рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Місійність слова

Місійність слова - раздел Образование, ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ Йдеться Про Непорочність Розуму. Ідейний Архітектор Італійського Відродження ...

Йдеться про непорочність розуму. Ідейний архітектор італійського Відродження XIX століття Джузеппе Мацціні залишив нам блискучі розмислення про суть публіцистичної творчості, що її він не відділяв від культурної, суспільно-політичної діяльності в ім’я об’єднання своєї батьківщини і встановлення республіканського ладу. Наведемо деякі гостроактуальні донині судження: «Усі пишуть, щоб писати, а не вчити. Серцю кожного близька слава публіциста і письменника, а не слава АПОСТОЛА ІСТИНИ. Творчість перестала бути моральним служінням. Егоїзм вразив душу. Іронічна філософія роз’єднує. Ми реєструємо факти, не думаючи про їх причини. Все поділене, розчленоване. Ми загрузли по горло в аналіз, у фрагментарність», «Слово має бути моральне, бо воно є тінь великої істини, бо воно збуджує закладені в нас моральні сили, бо воно вчить нас глибокій думці», «Сполучіть факти з принципами – і ось перед вами Всесвіт, прекрасний, плодотворний, гармонійний Всесвіт, чудо взаємозв’язку,де ніщо зі створеного не буває втрачене для людства, де світло надії кличе людину до дії... Істина міститься саме у принципах, а фактиє лише символами цих принципів...».

Під сучасну пору цим постулатам відповідає творчість філософа-публіциста Сергія Кримського, його візія розвитку науки, політичної думки. Саме зважаючи на філософічність публіцистики, можемо дещо перефразувати думку відомого філософа сучасності: публіцистика вирішує на шляхах пошуку загального три основні питання. Перше: як жити, не знищуючи природу. Друге: як жити, не знищуючи самого себе. І третє: як жити, не знищуючи історію, тобто свої традиції, коріння буття та своє минуле39. Це істина цілого, тобто онтологічний оптимізм. Ним маємо витіснити інсценізовані медіаритуали, «чековий» журналізм, викликаний конкуренцією серед мас-медіа, яка полягає в тому, що громадськість отримує лише ту інформацію, за яку заплачено більшу суму, водночас – зрівноважити актуальність (за будь-яку ціну) і журналістський обов’язок дбайливості.

38 Див.: Маццини Дж. Эстетика и критика. Избранные статьи. – М.,

39 Кримський С. Три філософські питання // День. – 2004. – 22 квіт.

Зауважимо, що обдаровані люди тільки тоді можуть творити по-справжньому і ставати воістину цінними для своєї сучасності (й майбутнього), коли знаходять у собі стільки мужності й вірності улюбленій справі, що забувають про себе, про своє особисте честолюбство і за повної умиротвореності несуть свій талант оточуючим. Неорганізована, нестійка істота не може носити у собі справжнього таланту. Літературні вправи Парамонова, Познера, Малінковича та багатьох інших сповідників «загальнолюдських вартостей», їхній інтелектуальний пінг-понг часто вражає малообізнаного, довірливого споживача інформації. Але запалити ентузіазмом, подвигнути на шляхетний вчинок, жертовність, солідарність з упослідженими й скривдженими ця «елітарна» журналістика неспроможна.

Ми часто чуємо, читаємо про «демократичне мислення», «плюралізм». На Радіо Свобода (російська редакція) передачу «Лицом к лицу» рекламують таким чином: «Західний журналіст – відстороненість, місцевий – заанґажованість, Радіо Свобода – об’єктивність». Йдеться не лише про логічне неузгодження, своєрідний плеоназм (відстороненість-об’єктивність). Якщо вважається нормою поділ газет на «якісні» і «масові» (за винятком Японії), то як бути з тим фактом, що кожна людина має право на гідне життя, доступ до предметної, не сфальшованої інформації, на захист від дезінформації, деморалізації, адже замість вдумливого співбесідника ринок пропонує порнодовідник. Концепція «прав людини» й має гарантувати всім рівноправну участь у суспільних процесах, захист від системи інформаційного терору. Про справжнє демократичне мислення можна говорити лише за умови, коли людину трактують не як виробника чи споживача, а як ближнього, який, навіть обтяжений пороками, успадкованою генетичною недосконалістю, заслуговує любові, милосердя. Журналістика й покликана боротися за людину в людині.

Журналіст-професіонал ніколи не сумнівається, що істина як онтологічна категорія вимагає точного відображення дійсності; істина-правда як моральна категорія вимагає цивільної мужності не обдурювати, не маніпулювати словом, образом, звуком. Позиція справжнього фахівця, отже, об’єднує обидва розуміння істини.

Відомий футуролог І. Бестужев-Лада, досліджуючи руйнівний вплив ЗМІ, дуже влучно нагадав про шляхетний спадок людства: «Перегорніть усі казки, увесь фольклор народів світу. Ніде ви не

зустрінете смакування насильства як такого. Завжди добро в кінцевому підсумку перемагає зло. І той, хто підняв меча, від нього й гине. Усюди милосердя ототожнювалося зі шляхетністю, а насильство – з підлістю. Тому що вікова народна мудрість підказувала: культивуватимеш насильство, заграватимеш зі злом – одержиш у наступному поколінні виродків, які турбуються тільки про власну вигоду. І народ твій згине з лиця землі»40.А класична література, сюжети якої базуються на Біблії? За рідкісними винятками, вона пробуджувала й донині пробуджує людське в людині.

Заслуговують на увагу кілька засадничих міркувань теоретиків, практиків, дослідження, виконані нещодавно. Професор університету в Саламанці (Іспанія), член Королівської академії моральних і політичних наук Олегаріо Гонсалез де Кардедал нещодавно в оригінальній формі листа до приятеля з нагоди сторіччя газети «Діаріо де Авіла» (Diario de Avila) виклав своє бачення ролі газети і журналіста. «Газета є структурою і душею» – вже перший постулат авторитета іспаномовного світу істотно коригує англо-саксонське розуміння журналістики. Необхідно, вважає він, керуватися шляхетністю, яка має осягнути свободу. Яку маєте душу і якій душі служите? Треба самого себе запитати про вирішальні вартості, з позиції яких мислимо, на яких базується власне життя і яким треба служити – своїм пером.

Отож, доводить він, двома найсвітлішими ідеалами кожного видання є розвиток шляхетності і зміцнення свободи людини. На відміну від усталених на Заході пріоритетних завдань преси – «інформувати, розважати», Гонсалез де Кардедал ці пріоритети вибудовує таким чином: інформувати, розважати, ВЧИТИ, СПОВНЮВАТИ НАДІЄЮ. Людська особистість реалізується через занурення в історію і через свою відкритість на вічність. Обидві ці дійсності треба розпізнати, зінтерпретувати й подати споживачеві інформації.

Журналістика не може бути місцем тривіалізації, узалежнення і Деструкції людини. Хто не вміє прочитувати, вичитувати історії людини, перестає розуміти Боже Об’явлення. «Через сторінки газет мають впливати на нас герої історії та ангели вічності». Треба забезпечити

40 Бестужев-Лада И. Оскорбление действием. Куда ведет нас пропаганда низменных инстинктов на телеэкране // Литературная газета. – 2002. – 2-8 окт. – С. 6.

творчу відданість своїм джерелам, бути вірним людям, коли обговорюємо їхні проблеми з їхніх позицій.

Що означає: бути журналістом? Олегаріо Гонсалез де Кардедал вважає, що журналіст, по-перше, міністр слова, по-друге, творець дійсності, по-третє, інтерпретатор ситуації, по-четверте, речник людської кондиції, по-п’яте, учитель людей, нарешті – свідок несхитної людської надії, отже – Абсолюту.

Деякі уточнення вартують повнішого відтворення. «Немає нічого святішого, ніж слово, завдяки якому душа проникає до іншої душі, щоб заіснувати в єдності, щоб переказувати надію... Ми залишаємося людьми, коли слово робить нас здоровшими, просвітленішими, творцями дійсності. Кожна справжня праця витворення слова є святою, містерією, оскільки людський голос має бути луною Слова, яке по суті є Богом, Слова, через яке Він віддається нам і через яке промовляє до нас. Великою радістю є плекання сакруму слова»41. Предметна свідомість принижує людину, обмежує поле її мислення й практичної дії. «Зміна звичаїв, ментальності, урядів, символів, форм політичної активності, експресії релігії спричиняє глибокі кризи, оскільки люди не можуть витлумачити і сприйняти всього, що діється довкола. Тому треба допомагати людям зрозуміти світ – що діється, для чого діється – і нічого їм не станеться, якщо візьмуть на себе відповідальність. Криза перестає бути критичною, якщо з’ясовуються її джерела і наслідки. Журналіст є тим, хто аналізує ситуацію. Його діагноз є ліками для читачів, які таким чином знаходять у журналісті керівника, лікаря і приятеля»42.

Віра журналіста в ідеали – надійний фундамент переборення спокус марнославства, вигоди, призвичаювання до зла, до фарисейства влади, яка прагне підлабузнювання, до нудоти, яка сприяє повторенню стертих стереотипів і марнує те, що нове, до безнадії, яка вгризається в єство. Гонсалез де Кардедал наприкінці листа до приятеля зупиняється на життєвих обставинах і професійній діяльності, що формують добротного журналіста. «Треба закорінюватися в гумус правди, оскільки тільки вона дає вологу, аби видобути живильні соки і зробити нас жи вими.

41 Olegario Gonzalez de Cardedal. List do przyjaciela dziennikarza // Dziennikarski etos. – Olsztyn, 1996. – S. 300-301.

42 Ibid. – S. 302.

Є правдатреба її шукати, бутиз нею, служити їй. ВАРТОСТІ ТРЕБА ШУКАТИ, СМІЛИВО АНАЛІЗУВАТИ, МУЖНЬО ПОКАЗУВАТИ. Треба відважитися йти аж до джерела. Sapere aude!»43.

Досвід світової журналістики засвідчує: правда робить людей автентичними, їм надається гідність, трансцендентність. Хто нею підживлюється, спроможний відкрити її в інших. Хто її проституює і упокорює, той заплямовує людей і остаточно веде їх до безнадії. Слово журналіста є своєрідним трампліном, аби цілі й правдиві факти, думки інших, навіть опонентів, дійшли до споживача інформації без жодних додатків, які обмежують чи змінюють значення. Цинік навіть не намагається побачити речі в їх інтегральності, він постійно переінакшує правду або приховує її. Це ж призводить до смертельного ефекту: у журналіста деформується багатий простір правди, а в читачів – відхід від дійсності. Існують дві професії, переконаний іспанський вчений, – педагог і журналіст, які вимагають знання порядку дійсності і любові до людей. Тільки той спроможний предметно й дохідливо писати, хто знає специфіку світу і прагне познайомити з нею інших. Методи й техніка – речі вторинні.

Нарешті, ще такий аспект. Слід зберігати свободу щодо сильних світу цього. їх так багато, таємничих і неоднозначних, вони змінюються, а тому декого важко демаскувати. Часто думаємо, що це переважно політики й бізнесмени. Однак не тільки вони єдині – найнебезпечніші, оскільки їх легко розпізнати. Журналіст, який продається, знає, хто його купує і скільки йому платять. Існує також сила опінії, авторитету, особистих амбіцій, страху перед майбутнім. Існує ворожість тих, які не знаходять у виданнях, на телебаченні, радіомовленні схвалення своїх інтересів чи ідеалів. Усі ці сили треба швидко демаскувати. Тільки той, хто зберігає свою свободу, зберігає гідність.

Детальний виклад поглядів авторитетного теоретика й практика іспаномовного світу допоможе критично поставитися до нав’язуваної нам моделі журналістики, яка оперує однотипною продукцією, що виробляється стандартизовано, незалежно від важливості того, що відбувається у світі, буквально окупована рекламою, яка знекровила субстанцію щоденної газети, до новин ставиться як до розважального

43 Olegario Gonzalez de Cardedal. List do przyjaciela dziennikarza // Dziennikarski etos. – Olsztyn, 1996. – S. 304.

матеріалу (телебачення і масові газети насамперед) і навіть воєнні дії висвітлює як гостросюжетний видовищний кінофільм, яка псевдоподії, інсценізовані тими, кому ці «новини» вигідні (президентські прес-конференції, кінофестивалі, конкурси краси, «марші протесту» та ін.), подає як новини, яка вкрай упереджена до «другого», «третього» світів, тих, хто не приймає ліберальних цінностей релятивізму, космополітизму, гедонізму і селективної моралі, політичної гри, яка, врешті, переважно задовольняється зовнішньою стороною дійсності, ігноруючи, як правило, глибинні процеси, тенденції розвитку світу. Звідси скептицизм – безбожна неправда світу, нерозуміння суті подій, їх контексту і можливих наслідків. Ідеологію споживацтва, фінансової, мілітарної могутності, пріоритету інтересів ЗМІ зробили модною, парадигмаль-ною. Інформаційний тріумфалізм, медіатизація дійсності вульгарно спростили палітру світу, плюралізм не передбачає доконечного вибору добра. Рідкістю стала орієнтація на безкорисливість, гідність, розумність, на відвагу, патріотизм, вартісність особи, одержимість віри.

Сіяти добре зерно (Мт 13:38), розпізнавати знаки часу (Мт 16:4), відкривати глибшу, правдиву дійсність – як це зроблено в Нагірній проповіді Христа, стало немодним, обтяжливим за диктату комерції. Якби сучасна конкуренція базувалася на пропозиції через медійну сферу кращих варіантів облаштування життя, удосконалення людської особистості, можна було б таку конкуренцію в проголошенні добра сприйняти. Свобода справді вирішує те, чи людина є суверенною і автономною особистістю. Але свобода преси – теж дійсність, яка підлягає деградації. Який сенс з допомогою необмеженої свободи знищувати свободу як істину? Сумління – компас життя. Із зіпсованим компасом до мети не дійдемо.

Та журналістика, яка бачила людину у перспективі правди, відкривала поколінням очі на їх істотні метафізичні потреби, не ігнорувала мислячих людей, не уникала розгорнутої аргументації, причому у найширшому діапазоні людського існування, – повинна повернути собі визначальне місце. Побачити великі істини можна очима тих особистостей, які загальновизнані як фундатори великих ідей, що живлять наше світосприймання й світовідчуття донині. Світові релігії створили надзвичайно стійкі інформаційні системи, які функціонують на тлі держав, інших людських співтовариств, але останні часто виникали й

зникали. Не ми володіємо істиною, а вона – нами, оскільки доля істини є могутнішою від усієї зброї світу, від усього матеріального багатства. Підкоряючись істині, жодна людина не буде приниженою, навпаки, це єдиний шлях, який ушляхетнює і веде до свободи. Ортега-і-Гасет акцентував: «Творче життя вимагає режиму високої духовної гігієни, високої чесності та постійних стимулів, які зберігають свідомість людської гідності»44.

Ортегівські «постійні стимули» треба сприймати не лише як активність розуму й душі у пізнанні дійсності, а й як заглиблення у спадок попередніх поколінь, у «мудрість наших предків» (це вже думка Е. Берка). Абсолютна раціональність (гола фактологія, об’єктивність ЗМІ) приводить до згасання вогню творчості. Ось чому наша українська традиція публіцистики, починаючи принаймні від Іларіона («Слово о законі і благодаті») і Мономаха («Повчання дітям») аж до видатного есеїста Євгена Сверстюка зберігає і точний аналіз, і одкровення духу та інтуїції.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ

Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Місійність слова

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Додатки 358
Йосип ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» 358 Ришард КАПУСЬЦШСЬКИЙ: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі ї

Структурна криза світосистеми
Всеохопні катаклізми XX століття, що його газета «Нью-Йорк Таймс» назвала «століттям Сатани»1, спричинили стрімке наростання різнопланового духовного і соціально-політичного досвіду людс

Віднайти істотне
Журналістика нині – футуристична й архаїчна водночас. Вона начебто переносить нас у магічний світ. Це стосується передовсім телебачення, яке репрезентує тривіальну культуру, нетривкі символи, до чо

Наукові погляди на журналістику
Завжди доречно зіставляти методологічно-теоретичні постулати з результатами їх практичної реалізації. Позитивізм, екстраполюючи своє бачення історії на медійну сферу, остаточно, ще після Другої сві

Орієнтації мас-медіа
Варто збагнути плідність суджень представників різних народів, епох, цивілізацій щодо сфери творчості, мистецтва управління душами. Але перш ніж відтворити кілька засадничих орієнтирів «будівництва

Горизонти української світоглядної публіцистики
Українська світоглядна публіцистика відображає відмежовування від двох крайніх поглядів на мету і сенс історії: від точки зору «тільки цього світу» (марксизм, лібералізм) і від точки зору «виключно

Кредо Волтера Кронкайта
Унікальну сторінку в історію світової журналістики вписав американський телекоментатор Волтер Кронкайт. У своїх мемуарах, названих скромно «A reporter’s Life» («Життя репортера»), він орієнтує нас:

Кількість примірників щоденних газет/1000 мешканців
  1. Японія 7. США 2. Швейцарія

Орієнтир – метааналіз історії
Нагадаємо, як трактує цей термін словник: «Мотивація – сукупність мотивів, доказів для обґрунтування чогось; мотивування»1. Йдеться про підставу, привід для якої-небудь дії, вчинку, про

Вища школа – кузня світоглядних думок
Щораз більше теоретиків і практиків журналістики переконуються у потребі фундаментальної журналістської освіти. Університет – вища школа. Отже, на відміну від середньої, він повинен забезпечити вищ

Інтегральність мотивації
Отже, дбаючи про повноцінну підготовку фахівців, не маємо права дати можливість так званим новаторам витіснити нас з континентальної, тобто фундаментальної системи навчання журналістів і замінити ї

Філософія факту
Відколи утвердилася могутність журналістики/публіцистики, людина сягала до газети не лише для того, щоб дізнатися про останні події, але й щоб випрацювати собі певний погляд на речі, щоб зрозуміти,

Моральна кристалізація ідеологічних вартостей
Публіцисти-концептуалісти завжди вміли відрізняти дочасне й минуще від остаточного. Вони усвідомлювали (усвідомлюють), що без подвижництва, ентузіазму й досвіду будь-яке навчання стане даремною тра

Культурний чинник – визначальний
В умовах всеохопної моральної та екологічної кризи людства на порядок денний поставлено проблему докорінної переоцінки вартостей. Незважаючи на очевидні великі осяги цивілізаційного влаштування жит

Медіатизація політики
Нині роль ЗМІ інтенсифікується з кількох причин. Серед них, по-перше, нові технічні й технологічні можливості збирання, акумуляції та передачі інформації, по-друге, розширення й укорінення демократ

Вплив мас-медіа на діяльність політичних інституцій та громадської думки
  Сфера впливів Франція ФРН В-британія Іспанія США Судочинство

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох
Кожна історична доба – це сторінка у божественній книзі Провидіння. Час постійно залишає по собі невитравний слід. Відтак маємо вчитуватися у цей «слід». Під сучасну пору, коли ми воювали один прот

Уникати підміни понять
Минали століття, змінювалися цивілізації, зміщувалися акценти у дослідженнях сфери комунікації, але – закономірно! – повертаємося до плодотворних орієнтирів європейської культури. Наша українська т

Публіцистика онтологічного оптимізму
Епічне бачення світу українською та закордонною публіцистикою має бути систематизоване, ґрунтовно осмислене й задіяне як для навчання молодої генерації, так і для грамотного керівництва динамікою с

Авангард духу: концепція Миколи Шлемкевича
Почнімо з усталених дефініцій. Новий тлумачний словник української мови так визначає суспільство: «Сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробниц

Пріоритет макротексту
Щоб примножувати мудрість, треба постійно переосмислювати своє минуле, звіряти з досвідом інших народів. Це допоможе перекодову-вати інформацію у знання, а знання – у розуміння. Просвіщати – означа

Свобода як істина
Свобода без істини – шлях егоїзму. У документі «Сіяння істини» Іван Павло II зазначає, що вона просвіщає розум і формує свободу людини. Йдеться про цілісний сенс життя. Існує фундаментальний зв’язо

Роль особи в історії
Про роль особи в історії писало чимало знаних у світі політиків, учених, публіцистів і т. ін. Фундатор сюжетної публіцистики Плутарх залишив нам неперевершені зразки життєпису тих постатей Антики,

Концептуальна публіцистика: історичний аспект
Класичним прикладом такої публіцистики у вигляді 36 листів із п’ятимісячної подорожі до Росії є книга «Росія 1839 року» Астольфа де Кюстіна – французького письменника і журналіста, нащадка давньої

Спадок XX століття: Європа
Збереження пошани до правди й пізнання передбачає: по-перше, сповнення обов’язку щодо історії, по-друге – обов’язку пам’яті. Для публіциста-історика38 не може бути заборонених тем і жодн

Спадок XX століття: Азія, США
Подібний вплив на масову свідомість мала публіцистика Леопольда Вейса (1900-1992), журналіста зі Львова, який прийняв іслам й одержав ім’я Мухаммед Асад. У мусульманському світі його трактують як в

Українська традиція публіцистичного тексту
Входження у світ історичних осіб, подій дає змогу не тільки автентично проаналізувати процеси, а й відчути, пережити їх. Тобто – краще розуміти, ніж просто пізнавати. Схоплення життя інтуїцією веде

Нагнітання деструктивності
Посилення глобальної напруженості, викликаної передовсім матеріальними чинниками (боротьба за ресурси, зиск, економічна, політична і мілітарна експансії та ін.), у журналістській теорії та практиці

Ідеологеми Жана-Поля Сартра
Публіцистика «думання» давно звернула увагу на те, що, незважаючи на перемогу у двох світових війнах XX століття, ліберальна демократія не витворила нових ідей, які б після страхітливих

Позиція Амоза Оза щодо фанатизму
Вищенаведені приклади публіцистичної діяльності «Столичных новостей» дають, крім усього іншого, підстави зазначити, що арбіт-ральний підхід до історії, претензії на роль «командирів дійсності», неп

Пастки постмодернізму
У 1597 р. філософ і теоретик науки Френсіс Бекон увів в обіг стереотип «Знання – це сила». Він і його сучасники були переконані, що незабаром знання вирішить усі проблеми людства. Ренесанс та просв

Призначення ЗМІ – засоби масового порозуміння
«Мас-медіа повинні стати засобом масового порозуміння, натомість масовість спричинила перевагу турботи про засяг комунікації над турботою про її зміст; «переважає комунікаційний супермаркет», – до

Правда – найвищий етичний ідеал
Найголовніше завдання журналіста – служити правді й справедливості. За Великим тлумачним словником сучасної української мови, «ПРАВДА – 1. Те, що відповідає дійсності; істина. // Певна сукупність д

Онтологія публіцистики
Онтологія публіцистики полягає у її всеохопності, на відміну від науки, яка визначається переважно матеріальними онтосами, до того ж – відзначається специфікацією. Публіцистика має справу з матеріа

Дійова особа історії
Освіченість насамперед полягає у тому, що глядачів, тим паче серед журналістів, не повинно бути. Кожний із нас – дійова особа історії. Її описувати на своє задоволення замало, історія твориться кон

Етичне розуміння професіоналізму
Свобода, якщо вона не сполучена з етичним розумінням професіоналізму, є просто непорозумінням. Отже, примат правди над журналістикою, а не навпаки! Саме правда є шансом стати автентичним

Слово, що визволяє, чи слово, що поневолює?
У слов’янському світі правда тісно пов’язана зі світлом, святістю. Так, у староруській мові вона має передовсім значення «Суду Божого». Євген Сверстюк у своїх роздумах «Свобода слова і культура дум

Позбутися селективної моралі
У кожній країні у всі часи, за усіляких умов знаходилися подвижники, які увесь запал серця, увесь талант віддавали благородній справі. Не так давно пішов з життя Володимир Маняк, який зробив першу

Світоглядна публіцистика Світлани Алексієвич
Унікальну місію виконує білоруська письменниця й публіцистка Світлана Алексієвич. Вона працювала в районній, республіканській газетах, завідувачем відділом нарисів і публіцистики журналу «Неман». З

Нинішнє буття без метафіки збагнути неможливо. Слід шукати нові механізми впливу на народну свідомість.
У цій розмові С. Алексієвич тепло згадує про свій український родовід, «дуже барвисте, гарне дитинство», радить «дати свободу самій природі речей» у Білорусі, де знищена національна субстанція, том

Відходять; ми не додумуємо речі до кінця, жонглюємо, шаманимо старими словами.
Сама творчість С. Алексієвич, «нова література факту», її роздуми над специфікою, потугою (або неміччю) слова заслуговують окремого дослідження. Наразі – деякі рефлексії. Публіцисти, так само, як «

Вирішальна роль слова-рушія
У всіх культурах зазначено першоідею, первісний сенс буття. Дао, Логос, Архетип, Парадигма, Монада та інші слова-коди підкреслюють первинну, вирішальну роль інформації у зародженні життя, функціону

Вернути в журналістику правдолюбство і моральний пафос
Публіцистика, яка останніми роками виконала роль месії, оголивши жахливе минуле імперії та комунізму, недвозначно довела, що логіка безоглядної боротьби веде до боротьби, позбавленої логіки, до роз

Плекати сакрум, вибудовувати сенс
Світоглядна публіцистика під сучасну пору, крім оперативного осмислення поточних подій найширшого діапазону, намагається дати вичерпну відповідь на фундаментальні питання буття, розвитк

Громадянське суспільство – інституція доброчесності
Суто позитивістська методологія, як засвідчив досвід історії, є помилковим мірилом. Людину не можна вилучати із трансцендентності, адже вона – створіння релігійне, а не лише політична тварина, як г

Плекати невмирущий дух нації
Іван Франко «скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне – метою, розум, науку – шляхом до мети»1. Тому нам треба «... зберегти все незі

Цілюща влада вистражданого слова
Особливо варто наголосити на силі переконання у праві на цілющу владу вистражданого слова, що його демонстрував Іван Франко. Паралелі в цьому випадку з найвидатнішими геніями людства цілком доречні

Горизонти публіцистики
Пробуджуючи людське в людині, накреслюючи нації шлях у будуччину («Засяєш у народів вольних колі»), підносячи на найвищі орбіти духовності візію людства, через різні прояви творчості – філософію,

Прогностичний аспект творчості
Із горизонтів XXI століття бачимо, з одного боку, банкрутство комерційно-маніпулятивної цивілізації, яка мусить полишити історичну арену, оскільки спричинила жахливу несправедливість і понизила люд

На найвищих світових орбітах
Як бачимо, Іван Франко мислив, творив на найвищих орбітах національного, європейського та й світового життя. Невситимий інтерес до історії як навчительки життя, до ідеалів народів, наслідування муд

Багатоликість брехні й одне слово правди
Лазар Каганович Є щось символічне у тому, що «останнім із могікан» більшовизму став Лазар Мойсейович Каганович. На

Невтишний біль нації
Голодомор 1932-1933 років... Тривожна згадка з минулого життя, що її вже відроджена українська нація навіки берегтиме у пам’яті. Спомин про два страшні роки, позначені чорною тінню смерті, сповнені

Голодні повні засіки
Історія кожної нації мусить мати свої дзвони: веселі, сумні, величні, визвольні, дзвони перестороги чи перемоги, які б стояли на сторожі пам’яті, які б не дозволяли канути в небуття нашій національ

Парадокс імені Сталіна
У темряві холодного листопадового вечора запалю невеличку свічку. Одну маленьку свічку на своєму підвіконні. І її слабке кволе тіло танутиме, як танули тисячі слабеньких дитячих тілець, замучених,

Хто сказав, що пекло в потойбічні?
«Щохвилини гинуло 17 людей, щогодини – 1000, майже 25 тисяч – щодня» (Із промови Віктора Ющенка, 2005 рік) Кінець зими 33-го... На землі ще поскрипує сніг,

Колір голодної смерті
Якого кольору очі дитини, що помирає з голоду: карі, блакитні чи, може, волошково-зеленкуваті? Вони кольору затхлого мертвого повітря і плісняви, вкритої тонкою павутиною, що не дозволяє пізнавати

Із повідомлення італійського консула
у Харкові Серджіо Граденіго від 31 травня 1933 року: Голод і далі шаленіє і нищить людей, і просто неможливо збагнути, як може світ залишатись байдужим до такого лиха і як

Антиепітафія – ‘33
Людей поховали тільки один раз. У скотинячих братських ямах. Відтоді, щороку, з музикою та квітами Ховають числа. Змордовані привиди на шпальтах, Ніби м

ДОДАТКИ
ЙОСИП ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» Кафедра зарубіжної преси та інформації Львівського національного університету імені Івана Франка н

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги