рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Наукові погляди на журналістику

Наукові погляди на журналістику - раздел Образование, ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ Завжди Доречно Зіставляти Методологічно-Теоретичні Постулати З Результатами Ї...

Завжди доречно зіставляти методологічно-теоретичні постулати з результатами їх практичної реалізації. Позитивізм, екстраполюючи своє бачення історії на медійну сферу, остаточно, ще після Другої світової війни, визначився щодо функцій преси. Дослідження під назвою «Вільна і відповідальна преса», проведене Комісією Хатчинса наприкінці 40-х років XX сторіччя (Hutchins Comission), як критерії ефективності виділяє п’ять можливих функцій преси. Вона може: а) надавати «правдивий,

повний і зрозумілий звіт про поточні події у тому контексті, в якому вони набувають сенсу», що можливе за об’єктивного висвітлення подій; б) бути «форумом для обміну думками і критичними висловлюваннями», що почасти означає, що газета повинна бути «колективним провідником» суспільного діалогу, і хоча б певною мірою репрезентувати думки й погляди, протилежні думкам і поглядам редакції; в) показувати «типову картину, що відображає представництво різних суспільних груп»; г) «репрезентувати і роз’яснювати цілі й цінності суспільства»; д) надавати «повний доступ до поточної інформації», сприяючи цим здійсненню права громадян на одержання інформації21. Комісія визначила три загальні завдання, без виконання яких преса не може відігравати своєї політичної ролі: надавати інформацію, просвіщати суспільство з тим, щоб воно могло здійснювати самоуправління, і прискіпливо стежити за діями влади.

Відтоді діапазон поглядів на журналістику значно розширився.

У своїй монографії «Біля джерел публіцистики» В. В. Учьонова, нагадуючи про розпрацювання предмету, структури, функцій, методів, специфічних для такого феномена культури, наводить найприйнятніше, на її думку, визначення публіцистики як «специфічної галузі суспільно-політичної творчої діяльності, що має метою актуальний ідеологічний вплив на суспільну думку, на свідомість і поведінку мас»22. Підкреслюється зв’язок публіцистичної творчості з художньою літературою, історіографією, юридичною і політичною діяльністю, педагогікою. Багато цінних спостережень знаходимо в розділах книги щодо становлення публіцистики в античній культурі, у Середньовіччі, в період Відродження. Зазначено провідну роль ораторської майстерності, проповідництва, різних форм усних повчань та усної полеміки в оперативному масовому політичному спілкуванні. Вони продуктивно і безперервно взаємодіяли з фольклором. Але автор пов’язує самовизначення публіцистики із звільненням її «від середньовічного релігійного синкретизму, від всеохопної духовної диктатури церкви»23.

21 Прайс М., КругП. Благоприятная среда для свободных и независимых средств массовой информации. Оксфордский университет (США). 1 декабря

22 Горохов В. Публицистика и ее эффективность. – М., 1981. – С. 99.

23 Ученова В.В. У истоков публицистики. – М., 1989. – С. 213.

Принципово інший підхід до природи, ролі публіцистики знаходимо в українського філософа, вченого й журналіста Миколи Шлем-кевича. Він виходив із того, що функцією духовної культури має бути встановлення порядку у первісному душевному хаосі, надання ясної форми природному станові душ, організація духовності. Для свідомості людини вирішальними є дві ділянки духовної культури – ідеологічно-світоглядна й мистецька. Перша саме й встановлює порядок ідей, думок. Крізь призму ідеології людина краще розуміє світ і події в ньому. Але сучасні ідеології перетворилися в агітку.

Професор Л. Г. Світіч у навчальному посібнику «Професія: журналіст» порівнює журналістську професію з літературною творчістю, мистецтвом, наукою, історією, політикою, правознавством, риторикою, проповідництвом, педагогікою24. Пьотр Легутко і Доброслав Родзєвіч у книзі «Міфи четвертої влади» нагадують, що Едмунд Берк свого часу назвав журналістів «четвертим станом» (the fourth estate). Тим часом в жодній країні не зреалізовано ідеї: мас-медіа є системою, що саморегулюється в ім’я публічного добра. Моральні вади журналістів суспільно шкідливі, оскільки такою є природа засобів переказу інформації. Не забуваймо, що «демократія вимагає публічних дебатів мовою, зрозумілою широким колам громадян, які мають різні погляди і неоднакову за якістю освіту. Тому більшість учасників цих дебатів мусить визнавати ті самі елементарні вартості, яким має слугувати публічна, зокрема політична діяльність, розуміти ту саму мову, нарешті, – мати можливість пізнання тих самих фактів, подій, опінії, що мають істотне значення для розуміння суті справи»25.

Німецькі вчені Міхаель Кунцік і Астрід Зіпфель вважають, що «журналістика – це професійна діяльність осіб, які у масових мас-медіа виконують функції збирання, перевірки, добору, опрацювання і розповсюдження інформації, коментарів, а також розважальних матеріалів»26. Вони ж переконані, що засадничо журналісти не вписуються в однорідну суспільну категорію, оскільки у розвинутих країнах рекрутуються зі

24 Свитич Л.Г. Профессия: журналист: Учебное пособие. – М., 2003.

25 Legutko P., Rodziewicz D. Mity czwartej władzy. – Kraków, 2002 – S. 8-9.

26 Kunczik M., Zipfel A. Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. – Warszawa, 2000. – S. 68.

«середнього класу»; по-друге, у різних медіях завдання журналістів деколи принципово відрізняються; по-третє, погляди журналістів щодо своїх обов’язків істотно суперечливі. Наприклад, у Німеччині журналісти, які постачають розважальну інформацію, в очах реципієнтів виглядають тупими, жадібними до сенсацій, натомість у щоденних газетах домінують інші критерії добору працівників, відповідно поважнішим є трактування цих журналістів споживачами інформації. Найчастіше зазначаються дві постави журналістів: нейтрально-об’єктивна і суспільно заангажована.

Щораз предметніше з’ясовуються психологічні проблеми сучасної журналістики. Учені факультету журналістики Московського державного університету випустили у 2002 році збірник наукових статей «Проблеми медіапсихології». Відомий дослідник преси Е. Пронін, наголошуючи на тому, що «у сучасній масовій комунікації щораз більшого значення набувають феномени і артефакти, головним фактором яких стає їхня психологічна компонента», приходить до висновку: мислення-спілкування-поведінка людей, включених у масову комунікацію, стало іншим; практично будь-який журналістський текст може тепер стати частиною соціальної практики, її функціональним елементом. Він наполягає на появі у глобальному інформаційному просторі нової медіареальності, психологічної terra incognita. Оскільки, на думку Проніна, у сучасній комунікації виявляється тенденція до зрощування журналістики і психології (звідси поява нових жанрів: фокусоване інтерв’ю, нарис на основі глибокого тестування, огляд з психоаналітичним пропрацюванням символіки і т. ін.), традиційні поняття теорії журналістики вже застаріли. Нині журналістський текст спирається не на ідеологію, а на ментальні структури, базові вартості і страхи масовидної людини. Змінилася комунікативна поведінка аудиторії. «Інтерактивний реципієнт виходить за межі класичної схеми «two-step-communication», і комунікатор втрачає в його очах ауру «лідера думок»27.

Самі журналісти ставляться до психологічної компоненти мас-медіа виключно інструментально, як до джерела додаткових можливостей маніпуляції. З’явилося поняття «типосиндром» (синдром

27 Проблемы медиапсихологии. – М., 2002. – С. 11.

категорій свідомості), що нагадує відомі в історії символічні визначення журналістських ролей: «розгрібачі бруду», «підручні партії» і т. ін. На основі масиву даних соціологічних опитувань через факторний (за групою різних чинників), дискримінантний (шляхом виключення) і кластерний (на підставі якогось одного істотного чинника) складено підсумкову таблицю психотехнічного моніторингу:

Типосин-дром Категорії свідомості «Лицар гласності» «Плюй-бой» «Пікейний жилет» «Кілер» «Сам собі інтерв’юєр» «Зомбі»
1. Цільова спрямованість Духовне наставництво Самоствердження Інтелектуальне домінування Розправа Утримання влади Духовне закабаления
2. Декларована соціальна роль Просвітитель Той, хто викриває Експерт Месник Духовний лідер Жрець моралі
3. Адреса апеляції Суспільна думка Про- тестний електорат Еліта суспільства Особливо важливі персони «Народ» Електорат, який сумнівається
4. Опорний комунікативний прийом Публіцистичність Площадна риторика Імітація суспільної думки Витік інформації Самореклама Інформаційне насильство
5. Ставлення до осіб, які при владі Конструктивне протиборство Шантаж Змова Васальна відданість Кланові зв’язки Сліпа покора

На нашу думку, маємо справу не тільки із зомбуванням масової аудиторії, а й зі спекулятивним науковим зомбуванням, якими б модними словами це не прикривали. Порушується питання, як пристосуватись до так званих нових реалій, а не як змінити орієнтири творчої діяльності, ушляхетнити їх.

Повернемося до висновків Е. Проніна. Він неоднозначно ставиться до того факту, що редактори, продюсери, засновники видань замовляють психологам конкретні дослідження аудиторії, текстів, реклами. І цілком вмотивовано: залежно від світоглядної позиції журналіста чи видавця ці дані можна використати й з підступною метою, що стало

правилом. Зрощення пропаганди з рекламою в кінцевому підсумку загрожує будь-якому діячеві інформаційною дискредитацією, щойно він не спрацюється з олігархами медій. Цілком поділяємо судження Е. Проніна щодо потреби переорієнтації і підвищення психологічної компетентності професіоналів масової комунікації. Соціотерапія, психологізація навчання студентів-журналістів (курс «Психологія журналістики») – річ доконечна.

Але мало констатувати «гостру методологічну недостатність самої теорії журналістики», яка часто змінювала фокусування концепцій від «колективного пропагандиста, агітатора й організатора» до «четвертої влади», а також саму «маніпулятивну природу» мас-медіа. Маємо підстави нагадати, що жодні практичні методики підвищення ефективності впливу журналіста на людину чи спільноту, жодні імідж-мейкерські технології і статистичні прийоми маніпулятивної соціології не дадуть позитивного результату, якщо в основі діяльності мас-медіа домінуватимуть засади «купівлі-продажу», а не принцип ВЛАДИ ПРАВДИ. Інформаційна громадянська війна не припиниться, якщо на основі позитивізму нас закликатимуть до «об’єктивності», «толерантності», тобто посутньо – до релятивізму.

Водночас не можемо погодитися й з таким постулатом Е. Проніна: «Суть методології в її свободі, як від зазіхань ідеології, так і від претензій прикладної науки»28. Треба було чітко зазначити, що свободи без істини не буває, як і незалежності – від сумління. Але це вже сфера релігії, Закону Життя. Визнавши людину істотою релігійною, погодившись з Едмундом Берком, що в основі громадянського суспільства має бути саме релігія (не плутати з фальсифікованою релігійністю), доведеться зректися і марксистського, і неоліберального позитивізму. «Свобода методології» – чистий евфемізм, тому Пронін, висловивши чимало справедливих і продуктивних думок з проблем медіапсихоло-гії, не наважився на останній крок – ревізію самої методології, яка в обидвох варіантах матеріалізму допровадила до культурної катастрофи, – людину відлучили від своєї органічної стилістики.

Ще в давнину життя розглядалося як привід для розвитку раціональної, етичної, естетичної, духовної істоти. Антика наголошувала

28 Проблемы медиапсихологии. – М., 2002. – С. 17.

тільки на трьох перших чинниках. Азія йшла далі, сприймаючи їх як опорні камені для духовного сходження. Тому насамперед шанували своїх святих, релігійних засновників і мислителів, своїх духовних героїв. Це кореспондує з думкою Івана Павла II: «Співжиття людей не має за кінцеву мету ні ринок, ні державу, бо людське життя несе в собі унікальну цінність, якій повинні служити і держава, і ринок. Людина – це перш за все той, хто шукає істину, прагне жити в правді, поглиблюючи своє знання про неї шляхом діалогу, який включає минулі і майбутні покоління»29.

Можемо з цього зробити такий висновок: душевний автоматизм людської чутливості й доброти є першоосновою журналістської майстерності. Люди, наділені такою основоположною якістю, також повинні йти в науку, ставати за кафедри, готувати кадри для журналістики думання, етичного переживання, шляхетної візії. Етика несхитних засад має домінувати над етикою ситуації. Чому ми так рідко ставимо запитання: яким має бути журналіст як особа, яким має бути вчений, викладач вищої школи? Натомість прагнемо удосконалити мас-медіа, майже цілковито ігноруючи моральні, інтелектуальні, мотиваційні параметри творчої особистості. Журналістика є такою, яким є журналіст, культура є такою, якою є людина. Було б на часі перекласти українською мовою цінний збірник наукових праць і рефлексій, що вийшов у Польщі (Ольштин, 1996) під назвою «Етика журналістики» (Dziennikarski etos). На високому рівні аналітичності обговорено проблеми функціонування кодексів журналістської деонтології, ролі журналіста як носія інтегральної візії людини і світу, відповідальності медій, етичні наслідки маніпуляції в мас-медіа, незалежності журналіста на службі правді й людині, моральності формування суспільної думки, вибору – правда/товар, захисту Слова від слова. Орієнтир саме такого підходу вже маємо: у 2004 році Український Католицький Університет у Львові видав найголовніші документи Католицької Церкви про пресу, радіо, телебачення, інтернет та інші медіа (1936-2003) обсягом 438 сторінок. Нарешті й на посткомуністичному

29 Енцикліка Святішого Отця Івана Павла II до всечесних братів єпископів, до духовенства і чернечих чинів, до вірних вселенської церкви і всіх людей доброї волі в соту роковину енцикліки Rerum novarum. – Львів, 1992. – С. 69.

просторі з’являються підручники, монографії, посібники, які сягають джерел високої творчої думки30.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ

Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Наукові погляди на журналістику

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Додатки 358
Йосип ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» 358 Ришард КАПУСЬЦШСЬКИЙ: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі ї

Структурна криза світосистеми
Всеохопні катаклізми XX століття, що його газета «Нью-Йорк Таймс» назвала «століттям Сатани»1, спричинили стрімке наростання різнопланового духовного і соціально-політичного досвіду людс

Віднайти істотне
Журналістика нині – футуристична й архаїчна водночас. Вона начебто переносить нас у магічний світ. Це стосується передовсім телебачення, яке репрезентує тривіальну культуру, нетривкі символи, до чо

Орієнтації мас-медіа
Варто збагнути плідність суджень представників різних народів, епох, цивілізацій щодо сфери творчості, мистецтва управління душами. Але перш ніж відтворити кілька засадничих орієнтирів «будівництва

Місійність слова
Йдеться про непорочність розуму. Ідейний архітектор італійського Відродження XIX століття Джузеппе Мацціні залишив нам блискучі розмислення про суть публіцистичної творчості, що її він не відділяв

Горизонти української світоглядної публіцистики
Українська світоглядна публіцистика відображає відмежовування від двох крайніх поглядів на мету і сенс історії: від точки зору «тільки цього світу» (марксизм, лібералізм) і від точки зору «виключно

Кредо Волтера Кронкайта
Унікальну сторінку в історію світової журналістики вписав американський телекоментатор Волтер Кронкайт. У своїх мемуарах, названих скромно «A reporter’s Life» («Життя репортера»), він орієнтує нас:

Кількість примірників щоденних газет/1000 мешканців
  1. Японія 7. США 2. Швейцарія

Орієнтир – метааналіз історії
Нагадаємо, як трактує цей термін словник: «Мотивація – сукупність мотивів, доказів для обґрунтування чогось; мотивування»1. Йдеться про підставу, привід для якої-небудь дії, вчинку, про

Вища школа – кузня світоглядних думок
Щораз більше теоретиків і практиків журналістики переконуються у потребі фундаментальної журналістської освіти. Університет – вища школа. Отже, на відміну від середньої, він повинен забезпечити вищ

Інтегральність мотивації
Отже, дбаючи про повноцінну підготовку фахівців, не маємо права дати можливість так званим новаторам витіснити нас з континентальної, тобто фундаментальної системи навчання журналістів і замінити ї

Філософія факту
Відколи утвердилася могутність журналістики/публіцистики, людина сягала до газети не лише для того, щоб дізнатися про останні події, але й щоб випрацювати собі певний погляд на речі, щоб зрозуміти,

Моральна кристалізація ідеологічних вартостей
Публіцисти-концептуалісти завжди вміли відрізняти дочасне й минуще від остаточного. Вони усвідомлювали (усвідомлюють), що без подвижництва, ентузіазму й досвіду будь-яке навчання стане даремною тра

Культурний чинник – визначальний
В умовах всеохопної моральної та екологічної кризи людства на порядок денний поставлено проблему докорінної переоцінки вартостей. Незважаючи на очевидні великі осяги цивілізаційного влаштування жит

Медіатизація політики
Нині роль ЗМІ інтенсифікується з кількох причин. Серед них, по-перше, нові технічні й технологічні можливості збирання, акумуляції та передачі інформації, по-друге, розширення й укорінення демократ

Вплив мас-медіа на діяльність політичних інституцій та громадської думки
  Сфера впливів Франція ФРН В-британія Іспанія США Судочинство

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох
Кожна історична доба – це сторінка у божественній книзі Провидіння. Час постійно залишає по собі невитравний слід. Відтак маємо вчитуватися у цей «слід». Під сучасну пору, коли ми воювали один прот

Уникати підміни понять
Минали століття, змінювалися цивілізації, зміщувалися акценти у дослідженнях сфери комунікації, але – закономірно! – повертаємося до плодотворних орієнтирів європейської культури. Наша українська т

Публіцистика онтологічного оптимізму
Епічне бачення світу українською та закордонною публіцистикою має бути систематизоване, ґрунтовно осмислене й задіяне як для навчання молодої генерації, так і для грамотного керівництва динамікою с

Авангард духу: концепція Миколи Шлемкевича
Почнімо з усталених дефініцій. Новий тлумачний словник української мови так визначає суспільство: «Сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробниц

Пріоритет макротексту
Щоб примножувати мудрість, треба постійно переосмислювати своє минуле, звіряти з досвідом інших народів. Це допоможе перекодову-вати інформацію у знання, а знання – у розуміння. Просвіщати – означа

Свобода як істина
Свобода без істини – шлях егоїзму. У документі «Сіяння істини» Іван Павло II зазначає, що вона просвіщає розум і формує свободу людини. Йдеться про цілісний сенс життя. Існує фундаментальний зв’язо

Роль особи в історії
Про роль особи в історії писало чимало знаних у світі політиків, учених, публіцистів і т. ін. Фундатор сюжетної публіцистики Плутарх залишив нам неперевершені зразки життєпису тих постатей Антики,

Концептуальна публіцистика: історичний аспект
Класичним прикладом такої публіцистики у вигляді 36 листів із п’ятимісячної подорожі до Росії є книга «Росія 1839 року» Астольфа де Кюстіна – французького письменника і журналіста, нащадка давньої

Спадок XX століття: Європа
Збереження пошани до правди й пізнання передбачає: по-перше, сповнення обов’язку щодо історії, по-друге – обов’язку пам’яті. Для публіциста-історика38 не може бути заборонених тем і жодн

Спадок XX століття: Азія, США
Подібний вплив на масову свідомість мала публіцистика Леопольда Вейса (1900-1992), журналіста зі Львова, який прийняв іслам й одержав ім’я Мухаммед Асад. У мусульманському світі його трактують як в

Українська традиція публіцистичного тексту
Входження у світ історичних осіб, подій дає змогу не тільки автентично проаналізувати процеси, а й відчути, пережити їх. Тобто – краще розуміти, ніж просто пізнавати. Схоплення життя інтуїцією веде

Нагнітання деструктивності
Посилення глобальної напруженості, викликаної передовсім матеріальними чинниками (боротьба за ресурси, зиск, економічна, політична і мілітарна експансії та ін.), у журналістській теорії та практиці

Ідеологеми Жана-Поля Сартра
Публіцистика «думання» давно звернула увагу на те, що, незважаючи на перемогу у двох світових війнах XX століття, ліберальна демократія не витворила нових ідей, які б після страхітливих

Позиція Амоза Оза щодо фанатизму
Вищенаведені приклади публіцистичної діяльності «Столичных новостей» дають, крім усього іншого, підстави зазначити, що арбіт-ральний підхід до історії, претензії на роль «командирів дійсності», неп

Пастки постмодернізму
У 1597 р. філософ і теоретик науки Френсіс Бекон увів в обіг стереотип «Знання – це сила». Він і його сучасники були переконані, що незабаром знання вирішить усі проблеми людства. Ренесанс та просв

Призначення ЗМІ – засоби масового порозуміння
«Мас-медіа повинні стати засобом масового порозуміння, натомість масовість спричинила перевагу турботи про засяг комунікації над турботою про її зміст; «переважає комунікаційний супермаркет», – до

Правда – найвищий етичний ідеал
Найголовніше завдання журналіста – служити правді й справедливості. За Великим тлумачним словником сучасної української мови, «ПРАВДА – 1. Те, що відповідає дійсності; істина. // Певна сукупність д

Онтологія публіцистики
Онтологія публіцистики полягає у її всеохопності, на відміну від науки, яка визначається переважно матеріальними онтосами, до того ж – відзначається специфікацією. Публіцистика має справу з матеріа

Дійова особа історії
Освіченість насамперед полягає у тому, що глядачів, тим паче серед журналістів, не повинно бути. Кожний із нас – дійова особа історії. Її описувати на своє задоволення замало, історія твориться кон

Етичне розуміння професіоналізму
Свобода, якщо вона не сполучена з етичним розумінням професіоналізму, є просто непорозумінням. Отже, примат правди над журналістикою, а не навпаки! Саме правда є шансом стати автентичним

Слово, що визволяє, чи слово, що поневолює?
У слов’янському світі правда тісно пов’язана зі світлом, святістю. Так, у староруській мові вона має передовсім значення «Суду Божого». Євген Сверстюк у своїх роздумах «Свобода слова і культура дум

Позбутися селективної моралі
У кожній країні у всі часи, за усіляких умов знаходилися подвижники, які увесь запал серця, увесь талант віддавали благородній справі. Не так давно пішов з життя Володимир Маняк, який зробив першу

Світоглядна публіцистика Світлани Алексієвич
Унікальну місію виконує білоруська письменниця й публіцистка Світлана Алексієвич. Вона працювала в районній, республіканській газетах, завідувачем відділом нарисів і публіцистики журналу «Неман». З

Нинішнє буття без метафіки збагнути неможливо. Слід шукати нові механізми впливу на народну свідомість.
У цій розмові С. Алексієвич тепло згадує про свій український родовід, «дуже барвисте, гарне дитинство», радить «дати свободу самій природі речей» у Білорусі, де знищена національна субстанція, том

Відходять; ми не додумуємо речі до кінця, жонглюємо, шаманимо старими словами.
Сама творчість С. Алексієвич, «нова література факту», її роздуми над специфікою, потугою (або неміччю) слова заслуговують окремого дослідження. Наразі – деякі рефлексії. Публіцисти, так само, як «

Вирішальна роль слова-рушія
У всіх культурах зазначено першоідею, первісний сенс буття. Дао, Логос, Архетип, Парадигма, Монада та інші слова-коди підкреслюють первинну, вирішальну роль інформації у зародженні життя, функціону

Вернути в журналістику правдолюбство і моральний пафос
Публіцистика, яка останніми роками виконала роль месії, оголивши жахливе минуле імперії та комунізму, недвозначно довела, що логіка безоглядної боротьби веде до боротьби, позбавленої логіки, до роз

Плекати сакрум, вибудовувати сенс
Світоглядна публіцистика під сучасну пору, крім оперативного осмислення поточних подій найширшого діапазону, намагається дати вичерпну відповідь на фундаментальні питання буття, розвитк

Громадянське суспільство – інституція доброчесності
Суто позитивістська методологія, як засвідчив досвід історії, є помилковим мірилом. Людину не можна вилучати із трансцендентності, адже вона – створіння релігійне, а не лише політична тварина, як г

Плекати невмирущий дух нації
Іван Франко «скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне – метою, розум, науку – шляхом до мети»1. Тому нам треба «... зберегти все незі

Цілюща влада вистражданого слова
Особливо варто наголосити на силі переконання у праві на цілющу владу вистражданого слова, що його демонстрував Іван Франко. Паралелі в цьому випадку з найвидатнішими геніями людства цілком доречні

Горизонти публіцистики
Пробуджуючи людське в людині, накреслюючи нації шлях у будуччину («Засяєш у народів вольних колі»), підносячи на найвищі орбіти духовності візію людства, через різні прояви творчості – філософію,

Прогностичний аспект творчості
Із горизонтів XXI століття бачимо, з одного боку, банкрутство комерційно-маніпулятивної цивілізації, яка мусить полишити історичну арену, оскільки спричинила жахливу несправедливість і понизила люд

На найвищих світових орбітах
Як бачимо, Іван Франко мислив, творив на найвищих орбітах національного, європейського та й світового життя. Невситимий інтерес до історії як навчительки життя, до ідеалів народів, наслідування муд

Багатоликість брехні й одне слово правди
Лазар Каганович Є щось символічне у тому, що «останнім із могікан» більшовизму став Лазар Мойсейович Каганович. На

Невтишний біль нації
Голодомор 1932-1933 років... Тривожна згадка з минулого життя, що її вже відроджена українська нація навіки берегтиме у пам’яті. Спомин про два страшні роки, позначені чорною тінню смерті, сповнені

Голодні повні засіки
Історія кожної нації мусить мати свої дзвони: веселі, сумні, величні, визвольні, дзвони перестороги чи перемоги, які б стояли на сторожі пам’яті, які б не дозволяли канути в небуття нашій національ

Парадокс імені Сталіна
У темряві холодного листопадового вечора запалю невеличку свічку. Одну маленьку свічку на своєму підвіконні. І її слабке кволе тіло танутиме, як танули тисячі слабеньких дитячих тілець, замучених,

Хто сказав, що пекло в потойбічні?
«Щохвилини гинуло 17 людей, щогодини – 1000, майже 25 тисяч – щодня» (Із промови Віктора Ющенка, 2005 рік) Кінець зими 33-го... На землі ще поскрипує сніг,

Колір голодної смерті
Якого кольору очі дитини, що помирає з голоду: карі, блакитні чи, може, волошково-зеленкуваті? Вони кольору затхлого мертвого повітря і плісняви, вкритої тонкою павутиною, що не дозволяє пізнавати

Із повідомлення італійського консула
у Харкові Серджіо Граденіго від 31 травня 1933 року: Голод і далі шаленіє і нищить людей, і просто неможливо збагнути, як може світ залишатись байдужим до такого лиха і як

Антиепітафія – ‘33
Людей поховали тільки один раз. У скотинячих братських ямах. Відтоді, щороку, з музикою та квітами Ховають числа. Змордовані привиди на шпальтах, Ніби м

ДОДАТКИ
ЙОСИП ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» Кафедра зарубіжної преси та інформації Львівського національного університету імені Івана Франка н

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги