єдиного та множинного виводить на два важливих поняття онтології – руху та розвитку. Філософія здавна запитувала про характер буття – органи чуття говорять нам про його плинн

Проблема детермінізму в філософії.
  Загальність руху та розвитку виводить на ще одну проблему онтології – проблему причинності. Якщо все знаходить в русі та безперервній зміні, чи значить це, що світ знаходиться у від

Простір і час як форми буття.
Формою, в якій нам даний світ, наше «Я» та «Я» інших людей, виступає простір та час. Без них онтологічна проблематика не могла б навіть бути поставлена. У філософії та науці існували різно

Поняття, основні категорії гносеології.
Поруч із одвічним філософським питанням – що є буття? – існує й інше – що є істина? Невипадково ці питання пов’язані між собою, адже пізнання навколишнього світу, як і самопізнання – основне завдан

Основні форми пізнання.
Процес пізнання відбувається на двох основних рівнях, на кожному з яких присутні певні форми пізнання – чуттєве та раціональне пізнання. Чуттєве пізнання – це пізнання на основі органів чу

Поняття, ознаки, види істини. Критерії істини.
Проблема істини складає серцевину гносеологічної проблематики. Суперечливість та складність даної проблеми робить неможливим дати єдино вірне визначення істини та її критеріїв. В класичній

Наука як основна форма пізнання.
В процесі пізнання людство виробило специфічну сферу духовно-практичної діяльності, яка за мету ставить отримання істинного знання. Це наука. З філософської точки зору наука розглядається в трьох а

Специфіка медичного пізнання.
  Специфіка медичного пізнання проявляється передусім в широкому колі проблем, які ставить перед собою медицина. Широта її пізнавальних запитів поширюється від молекулярного рівня мор

Поняття та основні принципи діалектики.
Однією з основних функцій філософії є методологічна функція – філософія виступає як загальна методологія окремих наук; філософія постачає їх найзагальнішими методами пізнання, які конкретизуються в

Основні закони діалектики та їх застосування в медицині.
Ядро матеріалістичної діалектики – закони, адже саме виявлення законів (сталих, повторюваних зав’язків між предметами, явищами та подіями дійсності) і є завданням науки. Закони діалектики дають від

Характеристика основних категорій діалектики.
  Категорії діалектики – найзагальніші поняття, що відображають в своєму змісті закономірності розвитку дійсності. Окрім цього, в них знаходить відображення стан розвитку знання про с

Основні підходи до вирішення проблеми свідомості у філософії.
Однією з найбільших проблем філософії та науки на протязі усієї її історії є проблема свідомості, її походження, статусу, специфіки, природи. Цю проблематику зумовила якісна відмінність від інших я

Роль процесу відображення у процесі формування свідомості.
  Згідно концепції відображення, свідомість є властивістю високоорганізованої матерії - головного мозку людини. Виникнувши в результаті тривалої еволюції живого, мозок людини є вінцем

Основні властивості свідомості. Проблема ідеальності свідомості. Свідомість і мова.
  Спираючись на розгляд основних концепцій свідомості та на основні положення концепції відображення, можна дати таке визначення свідомості. Свідомість є пов'язана з діяль

Структура свідомості та її функції.
  Будучи складним інтегральним феноменом, свідомість можна структурувати за різноманітними ознаками. 1. За носієм: індивідуальна та колективна. Відношення між ними суп

Слово як лікувальний фактор. Сутність та місце психотерапії в сучасній медицині.
Діалогічний характери свідомості, детермінація останньої соціальними чинниками ставить перед медициною проблему можливості впливу на свідомість людини з боку іншої свідомості. Оскільки свідомість н

Людина як предмет філософського осмислення. Особливості медичної антропології.
  Головним питанням філософії, яке сумує усі існуючі та водночас розгортає їх в полі філософського запитування, зрештою є питання: «Що таке людина?» Сама філософія як феномен культури

Людина як біосоціальна істота. Поняття та типи особистості.
  Однією з вирішальних дихотомій, що характеризують людину, є дихотомія біологічне/соціальне. Як тіло, як біологічний механізм людина вкорінена в природу, однак в повному смислі вона

Проблема сенсу життя, смерті та безсмертя людини в контексті медицини та філософії.
  Людина – єдина істота, яка усвідомлює, що помре. Чим же виступає смерть в контексті філософствування про людину? Передусім, смерть співвідноситься з життям. З біологічної т

Суспільство як предмет філософського осмислення.
Найвищою формою організації живого, складною суперсистемою із багатоманіттям типів зв’язків виступає суспільство. Багатогранність та складність даного феномена підтверджується тим, що суспільство є

Суспільне виробництво.
Суспільне виробництво – форма взаємодії суспільства і природи, що спрямована на перетворення предметів природи і створення матеріальних і духовних продуктів відповідно до інтересів та потреб люд

Філософське осмислення історії. Моделі історичного процесу.
  Хронологічне розгортання часу та зміна структурних елементів суспільства ставить перед філософією проблему історії. Дана проблематика, як і в інших галузях філософського знання, кон

Проблема суб’єкта суспільно-історичного процесу.
  У соціальній філософії та філософії історії одним із основних питань є питання суб’єкта суспільно-історичного розвитку. Простіше кажучи: хто творить історію реально? Такими суб’єкта

Проблема здоров’я та хвороби у філософії та медицині.
  Як базова категорія медицини, здоров’я завжди було в центрі медичного дискурсу усіх епох. Антична епоха розглядала здоров’я в контексті найвищого блага античного світорозуміння – кр

Філософські аспекти сучасної медицини. Соціально-біологічний та психосоматичний підходи.
  Актуальність поняття здоров’я, його збереження та розвитку знаходиться сьогодні в центрі не лише медичних дисциплін, що підтверджує важливість даного феномена, не лише в індивідуаль

Медична етика, її принципи. Біоетика.
  Під етикою у філософії розуміють дисципліну, предметом вивчення якої є мораль. Враховуючи специфічний статус та роль медика в суспільстві, етичні принципи його діяльності стають нар

Евтаназія як головна проблема сучасної біоетики.
  Швидкий розвиток реаніматології та анестезіології призвів до розмивання понять «життя» та «смерть», і, поєднавшись із гуманізацією медицини, зростання ролі пацієнта та його прав у м

Медицина Стародавньої Індії та Китаю.
Основним джерелом індійської медицини виступає ведична література, в якій загалом знаходяться дані з 27 наук. Найважливішими письмовими джерелами, що стосуються медицини, були Аюрведа і Самх

Становлення та розвиток античної медицини.
  Загалом, антична медицина, як і філософія, відрізняється від східної, більшою схильністю до науковості, споглядальності, вилученні з медицини надприродних явищ, проблем та сутностей

Медицина доби Середньовіччя та Відродження.
  Розвиток медицини в Середньовіччі позначений боротьбою двох суперечливих тенденцій – тенденцією до накопичення емпіричних (досвідних знань), а, відповідно, відходом від умоглядних о

Медицина в епоху Нового Часу.
  Раціоналізація та сцієнтизація знання, що виступає як один з фундаментів техногенної цивілізації, в епоху Нового Часу стали провідною тенденцією в розвитку науки, в тому числі й у м

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги