рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Орієнтир – метааналіз історії

Орієнтир – метааналіз історії - раздел Образование, ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ Нагадаємо, Як Трактує Цей Термін Словник: «Мотивація – Сукупність Мотивів, До...

Нагадаємо, як трактує цей термін словник: «Мотивація – сукупність мотивів, доказів для обґрунтування чогось; мотивування»1. Йдеться про підставу, привід для якої-небудь дії, вчинку, про причину, первинний імпульс. У журналістиці, яка водночас відображає й формує громадську думку, доконечною, на нашу гадку, має бути орієнтація на структуральну гармонію, за якої вартості відіграють центральну роль. Саме вартості (цінності) є рушійною силою нашого психічного динамізму, оскільки конкретно дають чіткий напрямок для нашого життя, вказують на правильний шлях, піднімають дух «до його найвищих сфер»2.

Однак сенсожиттєві засади людського існування можуть з’ясовуватися й з точки зору плеонексії, яка переходить від окремих осіб до народів, які себе нарікають «вибраними» і мірилом для усього людства. І тоді сфера мас-медіа перетворюється на своєрідну гру за пихатими правилами ідеологічної фантастики. Деякі промовисті приклади такої цинічної гри наведено у першому розділі.

У цьому контексті мислительного дисбалансу світ масової комунікації став ареалом індетермінізму, де по-новому інтерпретуються співвідношення необхідності й випадковості, де свавілля медійних магнатів і сама система комерційної домінанти посутньо сприяють

1 Великий тлумачний словник сучасної української мови. – К.: Ірпінь ВТФ «Перун», 2002. – С. 541.

2 Цит. за: Гете Й.-В. Поезія і правда. – К.: Мистецтво, 1982. – С. 23. 54

дестабілізації морально-психологічного чинника, системи соціальних зв’язків і міжнародних відносин. Цілком годимося з висновками В. Мансурової: «В епоху панування ЗМІ як «четвертої влади», влади над умами і почуттями людей, істотно зростає перформативність (коли саме слово стає вчинком) ролі журналіста, яка проявляється не лише у публічній саморефлексії, але й у доведенні цієї рефлексії до об’єктивованого соціального результату, коли слово стає воїстино «вбивчою силою!»3. Якщо ж електронна міфологія створюється журналістами й аудиторією, водночас – якщо друкована преса ще зберегла мислительну й моральну потугу Слова завдяки високим професійним стандартам значної частини творчих особистостей, з’явилися умови для створення домінантного критерія для епохи, аби запанував ідеал, а не куций інтерес.

Ми зупинимося на деяких зразках публіцистики, яка була й залишається зорієнтованою на метааналіз історії. Саме історична свідомість є фундаментальною світоглядною характеристикою культури будь-якої епохи. Минуле неминуче входить у сучасний духовний обіг, щоб змушувати постійно замислюватися над добром і злом, мати резерв пам’яті. Згідно зі спостереженнями англійського філософа Уайтхеда, два поняття є в основі людського досвіду: поняття факту і поняття значення (важливості). Давно привернув до себе увагу такий факт: пізнання людиною навколишнього світу почалося з розгадування його генези. Отже, через генезу до структури і функцій – такий шлях справжнього, тобто історичного пізнання. Постійне співвідношення своїх відповідей на вічні питання з тим, що відбулося й зафіксувалося у свідомості народів, становить стрижень світоглядної публіцистики. Феномен мета-історії передбачає інтерпретацію історичного процесу не як того, що відбулося, і не як того, що відбувається, а як того, що зберігається – як чинні цінності (Сергій Кримський).

Немає сумніву в тому, що головною діючою силою історії є сооистість. Тому бажання науково пояснити людину, щоб згодом маніпулювати нею відповідно до певних накреслених схем, стало спокусою «нового часу». І західний позитивізм, і марксистська утопія,

 

3 Мансурова В.Д. Журналистская картина мира как становление медиа-событий // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. – 2002. – № 6. – С. 108.

виходячи з одних і тих же матеріалістичних передумов, з двох боків закономірно ведуть до маніпуляції масовою свідомістю: тоталітарний режим перетворює людей в ідеологічний, мілітарний матеріал для злочинних експериментів, демократичний – призводить до перетворення людини у функцію. Звідси також намагання втиснути і творчу людину у так звані наукові формули, у системі «об’єктивізму» – трактувати інформацію як товар.

Нині на Заході торжество матеріалізму привело до забуття великої персоналістської думки, яку переконливо пропагував Іван Павло II. Те, що людина – унікальна і неповторна – не просто тема для міркувань журналістів, політологів, культурологів і т. д., це – програма дій, в основі якої – погляд на людину як на ікону Христа. Не допоможуть ні декларації, не порятують закони, поки нема культури, для якої у кожній людині є «іскра Божа», яка не дозволяє перетворити особу у гвинтик. До цього можна додати, що тільки солідарність, що базується на цінностях, рятує людину від маніпулювання. Тільки справдешній культурі, яка стає досвідом солідарності, не загрожує небезпека виродитися в ідеологію.

Вигода (в обидвох варіантах: ідеологічному чи комерційному) від маніпуляції ставала ефективною у періоди особливих напружень соціумів, міждержавних відносин, зміни цивілізаційної парадигми. Тобто мала тимчасовий характер, який, до речі, поступово занедбував сферу думки – адже звужувалося поле, коли потрібно переказувати наступним поколінням високі моральні засади, концепцію кращого світу, а в кінцевому підсумку – утверджувати соціальне милосердя (згадаймо Шевчен-кове: «Обніміте найменшого брата»), «цивілізацію любові». Тимчасовість і спричинила падіння тоталітарних режимів, які мали начебто несхибні механізми окупації свідомості, а нині бачимо, як наддержави стають безпорадними, хоча шляхом монополізації і комерціалізації заволоділи найпотужнішими мас-медіа за всю історію людства. Виявилося, що «аналізів, які ґрунтуються тільки на матеріальних або політичних елементах людського життя, недостатньо. Мислення людей Заходу стало матеріалістичним, хоч вони в цьому не здають собі звіту. Вони відкидають будь-яку надчуттєвість, не надають жодного значення духові, який надто зв’язаний з релігією, щоб його могли брати до уваги у шкільному навчанні. Дух є виявом відкритості людини на те, що Боже, а про це люди Заходу навіть не хочуть чути. Саме тому

таке мислення не може визначити жодної розумної причини наших змагань з подіями і врешті залишається безсловесним перед лицем поточної історії. А насправді, за Іваном Павлом II, всіляка людська історія здійснюється під впливом духу»4.

Під сучасну пору нам особливо важливо збагнути, що журналіст (публіцист) має стати носієм інтегральної візії людини і світу. Подамо стисло думки викладача вищої школи, поета, публіциста, телерадіоко-ментатора з Польщі Вєслава Нєвєнгловського. Він вважає, що сьогодні, аби змінити на краще світ, треба віддати голос насамперед провісникам морального ладу. Польський учений ставить питання недвозначно: чи журналісти стоять на боці любові? чи вони визнають первинність добра споживача інформації? Жодна людина не може бути вільною, публіцист – тим паче, якщо він заперечує правду і добро. Мусимо плекати культуру свободи, сенсація не повинна домінувати в мас-медіа. Запобігання перед реципієнтами інформації аж ніяк не повинно відсувати на задній план достовірність. Журналісти, так само як і усе суспільство, зобов’язані щоденно вчитися автентичному формуванню культури індивідуального, суспільного, політичного життя – в розумінні спільного добра. Непорозумінням слід вважати модну сентенцію, що журналіст не повинен мати своїх поглядів. Навпаки, справжній публіцист завжди говорить своїм голосом, причому моральні засади в цьому випадку є домінуючими. Тому він не стане маріонеткою. Якщо слово відірване від духовної культури, воно стає небезпечним знаряддям боротьби людини з людиною. Слід звернути увагу й на те, що фрагментарний опис дійсності не може сприяти створенню цілісного її образу, тим паче визначити тенденції розвитку. В.Нєвєнгловський виступає проти фетишизації ідеї толерантності, оскільки дуже часто вона веде до релятивізму, розмивання межі між добром і злом. Нині гасла «толерантність», «політична коректність» стали головним інструментом духовного терору. Дивно, але до сором’язливих слів сьогодні належать «патріотизм», «Батьківщина», «милосердя». Ще один фактор: кожний народ має право до розвитку власної культури – на Цьому особливо наголошував у виступі на Генеральній Асамблеї ООН 5 Жовтня 1995 року Іван Павло II.

4 Фросар А. Світ Івана Павла II. – Львів, 2001. – С. 118 – 119.

Історія людства, кожного народу зосібна, дає багато прикладів того, як спільна база вартостей сприяє духовному і матеріальному розквіту цивілізацій. Нині особливо потрібна така мотивація творчості журналіста, яка б орієнтувала спільноти на інтенсивне духовне життя. Зі зла не треба робити головного героя мас-медіа5.

Формуючи національну журналістику, ми не повинні запозичувати зразків постановки проблем, аргументації тільки англо-саксонської школи журналістики – хоч і досконалої у багатьох відношеннях. Певний інтерес, крім зазначених вище факторів, можуть становити для нас думки відомого південноафриканського вченого, письменника, есеїста Андре Брінка. Будь-який митець, у тому числі й публіцист як «вільна особистість» є вигадкою, шовінізмом, людиною поза історією, тобто такою, яка не має свідомості, нехтує своїм високим обов’язком. Так само і протилежне уявлення про публіциста як «комісара» є сумнівним: він насамперед представник влади та бюрократії, врешті – слуга можновладців-монополістів, які витонченим способом купують його талант. Уникнути такої участі допоможе глибока релігійність (мораль) і національні цінності. Саме вони є основоположними, універсальними. Публіцист повинен сприйматися як інтелігентна особистість, що має соціальні, історичні та моральні обов’язки. Хоча Брінк безпосередньо не торкається ролі і функцій публіциста, усе ж його судження припасовуються до нашого фаху:«Щоб уберегти живу віру в щось прекрасне, щось значуще в цьому жахливому світі, щоб постійно виштовхувати світ зі стану самовдоволення, щоб спонукати людський розум шукати і здобувати знання, яке «так» не має за відповідь, творець – інтелігент – художник насамперед повинен бути відданим своїй свідомості, а не партії чи групі, й навіть не справі, й навіть не «народові». Однак – і це дуже істотно – якщо ця свідомість не загартована вчинками та стосунками з іншими людьми, «народом», якщо найособистіше з її виявів не пов’язане з усвідомленням своєї причетності до історії свого суспільства – його минулого, теперішнього чи майбутнього, – тоді вона не має власної великої ваги та проникливості»6.

5 Dziennikarski etos. – Olsztyn, 1996. – SS. 28–40.

6 Брінк А.Художник як комаха // Кур’єр ЮНЕСКО. – 1993. – Січень. –С. 47.

Як бачимо, йдеться не про ремісничий рівень журналістики, а про творчий. Зішлемося ще на думку Ришарда Капусьцінського – польського письменника, публіциста, представника започаткованої Ернестом Гемінгвеєм та Габріелем Гарсіа Маркесом «нової журналістики», що описує факти методами й засобами красного письменства: «Ремісництва можна навчитися і поза університетом. Другий рівень – це висока, концептуальна журналістика. Критерієм оцінки статті не є те, чи містить вона пропагандистські елементи чи ні, а чи вона має добру мотивацію, чи це важливий, майстерно написаний текст – журналістський, літературний, який робить людину кращою, змушує її мислити. Слабкою у наших дискусіях про ЗМІ є замовчування фактів, що в журналістиці, як і в інших професіях, багато партачів. Світилами можуть стати не всі, але треба намагатися. Тут важлива сама атмосфера, в якій формується журналіст, чи пробуджена у ньому професійна шляхетність, бажання робити щось важливе, а не тільки будь-якою ціною заробляти гроші. Часом добрі журналісти просто губляться у надмірі інформації, вони втратили орієнтири і потребують допомоги авторитетного провідника»7.

Якщо невисока якість журналістики – невисоким є і рівень суспільства. Журналіст (публіцист) повинен мати несхитний світоглядний стрижень, щоб утверджувати цінності правди, справедливості, точності у вигляді матеріалу,бути готовим захищати цінності,які становлять собою громадський інтерес, нарешті, бути креативним.Рутинність не підходить до особистості, яка має пасіонарну мотивацію, певна річ, зі знаком «плюс»8. Уточнимо: ведемо мову про журналіста (публіциста) як людину місії, з виразним відповідальним підходом до своїх обов’язків, що не зупиняється на матеріалізмі фактів, осмислює, досліджує явища, а не про медіапрацівника, для якого робота є рутинним збиранням, навіть – коментуванням поточної інформації. Тобто чітко відрізняємо комунікативну і культурну пам’ять, ситуативну (поточну) і субстанційну інформацію.

7 Лильо Т. Ришард Капусьцінський: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі їхнього споживача» // День. – 2003. – 19 верес. – С. 21.

8 Особистий архів автора. Міжнародна конференція з проблем підготовки журналістів: Виступ Директора всесвітньої служби Бі-Бі-Бі Найджела Чеп-мена 24 листопада 2005 року. – Інститут журналістики Київського національного університету імені Т.Г.Шевченка.

Неодмінною умовою виконання шляхетної місії є емпатична настроєвість публіциста. Слово «емпатія» походить від грецького «patho» (сильне й глибоке почуття, майже ідентичне зі стражданням). Первісно поняття емпатії вивчалося філософськими дисциплінами – етикою та естетикою – й мало іншу назву – «симпатія». Ще давні греки надавали симпатії космічного значення, розуміючи під нею духовну об’єктивну спільність усіх речей, що визначає співчуття людей один до одного. У журналістиці ефективна міжособистісна взаємодія, скажімо, під час діалогічного спілкування, передбачає спроможність осягнути сенс і значення проблеми та особистості. Тривіальною виглядає ситуація, коли претенденти на «командирів дійсності», які знають, як навчати, не мають щопереказати людям. Тим паче убогим постає публіцист, який веде інтерв’ю з особою, ігноруючи світ цієї особи, її культуру, мрії, сподівання. Освоєння дискурсу під час навчання у вищій школі має передовсім сприйматися як процес виробництва ідей, знання, текстів, науки. Діалог – не лише спосіб контакту, це – спосіб мислення. Розум – добре, а колективний досвід – краще.

Цілком слушно у двотомній антології «Вступ до світової журналістики» російський вчений Г. В. Прутцков подає зразки світоглядної публіцистики у варіанті ораторського мистецтва Давньої Греції та Риму, Нового Завіту, латинської та візантійської ранньохристиянської публіцистики, публіцистичної творчості періоду Відродження, Реформації, буржуазних революцій в Англії, Америці, Франції9. На півстоліття раніше це обґрунтував Микола Шлемкевич, про що йшлося у попередньому розділі.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ

Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Орієнтир – метааналіз історії

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Додатки 358
Йосип ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» 358 Ришард КАПУСЬЦШСЬКИЙ: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі ї

Структурна криза світосистеми
Всеохопні катаклізми XX століття, що його газета «Нью-Йорк Таймс» назвала «століттям Сатани»1, спричинили стрімке наростання різнопланового духовного і соціально-політичного досвіду людс

Віднайти істотне
Журналістика нині – футуристична й архаїчна водночас. Вона начебто переносить нас у магічний світ. Це стосується передовсім телебачення, яке репрезентує тривіальну культуру, нетривкі символи, до чо

Наукові погляди на журналістику
Завжди доречно зіставляти методологічно-теоретичні постулати з результатами їх практичної реалізації. Позитивізм, екстраполюючи своє бачення історії на медійну сферу, остаточно, ще після Другої сві

Орієнтації мас-медіа
Варто збагнути плідність суджень представників різних народів, епох, цивілізацій щодо сфери творчості, мистецтва управління душами. Але перш ніж відтворити кілька засадничих орієнтирів «будівництва

Місійність слова
Йдеться про непорочність розуму. Ідейний архітектор італійського Відродження XIX століття Джузеппе Мацціні залишив нам блискучі розмислення про суть публіцистичної творчості, що її він не відділяв

Горизонти української світоглядної публіцистики
Українська світоглядна публіцистика відображає відмежовування від двох крайніх поглядів на мету і сенс історії: від точки зору «тільки цього світу» (марксизм, лібералізм) і від точки зору «виключно

Кредо Волтера Кронкайта
Унікальну сторінку в історію світової журналістики вписав американський телекоментатор Волтер Кронкайт. У своїх мемуарах, названих скромно «A reporter’s Life» («Життя репортера»), він орієнтує нас:

Кількість примірників щоденних газет/1000 мешканців
  1. Японія 7. США 2. Швейцарія

Вища школа – кузня світоглядних думок
Щораз більше теоретиків і практиків журналістики переконуються у потребі фундаментальної журналістської освіти. Університет – вища школа. Отже, на відміну від середньої, він повинен забезпечити вищ

Інтегральність мотивації
Отже, дбаючи про повноцінну підготовку фахівців, не маємо права дати можливість так званим новаторам витіснити нас з континентальної, тобто фундаментальної системи навчання журналістів і замінити ї

Філософія факту
Відколи утвердилася могутність журналістики/публіцистики, людина сягала до газети не лише для того, щоб дізнатися про останні події, але й щоб випрацювати собі певний погляд на речі, щоб зрозуміти,

Моральна кристалізація ідеологічних вартостей
Публіцисти-концептуалісти завжди вміли відрізняти дочасне й минуще від остаточного. Вони усвідомлювали (усвідомлюють), що без подвижництва, ентузіазму й досвіду будь-яке навчання стане даремною тра

Культурний чинник – визначальний
В умовах всеохопної моральної та екологічної кризи людства на порядок денний поставлено проблему докорінної переоцінки вартостей. Незважаючи на очевидні великі осяги цивілізаційного влаштування жит

Медіатизація політики
Нині роль ЗМІ інтенсифікується з кількох причин. Серед них, по-перше, нові технічні й технологічні можливості збирання, акумуляції та передачі інформації, по-друге, розширення й укорінення демократ

Вплив мас-медіа на діяльність політичних інституцій та громадської думки
  Сфера впливів Франція ФРН В-британія Іспанія США Судочинство

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох
Кожна історична доба – це сторінка у божественній книзі Провидіння. Час постійно залишає по собі невитравний слід. Відтак маємо вчитуватися у цей «слід». Під сучасну пору, коли ми воювали один прот

Уникати підміни понять
Минали століття, змінювалися цивілізації, зміщувалися акценти у дослідженнях сфери комунікації, але – закономірно! – повертаємося до плодотворних орієнтирів європейської культури. Наша українська т

Публіцистика онтологічного оптимізму
Епічне бачення світу українською та закордонною публіцистикою має бути систематизоване, ґрунтовно осмислене й задіяне як для навчання молодої генерації, так і для грамотного керівництва динамікою с

Авангард духу: концепція Миколи Шлемкевича
Почнімо з усталених дефініцій. Новий тлумачний словник української мови так визначає суспільство: «Сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробниц

Пріоритет макротексту
Щоб примножувати мудрість, треба постійно переосмислювати своє минуле, звіряти з досвідом інших народів. Це допоможе перекодову-вати інформацію у знання, а знання – у розуміння. Просвіщати – означа

Свобода як істина
Свобода без істини – шлях егоїзму. У документі «Сіяння істини» Іван Павло II зазначає, що вона просвіщає розум і формує свободу людини. Йдеться про цілісний сенс життя. Існує фундаментальний зв’язо

Роль особи в історії
Про роль особи в історії писало чимало знаних у світі політиків, учених, публіцистів і т. ін. Фундатор сюжетної публіцистики Плутарх залишив нам неперевершені зразки життєпису тих постатей Антики,

Концептуальна публіцистика: історичний аспект
Класичним прикладом такої публіцистики у вигляді 36 листів із п’ятимісячної подорожі до Росії є книга «Росія 1839 року» Астольфа де Кюстіна – французького письменника і журналіста, нащадка давньої

Спадок XX століття: Європа
Збереження пошани до правди й пізнання передбачає: по-перше, сповнення обов’язку щодо історії, по-друге – обов’язку пам’яті. Для публіциста-історика38 не може бути заборонених тем і жодн

Спадок XX століття: Азія, США
Подібний вплив на масову свідомість мала публіцистика Леопольда Вейса (1900-1992), журналіста зі Львова, який прийняв іслам й одержав ім’я Мухаммед Асад. У мусульманському світі його трактують як в

Українська традиція публіцистичного тексту
Входження у світ історичних осіб, подій дає змогу не тільки автентично проаналізувати процеси, а й відчути, пережити їх. Тобто – краще розуміти, ніж просто пізнавати. Схоплення життя інтуїцією веде

Нагнітання деструктивності
Посилення глобальної напруженості, викликаної передовсім матеріальними чинниками (боротьба за ресурси, зиск, економічна, політична і мілітарна експансії та ін.), у журналістській теорії та практиці

Ідеологеми Жана-Поля Сартра
Публіцистика «думання» давно звернула увагу на те, що, незважаючи на перемогу у двох світових війнах XX століття, ліберальна демократія не витворила нових ідей, які б після страхітливих

Позиція Амоза Оза щодо фанатизму
Вищенаведені приклади публіцистичної діяльності «Столичных новостей» дають, крім усього іншого, підстави зазначити, що арбіт-ральний підхід до історії, претензії на роль «командирів дійсності», неп

Пастки постмодернізму
У 1597 р. філософ і теоретик науки Френсіс Бекон увів в обіг стереотип «Знання – це сила». Він і його сучасники були переконані, що незабаром знання вирішить усі проблеми людства. Ренесанс та просв

Призначення ЗМІ – засоби масового порозуміння
«Мас-медіа повинні стати засобом масового порозуміння, натомість масовість спричинила перевагу турботи про засяг комунікації над турботою про її зміст; «переважає комунікаційний супермаркет», – до

Правда – найвищий етичний ідеал
Найголовніше завдання журналіста – служити правді й справедливості. За Великим тлумачним словником сучасної української мови, «ПРАВДА – 1. Те, що відповідає дійсності; істина. // Певна сукупність д

Онтологія публіцистики
Онтологія публіцистики полягає у її всеохопності, на відміну від науки, яка визначається переважно матеріальними онтосами, до того ж – відзначається специфікацією. Публіцистика має справу з матеріа

Дійова особа історії
Освіченість насамперед полягає у тому, що глядачів, тим паче серед журналістів, не повинно бути. Кожний із нас – дійова особа історії. Її описувати на своє задоволення замало, історія твориться кон

Етичне розуміння професіоналізму
Свобода, якщо вона не сполучена з етичним розумінням професіоналізму, є просто непорозумінням. Отже, примат правди над журналістикою, а не навпаки! Саме правда є шансом стати автентичним

Слово, що визволяє, чи слово, що поневолює?
У слов’янському світі правда тісно пов’язана зі світлом, святістю. Так, у староруській мові вона має передовсім значення «Суду Божого». Євген Сверстюк у своїх роздумах «Свобода слова і культура дум

Позбутися селективної моралі
У кожній країні у всі часи, за усіляких умов знаходилися подвижники, які увесь запал серця, увесь талант віддавали благородній справі. Не так давно пішов з життя Володимир Маняк, який зробив першу

Світоглядна публіцистика Світлани Алексієвич
Унікальну місію виконує білоруська письменниця й публіцистка Світлана Алексієвич. Вона працювала в районній, республіканській газетах, завідувачем відділом нарисів і публіцистики журналу «Неман». З

Нинішнє буття без метафіки збагнути неможливо. Слід шукати нові механізми впливу на народну свідомість.
У цій розмові С. Алексієвич тепло згадує про свій український родовід, «дуже барвисте, гарне дитинство», радить «дати свободу самій природі речей» у Білорусі, де знищена національна субстанція, том

Відходять; ми не додумуємо речі до кінця, жонглюємо, шаманимо старими словами.
Сама творчість С. Алексієвич, «нова література факту», її роздуми над специфікою, потугою (або неміччю) слова заслуговують окремого дослідження. Наразі – деякі рефлексії. Публіцисти, так само, як «

Вирішальна роль слова-рушія
У всіх культурах зазначено першоідею, первісний сенс буття. Дао, Логос, Архетип, Парадигма, Монада та інші слова-коди підкреслюють первинну, вирішальну роль інформації у зародженні життя, функціону

Вернути в журналістику правдолюбство і моральний пафос
Публіцистика, яка останніми роками виконала роль месії, оголивши жахливе минуле імперії та комунізму, недвозначно довела, що логіка безоглядної боротьби веде до боротьби, позбавленої логіки, до роз

Плекати сакрум, вибудовувати сенс
Світоглядна публіцистика під сучасну пору, крім оперативного осмислення поточних подій найширшого діапазону, намагається дати вичерпну відповідь на фундаментальні питання буття, розвитк

Громадянське суспільство – інституція доброчесності
Суто позитивістська методологія, як засвідчив досвід історії, є помилковим мірилом. Людину не можна вилучати із трансцендентності, адже вона – створіння релігійне, а не лише політична тварина, як г

Плекати невмирущий дух нації
Іван Франко «скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне – метою, розум, науку – шляхом до мети»1. Тому нам треба «... зберегти все незі

Цілюща влада вистражданого слова
Особливо варто наголосити на силі переконання у праві на цілющу владу вистражданого слова, що його демонстрував Іван Франко. Паралелі в цьому випадку з найвидатнішими геніями людства цілком доречні

Горизонти публіцистики
Пробуджуючи людське в людині, накреслюючи нації шлях у будуччину («Засяєш у народів вольних колі»), підносячи на найвищі орбіти духовності візію людства, через різні прояви творчості – філософію,

Прогностичний аспект творчості
Із горизонтів XXI століття бачимо, з одного боку, банкрутство комерційно-маніпулятивної цивілізації, яка мусить полишити історичну арену, оскільки спричинила жахливу несправедливість і понизила люд

На найвищих світових орбітах
Як бачимо, Іван Франко мислив, творив на найвищих орбітах національного, європейського та й світового життя. Невситимий інтерес до історії як навчительки життя, до ідеалів народів, наслідування муд

Багатоликість брехні й одне слово правди
Лазар Каганович Є щось символічне у тому, що «останнім із могікан» більшовизму став Лазар Мойсейович Каганович. На

Невтишний біль нації
Голодомор 1932-1933 років... Тривожна згадка з минулого життя, що її вже відроджена українська нація навіки берегтиме у пам’яті. Спомин про два страшні роки, позначені чорною тінню смерті, сповнені

Голодні повні засіки
Історія кожної нації мусить мати свої дзвони: веселі, сумні, величні, визвольні, дзвони перестороги чи перемоги, які б стояли на сторожі пам’яті, які б не дозволяли канути в небуття нашій національ

Парадокс імені Сталіна
У темряві холодного листопадового вечора запалю невеличку свічку. Одну маленьку свічку на своєму підвіконні. І її слабке кволе тіло танутиме, як танули тисячі слабеньких дитячих тілець, замучених,

Хто сказав, що пекло в потойбічні?
«Щохвилини гинуло 17 людей, щогодини – 1000, майже 25 тисяч – щодня» (Із промови Віктора Ющенка, 2005 рік) Кінець зими 33-го... На землі ще поскрипує сніг,

Колір голодної смерті
Якого кольору очі дитини, що помирає з голоду: карі, блакитні чи, може, волошково-зеленкуваті? Вони кольору затхлого мертвого повітря і плісняви, вкритої тонкою павутиною, що не дозволяє пізнавати

Із повідомлення італійського консула
у Харкові Серджіо Граденіго від 31 травня 1933 року: Голод і далі шаленіє і нищить людей, і просто неможливо збагнути, як може світ залишатись байдужим до такого лиха і як

Антиепітафія – ‘33
Людей поховали тільки один раз. У скотинячих братських ямах. Відтоді, щороку, з музикою та квітами Ховають числа. Змордовані привиди на шпальтах, Ніби м

ДОДАТКИ
ЙОСИП ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» Кафедра зарубіжної преси та інформації Львівського національного університету імені Івана Франка н

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги