Реферат Курсовая Конспект
ЖИТТЯ 1 ТВОРЧІСТЬ і£оо ті / -1г ч - раздел Философия, ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ 1788 Р. У Данцигу (Нині Гданськ) У Сім І Комерсанта. Навчався У Гімназії Вайм...
|
1788 р. у Данцигу (нині Гданськ) у сім і комерсанта. Навчався у гімназії Вайма-ра, де вивчав класичну філологію - грецьку мову, латину, античну літературу. У 1809 р. А. Шопенгауер вступає до Ґетгінґенського, а два роки по тому переходить до Берлінського університету. Предметом його занять були спочатку медицина, потім філософія, яку у Ґетгінґені викладав Готліб Ернст Шульце (Енесідем-Шульце), а в Берліні -1. Г. Фіхте і Ф. Шлейєрмахер, лекції яких особливої уваги Шопенгауера не привернули. У цей час він посилено студіює вчення про ідеї, «божественного Платона» та філософські побудови «вражаючого Канта». Чому саме Платон і Кант? Напевно, свою
29*
Історія філософії
роль відіграв Шульце, який наперед визначив філософський розвиток молодого А. Шопенгауера, порадивши одного разу у відповідь на його запитання, з чого слід починати вивчення філософії: «З Платона і Канта».
До цього також варто додати, що А. Шопенгауера завжди цікавив розвиток природничих наук: фізика, хімія, астрономія, метеорологія, ботаніка, анатомія, фізіологія, а також антропологія.
У 1813 р. А. Шопенгауер публікує докторську дисертацію «Про че-твероякий корінь закону достатньої підстави», друге видання якої здійснено у 1847 р. У цій праці означена його методологія і намічені основні світоглядні настанови, які будуть закладені у підвалини його філософської системи, викладеній у завершеному виді у 1818 р. У 1819 р. опублікована основна філософська праця А. Шопенгауера «Світ як воля і уявлення». Але публікація «Світу», як і докторської дисертації, пройшла зовсім непомітною і не викликала зацікавлення ні з боку спеціалістів, ні читаючої публіки. Переважна частина накладу потрапила до макулатури, видавець поніс збитки: за півтора роки з 800 примірників було продано лише 100; з 500 примірників виданої у 1813 р. дисертації десять років по тому лишилось 350.
У тому ж таки 1819 р. А. Шопенгауер розпочинає читати лекційний курс у Берлінському університеті. Загалом лекційні курси Шопенгауер читав, з деякими перервами, до 1832 р. Але педагогічна діяльність успіху йому не принесла. Його лекційні курси відвідувало менше десятка слухачів. Студенти віддавали перевагу Геґелю, який читав лекції у той же час, що призначив і Шопенгауер, і який був у зеніті слави. Не змінилась ситуація з кінця серпня 1831 р., коли у Берліні виникла епідемія холери, внаслідок якої загинув Геґель. Шопенгауер переїхав до Франкфурта-на-Майні, де і прожив решту свого життя.
У 1836 р. Норвезьке Королівське Наукове товариство у Дронтгеймі оголосило конкурс на кращу філософську працю, Шопенгауер послав свій твір «Про свободу волі» і отримав премію у 1839 р., але участь у аналогічному конкурсі Данського Наукового Товариства у Копенгагені виявилась невтішною. У наступному році Шопенгауер опублікував обидві конкурсні праці разом з загальною назвою «Дві основні проблеми етики». Але спільнота не проявила ніякого зацікавлення до неї, як, між іншим, і до опублікованої у 1836 р. брошури «Про волю в природі», друге видання якої було здійснено у 1854 р. У 1844 р. Шопенгауер організував друге видання «Світу як волі і уявлення», на цей раз у складі двох томів. Другий, досить об'ємний том основної праці представляє собою своєрідне доповнення до першого. У ньому параграф за параграфом уточнюються, пояснюються, розкриваються, коментуються деталі філософської системи, викладеної раніше у першому
Частина V. Світова філософія XIX століття
хомі. Але наслідок публікації другого тому виявися теж негативним. Філософські ідеї А- Шопенгауера не сприймались. Шопенгауер констатував, що для сприймання його філософії повинна настати нова доба Така доба настала після революції 1848-1849 рр. у Німеччині.
У 1851 р. А. Шопенгауер опублікував двотомне зібрання нарисів Рагег§а і Рагаїіротепа, що у перекладі з грецької означає Доповнення і пропуски. До першого тому були включені невеликі за обсягом, призначені для широкого загалу «Афоризми житейської мудрості». У «Афоризмах» світогляд Шопенгауера втілювався у тематиці повсякденних життєвих проблем, які торкались у тій чи іншій мірі сучасників. Відношення до філософа помітно змінюється, з'являються перші учні, приходить визнання. Останнє десятиріччя його життя - то схід його слави. У 1854 р. Ріхард Ватер прислав йому з присвятою примірник своєї тетралогії «Кільце Нібелунгів», у німецьких університетах починають студіювати його філософську систему. У 1859 р. було здійснено третє видання «Світу ж волі і уявлення», а в наступному році - третє видання «Двох основних проблем етики». Шопенгауер обмірковує проект Повного зібрання творів. З повним правом філософ міг промовити: «Присмерк мого життя став зорею моєї слави».
Артур Шопенгауер помер у Франкфурті-на-Майні 21 вересня 1860 р.
Філософське вчення А. Шопенгауера є надзвичайно оригінальним, витонченим і незбагненним, оскільки в ньому неймовірно переплетені різноманітні філософські ідеї, традиції, по-новому осмислені і переосмислені. Як наслідок - прекрасне, загадкове мереживо. Шопенгауера неможливо заперечити, повісивши ярлики, на зразок «суб'єктивно-» чи «об'єк-тивноідеалістичне», «ірраціоналістичне» і т. д. Він або приймається, або ні. Шопенгауер торкнувся таких проблем, які виявились болючими, «оголеними нервами» і які пронизують усе людське існування, рано чи пізно нагадуючи про себе.
Філософське вчення А. Шопенгауера ґрунтується на різноманітних історико-філософських підвалинах і постає як єдине ціле - філософсько-естетично-етична система. У процесі становлення системи відіграли свою роль романтична традиція (Ф. Шлеґель, Новаліс), пізній Шеллінґ, міркування Фіхте про діяльний світовий суб'єкт, що спонукає до діяльності всіх людей, філософія Ляйбніца, Д. Бруно, пантеїзм Я. Бьоме, ідеї Д. Лок-ка, Берклі і Д. Юма, афористика Шамфора, драматургія Кальдерона, зокрема «Життя є сон», Арістотель, давньогрецька трагедія, а Геґель - то взагалі окрема тема тощо. Але вирішальну роль у становленні філософської системи А. Шопенгауера відіграли кантівська, платонівська та давньоіндійська брахманська і буддиська традиції.
Історія філософії
У передмові до основної своєї праці -
Вступ до філософської«Світ як воля і уявлення» А. Шопенгау-
системиер зазначав, що без знайомства з доктор-
ською дисертацією «Про чотириякий корінь закону достатньої підстави. Філософське дослідження.» просто неможливо правильно зрозуміти його вчення. Цей трактат є необхідним вступом до філософської системи, а його зміст настільки передбачається, як ніби він знаходиться у цій книзі '. Закон достатньої підстави є фундаментом, основою філософського вчення А. Шопенгауера і для ознайомлення з ним, дійсно, треба починати саме з цього твору. До речі, А. Шопенгауер радив читати свої твори у такій послідовності: «Про чотириякий корінь закону достатньої підстави», «Світ як воля і уявлення», «Про волю в природу», «Етика», «Парерга і Паралшомена». Видання Повного зібрання творів повинно бути впорядкованим таким чином, що «Світ як воля і уявлення» займали б перші два томи, «Парерга і Паралшомена» - два останніх, четвертий і п'ятий, а в третьому всі інші твори. Але видавці не дотримувались побажань філософа. Закон достатньої підстави є загальним законом всякого буття та пізнання. На ньому ґрунтуються всі науки. Оскільки нічого не існує без підстави для свого буття, то воно (існуюче) є в той же час і законом підстави пізнання, тобто принципом пояснення. Пояснити яку-небудь річ - означає звести її даний зміст, або зв'язок, до якогось виду закону підстави.
Закон достатньої підстави виявляє різноманітні зв'язки і відношення, які набувають різних видів, відповідно до об'єктів пізнання. Ці різновиди зв'язків і відношень лежать у основі закону підстави і є його коренем. Згідно А. Шопенгауеру, наша пізнаюча свідомість розпадається на суб'єкт і об'єкт, і окрім них, нічого не містить у собі. «Бути об'єктом для суб'єкта і бути нашим уявленням - одне й те ж. Всі наші уявлення - об'єкти суб'єкта, і всі об'єкти суб'єкта - наші уявлення» . Виявляється, далі, що всі наші уявлення знаходяться між собою у закономірному і по формі а ргіогі визначеному зв'язку, згідно з яким нічого не існує самого по собі, ізольованого, окремого і незалежного, тобто «не може стати для нас об'єктом». Саме цей зв'язок і виражає закон достатньої підстави загалом3.
Закон достатньої підстави проявляється у відповідності з принципом однорідності, згідно з яким із сукупності різноманітних об'єктів, явищ виокремлюється подібне, схоже, загальне, те, що є підставою
1 Шопенгаузр А. Мир как воля и представление. - Т. 1. - М, 1992. - С. 40.
2 Шопенгаузр А. О четверояком корне закона достаточного основания // Шопенгаузр А. Афо
ризми и максими. - М. - Харьков, 1998. - С. 36.
3 Там само.-С. 30-31.
Частина V. Світова філософія XIX століття
об'єднання у дещо ціле; з іншого боку, з принципом специфікації, коли ці об'єкти, явища підрозділяються на роди, види, групи тощо за певними специфічними ознаками. Зрозуміло, що закони однорідності і специфікації доповнюють один одного.
Обґрунтувавши закон достатньої підстави як основоположний, А. Шопенгауер здійснює класифікацію всіх можливих видів відношень між об'єктами пізнання. Все, що може бути для нас об'єктом, - «отже, всі наші уявлення», - розпадається на чотири класи. Але подібно до того, як не існує трикутника взагалі, а існують різні види трикутника, наприклад, гострокутник, прямокутник, тупокутник тощо, так не існує і підстави взагалі. Кожна підстава належить до одного з чотирьох можливих її видів. «Ось чому, - пише А. Шопенгауер, - я намагаюсь у цьому трактаті представити закон достатньої підстави як судження, яке має чотирияку основу - не чотири різні основи..., а одну основу, виступаючу у чотирьох видах, або, як я її образно називаю, чотириякий корінь».
За А. Шопенгауером, існує чотири види здатності уявлення людини: мисленна, споглядальна, чуттєва та самоусвідомлена. Відповідно до цього існують чотири види об'єктів: поняття, чисті споглядальні уявлення, чуттєві споглядальні уявлення, суб'єкт як предмет самосвідомості.
Здатність уявлення | Види об 'єктів |
мисленна | поняття |
споглядальна | чисті споглядальні уявлення |
чуттєва | чуттєві споглядальні уявлення |
самоусвідомлена | суб'єкт як предмет самосвідомості |
їм відповідають чотири форми закону достатньої підстави, або, як пише А. Шопенгауер, «способи бути уявленим». Потрібно зазначити, що Шопенгауер розглядає їх у сторогій послідовності, керуючись принципом сходження від відомого до менш відомого, у дидактичному порядку:
Фізична підстава або причинність, притаманна чуттєвому, емпіричному світу;
Логічна підстава або підстава пізнання;
Математична або підстава буття, характерна для простору і часу.
Етична підстава або мотивація, притаманна для наших дій.
Дидактичному порядку А. Шопенгауер протиставив систематичний, відповідно до принципу сходження від загального до конкретного: математична, фізична, етична і логічна підстави. Якщо перші три підстави відносяться до безпосередніх уявлень, то четверта - до «уявлень із уявлень»1.
Шопенгаузр А. О четверояком корне закона достаточного основания. - С. 151.
Історія філософії
Проте А. Шопенгауер у своєму трактаті користується дидактичним порядком. Виходячи з дидактичної класифікації, він здійснює дослідження кожного закону достатньої підстави.
Перша форма закону достатньої підстави - то закон причинності (каузальності), який діє у світі матеріальних («фізичних») об'єктів. Він означає, що кожна зміна має свою причину в іншій зміні, яка безпосередньо їй передує. Оскільки мова йде про причинно-обумовлену змінюваність виключно «матеріального стану і більше нічого», то цей закон є законом достатньої підстави становлення», ргіпсіріит гаиопіз зиМсіепик іїепсіі; його застосування завжди передбачає зміну, настання нового стану.
Закон причинності відноситься виключно до зміни об'єктів (тобто до настання та припинення станів у часі) і регулює те відношення, у якому попередній стан називається причиною, наступний - дією, а їх необхідний зв'язок - наслідком.
Цей закон каузальності є рушійною силою всіх змін і проявляється у природі у трьох формах: як причина у вузькому смислі слова, як подразнення і як мотив.
Шопенгауер твердить, що саме у цьому полягає істинна і суттєва відмінність між неорганічними тілами, рослинами і тваринами. Причина у вузькому смислі слова є така причина, згідно з якою відбуваються «зміни у неорганічній природі, отже, дії, які є предметом механіки, фізики і хімії». На його думку, до цієї (і тільки!) форми причини відноситься третій закон Ньютона «дія і протидія завжди рівні». Відповідно до цього закону, попередній стан (тобто причина) і обумовлений стан (тобто дія) є рівними.
Друга форма причини, подразнення, є така згідно з якою відбуваються зміни у органічному житті як такому, отже, у житті рослин і вегетативній, тому безсвідомій, частині тваринного життя. Гї характеризує відсутність ознак першої форми. Тут дія і протидія не рівні, інтенсивність дій не відповідна інтенсивності причини.
Третя форма причини, мотив, є така, згідно з якою відбуваються зміни у «власне тваринному житті, отже діяльності, тобто зовнішніх, свідомо здійснюваних діях усіх тваринних істот.» Але до мотивів відноситься і пізнання, сприйнятливість яких можливе інтелектом. Якщо немає пізнання, немає і руху за мотивами, а є лише рух, викликаний подразненням, рослинне життя. Тому подразнення і чутливість нероздільно пов'язані. Характер дії мотиву явно відрізняється від дії подразнення. Дія мотиву може бути нетривалою; вона, на відміну від подразнення, не залежить від тривалості, близькості предмету і т. д.
Друга форма закону достатньої підстави - то закон підстави пізнання. Закон підстави пізнання гласить: для того, щоб судження виража-
Частина V. Світова філософія XIX століття
ло істинне пізнання, воно повинно мати достатню підставу. У залежності від характеру підстави істинність судження може бути: логічною, матеріальною, трансцендентальною та металогічною.
Логічна або формальна істинність полягає у тому, що підставою даного судження є інше судження. Подібне обґрунтування судження іншим судженням здійснюється через порівняння з ним.
Матеріальна або емпірична істинність полягає у тому, що підставою даного судження є досвід.
Трансцендентальна істинність полягає у тому, що підставою судження можуть бути форми споглядального емпіричного пізнання.
Металогічна істинність полягає у тому, що підставою судження також можуть бути чисті форми мислення.
Оскільки мова йде про уявлення, властиві лише людині, то здатність до уявлень ерозум, який споконвіку прославлявся як привілей людини.
Третя форма закону достатньої підстави - то закон буття, який модифікований у відношеннях простору і часу.
Простір і час мають таку особливість, що всі їх частини взаємооз-начені і взаємообумовлені. У просторі це називається положенням, у часі - послідовністю. Але це - особливі відношення, які радикально відрізняються від інших можливих відношень наших уявлень, внаслідок чого їх не може пізнати засобами понять ні розсудок, ні розум. Оскільки з понять неможливо виявити, що знаходиться «зверху», «знизу», «справа», «зліва», «до» і «після», то відношення наших уявлень лише споглядаються а ргіогі. «Закон, згідно якому частини простору і часу визначають одна одну відповідно до вказаного відношення, я називаю законом достатньої підстави буття, ргіпсірішп гайопіз зшТісіепІіз езаепш»1, - пише А. Шопенгауер.
Четверта форма закону достатньої підстави - то закон мотивації. А. Шопенгауер пише: «Мотивація - то каузальність, видима зсередини. Каузальність виступає тут зовсім інакше, в абсолютно іншому середовищі, для абсолютно іншого роду пізнання: тому в ній слід бачити абсолютно особливу форму нашого закону, який постає як закон достатньої підстави дії, ргіпсіріит гагіопіз зипїсіеппз а§епш, коротше, як закон мотивації»2.
Закон мотивації є закон достатньої підстави дії людей і частково тварин. Згідно цьому закону, підставою (каузальністю) дії є мотив, тобто, за Шопенгауером, виключно і повністю сама Воля окремого суб'єкта.
Суб'єкт пізнає самого себе лише як воліючого, а не як пізнаючого. Тому, на відміну від попередніх трьох модифікацій закону достатньої під-
1 Шопенгаузр А. О четверояком корне закона достаточного оснований. - С. 134.
2 Там само. - С. 146.
Історія філософії
стави, де підстава зміни завжди інша, ніж, сам об'єкт зміни, у даному законі суб'єкт і об'єкт пізнання один і той, а саме: «Я». Отже, суб'єктом пізнання являється «Я», об'єктом пізнання - теж «Я», але «Я», виражене як моє водіння, як моя Воля. Тому, цілком слушно, дії відбуваються лише у часі, а не у просторі.
Якщо суб'єктивним корелятом першої форми закону достатньої підстави є розсудок, другої -розум, третьої - чиста чуттєвість, то четвертої - внутрішнє почуття або самосвідомість.
Такі основні ідеї дослідження А. Шопенгауера начал філософії, яке, як уже зазначалось, було здійснено у 1813 р. Друге ж видання випадає на 1847 р., коли основна праця «Світ як воля і уявлення» та доповнення до неї, як другий том «Світу», «Дві основні проблеми етики» тощо були теж опубліковані. Філософ, готуючи до перевидання цю працю, фактично створив нову, з урахуванням результатів своїх досліджень. Тому він вживає ключові поняття, «зміст яких не пояснює («воля», «уявлення» і т. д.) і прямо посилається на обидва томи «Світу», «Критику кантівської філософії» тощо.
та . У головній праці «Світ як воля і уявлен-
Вчення про світ г „ . ■*
г ня» вчення про чотириякии корінь закону
достатньої підстави А. Шопенгауер розширив і поклав у основу вчення про чо-тирияке розуміння центрального принципу філософи - волі. До речі, праця складається з чотирьох книжок. У відповідності з законом достатньої підстави А. Шопенгауер зводить усі категорії до категорії причинності. Виявивши в емпіричній свідомості прояви внутрішньої причинності, оскільки «Я» спрямовує акти емпіричної свідомості, Шопенгауер робить висновок, що ця причинність діє за мотивами. Звідси визнання у основі емпіричної свідомості центра мотивації - волі. Отже, центром мотивації є воля. З цієї точки зору, за Шопенгауером, відкривається можливість зв'язку сутності і явища, внутрішнього і зовнішнього. Мотивація як внутрішня природа волі виявляється у явищах як необхідність. Світ явищ - то є світ як уявлення. Сутність же світу представлена безпосередньо як воля. Таке відношення Шопенгауер розповсюджує на весь світ. Світ явищ виступає як світ уявлення, а світ сутності - як світ волі. Але світ як уявлення - то є світ об'єктивованих волею предметів, реалізація волі. Світ як уявлення існує згідно закону достатньої підстави. Подібно до того, як воля спонукає нас до дій, так само вона приводить увесь світ у рух. Це стосується як неорганічної природи, так і органічних процесів. Для пояснення того, як воля реалізується у чисто механічних безсвідомих процесах, Шопенгауер користується розробленим Ляйбніцем принципом «дрімаючої» або «сліпої свідомості».
Частина V. Світова філософія XIX століття
Всесвітня воля - то є абсолютне начало, сутність усього сущого, корінь усіх явищ, взагалі усього світу як цілого. Воля виявляє себе у всіх проявах як неорганічного, так і органічного світу, так само і у свідомих діях людини. Внутрішня сутність людини - то є воля. Усі дії людини, так само і пізнавальна діяльність - суть вольові акти, або акти волі. Людське тіло є вираження і прояв волі - як уявлення і як воля.
«Вона - сама серцевина, ядро всього окремого, як і цілого. Вона проявляється у кожній сліпо діючій силі природи, але вона ж проявляється і в продуманій діяльності людини.. .»\
Таким чином, загальна світова воля проявляється: об'єктивно - як природа, включно і людське тіло, і суб'єктивно - як свідома воля.
Воля існує сама по собі, завдячуючи самій собі. Вона не керується законом достатньої підстави, дія якого розповсюджена лише на світ як уявлення. Воля не має підстави свого існування. Воля є «річ сама по собі», інтуїтивно пізнавальна. Вона як «річ сама по собі» є духовна першооснова усього сущого. Як первинна творча сила, вона носить у собі невгасиме джерело боротьби. Тому кожне вище явище є нова сходинка об'єктивації волі, є наслідком перемоги над нижчими і може виникнути лише зі стану боротьби між ними. Отже, у світі неорганічної природи, у рослинному світі, у світі тварин, людей точиться загальна боротьба, як визначальний закон існування - «війна всіх проти всіх».
Воля на всіх ступенях своїх проявів від нижчого і до найвищого, немає ніякої кінцевої мети і знаходиться у постійному прагненні, що і є єдиною її сутністю. Це прагнення не закінчується ніякою досягнутою метою, не знає кінцевого задоволення і може затримуватися лише зовнішньою перешкодою; саме по собі воно є безкінечним. Така вічна незадоволеність волі тимчасовими і проміжними досягненнями цілей на шляху її безкінечного прагнення породжує страждання. «Затримку від перешкоди, - пише Шопенгауер, - яка виникає між волею і тимчасовою метою, ми називаємо стражданням, а досягнення мети - задоволення, добробут, щастя»2.
Будь-яке прагнення випливає з потреби, з незадоволеності своїм станом, і поки його не задовольнити, воно є стражданням. Але кожне задоволення нетривале, більше того, воно породжує нові прагнення. Складається ланцюг: прагнення, перешкоди, задоволення, постійна боротьба і так до безкінечності; немає кінцевої мети прагнення, отже, немає міри і мети страждання.
Життя - то є страждання. Людське існування пронизане стражданнями. Страждання не може бути більшим або меншим, ніж є, але воно
1 Шопенгаузр А. Мир как воля и представление. - Т. 1. - М., 1992. - С. 140.
2 Там само. - С. 296.
Історія філософії
Оскільки стародавні китайці розглядали створення світу як поступове відокремлення неба від землі, то в міфах згадують про небесні сходинки, про гору Куньлунь (китайський варіант світової гори), що з'єднувала небо та землю, а на неї знаходилася столиця верховного небесного правителя Шан-ді. Існував також міф про космічну вертикаль - втілення образу сонячного дерева - фусан (своєрідна ідея світового древа).
Вже в такому короткому огляді можна побачити розвиток уявлень про єдність світу, поділ світу на протилежності та необхідність побачити той світ знову в єдності. Не випадково одним з провідних мотивів міфотворчості був пошук зілля безсмертя. Китайці в усі часи мріяли про довголіття та безсмертне життя. Вони шанували довгожителів і людей похилого віку. Вважалося, що на Місяці живе білий заєць, який товче в ступі зілля безсмертя. Зілля безсмертя здобували також у країнах мертвих, у підземному світі. Китайські міфічні духи містяться в трьох сферах: існують духи земні (дракони, риби, черепахи), небо як дух (Шан-ді) та духи підземні.
Важко сказати, де вперше зустрічається символічне зображення інь та ян (темного та світлого начала), однак воно пронизує багато міфів, і знадобилися тисячоліття, щоб зробити останній крок до символу. Якщо символ «інь-ян-ці» схоплює сутність буття світу, то поширення сутності на існуючий світ відбувається за допомогою п'ятичасної моделі всесвіту, за якою людина має просторову уяву про чотири частини світу (схід -захід - південь - північ) та його центр, яким є Шан-ді - верховний правитель, де знак «ді» означає зображення вівтарю.
Дослідження китайського міфу вказує ще на такі його особливості: історизацію (евгемеризація) міфічних персонажів, коли міфічні герої розглядалися як реальні особистості; антропоморфізацію; ознаки нерозчленованості частин тіла. Всі ці ознаки характерні для уяви людини, котра ще не виділяє себе з природи. Так у міфі вимальовується образ першого до-філософського мудреця: він має ім'я і водночас не має його, має статеву приналежність і водночас не має її (тобто двостатевий, або зовсім не належить жодній статі); він тварина і водночас людина (напівтварина і напівлюдина); тіло і водночас дух'.
Зрозуміло, що тільки відокремивши себе від природи можна було зробити узагальнення у формі символу (виразної форми) і у формі таблиць, що вказують на циклічність розвитку.
1 Див.: ЛукьяновА. Е. Истоки Дао. - М, 1992. 46
Історія філософії
цілком заслужене. Страждання обумовлено самим життям, оскільки воно є вина людини. Вина ж людини випливає з утвердження волі до життя, яка може бути знята запереченням її. Але заперечення волі до життя - то є самогубство. Тим не менше Шопенгауер відкидає самогубство. Воно не є вихід із ситуації. Воно є свідченням не відсутності волі до життя, а того, що воля бажає звільнитись від усього, що обтяжує життя. «Самогубець хоче життя і невдоволений лише умовами, при яких воно йому дане. Тому він відмовляється не від волі до життя, а лише від самого життя, руйнуючи його окремі прояви»1.
Але поки людині притаманна воля до життя, вона приречена на страждання. Звільнення людського існування від страждань, згідно Шо-пенгауеру, все ж таки можливе. Шлях до звільнення - то є заперечення волі до життя, яке здійснюється через добровільну самовідмову, аскетизм, всіляке придушення її і викликаних нею прагнень і, врешті-решт, її омертвіння. Якщо ж існує хоч якась віддушина, то це самопізнання, яке може здійснюватись двояко - мистецтвом і філософією.
Розмірковуючи, людина пізнає світ, але чим більше вона його знає, тим ясніше усвідомлюється його марність і всіх потягів волі до життя. Нічого вони людині не принесуть, окрім страждань. Пізнання розкриває усю безглуздість життя. «Якщо ми ... пізнали внутрішню сутність світу як волі і у всіх його проявах побачили лише її об'єктність, яку простежили від безсвідомого поривання темних сил природи до свідомої діяльності людини, то ми ніяк не можемо уникнути висновку, що разом з вільним запереченням, знищенням волі, знищуються і всі ті явища, те безперестанне і безцільне прагнення на всіх ступенях об'єктності, у якому і через яке існує світ, знищується багатоманітність спадкових форм, разом з волею знищуються і всі її явища і, нарешті, загальні його форми - простір і час, а також остання його основна форма - суб'єкт і об'єкт. Немає волі -немає уявлення, немає світу»2.
Шопенгауер твердить, що перед нами залишається лише ніщо. Відбувається, таким чином, розчинення у ніщо і тим самим досягається повне заспокоєння духу, як пише Шопенгауер, «нам постане глибокий спокій і світ, який вище усякого розуму, та повна умиротворенність душі, те незворушне сподівання і та ясність, одне лише відображення яких на обличчі, як його відтворили Рафаель і Кореджо, є ціла і безсумнівна Євангелія: залишилось лише пізнання, воля зникла»3.
' Шопенгаузр А. Мир как воля и представление. - Т. 1. - С. 367.
2 Там само. - С. 377.
3 Там само.
Частина V. Світова філософія XIX століття
Філософія Ф. Ніцше
„. . . Фрідріх Нігоие народився 15 жовтня
ЖИТТЯ 1 ТВОРЧІСТЬ лолл •
г 1844 року в родині лютеранського пас-
тора, у містечку Рьоккен, поблизу Лют-цена. Після смерті батька (1849) родина переїздить до Наумбурґа, де Ф. Ніцше спочатку вступає до міської школи для хлопців, а рік потому (1851 р.) - до підготовчої школи при кафедральній гімназії. Уже в десять років виявляють себе музична та поетична обдарованість Ф. Ніцше - перші спроби віршування та музичних композицій. Доречно зауважити, що поезія і музика Ф. Ніцше - то є окрема тема досліджень.
Як найобдарованіший учень Ф. Ніцше вступає до славнозвісної школи Пфорта (під Наумбурґом), що мала дуже високий рівень викладання гуманітарних дисциплін. У цій школі здобули освіту низка видатних особистостей - Новаліс, брати Шлегелі, Фіхте тощо. У 1864 році він складає іспит на атестат зрілості (дипломна праця «Про Феогніда Мегарця») і того ж таки року розпочинає вивчати теологію та філологію у Боннському університеті, а потім продовжує свою освіту у Ляйпціґському університеті, вивчає філологію на семінарах відомого професора Ф. В. Річля. Ляйп-ціґський період життя Ф. Ніцше характеризується інтенсивними студіями філології, а також несподіваним, але знаковим, відкриттям філософії Ар-тура Шопенгауера («Світ як воля і уявлення» - головна праця), яка глибоко вразила його.
Нарешті, ще одне глибоке переживання Ф. Ніцше пов'язане із музикою Ріхарда Вагнера, з яким 1868 р. відбулася перша зустріч, яка перейшла незабаром у товаришування, щоправда, нетривале.
1869 р. за рекомендацією професора Ф. В. Річля 24-річного Ф. Ніцше затверджено на посаді професора класичної філології Базельського університету та викладача давньогрецької мови у старших класах Педаго-гіуму, без попереднього захисту кандидатської (Рготойоп) і докторської (НаЬіІіїаіїоп) дисертацій.
1876 року через усе більше нездужання педагогічна діяльність Ф. Ніцше припинилася. Останні роки життя - то роки поневіряння, виснажливих страждань і творчості. З січня 1889 р. у Туріні його постигла апоплексія і настало остаточне затьмарення.
Помер Фрідріх Ніцше 25 серпня 1900 р.
У історико-філософській літературі виокремлюються «загальновідомі» три періоди філософського розвитку Ф. Ніцше, кожному з яких відповідає низка творів.
Історія філософії
Перший період, «ранній», охоплює твори, написані під впливом А. Шопенгауера та Р. Вагнера і присвячені загалом проблемам культури - «Походження трагедії із духу музики» (1872 р.), «Філософія за трагічної доби Греції» (1873 р.), «Невчасні роздуми» (1873-1876 рр.).
Другий період, «середній» чи («позитивістський») відобразився в працях: «Людське, занадто людське» (1878 р.), «Строкаті думки та вислови» (1879 р.), «Мандрівник та його тінь» (1879.; 2-й том праці «Людське, занадто людське»), «Вранішня зоря» (1881 р.), «Весела наука» (1882 р., кн. 1-4).
Нарешті, третій період, «власне ніцшеанський» або період «заратуст-ризму» характеризується працями - «Так казав Заратустра» (1883-1885 рр.), «Потойбіч добра і зла» (1886 р.), «Весела наука» (кн. 5, 1887 р.), низка передмов до раніше виданих праць; «Випадок Вагнер» (1888 р.), «Сутінки божків» (1888 р.), «Антихрист» (1888 р.; перше видання здійснено 1895 р.), а також оприлюднені по смерті рукописи «Ессе Ното» («Се людина»), «Воля до влади». Щодо останніх, то слід зазначити, що такої книжки у Ф. Ніцше не існувало, а були підготовчі матеріали, оприлюднені сестрою філософа Е. Фьорстер-Ніцше саме під такою назвою і, як показали ніцшез-навці, фактично були сфальсифікованими. У повоєнний час «сировина» книжки була відновлена під назвою «Із спадку 80-х рр.».
Звичайно, поділ творчості на періоди є виправданим і має певний сенс, оскільки робиться спроба простежити еволюцію його філософського світогляду. Та належить пам'ятати, однак, що у Радянському Союзі праці Ф. Ніцше перебували під забороною, про нього можна було говорити (в університетській аудиторії) чи писати лише у негативістському аспекті як про «реакційного» мислителя; ніцшеанство і фашизм ототожнювались, Ф. Ніцше представлявся як теоретичний попередник фашизму, а тому погляд на творчий спадок як явище культури просто виключався. До того ж образ Ніцше формувався на основі праць третього періоду, про перші два, за кращого випадку, лише згадувалось вряди-годи. Насправді, як зазначав відомий німецький письменник-гуманіст Томас Манн, «не фашизм є витвором Ніцше, а навпаки: Ніцше є витвором фашизму»1.
«Критичний аналіз» філософського вчення Ф. Ніцше провадився згідно до традиційних, сформованих методологічних настанов. У філософії Ф. Ніцше виокремлювалось: «онтологія», «гносеологія», «етика», «естетика», «психологія», «атеїзм», «соціально-політичні погляди» тощо. У результаті виявлявся «викривлений» Ф. Ніцше, такий Ф. Ніцше, якого втискали в заздалегідь сконструйовані рамки, включали до тієї чи іншої концепції. А
1 МаинТ. ФилософияНицшевсветенашегоопьгга//Мзнн 7! Собраниесочинений.-Т. 10.-С.379.
Частина V. Світова філософія XIX століття
втім філософське вчення Ф. Ніцше, його «філософія життя» - то є новий стиль мислення, особливий спосіб філософування і тому не вкладається до «традиційних», «класичних», «раціоналістичних», як, між іншим, і до «ір-раціоналістичних», і таких інших тлумачень. Подібні підходи не наближали до розуміння справжнього Ф. Ніцше, а лише перекручували, вульгаризували, а отже, віддаляли його. Мартін Гайдегґер (1889-1976), наприклад, котрий приділяв чимало уваги Ф. Ніцше (він читав лекційні курси у Фрайбур-зькому університеті, 1936-1940 рр., що стали основою подальшої публікації двотомника «Ніцше», 1961 р.), запропонував оригінальне розуміння і витлумачення ніцшевської спадщини: він виокремив чільні «рубрики» ніцше-анської думки, а саме - нігілізм, переоцінка всіх колишніх цінностей, воля до влади, вічне повернення того ж, надлюдина. Вчення Ф. Ніцше досліджується («описується») відповідно до розроблених методологічних засад, навіть, коли йдеться про феноменологічні настанови.
Інший видатний німецький філософ, представник філософії існування у її релігійному варіанті, Карл Ясперс (1883-1969) значно наблизився до прочитання Ф. Ніцше і спромігся виявити у суперечливім плинові ніцшевського мислення «Цілість», специфічне, характерне, сутнісне, коли ваша ласка; тобто те, без чого сприйняття Ніцше є немислимим.
К. Ясперс пише: «Аби засвоїти Ніцше, потрібно спершу навчитись мислити по-філософському, але по-філософському мислити навчитися у Ніцше неможливо - тут потрібні великі філософи, що мислять, так би мовити, одним подихом, мають глибоко зосереджений погляд і ні на мить не випускають з уваги всебічно відкриті засади свого знання. Енесідем-Шульце сказав якось юному Шопенгауеру у відповідь на його запитання, із чого належить розпочинати вивчення філософії: «Із Платона і Канта!». Воно й до сьогодні так. Основа філософування, як і допоки, полягає у традиції, без штудіювання Платона, Канта та інших славетних вам у нім не зробити й кроку. Та скільки б їх ви не штудіювали, філософія не стане для вас дієвою у сьогоденні силою без Ніцше, як, втім, і без Кіркегора та Маркса»1.
Періодизація філософської творчості Ф. Ніцше, про яку вже йшлося, видається дещо умовною та незадовільною. Скажімо, пізні праці, що належать до третього періоду («Випадок Вагнер», «Сутінки божків», а також «Антихрист» - Ніцше замірявся видати його одночасно сімома мовами накладом не менше 7 млн. (!); «Ніцше проти Вагнера», «Ессе Ното»), вимагають досить обережного до себе ставлення, позаяк вони безпосередньо передують трагедії філософа, і вони притінені вже недугою. Так, останній уривок «Ессе Ното» датовано 2 січня 1889 р., тобто за день до катастрофи.
1 Ясперс К. Ницше и христианство. - М., 1994. - С. 114.
Історія філософії
То ж і цікаво, що у цих працях робиться спроба створення нової «філософії критичної самооцінки», оскільки навіть «Так казав Заратустра» видається Ніцше за твір недосконалий, не мовлячи вже про інші.
Немає великої необхідності шукати принципових відмінностей між другим і третім періодами, оскільки в останньому не може вестися мова про зміну самих засад філософського вчення Ніцше, хіба лише про термінологічні.
Нарешті, дана періодизація не враховує «підготовчого» періоду гімназичних і, особливо, університетських праць, присвячених «філологічній» тематиці. Та саме у ранніх працях виявляють себе витоки майбутніх філософських ідей - «воля до влади», якщо триматися традиції, «надлюдина», «вічне повернення того ж» і так далі.
„ Формування і становлення проблеми
Вчення про людину ґ ' —1-а
г людини простежується у всій філософ-
ській творчості Ф. Ніцше. Можна виокремити три аспекти: місце людини у Космосі; співвідношення духовного і тілесного людини; ідеал, ідеальний образ, «проект» людини - ідея «надлюдини».
У своїх ранніх працях Ф. Ніцше стверджує, що «життя» реалізується «аполлонівським» і «діонісійським» началами, «боротьба» між якими визначає зміст «життєвого» процесу. На протязі століть домінувало «апо-ллонівське» (розумне, духовне, інтелектуальне, тобто теоретичне, раціональне) над «діонісійським» («ірраціональним»). Наслідком такого «розвитку» стали «слабкість», «хвороба» і поступове «виродження» людини, відповідно - людства. Вихід із цієї ситуації - повернення до людини; таке повернення, при якому людство зможе продовжити свій дійсно людський шлях, кінцевою метою якого є нова людина - надлюдина.
Вчення про надлюдину є центральним пунктом, квінтесенцією у творчості Ф. Ніцше. Воно багатогранне, його не можна звести до якогось однозначного розуміння і тлумачення - біологічне, культурно-історичне, культурно-етичне, релігійно-метафізичне, соціально-аристократичне, ідеологічне і т. д. У потоці можливих тлумачень, наприклад, М. Коренева визначила три підходи у осмисленні вчення Ф. Ніцше про надлюдину: «Надлюдина розумілась як втілення «біологічного індивідуума», і в цьому смислі Ніцше представлявся прямим спадкоємцем ідей Феогніда; антропологічна інтерпретація: надлюдина ототожнювалась з людинобогом, була знаком релігійного оновлення особи; і метафізичне розуміння ідеї надлюдини, яка трактувалась як принцип, слово, художній образ» .
1 Коренева М. Д. Мережковский и немецкая культура// На рубеже ХГХ-ХХ веков. - Л., 1991. - С. 65.
Частина V. Світова філософія XIX століття
Спробуємо простежити виникнення та розвиток ідеї надлюдини.
Ранні праці Ф. Ніцше були присвячені Феогнідові («До історії фео-гнідівського гномологіуму»), Діогенові Лаертському («Про джерела Діо-гена Лаертського»), Гомерові, Гесіодові, Сократові («Гомер та класична філологія», «Флорентійський трактат про Гомера та Гесіода», «Сократ та грецька трагедія») та ін.
Є сенс навести теми зимових і літніх семестрів та семінарів Ф. Ніцше у Базельському університеті:
1869 р. - Есхіл, «Хоефори», грецькі лірики; латинська граматика.
1870-1871 рр. - Софокл, «Цар Едип»; Гесіод, «Труди та дні»; Метрика; Ціцерон, «Асасіешіса».
1872 р. - Есхіл, «Хоефори»; Доплатонівські філософи.
1873 р. - Досократики; Грецькі елегійні поети; Життя та твори Пла-тона.
1874-1875 рр. - Антична риторика; Есхіл, «Хеофори»; Сафо; Історія грецької літератури; Риторика Арістотеля; Софокл, «Цар Едип»; Історія грецької літератури (заключна частина); Антикварні предмети релігійного культу у греків.
Навіть побіжний погляд на ранні праці та перелічені теми семестрів і семінарів свідчать про те, що Ф. Ніцше не лише був наближений до античності, спілкувався з нею, - він, образно кажучи, «дихав її повітрям», більше того, «жив нею». Одначе античність для Ніцше - то не просто поезія, мистецтво та філософія із притаманною їй гармонією розуму та краси, а таке поєднання, визначальна роль якого належить красі, що її створила ВОЛЯ, і яке лише після того визначається і виправдовується РОЗУМОМ. Від самого початку свого духовного розвитку «Ніцше знайшов ту область античності, яка відтепер і до кінця його життя живила йому душу і надихала її на всім відомі смілі етико-політичні концепції; це була «трагічна доба грецької історії», політичним показником якої була тиранія»1.
Та щоб «насіння зійшло і буйно заквітувало», мала таки відбутись «зустріч» із А. Шопенгауером та Р. Вагнером, які виросли на ґрунті тієї ж античності і звідки наснажувалась їхня творчість. А. Шопенгауер (із його песимізмом) розширював грані розуміння грецької трагедії. Р. Вагнер, який сприйняв філософські ідеї А. ІПопенгауера, виразив у музиці страждання існування героя і трагізм його загибелі, відхід до небуття. Знаменними у такому відношенні є праці Ніцше «Народження трагедії із духу музики», та «Філософія за трагічної доби Греції».
На думку Ніцше, із Евріпіда та Сократа «трагічна» доба еллінізму починає своє виродження. Сократ - перший представник декадентства в
1 Зелинскш Ф. Ницше и ангичносіь // Ницше Ф. Фипософия в трагическую зпоху. - М, 1994. - С. 9.
– Конец работы –
Эта тема принадлежит разделу:
Філософський факультет кафедра історії філософії... ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ... Підручник...
Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: ЖИТТЯ 1 ТВОРЧІСТЬ і£оо ті / -1г ч
Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:
Твитнуть |
Новости и инфо для студентов