рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Дійова особа історії

Дійова особа історії - раздел Образование, ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ Освіченість Насамперед Полягає У Тому, Що Глядачів, Тим Паче Серед Журналісті...

Освіченість насамперед полягає у тому, що глядачів, тим паче серед журналістів, не повинно бути. Кожний із нас – дійова особа історії. Її описувати на своє задоволення замало, історія твориться конкретними діями, надто історія справедливішого буття людства. Діяльність на полі освіти, інформації та збудження громадської думки вимагає не лише компетенції, а й автоматизму доброти. Добру державу можуть створити тільки добрі люди. Плодотворну публіцистику, потреба у якій доконечна, можуть витворити тільки глибоко віруючі, заанґажовані, гуманно наставлені, чесні й віддані професії фахівці. Після жахливого полону, що тривав понад чотири роки, американський журналіст Террі Андерсон заявив: «Сміливість передбачає наявність вибору». У нас є вибір. Та чи маємо сміливість? Чи маємо сміливість «ділитися з людьми мужністю, а не відчаєм»?»32.

Український публіцист Валерій Марченко, який загинув у комуністичному концтаборі, свого часу написав відкритого листа до двох журналістів із колишньої НДР Вальтера Гайновського і Гергарда

31 Юферова Я. Реквием улетающей стаи // Известия. – 1999. – 3 июля. – С. 4.

32 Торо Г. Уолдо, или жизнь в лесу. – М.: Худ. лит., 1986. – С. 439.

Шеймана. Вони ошукали Піночета, проникли в Чакубуке, взяли інтерв’ю у в’язнів концтаборів – усе бачене у Чилі склало книгу «Операція мовчання». «Обурено та дуже кваліфіковано, – констатує В. Марченко, – розповідаєте про злочини хунти, поневіряння та злидні простого люду, муки в’язнів концтаборів... Чому б вам не з’їздити до СССР?». Далі докладно описується у стократ жорстокіший режим радянського ГУЛАГу. Нагадавши, що «засуджений (до речі, не за злочин) лише за виявлення власної думки, свободу тієї самої думки, яку Ви так палко обстоюєте для чилійських комуністів і за яку Ваші єдиновірні покарали мене 8 роками ув’язнення», Валерій Марченко закликає їх до дискусії, бо слово можна перемогти лише словом33. Світова преса багато писала про мужній, чесний вибір українського публіциста.

Національне відродження, що його нині переживає багато народів, не зводиться до реставрації культурних надбань попередніх епох. Воно потребує бачення історії не як згадки про минуле, а як пробудження того, що має універсальне значення для нації, а отже, і для всього людства. Нація, на відміну від етносу, який може вести й ізольоване існування, нагадує Сергій Кримський, характеризується саме виходом народу на арену світової історії, здатністю віднайти свій досвід творення загальнозначущого, збуджувати універсум культури імпульсами власної енергії та долі. У статті «Універсали українського менталітету» цей професор-філософ обґрунтовує концепцію софійності світу, що сполучається з ідеєю «онтологічного оптимізму»34.

Американський учений (родом із Словаччини) Майкл Новак зробив цікаву спробу підсумувати результати XX століття назагал. Нагадаємо, що він працює у сфері теології економіки, є прихильником ліберальної демократії, але щораз більше переконується, що зміни мають мати системний характер. І тому на перший план висуває постулат утвердження і сповідування істини: вона «перемогла усі види зброї». Тобто він відкидає рафінований матеріалізм, навіть у сфері економіки. Далі. Успіхи демократії незаперечні, тим паче, якщо порівняти їх з

33 Свобода (Нью-Йорк). – 1976. – 15 лист. Тоді ж таки статтю переклала німецькою мовою А. Горбач (надруковано в газетах і журналах ФРН). Передрукував відкритого листа часопис Всеукраїнського товариства репресованих «Зона». – 1992. – Ч. 2. – С. 16-18.

34 Кримський С. Універсали українського менталітету // Кур’єр ЮНЕСКО. – 1992. – Ч. 9-10. – С. 73-74.

тоталітаризмом. Але, запитує Новак, чому «вульгарний релятивізм зруйнував культуру свободи?». Він не дає чіткої відповіді, однак читачі та слухачі не мають особливих клопотів у пошуках причин такого стану речей. Зважмо: «Вульгарний релятивізм – це смертельний газ без запаху, що отруює нині будь-яке вільне суспільство на землі. Цей газ знищує центральну нервову систему моральних прагнень людини. Так що найсерйозніша загроза вільному суспільству пов’язана не з політикою і не з економікою. Вона – в отруєній, корумпованій культурі релятивізму».

Давно доведено, що свободі потрібні прості й чисті звичаї, міцні сім’ї, елементарне дотримання пристойності та безоглядна повага між людьми. Свобода потребує вічної спадкоємності, відповідних інститутів і чесних людей. Робити те, що повинні, – ось кредо органічного принципу життя. Чи може існувати вільне суспільство громадян, міркує Новак, які воліють жити як слуги чи раби, якщо їх при цьому годують і розважають?Кому це адресовано – не має значення, це – спадок людської спільноти. Свобода вимагає тренування свідомості, вміння шанувати такі чесноти, як міцні, сміливі руки, сердечна згода, віра, повага до особистого вибору, винахідливість, відвага. Століття, що минуло, витримувало натиск ззовні. Наступне мусить витримати атаки підступності і дволичності зсередини, від тих, хто руйнує людські доброчинності. Ці руйнівники цинічно кажуть: правди не існує, істина – це рабство, вір тому, що здається тобі правильним, зручним, приємним. «Ось ті, – упевнений Новак, – хто готує тюрми XXI століття. Ті, що руйнують саму ідею істини, готують ґрунт для майбутніх тиранів»35.

Епоха великих суспільних перемін відзначається тим, що моральний релятивізм узаконюється поряд з моральною проповіддю. Євген Сверстюк, розмірковуючи у розмові з Людмилою Тарнашинською про місце і роль інтеліґенції як детонатора суспільних зрушень, духовного світоча й проповідника, знову наголошує на «потребі людей великої віри», які, відчуваючи ґрунт під ногами і зберігаючи тисячолітню пам’ять, вибудовують парадигму етичного ідеалізму. Він говорить про «ареали духовності – світильники духу» і, у цьому контексті, висловлює оригінальні думки щодо розвитку ЗМК в Україні: «Рівень

35 Особистий архів автора: запис виступу М. Новака на Радіо Свобода (російська редакція) 5 травня 1994 року.

журналу – це надзвичайно важливий нерв суспільства. Він або засуджує і відповідно мобілізує, або ж сприяє опущеності, допускаючи невибагливих авторів і невибагливі матеріали. Навіть журнал «Сучасність» не треба було переносити в наші умови... Я розумію Ґедройця, який видає «Культуру» польською мовою в Парижі і який заповідав, що після нього цей журнал повинен припинити своє існування». Далекоглядними є й судження про те, що схід України, звідки «приходила наша найкраща інтеліґенція», неодмінно пробудиться, тож «будемо чекати дива з «удовиної хати»36.

Натомість цинічно зроблений «ньюс-товар» вказує, кого треба любити чи ненавидіти. Це яскраво проявилося при висвітленні війни в Югославії. Пропаганда НАТО сатанізувала Мілошевича, сербів, російська пропаганда – НАТО. Мілошевич, використовуючи момент, продовжував здійснювати свою політику «витіснення» албанців з Косово. Серед сотень публікацій і версій радіотелекоментаторів своєю адекватністю і прагненням дійти до суті витоків війни відзначалися дві статті відомих українських авторів – історика Ярослава Дашкевича і політика Євгена Марчука, відповідно: «Велика Албанія чи велика Сербія?»37 і «Косово як інтелектуальний виклик для зарубіжних та українських політиків»38.

«Суспільна думка, – писав коментатор газети «Ізвєстія» Андрей Колєсніков, – це такий кубік Рубіка, що його можа повертати в різні сторони, і все одно гармонійної кольорової і геометричної картини не вийде: хтось «за», хтось «проти», інші змучені сумнівами і напівтонами. Югославські події – моральний виклик будь-якій нації.. .»39. І в цьому сенсі дуже промовистими є висновки двох знаних у світі людей – Віктора Суворова (Володимира Різуна) і Володимира Буковського. Ці висновки зводяться ось до чого: а) до Косово Югославія завжди була на боці Заходу... А тепер? За сотні років ви не доведете сербам, що західна демократія – це добре. Нерозуміння, образа, ворожнеча залишаться назавжди; б) ми могли добити комуністичну владу, але в нас на руках повис Захід, не дозволивши цього зробити; в) комунізм був навіть

36 Універсум. – 1995. – Ч. 1-2. – С. 30.

37 Шлях перемоги. – 1999. – 12 трав.

38 День. – 1999. – 7 трав.

39 Колесников А. Югославский кубик-рубик // Известия. – 1999. – 17 апр.

більшим злом, ніж нацизм, але для Заходу, поки при владі перебуває нинішній лівий істеблішмент, споріднений комуністичній ідеології, залишається правилом: злочинці – праворуч, а ліворуч ті, хто... сумлінно помиляється. Ось такі подвійні стандарти40.

Релятивізм – небезпечна пастка. Адже так само, як добро і зло, – правда відділена від фальші. Коли ж усе довкола є відносним, слабкі люди шукають порятунку у «сильній владі» або підпорядковуються мафії. І тому слід підкреслити: споживач інформації сам відповідає за свій вільний вибір. Чи глядач, слухач, читач, які створюють ринок і купують злоякісний товар, відповідають за поширення брехні, дезінформації? Так! Паче того, відповідальність споживача інформації виявляється у двох різних планах. Приймаючи повідомлення, свідомо спотворені надавачем, люди передовсім шкодять собі (подібно до того, як споживають хімічно шкідливі продукти). Водночас у публічній площині це споживання є фактом ринковим – створює попит на брехню, деградацію культури, на духовний розклад, упослідження, моральний занепад. Хіба пересічний громадянин не знає, не розуміє, що культура – як повітря? Немає варіантів розвитку людства поза культурою і релігією.Сама культура (символи, герої, звичаї, вартості) й починається з релігії. А потім розгалужується в інші форми.

Незважаючи на те, що жорстокості, цинізму, лицемірства, підлості ще багато у цьому світі, ми не знаємо, чи дожив би світ донині, якби не було релігії, культури. Зрештою, чи не рятує нас від виродження Слово Христа вже дві тисячі літ? Культура робить людей порядними. А без певної кількості чесних, порядних людей жодне суспільство не втримається. Споживач зобов’язаний розрізняти відпочинок від отрути (телебойовики, порнографія та ін.). Людина повинна керувати своїм життям розсудливо – це її етичний обов’язок.Оглуплюючі серіали і спотворені «ньюс» оскаржують передовсім споживача, який вибирає їх свідомо через духовну апатію, лінивство, відсутність самодисципліни і відповідальності. На такому споживачеві шахраї від журналістики дуже добре заробляють. То ж за нашу марноту мусимо відповідати самі.

Масовість комунікації спричинилась до того, що певні кола спокушаються окупувати свідомість, заволодіти душами мільйонів людей.

40 Привид комунізму бродить по Євросоюзу – вважають колишні радянські дисиденти // День. – 1999. – 7 лип.

Мотив такої діяльності може бути і матеріальним, і диявольським. XX століття – «Століття Сатани»41 дає нам надмір прикладів маніпуляції масами, від більшовизму, фашизму, нацизму до інформаційного ліберального терору. Визнання абсолютної свободи людини означає свободу звернення до Бога, а також свободу для гріха. Остання свобода має трагічний акцент. Рятуючи чужі душі, журналіст зобов’язаний пам’ятати: мета не освячує засобів, засоби мають бути шляхетними, святими; не можна в ім’я правди брехати, в ім’я любові ненавидіти людей, хоч маємо право ненавидіти зло.

У житті журналіста правда є нормою фундаментальною – це обов’язок неупередженості, ретельної подачі фактів. Існує постійна потреба відрізняти правду від брехні. Або правда – або брехня, або добро – або зло. Брехню не можна трактувати як легкий наркотик, не дуже шкідливий. Брехня – це смерть журналістики. Слово має визволяти, а не поневолювати.

Друге ім’я правди – добро. Для того, щоб журналіст міг чесно служити людям, мусить відрізняти добро від зла у кожній конкретній ситуації. Особливо це актуально на посткомуністичному просторі, де, з одного боку, значна частина суспільства окупована ідеологемами так званого марксизму-ленінізму, з іншого – неправильно витлумачених демократії, громадянського суспільства, правової держави, ринкової економіки та ін. Журналіст повинен говорити власним голосом, але керуючись моральними засадами. Має бути лояльним, але не диспозиційним. Журналіст, який бере участь у політичній грі, створює політичні факти, – неодмінно втрачає кваліфікацію. Він повинен служити суспільству, боротися «за» – за спільне добро42.

Наголошуємо на цьому з очевидної причини. Нині слово, відірване від духовної культури, стає страшним знаряддям боротьби людини проти людини, нації проти нації, стає перепусткою для зла. «Армія слова» дуже часто спричиняє конфлікти, революції, громадянські війни; журналісти «виготовляли» колючий дріт для ленінських і сталінських ГУЛАГів, готували бетон для гітлерівських крематоріїв, пізніше – для берлінської стіни, сьогодні вони нав’язують «фашизм тіла», крайній

41 The New York Times. – 1995. – 26 January.

42 Niewęgłowski W. Dziennikarz-nosiciel integralnej wizji człowieka i świata // Dziennikarski etos. – Olsztyn: Lux mundi, 1996. – S. 28-40.

егоїзм у ставленні до дійсності, прикриваючись привабливими ідеологемами ліберальної демократії.

Ми загубили сакрум! Перестали бути святими Бог, сім’я, культура, природа, мова, праця і т. ін. Журналісти мали б допомагати творити світ, який вмів би користати зі свободи. Нині ж медіа перестали бути тільки сектором культури. На ринку, зокрема комерційних мас-медіа, слово перестало виконувати свою істотну функцію: зв’язок між інформацією і будівництвом сенсу значною мірою розірвано.

Маємо пам’ятати: якщо слово (як товар!) насичене егоцентризмом, підступом, брехнею, ненавистю – то навіщо свобода преси? Вона, свобода, має виражатися як свобода від гріха, а не для гріха. Мало користі з мовлення чи писання, якщо слово вживається не для пошуку правди, вираження її, а тільки для того, щоб перемогти в дискусії і захистити свою, часто – куцу й егоїстичну рацію.

Наше слово має виражати нашу внутрішню свободу. Тільки тоді воно стане знаряддям правди. Обкрадене, бідне, знищене суспільство стало таким, оскільки людина здеморалізована. Водночас – неправдива, неефективна преса є результатом зіпсованості самого автора публікацій. «На журналіста маємо глянути не лише як на фахівця, який навчився писати чи редагувати певні речі, а насамперед як на людину, що словом має дійти до іншої людини. Себто не на вітер кидати слова, не лише друкуватися і одержувати за це гроші. Маємо глянути на журналіста як на такого, що має чітко поставлене перед собою завдання: не зі знання лишень, а з душі, переконання, з усвідомлення своєї мети, до котрої він сам прямує, промовляти до інших. Тоді побачимо ефекти від публікацій»43. Журналіст має моральний обов’язок вірити у те, що пише, отже, на першому плані – свідомість своєї місії. Звідси провідна роль сумління, яке є вартовим етичного виміру слова журналіста.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ

Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Дійова особа історії

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Додатки 358
Йосип ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» 358 Ришард КАПУСЬЦШСЬКИЙ: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі ї

Структурна криза світосистеми
Всеохопні катаклізми XX століття, що його газета «Нью-Йорк Таймс» назвала «століттям Сатани»1, спричинили стрімке наростання різнопланового духовного і соціально-політичного досвіду людс

Віднайти істотне
Журналістика нині – футуристична й архаїчна водночас. Вона начебто переносить нас у магічний світ. Це стосується передовсім телебачення, яке репрезентує тривіальну культуру, нетривкі символи, до чо

Наукові погляди на журналістику
Завжди доречно зіставляти методологічно-теоретичні постулати з результатами їх практичної реалізації. Позитивізм, екстраполюючи своє бачення історії на медійну сферу, остаточно, ще після Другої сві

Орієнтації мас-медіа
Варто збагнути плідність суджень представників різних народів, епох, цивілізацій щодо сфери творчості, мистецтва управління душами. Але перш ніж відтворити кілька засадничих орієнтирів «будівництва

Місійність слова
Йдеться про непорочність розуму. Ідейний архітектор італійського Відродження XIX століття Джузеппе Мацціні залишив нам блискучі розмислення про суть публіцистичної творчості, що її він не відділяв

Горизонти української світоглядної публіцистики
Українська світоглядна публіцистика відображає відмежовування від двох крайніх поглядів на мету і сенс історії: від точки зору «тільки цього світу» (марксизм, лібералізм) і від точки зору «виключно

Кредо Волтера Кронкайта
Унікальну сторінку в історію світової журналістики вписав американський телекоментатор Волтер Кронкайт. У своїх мемуарах, названих скромно «A reporter’s Life» («Життя репортера»), він орієнтує нас:

Кількість примірників щоденних газет/1000 мешканців
  1. Японія 7. США 2. Швейцарія

Орієнтир – метааналіз історії
Нагадаємо, як трактує цей термін словник: «Мотивація – сукупність мотивів, доказів для обґрунтування чогось; мотивування»1. Йдеться про підставу, привід для якої-небудь дії, вчинку, про

Вища школа – кузня світоглядних думок
Щораз більше теоретиків і практиків журналістики переконуються у потребі фундаментальної журналістської освіти. Університет – вища школа. Отже, на відміну від середньої, він повинен забезпечити вищ

Інтегральність мотивації
Отже, дбаючи про повноцінну підготовку фахівців, не маємо права дати можливість так званим новаторам витіснити нас з континентальної, тобто фундаментальної системи навчання журналістів і замінити ї

Філософія факту
Відколи утвердилася могутність журналістики/публіцистики, людина сягала до газети не лише для того, щоб дізнатися про останні події, але й щоб випрацювати собі певний погляд на речі, щоб зрозуміти,

Моральна кристалізація ідеологічних вартостей
Публіцисти-концептуалісти завжди вміли відрізняти дочасне й минуще від остаточного. Вони усвідомлювали (усвідомлюють), що без подвижництва, ентузіазму й досвіду будь-яке навчання стане даремною тра

Культурний чинник – визначальний
В умовах всеохопної моральної та екологічної кризи людства на порядок денний поставлено проблему докорінної переоцінки вартостей. Незважаючи на очевидні великі осяги цивілізаційного влаштування жит

Медіатизація політики
Нині роль ЗМІ інтенсифікується з кількох причин. Серед них, по-перше, нові технічні й технологічні можливості збирання, акумуляції та передачі інформації, по-друге, розширення й укорінення демократ

Вплив мас-медіа на діяльність політичних інституцій та громадської думки
  Сфера впливів Франція ФРН В-британія Іспанія США Судочинство

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох
Кожна історична доба – це сторінка у божественній книзі Провидіння. Час постійно залишає по собі невитравний слід. Відтак маємо вчитуватися у цей «слід». Під сучасну пору, коли ми воювали один прот

Уникати підміни понять
Минали століття, змінювалися цивілізації, зміщувалися акценти у дослідженнях сфери комунікації, але – закономірно! – повертаємося до плодотворних орієнтирів європейської культури. Наша українська т

Публіцистика онтологічного оптимізму
Епічне бачення світу українською та закордонною публіцистикою має бути систематизоване, ґрунтовно осмислене й задіяне як для навчання молодої генерації, так і для грамотного керівництва динамікою с

Авангард духу: концепція Миколи Шлемкевича
Почнімо з усталених дефініцій. Новий тлумачний словник української мови так визначає суспільство: «Сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробниц

Пріоритет макротексту
Щоб примножувати мудрість, треба постійно переосмислювати своє минуле, звіряти з досвідом інших народів. Це допоможе перекодову-вати інформацію у знання, а знання – у розуміння. Просвіщати – означа

Свобода як істина
Свобода без істини – шлях егоїзму. У документі «Сіяння істини» Іван Павло II зазначає, що вона просвіщає розум і формує свободу людини. Йдеться про цілісний сенс життя. Існує фундаментальний зв’язо

Роль особи в історії
Про роль особи в історії писало чимало знаних у світі політиків, учених, публіцистів і т. ін. Фундатор сюжетної публіцистики Плутарх залишив нам неперевершені зразки життєпису тих постатей Антики,

Концептуальна публіцистика: історичний аспект
Класичним прикладом такої публіцистики у вигляді 36 листів із п’ятимісячної подорожі до Росії є книга «Росія 1839 року» Астольфа де Кюстіна – французького письменника і журналіста, нащадка давньої

Спадок XX століття: Європа
Збереження пошани до правди й пізнання передбачає: по-перше, сповнення обов’язку щодо історії, по-друге – обов’язку пам’яті. Для публіциста-історика38 не може бути заборонених тем і жодн

Спадок XX століття: Азія, США
Подібний вплив на масову свідомість мала публіцистика Леопольда Вейса (1900-1992), журналіста зі Львова, який прийняв іслам й одержав ім’я Мухаммед Асад. У мусульманському світі його трактують як в

Українська традиція публіцистичного тексту
Входження у світ історичних осіб, подій дає змогу не тільки автентично проаналізувати процеси, а й відчути, пережити їх. Тобто – краще розуміти, ніж просто пізнавати. Схоплення життя інтуїцією веде

Нагнітання деструктивності
Посилення глобальної напруженості, викликаної передовсім матеріальними чинниками (боротьба за ресурси, зиск, економічна, політична і мілітарна експансії та ін.), у журналістській теорії та практиці

Ідеологеми Жана-Поля Сартра
Публіцистика «думання» давно звернула увагу на те, що, незважаючи на перемогу у двох світових війнах XX століття, ліберальна демократія не витворила нових ідей, які б після страхітливих

Позиція Амоза Оза щодо фанатизму
Вищенаведені приклади публіцистичної діяльності «Столичных новостей» дають, крім усього іншого, підстави зазначити, що арбіт-ральний підхід до історії, претензії на роль «командирів дійсності», неп

Пастки постмодернізму
У 1597 р. філософ і теоретик науки Френсіс Бекон увів в обіг стереотип «Знання – це сила». Він і його сучасники були переконані, що незабаром знання вирішить усі проблеми людства. Ренесанс та просв

Призначення ЗМІ – засоби масового порозуміння
«Мас-медіа повинні стати засобом масового порозуміння, натомість масовість спричинила перевагу турботи про засяг комунікації над турботою про її зміст; «переважає комунікаційний супермаркет», – до

Правда – найвищий етичний ідеал
Найголовніше завдання журналіста – служити правді й справедливості. За Великим тлумачним словником сучасної української мови, «ПРАВДА – 1. Те, що відповідає дійсності; істина. // Певна сукупність д

Онтологія публіцистики
Онтологія публіцистики полягає у її всеохопності, на відміну від науки, яка визначається переважно матеріальними онтосами, до того ж – відзначається специфікацією. Публіцистика має справу з матеріа

Етичне розуміння професіоналізму
Свобода, якщо вона не сполучена з етичним розумінням професіоналізму, є просто непорозумінням. Отже, примат правди над журналістикою, а не навпаки! Саме правда є шансом стати автентичним

Слово, що визволяє, чи слово, що поневолює?
У слов’янському світі правда тісно пов’язана зі світлом, святістю. Так, у староруській мові вона має передовсім значення «Суду Божого». Євген Сверстюк у своїх роздумах «Свобода слова і культура дум

Позбутися селективної моралі
У кожній країні у всі часи, за усіляких умов знаходилися подвижники, які увесь запал серця, увесь талант віддавали благородній справі. Не так давно пішов з життя Володимир Маняк, який зробив першу

Світоглядна публіцистика Світлани Алексієвич
Унікальну місію виконує білоруська письменниця й публіцистка Світлана Алексієвич. Вона працювала в районній, республіканській газетах, завідувачем відділом нарисів і публіцистики журналу «Неман». З

Нинішнє буття без метафіки збагнути неможливо. Слід шукати нові механізми впливу на народну свідомість.
У цій розмові С. Алексієвич тепло згадує про свій український родовід, «дуже барвисте, гарне дитинство», радить «дати свободу самій природі речей» у Білорусі, де знищена національна субстанція, том

Відходять; ми не додумуємо речі до кінця, жонглюємо, шаманимо старими словами.
Сама творчість С. Алексієвич, «нова література факту», її роздуми над специфікою, потугою (або неміччю) слова заслуговують окремого дослідження. Наразі – деякі рефлексії. Публіцисти, так само, як «

Вирішальна роль слова-рушія
У всіх культурах зазначено першоідею, первісний сенс буття. Дао, Логос, Архетип, Парадигма, Монада та інші слова-коди підкреслюють первинну, вирішальну роль інформації у зародженні життя, функціону

Вернути в журналістику правдолюбство і моральний пафос
Публіцистика, яка останніми роками виконала роль месії, оголивши жахливе минуле імперії та комунізму, недвозначно довела, що логіка безоглядної боротьби веде до боротьби, позбавленої логіки, до роз

Плекати сакрум, вибудовувати сенс
Світоглядна публіцистика під сучасну пору, крім оперативного осмислення поточних подій найширшого діапазону, намагається дати вичерпну відповідь на фундаментальні питання буття, розвитк

Громадянське суспільство – інституція доброчесності
Суто позитивістська методологія, як засвідчив досвід історії, є помилковим мірилом. Людину не можна вилучати із трансцендентності, адже вона – створіння релігійне, а не лише політична тварина, як г

Плекати невмирущий дух нації
Іван Франко «скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне – метою, розум, науку – шляхом до мети»1. Тому нам треба «... зберегти все незі

Цілюща влада вистражданого слова
Особливо варто наголосити на силі переконання у праві на цілющу владу вистражданого слова, що його демонстрував Іван Франко. Паралелі в цьому випадку з найвидатнішими геніями людства цілком доречні

Горизонти публіцистики
Пробуджуючи людське в людині, накреслюючи нації шлях у будуччину («Засяєш у народів вольних колі»), підносячи на найвищі орбіти духовності візію людства, через різні прояви творчості – філософію,

Прогностичний аспект творчості
Із горизонтів XXI століття бачимо, з одного боку, банкрутство комерційно-маніпулятивної цивілізації, яка мусить полишити історичну арену, оскільки спричинила жахливу несправедливість і понизила люд

На найвищих світових орбітах
Як бачимо, Іван Франко мислив, творив на найвищих орбітах національного, європейського та й світового життя. Невситимий інтерес до історії як навчительки життя, до ідеалів народів, наслідування муд

Багатоликість брехні й одне слово правди
Лазар Каганович Є щось символічне у тому, що «останнім із могікан» більшовизму став Лазар Мойсейович Каганович. На

Невтишний біль нації
Голодомор 1932-1933 років... Тривожна згадка з минулого життя, що її вже відроджена українська нація навіки берегтиме у пам’яті. Спомин про два страшні роки, позначені чорною тінню смерті, сповнені

Голодні повні засіки
Історія кожної нації мусить мати свої дзвони: веселі, сумні, величні, визвольні, дзвони перестороги чи перемоги, які б стояли на сторожі пам’яті, які б не дозволяли канути в небуття нашій національ

Парадокс імені Сталіна
У темряві холодного листопадового вечора запалю невеличку свічку. Одну маленьку свічку на своєму підвіконні. І її слабке кволе тіло танутиме, як танули тисячі слабеньких дитячих тілець, замучених,

Хто сказав, що пекло в потойбічні?
«Щохвилини гинуло 17 людей, щогодини – 1000, майже 25 тисяч – щодня» (Із промови Віктора Ющенка, 2005 рік) Кінець зими 33-го... На землі ще поскрипує сніг,

Колір голодної смерті
Якого кольору очі дитини, що помирає з голоду: карі, блакитні чи, може, волошково-зеленкуваті? Вони кольору затхлого мертвого повітря і плісняви, вкритої тонкою павутиною, що не дозволяє пізнавати

Із повідомлення італійського консула
у Харкові Серджіо Граденіго від 31 травня 1933 року: Голод і далі шаленіє і нищить людей, і просто неможливо збагнути, як може світ залишатись байдужим до такого лиха і як

Антиепітафія – ‘33
Людей поховали тільки один раз. У скотинячих братських ямах. Відтоді, щороку, з музикою та квітами Ховають числа. Змордовані привиди на шпальтах, Ніби м

ДОДАТКИ
ЙОСИП ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» Кафедра зарубіжної преси та інформації Львівського національного університету імені Івана Франка н

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги