Реферат Курсовая Конспект
Спілкування як базова категорія психології - раздел Психология, МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ У Вітчизняній Психології Значного Поширення Набуло Трактування Спілкування Як...
|
У вітчизняній психології значного поширення набуло трактування спілкування як діяльності. Але, як зазначає Ломов, на жаль, ні діяльність, ні спілкування не мають у психології загальноприйнятих визначень, що створює певні труднощі. Звичайно, оскільки спілкування — активний процес, і якщо розуміти діяльність як активність взагалі, то можна віднести спілкування до категорії діяльності. Як уже зазначалося в попередніх темах, у психологічній теорії діяльності, яка сформувалася, розкривається лише одна сторона соціального буття людини, а саме відношення «суб'єкт-об'єкт», тому навряд чи правильно обмежуватися лише цією стороною діяльності. Людське буття представляє собою багаторівневу систему взаємин людини і світу.
У зв'язку з цим виникає необхідність розробки категорії спілкування, яка розкриває іншу, не менш суттєву сторону людського буття і відношення «суб'єкт-суб'єкт». Як справедливо зазначає Рубінштейн, процес життя людини, її діяльності передбачає взаємодію не лише з об'єктами природи, предметами, визначення місця людини у світі, а й постає проблема про спосіб існування людини з іншою людиною. Спілкування є необхідною передумовою існування людини в суспільстві в цілому. Людина не може жити, працювати, задовольняти свої матеріальні та духовні потреби, не спілкуючись з іншими людьми. У цьому сенсі спілкування є тим середовищем, поза яким людина втрачає все людське й скочується до рівня тваринного існування. Таким чином, спілкування — необхідна умова існування людини в філогенезі й разом з тим один з основних чинників і джерел її психічного розвитку в онтогенезі.
Розвиток спілкування завжди був тісно пов'язаний з розвитком свідомості людини і відбувався одночасно з розвитком трудової діяльності. Виникнення нових форм праці, розвиток суспільних відносин, виникнення нових форм взаємодії людей у процесі праці вимагало більшого вдосконалення спілкування для такої взаємодії.
Проблему спілкування можна розглядати з різних точок зору — діяльнісного підходу, психолінгвістичного, семантичного та ін. Проте нас більше цікавить питання міжособистісних взаємин з погляду можливості перенесення понятійного апарату психологічної теорії діяльності на його аналіз, функції та структуру спілкування. Відомо, що спілкування спочатку входило в спільну трудову діяльність і лише пізніше набуло самостійного значення. Тому невипадково виникає запитання: яке ж співвідношення діяльності та спілкування? Це питання і донині є дискусійним. З приводу цього є кілька основних суперечливих точок зору:
—спілкування — це діяльність;
—спілкування — бік образу життя;
— спілкування — не самостійний вид діяльності;
—єдності спілкування і діяльності.
Зважаючи на існуючі суперечності в поглядах на проблему спілкування, все ж таки її вивчення передбачає врахування багатьох аспектів:
1. Соціальне буття людини включає не лише ставлення до предметного світу, а й до людей. У своєму індивідуальному розвитку людина оволодіває тим, що створено людством за допомогою не тільки діяльності, а й спілкування.
2. У процесі спілкування відбувається взаємний обмін діями, їх способами і результатами, уявленнями, ідеями, почуттями.
3. Суб'єкт виступає як самостійна і специфічна форма активності спілкування. Її результат — взаємини з іншими людьми.
4. Сфери, способи і динаміка спілкування визначаються соціальними функціями тих, хто спілкується, їх положенням у сфері суспільних взаємин; належністю до тієї чи іншої спільноти.
5. Спілкування вивчається багатьма науками, але для загальної психології першочергове значення має вивчення ролі спілкування у формуванні та розвитку різних форм психологічного відображення, у психічному розвитку індивіда, психологічного складу особистості тощо. Спілкування виступає важливою детермінантою всієї системи психічного. В актах спілкування здійснюються презентація внутрішнього світу суб'єкта іншими суб'єктами.
6. Спілкування виступає як специфічна форма взаємодії людини з іншими людьми.
Категорія спілкування охоплює особливий клас відношень, а саме: відношення «суб'єкт — суб'єкт». В аналізі таких відношень розкриваються не просто дії того чи іншого суб'єкта чи впливи одного суб'єкта на іншого, а процес їх взаємодії, в якому виявляються сприяння (чи протидія), згода (чи суперечності), співпереживання та ін.
Процес спілкування, його структура, форми, засоби, способи, функції, роль у психічному розвиткові людини вивчені набагато менше, ніж аналогічні характеристики діяльності. Яке місце займає спілкування в психологічний класифікації діяльностей? При сучасному стані досліджень ще важко знайти місце спілкування, яке розглядається як діяльність у системі інших видів людської діяльності. Аналіз спілкування з позиції теорії діяльності свідчить про наявність цілої низки питань, які важко вписуються в згадувану концепцію і потребують подальшого вивчення, зокрема:
1. Слід ураховувати додатковий момент (на відміну від схеми «мотив — ціль») — взаємовідношення мотивів тих індивідів, які спілкуються.
2. З точки зору виокремлення дій, процес спілкування можна описати як послідовність дій, що здійснюються учасниками спілкування почергово. Проте при аналізі окремої дії кого-небудь з партнерів зі спілкування виявляється її нерозривний зв'язок з діями партнера. З обох сторін можна вичленити орієнтувальні, виконавчі й коригуючі компоненти, прямий і зворотний зв'язки.
3. Результат спілкування важко віднести до якого-небудь одного з індивідів, що спілкуються. У спілкуванні результат відноситься до обох, оскільки він відображається у свідомості та поведінці, й з цього погляду воно близьке до розумової діяльності. Але на відміну від неї результатом у спілкуванні є не лише зміна образів, ідей, а й психологічних функцій, станів і властивостей тих, хто спілкується.
Отже, навіть приблизний психологічний аналіз процесу спілкування відповідно до схеми, розробленої для вивчення діяльності, показує її обмеженість. Спілкування не вкладається в цю схему, що вимагає розробки нового підходу до його аналізу. Його дослідження вимагає нового понятійного апарату.
Досліджуючи спілкування як процес прийому-передачі інформації, користуються поняттями:
—відправник повідомлення;
—його одержувач;
— форма поведінки;
— код — тема — ситуація, бо в дослідженні береться інша площина розгляду поведінки людей.
За допомогою існуючих схем діяльності можна описати процес формування повідомлення, але не його передачу.
Категорія спілкування дозволяє розкрити конкретну сторону людського буття, зокрема, взаємини між людьми. Але це дає можливість досліджувати якості психічних явищ і закономірностей їх розвитку, які визначаються такою взаємодією. Вона (категорія спілкування) має надто важливе значення для дослідження класу соціально-психологічних явищ: наслідування, навіювання, зараження (і протилежних їм процесів), колективних уявлень, психологічного клімату, суспільного настрою тощо.
Дійсно, питання про те, чи є спілкування частиною процесу діяльності, чи навпаки, діяльність — стороною спілкування, стосовно до традиційного розуміння спілкування як акту комунікації, явно не має однозначного пояснення. Очевидно, якщо ми розуміємо взаємини людей як опосередкований суб'єкт-об'єкт-суб'єктний процес, то стосунки двох чи більше людей опосередковуються предметом діяльності, і тут діяльність виступає як сторона комунікаційного акту. Якщо розуміти їх як суб'єкт-суб'єкт-об'єктний процес (а саме так розуміються діяльнісні відношення), то ставлення суб'єкта до об'єкта, змісту, мети діяльності опосередковується взаєминами з учасником діяльності, і тоді спілкування - це сторона, частина діяльності. Принципова оберненість суб'єкт- об'єкт-суб'єктних і суб'єкт-суб'єкт-об'єктних відношень цілком знімає виниклу проблему.
Питання про співвідношення спілкування і діяльності може мати й інше пояснення, яке випливає з контексту вже згадуваної нами концепції особистості Петровського. Для спільної праці людина повинна об'єднатися з іншими людьми (установити з ними контакт, домогтися взаєморозуміння, отримати належну інформацію, повідомити їм відповідну тощо). Тут спілкування, як уже було сказано, виступає як частина, сторона діяльності, як найважливіший її інформативний аспект, як комунікація. Проте створивши предмет у процесі діяльності, що включає в себе спілкування як комунікацію, людина цим не обмежується. Вона відтворює через створений нею предмет себе, свої особливості, свою індивідуальність іншим людям, для яких вона створила цей предмет. Через створений предмет людина трансцедує себе в соціум, знаходячи в ньому свою ідеальну представленість, продовжуючи себе в інших людях і в собі як в «іншому».
Отже, завершуючи розгляд питання про співвідношення спілкування і діяльності й абстрагуючись від змісту розбіжностей різних підходів щодо їх аналізу, можна дійти висновку, що в цілому спілкування має таку саму структуру, як і будь-яка діяльність (потребу, мету, мотив, способи здійснення, результат), що дає підстави віднести його до розряду видів діяльності.
Функції та структура спілкування
Аналіз категорії спілкування зумовлює визначення таких його функцій:
1. Інформаційно-комунікативна.
2. Регулятивно-комунікативна.
3. Афективно-комунікативна.
У них специфічно поєднуються (виявляються) внутрішні зв'язки комунікативної функції психіки з когнітивною та регулятивною.
Перша функція охоплює той клас явищ, ті процеси, які можуть бути описані як прийом-передача інформації. Опис спілкування як процесу прийому-передачі інформації є правомірним, але дозволяє розкрити тільки одну його функцію. Між іншим, у реальних процесах спілкування між людьми інформація не лише приймається-передається, а й формується.
Досліджуючи цю функцію, доведено, що її реалізація включає кілька рівнів:
♦ на першому вирівнюються розбіжності у вихідній інформованості в індивідів, які вступають у контакт;
♦ другий пов'язаний з передачею і прийняттям значень. У цьому випадку спілкування виступає як інформування, навчання, інструктаж тощо;
♦ третій пов'язаний з прагненням індивідів зрозуміти погляди й установки один одного. Спілкування тут спрямоване на формування оцінок досягнутих результатів (згода, незгода). У реалізації інформативно-комунікативної функції спілкування можливе виникнення «когнітивних конфліктів».
Необхідним компонентом процесу прийому-передачі інформації є вербалізація сенсорно-перцептивних образів. Проведені дослідження дають змогу визначити три типи стратегії вербалізації.
Перший тип характеризується способом здійснення операцій порівняння і категоризації значимих ознак вербального описуваного зображення.
Другий тип характеризується способом встановлення структурних відношень при «побудові вербалізованого образу» через опис стану чи процесу.
Третій тип визначається спрямованістю процесу побудови вербалізованого образу від цілого до деталей чи навпаки.
Другий клас функцій спілкування належить до регуляції поведінки.
В умовах спілкування регулятивна функція психіки проявляється специфічно. Завдяки спілкуванню індивід отримує можливість регулювати не лише свою власну поведінку, а й поведінку інших людей, а разом з тим відчувати регуляційні впливи з їхнього боку.
У процесі спілкування індивід може впливати на мотив, ціль, програму, прийняття рішення, на виконання окремих дій і їх контроль. У цьому процесі здійснюється також взаємна стимуляція і корекція поведінки.
При взаємній регуляції використовуються різноманітні засоби: вербальні, невербальні, спеціальні (особливі звороти мови, жести, стереотип поведінки тощо).
У процесі взаємної регуляції формуються і виявляються феномени, характерні для спільної діяльності:
♦ сумісність;
♦ загальний стиль діяльності;
♦ синхронізація (узгодженість) дій.
З регулятивно-комунікативною функцією пов'язані такі явища, як: наслідування, навіювання, переконання. Особливості її визначаються характером функціональних зв'язків між людьми, які формуються у спільній діяльності.
Третій клас функцій належить до емоційної сфери людини. Спілкуючись, люди не лише передають інформацію один одному, здійснюючи регулятивний вплив, а й відповідно ставляться до повідомленого.
У процесі спілкування людей може змінюватися як модальність, так і інтенсивність їхніх емоційних станів і відбувається чи зближення цих станів, чи їх поляризація, взаємне підсилення чи ослаблення. Відповідно до цього виділяють такі функції спілкування.
1. Організація спільної діяльності.
2. Пізнання людьми один одного.
3. Формування і розвиток міжособистісних стосунків.
При спілкуванні формується план спільної діяльності, розподіляються її елементи між учасниками, здійснюються взаємний обмін інформацією, взаємна стимуляція, контроль і корекція дій.
Спілкування впливає на вибір мети. Характер та інтенсивність спілкування залежить від складності завдань, які розв'язуються у спільній діяльності. Взаємозв'язок діяльності й спілкування проявляється двояко. З одного боку, динаміка спілкування визначається цілями, співвідношенням мотивів її учасників, планами тощо. З другого боку, спілкування виступає як чинник спільної діяльності. По суті, спілкування виконує роль організації та індивідуальної діяльності.
Формування і розвиток міжособистісних взаємин є найголовнішою функцією. Її аналіз передбачає вивчення цілого комплексу психологічних, соціологічних, естетичних і навіть економічних питань.
Отже, розглянуті функції спілкування (обидва варіанти) показують, що спілкування має вивчатися як багатогранний процес, який характеризується високою динамічністю і поліфункціональністю.
Конкретно-психологічне дослідження спілкування вимагає розробки уявлень про його структуру й динаміку. Досліджуючи структуру спілкування, можна говорити про три рівні аналізу:
1- й рівень (макрорівень) - аналіз спілкування індивіда з іншими людьми. Цей рівень передбачає вивчення розвитку спілкування в інтервалах часу, які зіставляються з тривалістю житті людини, у плані аналізу психічного розвитку індивіда. Тут важливо визначити ті групи, в які він включається; те коло осіб, з якими він спілкується безпосередньо.
Щоб виявити чинники, які впливають на зміст і динаміку спілкування, варто звернутися до аналізу суспільства, в якому живе індивід. Цей рівень є основним у дослідженнях особистості, спрямованості її діяльності, мотиваційної сфери і міжособистісних стосунків.
2- й рівень (мезарівень) вивчає окремі контакти, в які вступають люди. Йдеться про ті моменти їхнього життя, коли вони виконують ті чи інші завдання спільно (гра, бесіда, спільнадіяльність). Спілкування чергується з індивідуальною діяльністю, міняються партнери спілкування.
На цьому рівні аналізу важливо розкрити динаміку спілкування, розвиток його теми, виявити засоби (вербальний, невербальний), тобто розглянути спілкування як процес, під час якого здійснюється обмін уявленнями, ідеями, переживаннями. При цьому слід звернути увагу, що кожний окремий період спілкування може бути завершеним, якщо тема вичерпана.
Дослідження на цьому рівні дозволяє в період спілкування кілька основних фаз:
♦ початкова полягає у формуванні деяких «загальних координат» (опорних образів, початок відліку), що визначають розвиток усього подальшого процесу: стосовно цих координат будується поведінка кожного з учасників спілкування;
♦ у другій фазі формується спільна програма процесу спілкування, що включає розподіл функцій між його учасниками;
третя фаза полягає в узгодженні тимчасових характеристик психічних процесів і станів, а також формування «загального фону» знань, умінь, навичок. Розв'язуючи те чи інше завдання, кожний з учасників спілкування використовує не лише свій досвід, а й досвід, яким володіють партнери.
У результаті спілкування або виробляються спільні позиції його учасників і створюється деяка спільність, або, навпаки, виявляються їхні суперечності й несумісність.
Як уже зазначалося, спілкування є асиметричним процесом. Кожний акт спілкування призводить до тих чи інших змін кожного з учасників (при цьому зміни для кожного різні). Тому кожний наступний акт проходить інакше, ніж попередній і є щодо нього кумулятивним.
3-й рівень (мікрорівень) передбачає вивчення окремих споріднених актів спілкування, що виступають як його своєрідні елементарні одиниці. Елементарна одиниця спілкування — це саме сполучений (споріднений) акт.
Аналіз мовного спілкування (діалогу) дозволяє виділити три основні прості види циклів:
♦ повідомлення — ставлення до нього;
♦ запитання — відповідь;
♦ спонукання до дії — виконання.
Ці цикли можуть утворювати складні форми взаємодії, чергуючись (змінюючись) за часом, включаючи один одного, «перехрещуватись». Кожний із зазначених рівнів вимагає спеціальної системи методів дослідження й особливого понятійного апарату.
При спілкуванні, міжособистісних взаєминах важливим є подолання існуючих психологічних труднощів — бар'єрів. Вони виникають у процесі поширення і прийняття інформації. Причинами виникнення бар'єрів можуть бути соціальні, політичні, професійні та інші розбіжності між людьми. Тому в цьому контексті важливим є підвищення індивідуальної культури спілкування, для чого слід ефективно використовувати різноманітні засоби впливу на людей, максимально використовуючи комунікативний потенціал. Формування культури спілкування часто розглядається переважно як засвоєння правил поведінки, а не реалізація особистістю комунікативного потенціалу.
Завершуючи стислий аналіз категорії спілкування, варто відзначити, що ця категорія в психології вивчена недостатньо. Найбільша увага поки що приділена таким сторонам спілкування, як комунікативна, перцептивна та інтерактивна. Зважаючи на те, що спілкування являє собою відкриту й рухливу систему взаємодії, важливими питаннями, які потребують подальшої розробки відповідних теоретичних положень, є вивчення співвідношення вербальних і невербальних засобів у процесі спілкування, динаміки процесу спілкування, впливу спілкування на формування психічних процесів тощо. Для психологічного вивчення спілкування найбільший інтерес мають ті чинники, які пов'язані з особистісними властивостями людей у процесі міжособистісних взаємин.
Запитання для самоконтролю
1. Чому вивчення категорії спілкування з позиції психологічної теорії діяльності вимагає додаткового аналізу? Назвіть основні аспекти аналізу.
2. Яке співвідношення діяльності та спілкування?
3. Проаналізуйте шляхи розв'язання конфліктних ситуацій.
4. Назвіть функції спілкування.
5. Які проблеми у вивченні спілкування нині є найактуальнішими?
Використана і рекомендована література
1. Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник. — М.: Аспект Пресс, 2000. 376 с.
2. Бобнева М.И. Социальные нормы и регуляция поведения. — М.: Наука, 1978.- 310 с.
3. Головаха Е.И., Панина Н.В. Психология человеческого взаимопонимания. — К., 1989.
4. Смельянов С.М. Практикум по конфликтологии. — СПБ., 2004. — 400 с.
5. Казмиренко В.П. Социальная психология организаций. — К., 1993.
6. Корнєв М.П., Коваленко А.Б. Соціальна психологія: Підручник. — К.: Ли- бідь, 1995. 407 с.
7. Корольчук М.С., Крайнюк В.М., Марченко В.М. Психологія: схеми, опорні конспекти, методики. — К.: Ніка-Центр, 2007. — 320 с.
8. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. — М.: Наука, 1984. 443 с.
9. Обозов H.H. Психология межличностных отношений. — К., 1990.
10. Петровский A.B. Теоретические проблемы психологии. — М., 1996.
11. Семиченко В.А. Психология общения: Модульный курс для преподавателей и студентов. — К.: Мапстр-S, 1998. — 152 с.
12. Шихирев П.Н. Современная социальная психология в Западной Европе. — М.: Наука, 1998.
13. Ядов В.А. Социальная идентичность личности. — М., 1994.
Тема 8
Психофізіологічна проблема
Логіка викладу: уявлення про взаємодію фізичного (фізіологічного) в епоху античності. Психіка й організм у працях Декарта, Лейбніца, Гоббса, Гарт- лі, Глієсона. Природничонаукове пояснення життєвих функцій у працях Галлера, Ламетрі, Прохазки, Мюллера, Гельмгольца. Анатомічні передумови вивчення рефлексу, поняття про рефлекс. Відкриття нейродинаміч- них процесів. Фізіологічне вчення Павлова про нейродинаміку. Сигнальна функція психіки. Сучасні проблеми психофізичної діяльності: Об'єкт, предмет, методи та зміст та завдання психофізіології працездатності та безпечної діяльності спеціалістів. Методи та методики дослідження.
♦ ♦ ♦
Однією з перших в історії психологічної думки була поставлена психофізіологічна проблема, у рамках якої обговорюється і розв'язується питання про природу психічного і його відношення до фізіологічних явищ. У певні історичні періоди в цій проблемі концентрувались усі кардинальні питання психологічної науки. В історії психології психофізіологічна проблема спочатку входила складовою частиною більш загальної проблеми — психофізичної (питання про взаємозв'язок психічних та фізичних явищ), зародок якої спостерігається ще в донаукових уявленнях первісних людей.
У процесі становлення наукової психології вдавалися до різних способів розв'язання психофізичних (психофізіологічних) проблем, найпоширенішими з яких є:
а) дуалістичне протиставлення психічного й фізичного (фізіологічного) як двох різних субстанцій, що найповніше проявилось у концепції психофізичного паралелізму і теорії психофізичної взаємодії;
б) «зведення» психічного до різних форм фізичного чи фізіологічного та твердження про їх еквівалентність (редукціонізм і конструктивізм);
в) відособлення психічного від його матеріальних основ і розгляд психіки як особливої субстанції у вченнях про так звану психічну причинність.
Разом з цим існували й перехідні форми розв'язання обговорюваної проблеми, що не мають самостійного значення. Якщо дуалістичний та моністичний підходи були властиві як психологам-ідеалістам, так і психологам-матеріалістам, то останні два характерні переважно відповідно матеріалістичній («зведення») та ідеалістичній («відособлення») психології.
Ці історичні форми розв'язання питання про відношення психічних і фізіологічних явищ зустрічаються і в сучасній психологічній літературі. Тому їх історико-критичний аналіз не втрачає своєї актуальності.
Поява в історії психології розмаїття форм пояснення взаємозв'язку психічних і фізіологічних явищ пояснюється як особливостями наукових психологічних шкіл різного спрямування, так і складністю об'єкта дослідження, увімкнутістю його в різні системи зв'язків.
Історичний аспект виникнення поширених концепцій психофізичного паралелізму та психофізичної взаємодії має суперечливий, двоїстий характер, їх поява спричинена логікою боротьби з теологічними та схоластичними уявленнями про психічне життя людини. Такі уявлення в подальшому відіграли позитивну роль у психологічних концепціях, які склали основу ідеалістичного напряму й індетермінізму.
Уявлення про зв'язок психічних явищ із мозком в епоху античності
Зв'язок психічних явищ з мозком констатували ще в період зародження елементарних наукових уявлень про природу психіки, але пояснювали з різних методологічних позицій.
Відношення психіки до організму, до свого тілесного субстрату з древніх часів було об'єктом обговорення при поясненні природи людини. Причому не тільки на рівні теоретичних уявлень, а й практики, насамперед медичної. Головним чинником життя, як тілесного, так і психічного, було визнано кровообіг. Це вчення розроблялось у Вавилоні, Єгипті, Китаї, Індії.
Дуже древнім є також поняття про пневму: особливу, подібну до розігрітого повітря найтоншу речовину, що проноситься кровоносними судинами, але відмінна від крові й виконує функції носія психічних актів.
Поняття про пневму відігравало величезну роль у поглядах людей не лише древнього світу, а й середньовічного суспільства. На ньому грунтувалися філософські системи. Воно широко використовувалося як древньосхідними релігіями, так і християнським богослов'ям. Поняття про пневму мало суто гіпотетичний характер і майже не підлягало перевірці емпіричним шляхом, що створювало передумови для паранаукових поглядів. Разом з тим не можна забувати і про те, що в античному суспільстві науковий досвід торкнувся лише морфологічного субстрату нервово-психічних явищ. Поняття про пневму задовольняло впродовж ба- і атьох століть потребу природничонаукової думки в тому, щоб усвідомиті природу матеріального носія справжніх серцевих процесів. У медичних колах пневма вважалася фактом, а не теорією.
За відомостями, що дійшли до нас, першим із грецьких філософів, який розвинув учення про чотири темпераменти, був Емпедокл (запропонував схему побудови світу з чотирьох елементів). Рівномірністю суміші чотирьох елементів чи перевагою в ній одного з них над іншими, величиною, зв'язком і рухливістю цих елементів він пояснював рівень розумових здібностей і характерологічні властивості особистості.
Школа Гіппократа (460—377 р. до н.е.) відома нам за так званим «Гіппократовим збірником». Серед її пояснювальних принципів ми зустрічаємо повітря в ролі сили, що підтримує нерозривний зв'язок організму зі світом, приносить ззовні розум, а в мозку виконує психічні функції. Але єдине матеріальне начало як основа органічного життя відкидалося. Вчення про єдину стихію, що лежить в основі різноманіття речей, замінялося вченням про чотири рідини (кров, слиз, жовч жовту і жовч чорну).
Реальна активізація особистості спонукала досліджувати характер її зв'язків із природним і соціальним світами. Співвідношення цих двох світів стає одним з головних теоретичних «сюжетів» епохи. Гуморальна спрямованість мислення древніх грецьких медиків зовсім не означала, що вони ігнорували орган душі, спеціально призначений для виконання психічних функцій.
Здавна як на Сході, так і в Греції конкурували між собою дві теорії — серцецентрична і мозкоцентрична. Думка про те, що мозок є орган душі, належить давньогрецькому лікарю Алкмеону (VI століття до н.е.), що дійшов цього висновку в результаті спостережень і хірургічних операцій. Зокрема, він установив, що з мозкових півкуль «ідуть до очних западин дві вузькі доріжки». Думаючи, що відчуття виникає завдяки особливій будівлі периферичних апаратів, які відчувають, Алкмеон разом з тим стверджував, що є прямий зв'язок між органами почуттів і мозком.
Таким чином, учення про психіку як продукт мозку зародилося завдяки тому, що була відкрита залежність відчуттів від будови мозку, а це своєю чергою стало можливим завдяки нагромадженню емпіричних фактів. Але відчуття, за Алкмеоном, вихідний пункт усієї пізнавальної роботи. Психічні процеси, які виникають з відчуттів, пов'язувалися з мозком, хоча знання про ці процеси на відміну від знання про відчуття не могло спиратися на анатомо-фізіологічний досвід. Слідом за Алкмеоном трактував мозок як орган психіки Гіппократ, думаючи, що він є великою залозою.
Герофіл головне значення надав мозковим шлуночкам, і ця думка втримувалася багато століть. Еразістрат же звернув увагу на кору, пов'язавши багатство звивин мозкових півкуль з розумовою перевагою людини над тваринами. Еразістрату належить також відкриття розбіжностей між чуттєвими і рухливими нервами. Ці розбіжності знову відкрито в XIX столітті.
Успіхи лікарів-олександрійців були зумовлені зіставленням анатомічних даних про будову нервової системи з експериментальним вивченням залежності функцій від подразнень і розрізів різних частин мозку.
Використавши досвід олександрійських лікарів, давньоримський лікар Гален (II століття н.е.) синтезував досягнення античної філософії, біології та медицини в детально розроблену систему.
Органами душі він визнав мозок, серце і печінку. Кожному з органів приписувалась одна з «психічних» функцій відповідно до поділу частин душі, запропонованому Платоном: печінка - носій прагнень, серце — гніву і мужності, мозок — розуму. У мозку найважливіша роль приділялася шлуночкам, насамперед задньому.
Нервова система представляє гіллястий стовбур, кожна з галузей якого живе самостійним життям. Нерви побудовані з тієї ж речовини, що й мозок. Вони служать відчуттю і руху. Гален розрізняв: а) чуттєві, «м'які» нерви, що йдуть до органів відчуттів, і б) пов'язані з м'язами, «тверді» нерви, за допомогою яких виконуються довільні рухи.
Крім автоматизму серця, судин та інших внутрішніх систем, усі рухи Гален вважав довільними. М'яз приводиться в рух нервом, за допомогою психічної пневми, яка проноситься по ньому. Залежність будь-якого м'язового руху, пов'язаного з моторним нервом, від участі психічного чинника душі здавалася безумовною не тільки Галену, а й усім поколінням після нього, поки не був відкритий механізм рефлексу.
Розвиток психофізіологічних уявлень в античному світі призупинився на рівні, відображеному системою уявлень Галена. Тому від цього рівня, спираючись на досягнення арабомовної культури, наукове знання про організм мало продовжити свій подальший розвиток лише через півтора тисячоліття.
Завершуючи огляд уявлень древніх про матеріальний субстрат діяльності душі, відкритих у цей період, слід звернути увагу на таку обставину: коли брати до уваги тільки позитивні знання в цій галузі, тобто емпіричні відкриття, які увійшли в загальний комплекс сучасних наукових істин, то вони досить мізерні й стосуються тільки анатомії організму.
Фізіологічні пояснення спиралися на фіктивні поняття, яким, наприклад, було поняття про пневму - речовий носій життєвих психічних явищ. Але попри всі її перебільшення, деяку фантастичність, цей термін відбивав реальну потребу думки в тому, щоб осягти динаміку змін, які відбуваються в матеріальному субстраті. Від гіневми веде своє походження вчення про «тваринні духи», як потік швидкісних часток, подібних до потоків розігрітого повітря, які проносяться тілом. У новий час ці частки були підведені під закони механіки й до кінця XVIII століття виконували в розумах натуралістів і лікарів ту функцію, яку взяло на себе надалі поняття про нервовий процес. І те, що з погляду історичного підходу може здатися міфологічним конструктом, було результатом напруженої роботи природничонаукової думки і неодмінною передумовою її подальших успіхів.
Психологічні пошуки древніх йшли попереду анатомо-фізіологічних знахідок. Крім того, самі фізіологічні схеми породжувалися запитами психологічної думки, що виходила із загального принципу залежності душі від організму. Вчення про локалізацію душі в різних частинах організму виникло після того, як у складі самої душі були вичленовані різні «частини».
Щоб фізіологічно пояснити психологію, потрібно спершу мати психологію. У період античності зародилась ідея про те, що кілька вихідних тілесних ознак утворять (при різних сполученнях) основні типи (чи комплекси) індивідуальних особливостей між людьми. Ця ідея залишається керівної для сучасних концепцій у галузі диференціальної психології. Можна підставляти різні значення під термін «вихідні ознаки» і використовувати для їх діагностики будь-які експериментальні й математичні методики, але загальний зміст цих операцій складатиметься в проходженні тієї самої категоріальної схеми, яку виробили Гіппократ та інші древні медики. До речі, І.П. Павлов співвідносив своє вчення про типи вищої нервової діяльності з ученням Гіппократа.
Уявлення про зв'язок психічних явищ із мозком в епоху середніх віків і нового часу
Наукова революція XVII століття утвердила принципово нові пояснення відношення душі й тіла. Тіло було звільнено від впливу душі і стало мислитися як свого роду машина, що працює за загальними законами механіки. Стосовно психіки вона виступала в двох варіантах: або як тотожна свідомості (тобто знанню суб'єкта про свої думки, вольові акти тощо), або як представлена в неусвідомлюваних формах. Спроби пояснити її ставлення до «машини тіла» сформували три погляди на психофізіологічну проблему, до яких у різних варіантах схилялися мислителі наступних століть. Ми вже згадували про ці варіанти, які засвідчували епоху торжества механістичного погляду на природу. Це психофізіологічна взаємодія (Декарт), психофізіологічний паралелізм (Лейбніц) і психофізіологічна тотожність (Гоббс).
Як уже відзначалося, Декарту належало відкриття рефлекторної природи поведінки. Визнавши душу й тіло різними субстанціями, Декарт спробував пояснити їх зв'язок за допомогою гіпотези взаємодії: душа здатна змінити напрямок рухів тіла тільки в тому разі, коли тілесні органи самі схильні до цього. У думці про можливу взаємодію тілесного і духовного не знімається їх протиставлення, а акцентується на ньому.
Уявлення Декарта про роботу серця, яке може бути описане в категоріях механіки, привело до відкриття В. Гарвеєм (1578-1657) кровообігу як діяльності, що відбувається автоматично, а не регулюється душею. Інше досягнення належало Декарту. Саме він вводить поняття рефлексу, що стало фундаментальним для психології та фізіології. Детальніше поняття рефлексу буде розглянуте нижче.
За науковою значимістю психофізіологічна теорія Декарта не лише не поступалася вченню Гарвея, а й дещо зміцнювала принцип детермінізму. Праці Гарвея стверджували цей принцип стосовно однієї з внутрішньоорганічних функціональних систем, а Декарт поширив його на взаєминах живих істот із зовнішнім світом, на процес поведінки, відкривши тим самим еру впровадження нової методології в найбільш складну сферу життєдіяльності. Відсутність будь-яких достовірних даних про природу нервового процесу змусило Декарта уявити його за зразком процесу кровообігу, знання про який набуло достатньої надійності, спираючись на дані емпіричних досліджень.
Нервовий імпульс вважався як процес переміщення крові по судинах: передбачалося, що найбільш легкі й рухливі частки крові, відфільтровуючись від інших, піднімаються відповідно до загальних правил механіки до мозку. Потоки цих часток Декарт позначив стародавнім терміном «тваринні духи», вклавши в нього зміст, що цілком відповідало механічному трактуванню функцій організму: «Те, що називаю «духами», є не що інше, як тіла, що не мають ніякої іншої властивості, крім того, що вони дуже малі й рухаються дуже швидко».
Хоча самого терміну «рефлекс» у Декарта немає, основні контури цього поняття намічені досить чітко. Вважаючи діяльність тварин, на відміну від людської, машиноподібною, відзначав І.П. Павлов, Декарт визначив поняття рефлексу як основного акту нервової системи. Рефлекс означає відображення. Під ним у Декарта розумілося відображення «тваринних духів» від мозку до м'язів за типом відображення світлового променя.
Нагадаємо, що розуміння нервового процесу як родового теплового і світлового явища має древню і розгалужену генеалогію. Поки фізичні закони тепла і світла, що перевіряються досвідом і мають математичне вираження, залишалися невідомими, вчення про органічний субстрат психічних виявів було залежним від учень про душу як доцільно діючу силу. Картина почала змінюватися з успіхами фізики, насамперед оптики. Досягнення Р. Бекона вже в період середньовіччя створило передумови для висновку про те, що сфера відчуттів (зокрема зорові відчуття) знаходиться в залежності не тільки від потенцій душі, а й від фізичних іаконів руху і заломлення світлових променів.
Поняття про здібності душі йшло від ще повної наївного телеологіму біології, поняття же про рух світла — від неарістотелевської фізики, яка тільки зароджувалась, де замість телеології (з її уявленням про прагнення до мети) вироблялися каузальні способи пояснення. Але щоб закони оптики набули справжньої детерміністської інтерпретації, потрібна була нова механіка. Щоправда, сам підхід з позицій оптики позбавляв сенсу звертання до душі як пояснюючого начала. Адже відображення матеріальних часток — носіїв психіки — від мозку так само не потребує для своєї реалізації душі, як цього не потребує відображений від поверхні світловий промінь. Але механіка дозволила прив'язати відображення до конструкції, стати на грунт реальної взаємодії компонентів тілесної машини.
Поняття про рефлекс — результат упровадження в психофізіологію моделей, що склалися під впливом принципів оптики й механіки. Поширення фізичних категорій на активність організму дозволило зрозуміти її детерміністично, вивести з-під причинного впливу душі як особливої сутності.
Згідно з Декартовою схемою, зовнішні предмети діють на периферичні закінчення нервових «ниток», розміщених усередині нервових «трубок». Нервові «нитки», натягаючись, відкривають клапани отворів, що ведуть з мозку в нерви каналами, якими «тваринні духи» спрямовуються у відповідні м'язи, і ті в результаті «надуваються». Тим самим стверджувалося, що перша причина рухового акту лежить поза ним: те, що відбувається «на виході» цього акту, детерміновано матеріальними змінами «на вході».
Декартівське трактування м'язової активності було безпосередньо пов'язане із загальними корінними зрушеннями у новій фізиці. Колишнє поняття про силу несло на собі відбиток безпосередньо пережитої м'язової напруги, що відображається у самосвідомості суб'єкта як щось первинне і далі нерозкладне. Це ввібрало елементи суб'єктивізму, поняття застосовувалося до пояснення фізичних процесів у зовнішньому світі. Тепер же робота м'язів визначалася з огляду на закономірності механіки, відкриті в зовнішніх матеріальних об'єктах.
Рух «тваринних духів» заповнював у концепції Декарта відсутню ланку між зовнішніми поштовхами і змінами в поведінці органічних тіл. Завдяки включенню цієї ланки не залишалося пробілів у ланцюзі причин і наслідків, які утворюють механізм природи. Доводилося, що загальна кількість руху у світі зберігається незмінною і життєдіяльність органів не може порушити цей закон.
Основою різноманітних картин поведінки Декарт вважав «диспозицію органів». Він розумів під цим не тільки анатомічно фіксовану нервово-м'язову конструкцію, а й її зміну. Останнє відбувається, за Декартом, через мозок, який змінює під дією доцентрових нервових «ниток» свою конфігурацію, не повертаючись (через недостатню еластичність) у колишне положення, зберігаючи сліди раніше випробуваних впливів, що додають руху «тваринних духів» новий напрямок.
Автомат не здатний змінювати свою поведінку, свою конструкцію під впливом зовнішніх стимулів. Декарт же будував проекти «машини», рефлекси якої перебудовуються завдяки досвіду. Ці проекти були тільки умоглядними, але вони важливі як вираження загальних тенденцій наукової думки XVII століття. Ідея машиноподібної поведінки вже тоді набула важливого евристичного змісту. Вона розцінювалася як ключ до наукового пояснення не тільки тих дій, що виробляються автоматично завдяки самій конструкції «нервової машини», а й дій варіативних, мінливих, що здобуваються в досвіді.
Древній поділ рухів на мимовільні й довільні набув після Декарта нового змісту. Велика частина м'язових актів, що вважалися колись довільними і здійснювалися за участю доцільно діючої душі, переміщається тепер у групу психічних (суто механічних) рефлекторних; довільні ж рухи відокремлюються від них за критерієм впливу на тілесну поведінку усвідомлюваного (представлено в самосвідомості, рефлексії суб'єкта) вольового прагнення (веління, бажання) і тим самим визнаються тільки за людиною.
Уся нервово-м'язова фізіологія наступних століть була під впливом Декартової схеми. Протягом тривалого історичного періоду уявлення про машиноподібний характер усіх органічних відправлень, включаючи й ті, за допомогою яких м'язи живих істот реагують на зовнішні впливи, служило компасом для дослідження будови і функцій нервової системи. Після Декарта стало очевидним, що пояснювати нервову діяльність силами душі рівносильно звертанню до цих сил для пояснення роботи якого-небудь автомата, наприклад, годинника.
Але нервова система здійснює не тільки рухові акти. Представляючи її за зразком автомата, Декарт мав на увазі не тільки детерміністське пояснення м'язових реакцій, які до того вважалися довільними. Він прагнув поставити в стійку причинну залежність від тілесного механізму те, що належало до сфери душевних явищ, знайти для цих явищ матеріальні еквіваленти, первинні стосовно феноменів свідомості.
У системі Декарта як такій не розчленовані пояснення, що належить до м'язової сфери, з одного боку, до визначеного кола явищ психічної сфери — з другого. Але з метою адекватної історичної оцінки таке розмежування слід провести з огляду на наступну еволюцію поняття про рефлекс, підчас якої у визначений історичний період воно стало вважатися суто фізіологічним, що стосується тільки переходу нервового імпульсу - через центри — з аферентного шляху на еферентний.
Тим часом у Декарта поняття про рефлекс із самого початку будувалося як психофізіологічне. Передбачалося, що між «вхідними» і «вихідними» шляхами діють ті механізми, які усвідомлюються душею у вигляді відчуттів, уявлень і почуттів. Відчуття і уявлення не є в Декарта рефлексами, але виникають та існують тільки як визначені тілесні стани реагуючого на зовнішні поштовхи організму. Гекслі в 1874 році вказав, що низка положень, яка формує основу і сутність сучасної фізіології нервової системи, була цілком виражена і проілюстрована в працях Декарта.
У список цих положень Гекслі включив такі: органом відчуттів, емоцій і думок є мозок; м'язова реакція породжується процесами в нерві, що примикає до м'яза; відчуття обумовлене змінами в нерві, що пов'язує орган почуття з мозком; рухи в сенсорних нервах відбиваються на моторних, і це можливо без участі волі (рефлекторний акт); викликані за допомогою сенсорного нерва рухи створюють у речовині мозку готовність знову робити саме такий рух.
Принцип «тваринного автоматизму» виявляється для дослідників дороговказною ниткою. Разом з тим зазначений принцип через недолік конкретно-наукових знань був виражений у такій морфофізіологічній схемі, яка містила чимало умоглядного, а то й просто фантастичного. Девізом нового природознавства було емпіричне вивчення реальних причин явищ. Тому цілком зрозуміло, що і Декартова схема служила керівництвом до експериментального дослідження нервово-м'язових функцій. Під час цього дослідження виявився довільний характер деяких припущень. У результаті окремі деталі конструкції відпали, але решта, витримавши досвідчену перевірку, збереглися і зміцнилися.
До довільних елементів, зокрема, відносилася гіпотеза про «тваринні духи». Не можна було довести, спираючись на спостереження й експеримент, існування в організмі особливої речовини, яка б поєднувала діяльність нервової та м'язової систем, а також служила фізіологічним носієм відчуттів, сприйнять та інших психічних актів. І все-таки гіпотеза про «тваринні духи» завзято трималася в природознавстві до кінця XVIII століття в різних варіантах і під різними іменами, задовольняючи до слушного часу потребу в понятті, що вказувало б на матеріальний характер нервового процесу.
Навпаки, думка Декарта про шишкоподібну залозу як центр, за допомогою якого свідомість безпосередньо впливає на тіло, не зустрівши розуміння, була відкинута й замінена іншою, більш близькою до уявлень про діяльність центральної нервової системи, у межах якої здійснюється психічна діяльність.
Особливе значення для наступного розвитку фізіології мала експериментальна перевірка спочатку удаваного другорядного твердження Декарта про те, що обсяг м'яза при його скороченні збільшується. Досвідчений доказ помилковості цього погляду принципово трансформува розуміння природи нервово-мязової реакції, що своєю чергою спричинило далекоглядні зміни категоріального ладу біологічного мислення.
Спростував думку Декарта про збільшення обсягу м'яза англійський лікар і натураліст Глієсон (1597—1677). Причому спростував експериментально. Тим самим ставилася під сумнів концепція про «тваринні духи», що трактувала скорочення м'язів як приплив деякої кількості речовини.
Здатність м'яза робити у відповідь на стимуляцію «життєво важливий рух» Глієсон позначив терміном «подразливість». На відміну від Декарта, що розробив поняття про рефлекс, але не впровадив відповідного терміна, Глієсон не тільки сформулював поняття про подразливість, а й позначив його новим терміном.
Рівень розвитку природознавства в XVII столітті ще не дозволив відкрити слідом за подразливістю інші властивості органічної матерії та продовжити розпочате Глієсоном заповнення прірви між двома наміченими Декартом полюсами: механізмом природи і думкою, яка є продуктом самоусвідомлення.
Новий етап у вченні про психіку як продукт роботи «нервової машини» пов'язаний зі спробою Гартлі представити цю машину в якості такої, що діє на принципах, відкритих Ньютоном, і створив прецедент для використання впливу фізичних ідей на пояснення динаміки психічних процесів.
Такий вплив розглядався через опосередкування певним фізіологічним пристроєм організму. Почерпнувши з фізики гіпотезу про вібрації, Гартлі винайшов модель, що пояснювала поведінку в цілому, в її причинних зв'язках із зовнішнім середовищам. Це дозволило включити психіку в єдину низку, що охоплювала загальний цикл життєдіяльності організму - від сприйняття вібрацій у зовнішньому середовищі через вібрації мозкової речовини до вібрацій м'язів.
Перед нами весь спектр суттєвих і для сучасної науки питань про нейродинаміку психічної діяльності. Вони сформульовані мовою XVIII століття. Але від цього не стали менш значимими. Через брак будь-яких позитивних знань про природу нервових процесів Гартлі зумів висунути кілька фізико-фізіологічних гіпотез, родових за своїм змістом із сучасними пошуками. Адже все гартлівське вчення про вібрації ставить за мету визначити нейродинамічні, а не тільки морфологічні еквіваленти психічних процесів, виявити функціональні, тілесні фактори, відповідальні за розходження в модальностях, силі, якості сенсорних процесів 'їх перетворених копій — ідей.
Однак вважається, що помилковими були два припущення Гартлі: а) що його система — це пряме перенесення в психологію однієї з природничо - наукових гіпотез і, відповідно, виведення психологічних закономірностей з фізичних; б) гіпотеза вібрацій запозичена з фізики для ілюстрацій виявленої закономірності, і їй надане чітке природничонаукове обґрунтування.
Гартлі дійсно перебував під впливом ньютонівських ідей. Він підкреслював, що повинен застосувати до вивчення свідомості метод, якого дотримувався Ньютон, — метод дедукції принципів з явищ. Гартлі дійсно спирався на розуміння, висловлене Ньютоном у зв'язку з критикою традиційної концепції «тваринних духів». Він розв'язував завдання, висунуті логікою розвитку категоріального апарату психології, а не оптики чи механіки. Найважливішим серед цих завдань було перетворення погляду на психічне, як тотожне сукупності усвідомлюваних суб'єктом феноменів, тобто декартівсько-локківської концепції свідомості.
З погляду цієї концепції все, що відбувається за межами свідомості, належить до галузі фізіології. Лейбніц першим виступив проти цього погляду, протиставивши йому вчення про несвідому душу. Гартлі називає ім'я Лейбніца слідом за ім'ям Декарта як автора, напрям думок якого йому близький. Але Лейбніц, розробляючи поняття про несвідоме, виводив його з природи душі, тоді як для Гартлі таке рішення було неприйнятне. Він шукав матеріалістичне пояснення процесів, що не представлені у свідомості, але разом з тим детермінують його роботу. Лейбніц називав ці процеси малими перцепціями, що утворюють той айсберг, незначна вершина якого відкривається розуму при спостереженні за власною діяльністю. Гартлі назвав ці процеси відчуваннями. Вони складаються, за Гартлі, в об'єктивній системі відношень, тобто незалежно від рефлексії, і сама діяльність рефлексії є їх похідною. Або душа, або нервова система - третього не дано. Схема Гартлі була не «дійсною», а уявною фізіологією мозку. Але в умовах XVIII століття вона пояснювала об'єктивну динаміку психічних процесів, не звертаючись слідом за Лейбніцем до душі як пояснюючого поняття.
Усі нервові вібрації Гартлі поділяв на два види: великі й малі. Останні виникають у білій речовині головного мозку як мініатюрні копії (чи сліди) великих вібрацій у черепно-мозкових і спинномозкових нервах. Вчення про малі вібрації пояснювало виникнення ідей на відміну від відчуттів, а тим самим від усього «внутрішнього світу», єдиним будівельним матеріалом якого, згідно з теорією Гартлі, служать ідеї. Оскільки ж первинними вважалися великі вібрації в нервовій системі, що виникають під впливом на неї «пульсацій» зовнішнього ефіру, «внутрішній світ» ідей виступав як мініатюрна копія реальної взаємодії організму зі світом зовнішнім.
Один раз виникнувши, малі вібрації зберігаються і накопичуються, утворюють «орган», що опосередковує наступні реакції на нові зовнішні впливи. Завдяки цьому організм на відміну від інших фізичних об'єктів стає системою, що навчається і має власну історію.
Основа навченості — пам'ять — здатна запам'ятовувати і відтворювати сліди колишніх впливів. Вона для Гартлі — загальна фундаментальна властивість нервової організації, а не один із психічних пізнавальних процесів.
Гартлі, намагаючись перебороти дуалізм Декарта, розводить матеріальну субстанцію організму і спіритуальну субстанцію душі. Успіхи природничонаукового дослідження тілесного субстрату життя (починаючи від відкриття Глієсоном подразливості) говорили про живе тіло, властивості якого не зводяться до розряду автоматичних рухів (подібних до роботи серцевого м'яза), ні до свідомості й волі.
Поступово в структурі наукового мислення виникли і три розряди явищ:
а) фізичні;
б) психічні, але позбавлені ознак свідомості й довільності;
в) свідомі й довільні.
Уперше ці зміни відображено у вченні Лейбніца про «малі перцепції» як форму неусвідомлюваної психіки. Гартлі (за власним визнанням) слідував за Лейбніцем з тією істотною відмінністю, що пояснював неус- відомлені й мимовільні реакції роботою нервової системи, а не активністю духовних монад.
Пояснюючи слідом за Декартом поведінку цілісного організму, реакції якого, будучи викликані коливаннями зовнішнього ефіру, переходять у вібрації чуттєвих нервів і за допомогою вібрацій великих півкуль завершуються вібраціями м'язів, Гартлі став автором, другим після Декарта, схеми рефлексу. На відміну від Декарта, Гартлі охопив своєю схемою поведінку в цілому, не залишаючи за її межами свідомість і волю. Вони зображалися такими, що мають свій особливий нервово-м'язовий еквівалент.
І декартівська, і гартлівська схеми мали умоглядний характер. Але це був новий хід мислення, що створював емпірику фізики Декарта і Ньютона. Успіхи ж емпіричного вивчення живих субстратів вносили істотні корективи.
Для XVIII століття характерна низка й інших відкриттів, які поглиблювали природничонаукове пояснення життєвих функцій, що в усі попередні століття відносилися до дій неземного, всевишнього походження, безтілесного агента — душі.
Один із найвидатніших фізіологів XVIII століття Галлер уводить такі поняття, як м'язова сила, нервова сила, «темні (неусвідомлені) сприйняття». Вони вказували на властивості організму, які настільки ж доступні об'єктивному вивченню, як і інші атрибути матерії. Щоправда, за межі сенсомоторного рівня, до вищих проявів роботи організму Галлер вийти не наважився.
Це стало справою французьких філософів. Першим виступив Ламеірі, що став на шлях самовідданої боротьби з вірою в безсубстратну свідомість.
Ламетрі вважав себе спадкоємцем Декарта. Збагачена ідеями Декарта фізика робота з вивчення органічних основ поведінки не пройшла для філософського матеріалізму даремно. Поширивши (у трактаті «Людина-машина») принцип машинодоцільності налюдську поведінку, Ламетрі звів картезіанське «мислення» до тілесної субстанції, зрозумілої не стільки по-декартівськи, скільки по-галлерівски.
Галлер у поясненні властивостей організму не наважився йти далі визнання за матеріальним тілом здатності відчувати й реагувати. Мислення і волю він як і раніше відносив до безсмертної душі. Але французькі матеріалісти, зважаючи на сенсуалістичні посилки («немає нічого в мисленні, чого б не було у почуттях», - учив Локк), відстоювали інший погляд. Вони доводили, що немає таких розумових процесів, у яких живе тіло не могло б зробити в силу своєї матеріальної організації.
Цей висновок, аксіоматичний для сучасної психології, у XVIII столітті означав безстрашне руйнування тисячолітніх догм, полеміка навколо якого набула в напруженій атмосфері передреволюційної Франції політичного характеру.
І хоча природничонауковий досвід ще не проникнув за межі подразливості й чутливості організму, ідеї французьких матеріалістів спонукали до строго причинного пояснення всіх психічних функцій.
Природознавство XVIII століття ще не могло розв'язати це завдання, але воно було поставлене. Однак назрівала колізія. У Декарта поєднання тілесної машини характеризувалося як суцільно рефлекторне (за винятком тих людських дій, іррегулярність яких ставилася в залежність від пепротяжної субстанції свідомості). Цілком підпорядковувався ре- фиі'кторному принципу і вібраційний пристрій Гартлі.
У Ламерті Кабанісата інших послідовників Декарта-фізика свідомі трактування як властивість матеріальної організації. За Ламетрі, людина це машина, що відчуває, думає, усвідомлює, а не тільки переміщуються в просторі. Але чи є детермінація її психічно регульованої поведінки своїм походженням рефлекторною?
У розв'язанні цього питання намітилася тенденція (Кабаніс), згідно і якою рефлекторними вважалися тільки ті дії, в яких не бере участі свідомість. Кабаніс розрізняв гри рівні активності організму: рефлекторний,, напівсвідомий, свідомий (вольовий). На вищому рівні включається головний мозок, рефлекторні ж акти — продукт нижчих відділів нервової системи. Так розділялися два поняття: про матеріальну зумовленість поведінки і про її рефлекторну природу, тобто поняття, що для Декарта збігалися.
Принцип рефлексу — невідворотного переходу зовнішнього впливу в м'язовий рух — передбачав вивчення тільки елементарного передсвідомого рівня поведінки. В уявленні про рівневу організацію нервової діяльності відобразилися як неврологічний досвід, так і нові еволюційні ідеї, що змінювали спрямованість біологічного мислення. Організм трактувався як система органів, які представляють в індивіді весь еволюційний ряд. Наступність між органами нервової системи виражена, на думку Кабаніса, у тому, що нижчі центри при відпаданні вищих здатні реагувати самостійно. Такою самостійною несвідомою реакцією нервових центрів і є рефлекс.
З переорієнтацією на біологію трактування рефлексу набуло категоріальних змін. У найбільш визначеній формі воно знайшло відображення в ученні чеського лікаря, анатома і психофізіолога І. Прохазки (1749-1820).
Якщо в Декарта і Гартлі модель рефлексу будувалася на принципах фізики, то в Прохазки вона мала біологічну основу. Йому належала третя після Декарта і Гартлі спроба представити роботу цілісного організму, яка грунтується на рефлекторному принципі. До нового синтезу Прохазка прийшов не відразу. Йому доводилося переборювати аналітичні установки школи Галлера, яка, висунувши поняття про м'язову та нервову силу, «темні сприйняття», розчленувала м'язові, нервові й психічні явища, але не змогла виробити об'єднуючої концепції. Потреба ж у синтезі неминуче назрівала.
Поняття про нервову силу виражає в Прохазки єдиний принцип пояснення всіх явищ, вироблених нервовою системою, - як м'язових, так і психічних. Нервова сила, подібно ньютонівській силі тяжіння, має загальний характер. Вона «енергетичне» начало, що замінило уявлення про «тваринні духи», «флюїди», «анімальні й вітальні частки», вібрації та інші гіпотетичні процеси. Нервова сила лежить і в основі поведінки організму. Однак указуючи на енергетику поведінки, вона не може пояснити його механізм. Для розв'язання цього завдання Прохазка звертається до поняття про рефлекс, яке набуває в нього нового звучання.
Найважливіше полягало не в новому уявленні про локалізацію, а в положенні про те, що всі нервово-психічні функції підлягають загальним закономірностям. Обидві частини «сенсоціуму» — психічна і тілесна — діють за законом самозбереження, забезпечують перехід зовнішнього подразнення в доцільний рух.
Рефлекс, за Прохазкою, викликається не будь-яким зовнішнім подразником, а тільки таким, який перетворюється на відчуття. Відчуття ж повсюдне, незалежно від того, стає воно актом свідомості чи ні, має таке ж загальне значення «компасу життя».
Ідея нерозривного зв'язку організму з зовнішньою природою виводилася спочатку з принципів механістичного світогляду. Так, Декарт виходив із принципу збереження кількості руху. Цей закон не міг би претендувати на універсальність, якби живе тіло було джерелом сили. Воно, за Декартом, і не творить, але цілком залежить у своїй поведінці від зовнішніх тіл.
Прохазка також виходив із ідеї тотальної залежності організму від природи, його нерозривного зв'язку з нею. Однак як основа цього зв'язку і залежності, вважав Проказка, виступає не закон збереження кількості руху, а закон самозбереження живого тіла, що виконується тільки при здійсненні вибіркових реакцій на впливи зовнішнього середовища. Такого роду реакції своєю чергою припускають здатність розрізняти властивості зовнішнього світу й оцінювати їх стосовно потреб організму. Ця здатність і є психічне.
Отже, вчення про рефлекторну природу поведінки було збагачене новими ідеями: поняттями про біологічне призначення цієї структури (біологія, а не механіка), про придатність Ті для аналізу всіх рівнів психічної діяльності (монізм, а не дуалізм), про вплив відчуття, що детермінує, (твердження активної участі психіки в регуляції поведінки, а не епіфеноменалізм).
Важливим нововведенням Прохазки було його трактування відчуття як «компаса життя». В усіх випадках, коли починалися спроби вивести психічні процеси з діяльності рефлекторного пристрою (Декарт виводив з цієї діяльності пристрасті — емоції, відчуття, уявлення, а Гартлі - також абстрактне мислення і волю), психічне співвідносилося з можливостями цього пристрою самого по собі, але не з особливостями зовнішнього середовища, в якому воно діє. Зрештою психічне виявлялося тільки наслідком тілесного автоматизму, але ніколи — причиною.
Свою головну працю Прохазка назвав «Фізіологія», але вона не зводилася до того, що надалі стали називати фізіологією людини. Перед нами антропологічне вчення, у змісті якого представлено природний аналіз психічної діяльності, яка базується на рефлекторному принципі.
Визнання за цією діяльністю причинного значення з погляду природничонаукового досвіду (а не свідчень самосвідомості) говорило про нові тенденції, що привели через півстоліття до перетворення психології на самостійну науку, яка має власну категоріальну «сітку» на відміну від фізіологічної.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ... Навчальний посібник...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Спілкування як базова категорія психології
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов