Реферат Курсовая Конспект
Філософія оказіоналізму. А. Гейлінкс та Н. Мальбранш - раздел Философия, ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ . _ „ . Засновником Оказіоналізму, Досить По- Арнольд Геилшк...
|
. _ „ . Засновником оказіоналізму, досить по-
Арнольд Геилшкс,. , •'
тужного філософського напрямку у
XVII ст., є Арнольд Гейлінкс. Він виникає як продовження розвитку основоположень філософії Р. Декарта та належить до картезіанського напрямку. Термін оказіоналізм походить від латинського оссазіо, що є родовим відмінком від оссазіопіз - випадок, привід.
Головне питання полягає у вирішенні поставленого Р. Декартом питання про взаємини душі і тіла. Головним висновком є визнання принципової неможливості взаємовпливу душі на тіло, а у філософії Н. Мальбранша і неможливості визначення взаємовпливу тіла на тіло, протяжності на протяжність, їх позірна «взаємодія» є лише результат випадку, який уособлюється в безпосередньому впливі Бога на протяжне тіло у кожному випадку. Оказіоналізм виступив супротивником матеріалістичної тенденції у розвитку картезіанства (Анрі де Руа (Леруа) (1598-1679), Бернар де Фон-тенель (1657-1757), П.-Ж. Кабаніс (1757-1808), П'єр Гассенді 1592-1655). Прихильники матеріалістичного спрямування узагальнено вирішували
_________ Частина III. Філософія Нового часуХУІ-ХУІП ст.__________
проблему співвідношення душі і тіла, як визнання матерії, тілесності діяльною причиною вольових та розумових здійснень.
Оказіоналізм стверджував, що тілесна причина насправді є лише «приводом» для істинної «діяльної» причини, якою може бути лише Бог.
Зворотно, і воля та розум не можуть впливати на тіло. Вони є лише «приводом», через який здійснюється вплив Бога. Таким чином, проблема «мозкової залози», «шишковидної залози» спричинила тривалі суперечки стосовно «істинних» та «випадкових» причин. У розробці теорії оказіоналізму взяли участь Луї де Лафорж, Жеро де Корденуа (1620-1684), Йоган Клауберґ (1622-1665).
Арнольд Гейлінкс (1624-1669) є мислителем, який сформулював основні принципи оказіоналізму. Жив і працював у Бельгії. Спочатку в Лувенському університеті, а згодом у Лейдені.
Вихідною позицією його філософії було радикальне визнання дуалізму тілесного та духовного. Це радикальне визнання призводило до того, що вихідною точкою всіх висновків і спостережень може бути лише рефлектуюче Я.
Саме це рефлектуюче Я і стає відповідником існування. Зміст існування зумовлений усвідомленням зв'язків. Все, що існує - усвідомлюється мислячим Я. Якщо ж воно не усвідомлюється - відповідно воно і не здійснюється. Якщо мисляче Я не усвідомлює власного причинного впливу на матеріальні тіла, і навпаки, якщо нам не стає зрозумілим механізм, спосіб цього спричинення, то, відтак, цього впливу і не «існує», він не здійснюється.
Слідуючи з цього логічно припустити, що людина є лише «свідком» причинних наслідків, які позірно нею сприймаються. Проте істинні причини перебувають відповідно, не в духовній чи матеріальній субстанціях, а поза їхньою тотальністю - тобто ними є Бог.
Зовнішній вияв причини і наслідку як від впливу духу на тіло, так і тіла на дух, не є «дійсною», «істинною» причиною, а є «оказіональною причиною», випадковою, паралельно з якою безпосередньо існує «істинна» причина, або Бог.
У своїх працях А. Гейлінкс зачепив проблеми і запропонував моделі їх вирішень, які були дуже характерні для філософії Б. Спінози та Ґ. Ляй-бніца.
Неспроможність мислячого Я з'ясувати безпосередній вплив між душею і тілом, визнання паралельного синхронізуючого взаємодію духу і тіла впливу Бога, призвела до максими філософської програм А. Гейлінк-са: «Так є, відтак, хай буде так» - «Па езі, ег§о іїа зіі!»
17*
Історія філософії
Теорія пізнання чарваків охоплює проблеми виникнення і розвитку пізнання та його меж. Процес пізнання називається в індійській філософії прама, а джерело пізнання - прамана. Чарваки вважають, що сприйняття є єдиним прамана. Заради доказу цього положення вони критикують тих, хто визнає можливість існування інших джерел пізнання - таких, як логічний вивід та свідчення. Доведення хибності цих положень обґрунтовується від зворотного. Сприйняття розглядається ними як безпосереднє сприйняття реального світу, існуючих фактів і зв'язків між речами, що існують у дану мить, і що дані нашим органам відчуття. Звідси й виходить, що душі не існує. Душа є нічим іншим, ніж живим тілом, що має властивості свідомості. Ми маємо прямий доказ зв'язку Я з тілом, коли вимовляємо судження типу: «Я товстий», «Я сліпий», тощо. Наше тіло безпосередньо пов'язане як зі стражданнями, так і з насолодою. Можна лише намагатися зробити так, щоб страждань за життя було якомога менше. Повне звільнення від страждань означає лише смерть. До цього не може прагнути жодна мисляча людина. Згідно з етичною нормою чарваків, поведінка людини має бути окреслена добрими та поганими вчинками. Добрий вчинок - той, що несе з собою найбільші насолоди, поганий - той, що спричиняє іншому і собі страждання. Мораль чарваків зводиться до пошуку насолод.
Індійські філософи ставляться до філософії «чарваків» як до скепсису розуму, що є необхідним моментом у розвитку філософського знання.
Приблизно в такому стані можна було знайти філософію в Індії в середині І тисячоліття до н.е. до виникнення буддизму. Навряд чи можна назвати такий стан плюралізмом думок. Свідомість мудреця була розірвана між суперечливими світоглядами, тим самим страждання людини підсилювалося. Треба було шукати розв'язання суперечності. Ми навмисно не розглядали філософські ідеї ще двох даршан ортодоксального спрямування (міманса і веданта). їм належить особливе місце в історико-філософському процесі Індії, і їх пропозицію можна зрозуміти тільки після і разом з філософією буддизму.
„ Розв'язати метафізичну суперечність
Буддизм _ ._,..,., ^ _; /г ^ \
спробував Сюдхартха Гаутама (Будда).
Його пропозиція полягала не в тому, щоб розвивати якусь одну з тих протилежностей. Пройшовши довгий шлях навчання (Будда був знайомий з усіма існуючими на той час філософськими ідеями і філософськими практиками звільнення), він запропонував зректися метафізики взагалі. Тому філософія звільнення, що належить буддизму, може бути названа філософією лише умовно, адже Будда прагнув перш за все до практики звільнення.
Історія філософії
Ніколи Мальбранш (1638-1715) був ос-
Ніколя Мальбраншновним представником течії оказіоналі-
зму у Франції. Продовжуючи шлях вирішення проблем картезіанської філософії, запропонований А. Гейлінксом, Н. Мальбранш здійснював критику саме матеріалістичних компонентів у філософії Р. Декарта. Якщо А. Гейлінкс доводив про неможливість встановлення необхідних причинних зв'язків між ідеями та тілами, а встановлення лише випадкових, які виникають у наслідку спостереження людиною випадкового збігу послідовності у сприйнятті (ідея предмету - предмет, чи навпаки), то Н. Мальбранш заперечив і встановлення будь-яких не лише причинних, але й логічних зв'язків (предмет - предмет; ідея - ідея).
Народився Мальбранш у 1638 р. Закінчив коледж де ла Флеш і курс богослов'я в Сорбонні, став священиком. У 26 років познайомився з «Метафізичними розмислами» Р. Декарта. Після 10 років інтенсивного вивчення картезіанства написав свій головний твір «Про пошуки істини» (1674 р.). Його перу також належать «Трактат про природу і благодать» (1680), «Трактат про мораль» (1684), «Християнські роздуми» (1683), «Бесіди про метафізику» (1688) - в яких викладено чітко і послідовно основні положення його філософії. Помер Н. Мальбранш у 1715 році.
Хоча у філософії Н. Мальбранша наявні чіткі теологічні та містичні компоненти, його твори часто піддавалися церковній критиці, а «Трактат про природу та благодать» був офіційно засуджений. Важливим чинником філософії Н. Мальбранша були ідеї платонізму, неоплатонізму та Святого Августина. Перипатетична школа та Арістотель часто були критиковані.
Головне твердженням Н. Мальбранша стосовно картезіанської проблеми співвідношення душі та тіла має такий вигляд: тіла не впливають на духовне начало так само, як і духовне начало не впливає на матеріальне. У твердженні філософа відкидаються навіть елементарні обумовлення, які слідують з ідеї «мозкової залози». Тіло не спроможне «передати» механічним чином жодного «знання» як ідеї, ентелехії, форми тощо - про себе.
Оскільки душі розрізнені між собою і тілами, ідеї перебувають в одиничній душі і безпосередньо пов'язані лише з Богом. Таким чином, Н. Мальбранш гносеологізує платонівсько-авґустинівське тлумачення ідей у функціональному значенні, і надає їм нового визначення як онтологічних одиниць на засадах декартівського аналізу, а не платонічного співвідношення ідеї та речі. Пізнаються лише ідеї, безстосовно до речей, оскільки речі не спроможні впливати на душу, дух. Всі речі, які ми сприймаємо, є
__________ Частина III. Філософія Нового часуХУІ-ХУІП ст.__________
ідеями. Саме цей висновок буде мати далекосяжні наслідки. До цього твердження Н. Мальбранша буде звернена увага, найперше, представника британського емпіризму Дж. Берклі. Його філософська концепція буде грунтуватися саме на запереченні самочинної ролі тілесності як незалежних від відчуттів якостей.
Ідеї не вроджені нашій душі, оскільки це б суперечило дійсним можливостям і спроможностям рефлектуючого Я, а належать Богові. Відтак дійсне пізнання речей - це їх бачення в Богові і через Бога, а Бог є загальним місцем духів, світоглядом, на якому грунтується будь-яке пізнання і свідомість. Метою пізнання і є Бог.
У творі «Про пошуки істини» Н. Мальбранш пише: «Ми сприймаємо предмети, які перебувають поза нами. Ми бачимо сонце, зорі і нескінченну кількість речей поза нами, однак неможливо, щоб душа залишала тіло, і прямувала ... на прогулянку на небеса подивитись на ці тіла. Вона не бачить їх самих по собі; безпосередній об'єкт спостереження, наприклад, не сонце, а дещо, найтісніше пов'язане з нашою душею, це те, що я називаю «ідеєю». Відтак, у змісті цього слова я вбачаю не що інше, як безпосередньо об'єкт чи щось, найближче духу, коли він сприймає той чи інший об'єкт».
За Н. Мальбраншем, душа сприймає речі трьома способами: за допомогою відчуттів, уявою і чистим розсудком. Відчуття дають нам знання не про власне речі, а про їхню взаємодію з нашим тілом. Лише чистий розсудок, позбавлений домішок тілесності, дає нам істинне знання.
Філософія Б. Паскаля
Пор-Рояль - абатство, яке стало одним із центрів культурного життя Франції. Воно відоме тим, що стало осердям значної полемічної філософської та теологічної культури не лише Франції, але й Європи. Саме на теренах Пор-Роялю виникає своєрідна традиція розбудови основ логіки на підставах раціоналізму Р. Декарта. її зміст пов'язується з діяльністю двох представників французької філософії - А. Арно та П. Ніколь. Саме як «Логіка Пор-Рояля» їхнє дослідження стало відоме науковцям і філософам. З цим абатством пов'язане і життя відомого французького математика, фізика та філософа Блеза Паскаля (1623-1662).
Народився Б. Паскаль у Клермоні 19 червня 1623 р. Вирізнявся своєрідним поглядом на природу речей. Початкову освіту здобув у батька. З 1631 р. перебуває у Франції, де є активним учнем і учасником гуртка Мерсенна. У 16 років Б. Паскаль став автором природничого трактату. У 18 років Паскаль створив прототип сучасної обчислювальної машини, остання
Історія філософії
модель якої називалася «паскаліна». її створення цікаве тим, що молодому досліднику Б. Паскалю вдалося вперше відтворити логіко-математичну основу дослідження у механічному вимірі. Це була одна з перших демонстрацій переваг методологій універсального застосування. Практичне обчислення забезпечувалося відстороненим від психічного та розумового устрою дослідника, який лише задавав мету обчислення.
З 1651 року Б. Паскаль тяжко хворіє і припиняє активні дослідження природничого плану. 1654 р. Паскаль переживає глибоку душевну та фізичну кризу, і вирішує оселитися в Янсенітському монастирі Пор-Рояль.
Саме там Паскаль, перебуваючи в полеміці з антиянсеністами - іє-зуїтами, глибоко познайомився і осягнув основоположення християнської теології не як стороння особа, а людина, яка зазнала глибокої особистісної кризи. Ця полеміка відбилася у «Листах до провінціала», а також «Апології християнства». Фрагменти з цього незакінченого твору були опубліковані в «Думках», через сім років після смерті в 1669 р. Помер Б. Паскаль 19 серпня 1662 р. у 39 років.
Головною рисою філософії Б. Паскаля є послідовне, августиніансь-ке відстоювання позиції свободи волі людини, як Божої благодаті. Він виступав проти релігійного догматизму і наукового романтизму суспіль. Вже в «Трактаті про пустоту» Б. Паскаль зазначає характерні особливості і відмінності у емпіричних наук і теологічних. Декартівська основа виявляється у запереченні значення «авторитету» в науках, які мають базуватися на методі логічної дедукції.
Навпаки в теології, яка надзвичайно канонізована і стверджена системою вимог, принцип авторитету одкровення виключно необхідний. Вічність істин теологічних, божественних не суперечить перманентному прогресу істин, які відкриваються розумом. Наукове дослідження ґрунтується на накопиченні знань. Таке накопичення постає як перехід від одних істин до інших. У науковому пізнанні немає місця авторитету і догматизму, оскільки предмет наук передбачає поступове проникнення в галузь дослідження, а відтак, передбачає вдосконалення істини.
Така позиція Б. Паскаля лише зовні має вигляд класичного у середньовіччі протиставлення істини наукової (філософської) та істини теологічної (істини віри). Мислитель намагається не протиставити, а доповнити цілісне ставлення людини до світу як таке, що застосовує обидві істини. Вочевидь, що провідного значення тут набуває дуалістична основа філософії Р. Декарта, оскільки прогрес досліджень природи як тілесної субстанції не торкається основоположень духовної субстанції. Вони є рівнозначними по відношенню до власної зовнішньої причини - Бога.
____________ Частина III. Філософія Нового часу ХУІ-ХУІІІ ст.__________
Цілком за Р. Декартом Б. Паскаль вирішує і питання збереження наукових здобутків. Завдячуючи пам'яті, яка відсутня у тварин та інших істот, досвід у вигляді знання накопичується і передається у книгах. Наукові книги мають інше представництво істин, аніж теологічні. Накопичення знань поступово призводить до перегляду наукових істин, які були зафіксовані попередніми поколіннями дослідників як істини незмінні. Саме тому істотним твердженням є те, що Б. Паскаль доходить висновку про нескінченний прогрес пізнання в науках.
Що ж стає засобом до пізнання за Б. Паскалем? Філософ стверджує, що джерелами знання є розум, досвід та відчуття, яке більше нагадує почуття - це пізнання «серцем». У працях Паскаля значного поширення набуває дедуктивно-аксіоматична побудова знання, як основа гносеологічного раціоналізму. Б. Паскаль деталізує основи і складові такого методу.
Водночас, Б. Паскаль не певний в абсолютній досконалості такого методу пізнання. Найближчий до досконалості є метод «геометричний». -« Те, що перевершує геометрію, перевершує й нас». Метод Б. Паскаля обіймає проміжну позицію між методами Ф. Бекона та Р. Декарта: високо поціновуючи раціоналістичну основу методу мислитель висував вимогу не відкидати досвіду. У досвіді Паскаль вбачає першочерговий момент пізнання, джерело наукового знання. Окрім розуму і досвіду (суто відчут-тєвого) Б. Паскаль наголошує на ще одному впливовому джерелі знань: «Ми пізнаємо істину не лише розумом, але й серцем». В інших значеннях це пізнання називається пізнання «відчуттям» чи «інстинктом».
Це знання раціонально не доводиться і логічно не виводиться. Воно двозначне. Перший рід цього знання унаочнює нам, що існує простір, який має три виміри; що існує час і рух; що існують числа, і що числовий рід нескінченний - це знання «перших начал» (Арістотель).
Другий рід знань, які подаються цим відчуттям - це знання про те, що наявне, позірне дійсно є таким; що те, що сприймається за сон, уявне, примарне - дійсно є таким; те, що ми існуємо, мислимо, народилися та вмремо і т. д.
Перший рід («перші начала») і другий рід такого знання є лише незначною часткою всіх наших знань. Все інше знання здобувається нами шляхом розмірковувань, розумовим висновком і т. д. Хоча раціонально обґрунтувати, довести ці положення почуттів неможливо, але неможливо й заперечувати їх. Вони так само достовірні, які і досвідні, та раціонально обґрунтовані.
Зумовлюючи відмінність між положеннями, логічно доведеними, та положеннями, істинність яких з'ясовується лише відчуттями (почуттями), але доведення яких неможливе, Б. Паскаль наголошує на існуючому між
Історія філософії
ними зв'язку. Дуже часто, зазначає Паскаль, строгі і чіткі логічні побудови, доведення, якими ми обґрунтовуємо ті чи інші наукові засновки, мають у якості власних вихідних засад, у якості вихідного пункту положення, які надаються почуттям афектами, пристрастями і т.д., чи серцем.
У цих випадках на ці істини серця «спирається розум, згідно з ними він розгортає власне розмірковування.... Начала відчуваються, теореми доводяться - і ті, й інші з достовірністю». На питання, чи є ці положення серця вродженими ідеями, він відповідає негативно - це є ніщо інше як результат звички, характер цих знань має виключне досвідне підґрунтя. Це те, що подається почуттями, серцем, і приймається нами за власне природу, натуру. Однак ці зовні «вроджені», «необхідні», «глибинні» положення - є лише результатом звички, тривалого спостереження, часом неусвідомлюваного, певних явищ. Тому і виникає підміна першої, вихідної природи в людському сенсі на послідовність звичних, досвідних основоположень: «Звичка - друга натура (паШга), яка знищує першу. Однак, що ж таке натура? ...Побоююсь, що насправді натура виявиться лише першою звичкою подібно до того, як звичка є другою натурою».
Подібно до цих аргументів Б. Паскаль обґрунтовує і неможливість встановлення до-досвідного характеру «перших начал», чи порядку постання в душі знань, які ми називаємо знаннями серця. Вони виникають сумісно з розвитком того, що ми називаємо природою людини. І розрізнити стан першої природи людини, яка б до всякого досвіду сприйняла перші причини, від досвідного стану природи людини, тобто звички - неможливо. Варто зазначити, що цей мотив щодо першої природи та звички, пошуку власної, необтяженої досвідом і звичкою першої природи і, на жаль відшукання лише першої звички - став основою для песимістичного сприйняття дійсності Б. Паскалем. Однак, чи цей песимізм став звичним ставленням щодо світогляду Б. Паскаля зусиллями знаного французького іроніста Вольтера, чи він дійсно був притаманний Б. Паскалю стверджувати важко, оскільки сама спадщина філософа не надає такого висновку.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
Філософський факультет кафедра історії філософії... ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ... Підручник...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Філософія оказіоналізму. А. Гейлінкс та Н. Мальбранш
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов