рефераты конспекты курсовые дипломные лекции шпоры

Реферат Курсовая Конспект

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох

Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох - раздел Образование, ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ Кожна Історична Доба – Це Сторінка У Божественній Книзі Провидіння. Час Пості...

Кожна історична доба – це сторінка у божественній книзі Провидіння. Час постійно залишає по собі невитравний слід. Відтак маємо вчитуватися у цей «слід». Під сучасну пору, коли ми воювали один проти одного, і всі програли, коли, незважаючи на свої знання і могутність, люди нещасні, як ніколи, коли більше смутку, ніж радості, коли світ зазнає виняткових струсів, – потрібно негайно викорінювати непорозуміння між народами, а також переосмислити своє минуле і свою місію.

У нашу добу скажених темпів технологічного розвитку, некон-трольованої глобалізації економіки, навального поширення засобів

16 Горгій. – У кн.: Платон. Діалоги. – К.: Основи, 1995. – С. 167.

17 Там само. – С. 169.

18 Там само. – С. 211.

комунікації та інформації, насильства та розбрату, тероризму та голоду, морального релятивізму і примітивної мас-культури, заглади довкілля, розламів у старому світовому порядку ми зобов’язані шукати нові шляхи до того, щоб врятувати людський рід від небезпек і загроз початку XXI століття.

Не зайвим буде повторити вже сказане: найстрашнішу загрозу для людини і людства становить сьогодні сама людина. У тоталітарних суспільствах «маси» стали політичним матеріалом для згубних експериментів, за демократичного (радше ліберального) влаштування життя виконують, здебільшого, вузьку функцію у системі виробниц-тва-споживання, «результатом цієї абсурдної етики функції є збіднення особи»19.

Тому насаджування посткомуністичним країнам, де збурені великі сили, як добра, так і зла, ліберальної доктрини є не лише хибним орієнтиром, але й небезпечним для усього людства. Адже вона надто індивідуалістична, раціоналістична, матеріалістична й абстрактна20. До того ж, коли лібералізм виходить поза економіку, він неминуче конфліктує з християнськими і традиційно-народними вартощами21.

Про те, що треба освоювати нові методи діяльності та мислення, виробляти здатність заново визначатися та змінюватися, давно застерігали людство речники народів – публіцисти, філософи, політологи та ін. Докладно аналізуючи тенденції розвитку світу, вони збагнули глибоку істину: життя й моральний прогрес, що є сенсом історії, можливі лише в культурі, засобами культури і для культури. Нагадаємо, що культура складається з багатьох елементів, які розподіляються на чотири категорії – символи, герої, ритуали та цінності.

Про бездуховність цивілізації, потребу вивести мораль з-під тотального іга політики, ідеології, позбутися економічного деспотизму багато писали Т. Карлейль, Р. Емерсон, Д. Мацціні, Г. Честертон, А. Шеп-тицький, Т. Масарик, О. Шпенглер, І. Франко та інші володарі дум «західної цивілізації». Ці ідеї є стрижневою лінією журналу «Листи до

19 Ченчіні А. Любитимеш ГОСПОДА БОГА ТВОГО. – Львів: Вид-во оо. Василіян, 1993. – С. 22.

20 Онацький Є. Українська мала енциклопедія. – Т. IV. – С. 643.

21 Amsterdamski P. Krzyż na droge // Exlibris: – Dodatek Życia Warszawy. – 1994. – Ч. 60. – С. 9.

приятелів», 176 чисел якого вийшли протягом 1953-1967 pp. за редакцією відомого українського есеїста і філософа М. Шлемкевича.

Дивовижно точний діагноз розвитку світу у XX ст. дав майже 50 років тому інший український вчений – Є. Ляхович: «Здається, ми вже добігаємо останнього акту започаткованої кілька віків тому драми, в якій поставлено на першому місці тіло, а не духа; знання, а не мудрість; погляд, а не істину; аналізу, а не синтезу; форму, а не зміст. І нині бачимо наслідки: ми набули вигоди, а втратили почуття щастя; накопичили майно і почуваємось бідними; обвішались бомбами і трясемось з переляку; всупереч нашим досконалим інструментам – заблудили; всупереч величезному знанню – здурніли»22.

Це сталося тому, що ми схаотизували нашу здатність відчувати істину. Тим часом сенс повнокровного життя треба віднаходити постійно. І передовсім заанґажованою у ці пошуки має бути журналістика, стисло – публіцистика як форма незгасної активності людського духу23, як одна з найбільших світових потуг, споріднена з релігією, наукою, філософією, мистецтвом, політикою та іншими сферами знань.

Саме такий підхід бачимо у виступах на традиційних колоквіумах «Людина у сучасній науці», що відбувалися у літній резиденції Івана Павла II. Філософи, історики, соціологи (вони ж – і блискучі публіцисти) різних країн у процесі дискусій з’ясовували прикмети світу, в якому живемо, а також його драматичні очікування, прагнення і властивості, бо розуміння сучасних речей неможливе без діалогу з традицією, вивчення історії не сприймається як «обов’язок пам’яті», а для освітлення душі.

Особливої уваги заслуговують виступи професора великої Папської теологічної академії в Кракові Йозефа Тішнера. Йому належить розробка концепції «мислячої надії». Надія випливає зправди. Треба усвідомити, що рабство підрізало почуття відповідальності, чи, радше, глибоко переінакшило наставления людей. Чуже насильство не дає змоги людині взяти відповідальність за буття собою. Ось чому надія є тією духовною потугою, що дає змогу позбутися розпачу. Розпач знищує глибше, ніж сумнів. Звідси випливає: щоб визволитися, людина мусить

22 Ляхович Є. Форма і зміст українських визвольних змагань. – Нью-Йорк, 1960. – С. 36.

23 Лось Й. Свідомість своєї місії. – Львів, 1993.

повірити у власну гідність. Сама правда є вже надією. Вибираючи буття у правді, людина вибирає вартість і у цьому виборі здобуває гідність. За таких умов «прочитання» власної історії стає виховною справою. Цей вибір і є початком визволення. Бо ж першим вибором упосліджених і знедолених є вибір історії, що її треба продовжити. І таким чином почуття гідності не починається з нуля.

Якщо ми усвідомимо собі велич тих, які утверджували людську і національну гідність, найвищі вартості буття (починаючи від Володимира Мономаха через Тараса Шевченка до Василя Стуса), то викристалізує-мо своє буття у правді. Національну ідею треба піднести в ранг ідеалу. Як слушно доводить Оксана Забужко, ми не маємо права відмовлятися від себе, бо інакше «відкриваються ворота для всякої підлості»24. Додамо, що аксіологія та онтологія українців глибоко закорінені в концепції релігійності, гармонії з природою, усесвітом. Меркантильність, що її нині нам нав’язують, не може бути духовним покликанням.

Однак ще про міркування Й. Тішнера. Оскільки найзнаменні-шою ознакою державницької людини є ставлення до національної спільноти, народ стає Вітчизною.У такому випадку ставлення до Вітчизни виражає одне слово – Служба. Вітчизна є великим колективним обов’язком, це спільнота обов’язків, яка формує дух. Герменевтика мислення постійно шукає надії. Хто не служить, той грішить, хто зраджує Вітчизну – зраджує Бога. Цю думку можна доповнити так: збереження національної ідентичності є кровним обов’язком кожного народу, саме так зберігається людство як гармонійна, багатобарвна цілість. Адже уніфікація усього, планетарне зодноріднення на базі «гомо економікус» і примітивної мас-культури, заклики до «асиміляції та інтеграції»25 неминуче ведуть до деградації людської суті й природи, яка втілює Божі закони26.

Навіть такий «рафінований» політик, як Ален Безансон свого часу, аналізуючи тоталітарно-комуністичний варіант зодноріднення,

24 Лось Й. Держава – «дублер»? // За вільну Україну. – 1994. – 18 лют.

25 Шлезингер А. Этническая обособленность // Америка. – 1992, июль. – С. 13.

26 Див.: Торо Г. Уолдо, или жизнь в лесу. – М.: Худ. лит., 1986; Tischner J. Nadzieja szukająca prawdy // Człowiek w nauce współczesnei. Paris. – Societe d’ editions internationales. – Editions du dialogue, 1988.

знайшов, на нашу думку, чи не вирішальну причину наявного стану речей: «По суті, комуністичний режим встановився внаслідок усуспільнення (захоплення державою) засобів спілкування, а не засобів виробництва. Задовго до фабрик і полів були захоплені видавництва, газети, засоби масової інформації... Відновити слово людське, повернути особистості органи мови, право користуватися власною мовою набагато важливіше, ніж відновити ринок»27.

Отже, правда набуває не лише пізнавального значення, а передовсім – морального. Уся система несправедливих стосунків між людьми й народами, так старанно вивершена протягом століть соціальними і політичними інженерами, неминуче розвалювалася від одного правдивого слова.

Іти за істиною – означає бути вільним. А в надзвичайних обставинах немає нічого рятівнішого для змученого розуму, нічого більше зміцнюючого для самоповаги, ніж відстоювання і служіння істині. Адже в цьому й полягає людська гідність. Хіба падіння комунізму і розпад російської імперії не засвідчує це надто виразно? Підкоряючись істині, жодна людина не буде принижена, навпаки. Це єдиний шлях, що веде до свободи. Невипадково видатний політик і есеїст Вацлав Гавел акцентує: «Заклик до відповідальності за слово є завданням моральним»28. Журналістика зосередженої задуми вимагає сильної особистості: з людською і національною гідністю, ясним християнським поглядом на світ, благочестивим способом мислення, виробленим імунітетом проти олжі, страху, корупції.

Микола Шлемкевич докладно з’ясовує у своїй книзі «Українська синтеза чи українська громадянська війна» суть правди-догми, правди-аксіоми, правди-інтуїції та ін. У деяких речах з ним можна сперечатися, але в найголовнішому він має рацію, а саме: «Українську духовність, а значить і життя, формували поети, вчені, публіцисти, що горіли патосом правди-справедливості, патосом, що його невгасиме джерело в українськім народі... Усі вони в першу чергу шукачі справедливості в людському співжитті. Вона є основною цінністю, пробним каменем

27 Besanson A. Present sovietique et passe russe. – Paris, 1980. – S. 221–222.

28 Literarny tyzdenik. – 1989. – 8 pros.

і святості, і мудрості, а не навпаки»29. Правда як найвищий етичний ідеал вимодельовує відповідну журналістику, яка, власне, і є «службою правді», а журналіст має бути не лише архітектором громадської думки, але й вихователем мас та ковалем, виробником духовної еліти нації та Церкви30.

Зразком високопорядної журналістики є, наприклад, журнал «Нешнл джіогрефік», що його видає з 1888 р. Американське географічне товариство. Його принципи: поважати самобутність будь-якої раси і нації, будь-якої культури, не друкувати ні слів, ні світлин, що зневажають ту чи іншу націю, мати справу з фактами, а не з чутками й передсудами, усвідомлювати відповідальність перед світом за мир і благополуччя людей. Наклад цього унікального видання – понад 10 млн примірників.

Інший приклад – газета «Оссерваторе романо». У перекладі – «Римський оглядач». З 1861 р. ця щоденна політико-релігійна газета репрезентує «зважене, обдумане, оцінене» слово, дбає про те, щоб наше суспільство було суспільством братів, а не вбивць, ревно стежить за тим, щоб не сіяти сьогодні того, що завтра може принести гіркі плоди31.

Вже під сучасну пору газета «Зюддойче цайтунг» виносить на першу сторінку слова президента ФРН Р. Герцога, виголошені під час відзначення 50-річчя Варшавського повстання: «Герцог просить про вибачення німецькому народові за його злочини і пропонує дружбу Німеччини»32. Напрошується аналогія: чому Росія, інші країни не вибачилися перед українським народом за голодомори, грабунки і ГУЛАГи?

Криза людини спричинила порушення екологічної рівноваги. Оцінюючи нинішню ситуацію в Україні, зішлемося на такий факт прадавньої історії. Геродот описує наші землі захоплено: «Четверта ріка – це Борисфен. Вона найбільша серед них після Істру і, на мою думку, вона найбільш корисна для людей не лише серед інших рік Скіфії, але і взагалі всіх інших, крім єгипетського Нілу, бо з ним не можна зрівняти жодну іншу ріку. Отже, серед інших рік Борисфен

29 Шлемкевич М. Українська синтеза чи українська громадянська війна. – 1949. – С. 5–7.

30 Шидловсъкий Є. Катедра правди // Місіонер. – 1994, червень. – С. 20.

31 Leoni F. «L’Osservatore romano». Origini ed evoluzione. – Napoli, 1970.

32 Süddeutsche Zeitung. – 1994. – 2 August..

найбільш корисний людям, бо навколо нього найкращі і найбільш поживні пасовища для худоби і дуже багато в ньому риби, приємної на смак, і вода в ньому дуже чиста, порівняно до інших із каламутною водою, і ниви навколо нього чудові, а там, де не засіяно, виростає висока трава. А в його гирлі відкладається багато солі...»33.Нині ж, внаслідок «прогресу», усі видання, радіо, телебачення послідовно закликають зупинити атаку на довкілля.

Григорій Кривошея на сторінках журналу «Кур’єр ЮНЕСКО» ставить питання руба: «А що далі?» Зазначивши, що донедавна при-родноресурсний потенціал України був наймогутнішим в Європі, на прикладі водних ресурсів автор робить висновок, що «здатність Дніпра до самоочищення майже вичерпана», а 23 тисячі малих річок втратили як господарське, так і природоохоронне значення34. Схвильований, наповнений переконливим фактологічним матеріалом, монолог Олександра Шарварка під назвою «Кревнопоєднаність, або ще раз про те, чому недужа «всеплодющая мати» надрукувала газета «Літературна Україна». Стрижнем аргументації знаного письменника й есеїста є теза святості поняття – «любити землю». Земля є матеріальним еквівалентом народного духу. Кілька витягів: «Під Чорнобилем іще росте гірка трава нашого цивілізованого варварства, наших збанкрутілих понять і уявлень про світ», «Без елементарної чесності – немислима квітуча економіка»;автор обґрунтовує концепцію гармонійної триєдності: земля – любов – людина35.

Незважаючи на руйнівну дію хижацького господарювання, ми ще зберегли найродючіші на Землі ґрунти. Але на них вже зазіхають мондіалісти. Ось чому журнал «Україна» вирішив глибше дослідити цю проблему, розкриваючи плани, за якими наш народ мусив бути виселеним, а наші землі – заселені «Інтернаціоналом». Голодомор передусім мав на меті витіснити українців із споконвічної землі, на якій ще праукраїнці-трипільці вирощували тверду пшеницю. У низці номерів36 Василь Мазорчук досліджує, як виводять формулу окупації чорноземів. Серія статей названа промовисто – «Зерно неправди»;

33 Геродот. Історії в дев’яти книгах. – К., 1993. – С. 192.

34 Кривошея Г. А що далі? // Кур’єр ЮНЕСКО. – 1993, липень. – С. 9.

35 Літературна Україна. – 1989. – 23 листоп.

36 Мазорчук В. Зерно неправди // Україна. – 1994. – Ч. 15-19.

висновки автора базуються на автентичному «прочитанні» відкритих листів реформаторів-аграріїв. Про суть закликів одного з них В. Мазорчук пише так: «Спекуляція українськими чорноземами їм вже, мабуть, і вночі сниться. «Якщо немає можливості повернути кредиті сплатити податок, – повчає агітатор за продаж української землі, фахівець із статистичної фізики І. Р. Юхновський, – то це вже банкрутство, і господарство іде з молотка. Куплена ж земля стає приватною власністю, і, в принципі, не може бути забраною, бо це суперечило б декларації про права людини»37.

Цей же журнал через публікацію міркувань Юрія Липи дає переконливу відповідь усім гендлярам нашої землі, речникам «єдиного економічного простору» і фальшивих просторікувань про «права людини». Фрагменти з праці Юрія Липи «Призначення України» названі публіцистично загострено: «Чи ж не є це моральним обов’язком українця – свою кров спасти від пониження чи ганьби?». Нагадаємо, що блискучий публіцист і вчений акцентував на тому, що «найвищий, найвеличніший провідник для українців – це той, що найповніше висловлює собою моральну справедливість»,що у «своїй хаті є своя правда»38. Національна гідність – корінь і основа всього.

Журналістика може зробити багато, щоб зупинити небезпечну тенденцію – витіснення етичного абсолютизму релятивізмом. Місія будителя людського в людині мусить неодмінно стати серцевиною усіх публікацій про морально-екологічну кризу людства. Входження у сферу слова має означати усебічне аргументування консолідації, а не конфронтації, зняття опозиції «свого» і «чужого», повернення до максими «возлюби ближнього свого» і реалістичного розуміння опонента, інакше кажучи, емпатії, якщо скористатися терміном американського психолога Р. Уайта39.

Завданням публіцистики є заанґажування людства у процес очищення, повернення сенсу життя, обнадіювання. Саме таку роль виконують публікації розділу «Зелений простір» у журналі «Кур’єр ЮНЕСКО», фактологічно переконливі, науково обґрунтовані, морально

37 Мазорчук В. Зерно неправди // Україна. – 1994. – Ч. 17–18. – С. 4.

38 Там само. – Ч. 19-20. – С. 3.

39 White R. Fearful Warriors, A. Psychological Profile of U. S. – Soviet Relations. – N. Y., 1980.

насичені матеріали часопису «Золоті ворота», який видає товариство «Україна», «Нешнл джіогрефік», «Гео» (Німеччина) та багато інших. Майже кожна поважна газета чи журнал ведуть розділ «Право і мораль», порушують проблему моральної реформації людства. На противагу прагматичному типу мислення щораз виразніше в журналістиці утверджується моральний підхід. Нині гостро й актуально звучать висновки правника світової слави Богдана Кистяківського: «Право не може бути поставлене поруч з такими духовними цінностями, як наукова істина, моральна досконалість, релігійна святиня»40.

Згангренизований матеріалізмом світ мусить зійти з історичної арени. Людині судилася краща доля, ніж бути пересічним з’їдачем хліба, манекеном для речей, знаряддям оглупления і приниження параноїдаль-ним політиканством, примітивними й потворними розвагами, трибом у машинерії та функцією системи економічного деспотизму.

Заперечити свою марноту можемо, досягнувши рівноваги. Про це нагадує колишній голова Відділу суспільної інформації ЮНЕСКО Д. Падгаонкар: «...Знаходити рівновагу між постійними вимогами економічного поступу, породжуваного розвитком науки й технології, ефективним керуванням людськими й природними ресурсами, повагою до прав людини, захистом довкілля, утвердженням культурної самобутності, не вдаючись до агресивності й апологетики, а також постійною увагою до духовних і моральних запитів людей у всьому світі. Перебільшення ролі однієї з таких вимог коштом інших, може, якраз і є причиною того, що світ котиться не туди, куди годилося б»41.Інакше кажучи, маємо вдарити у великі дзвони благовісту, примирення і каяття.

– Конец работы –

Эта тема принадлежит разделу:

ПУБЛІЦИСТИКА Й ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТУ

Міністерство освіти і науки України Львівський національний університет імені Івана Франка...

Если Вам нужно дополнительный материал на эту тему, или Вы не нашли то, что искали, рекомендуем воспользоваться поиском по нашей базе работ: Сучасна преса світу і проблеми морально-екологічної кризи на зламі епох

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным ля Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Все темы данного раздела:

Додатки 358
Йосип ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» 358 Ришард КАПУСЬЦШСЬКИЙ: «Нещастям для медіа є інтелектуальні лінощі ї

Структурна криза світосистеми
Всеохопні катаклізми XX століття, що його газета «Нью-Йорк Таймс» назвала «століттям Сатани»1, спричинили стрімке наростання різнопланового духовного і соціально-політичного досвіду людс

Віднайти істотне
Журналістика нині – футуристична й архаїчна водночас. Вона начебто переносить нас у магічний світ. Це стосується передовсім телебачення, яке репрезентує тривіальну культуру, нетривкі символи, до чо

Наукові погляди на журналістику
Завжди доречно зіставляти методологічно-теоретичні постулати з результатами їх практичної реалізації. Позитивізм, екстраполюючи своє бачення історії на медійну сферу, остаточно, ще після Другої сві

Орієнтації мас-медіа
Варто збагнути плідність суджень представників різних народів, епох, цивілізацій щодо сфери творчості, мистецтва управління душами. Але перш ніж відтворити кілька засадничих орієнтирів «будівництва

Місійність слова
Йдеться про непорочність розуму. Ідейний архітектор італійського Відродження XIX століття Джузеппе Мацціні залишив нам блискучі розмислення про суть публіцистичної творчості, що її він не відділяв

Горизонти української світоглядної публіцистики
Українська світоглядна публіцистика відображає відмежовування від двох крайніх поглядів на мету і сенс історії: від точки зору «тільки цього світу» (марксизм, лібералізм) і від точки зору «виключно

Кредо Волтера Кронкайта
Унікальну сторінку в історію світової журналістики вписав американський телекоментатор Волтер Кронкайт. У своїх мемуарах, названих скромно «A reporter’s Life» («Життя репортера»), він орієнтує нас:

Кількість примірників щоденних газет/1000 мешканців
  1. Японія 7. США 2. Швейцарія

Орієнтир – метааналіз історії
Нагадаємо, як трактує цей термін словник: «Мотивація – сукупність мотивів, доказів для обґрунтування чогось; мотивування»1. Йдеться про підставу, привід для якої-небудь дії, вчинку, про

Вища школа – кузня світоглядних думок
Щораз більше теоретиків і практиків журналістики переконуються у потребі фундаментальної журналістської освіти. Університет – вища школа. Отже, на відміну від середньої, він повинен забезпечити вищ

Інтегральність мотивації
Отже, дбаючи про повноцінну підготовку фахівців, не маємо права дати можливість так званим новаторам витіснити нас з континентальної, тобто фундаментальної системи навчання журналістів і замінити ї

Філософія факту
Відколи утвердилася могутність журналістики/публіцистики, людина сягала до газети не лише для того, щоб дізнатися про останні події, але й щоб випрацювати собі певний погляд на речі, щоб зрозуміти,

Моральна кристалізація ідеологічних вартостей
Публіцисти-концептуалісти завжди вміли відрізняти дочасне й минуще від остаточного. Вони усвідомлювали (усвідомлюють), що без подвижництва, ентузіазму й досвіду будь-яке навчання стане даремною тра

Культурний чинник – визначальний
В умовах всеохопної моральної та екологічної кризи людства на порядок денний поставлено проблему докорінної переоцінки вартостей. Незважаючи на очевидні великі осяги цивілізаційного влаштування жит

Медіатизація політики
Нині роль ЗМІ інтенсифікується з кількох причин. Серед них, по-перше, нові технічні й технологічні можливості збирання, акумуляції та передачі інформації, по-друге, розширення й укорінення демократ

Вплив мас-медіа на діяльність політичних інституцій та громадської думки
  Сфера впливів Франція ФРН В-британія Іспанія США Судочинство

Уникати підміни понять
Минали століття, змінювалися цивілізації, зміщувалися акценти у дослідженнях сфери комунікації, але – закономірно! – повертаємося до плодотворних орієнтирів європейської культури. Наша українська т

Публіцистика онтологічного оптимізму
Епічне бачення світу українською та закордонною публіцистикою має бути систематизоване, ґрунтовно осмислене й задіяне як для навчання молодої генерації, так і для грамотного керівництва динамікою с

Авангард духу: концепція Миколи Шлемкевича
Почнімо з усталених дефініцій. Новий тлумачний словник української мови так визначає суспільство: «Сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробниц

Пріоритет макротексту
Щоб примножувати мудрість, треба постійно переосмислювати своє минуле, звіряти з досвідом інших народів. Це допоможе перекодову-вати інформацію у знання, а знання – у розуміння. Просвіщати – означа

Свобода як істина
Свобода без істини – шлях егоїзму. У документі «Сіяння істини» Іван Павло II зазначає, що вона просвіщає розум і формує свободу людини. Йдеться про цілісний сенс життя. Існує фундаментальний зв’язо

Роль особи в історії
Про роль особи в історії писало чимало знаних у світі політиків, учених, публіцистів і т. ін. Фундатор сюжетної публіцистики Плутарх залишив нам неперевершені зразки життєпису тих постатей Антики,

Концептуальна публіцистика: історичний аспект
Класичним прикладом такої публіцистики у вигляді 36 листів із п’ятимісячної подорожі до Росії є книга «Росія 1839 року» Астольфа де Кюстіна – французького письменника і журналіста, нащадка давньої

Спадок XX століття: Європа
Збереження пошани до правди й пізнання передбачає: по-перше, сповнення обов’язку щодо історії, по-друге – обов’язку пам’яті. Для публіциста-історика38 не може бути заборонених тем і жодн

Спадок XX століття: Азія, США
Подібний вплив на масову свідомість мала публіцистика Леопольда Вейса (1900-1992), журналіста зі Львова, який прийняв іслам й одержав ім’я Мухаммед Асад. У мусульманському світі його трактують як в

Українська традиція публіцистичного тексту
Входження у світ історичних осіб, подій дає змогу не тільки автентично проаналізувати процеси, а й відчути, пережити їх. Тобто – краще розуміти, ніж просто пізнавати. Схоплення життя інтуїцією веде

Нагнітання деструктивності
Посилення глобальної напруженості, викликаної передовсім матеріальними чинниками (боротьба за ресурси, зиск, економічна, політична і мілітарна експансії та ін.), у журналістській теорії та практиці

Ідеологеми Жана-Поля Сартра
Публіцистика «думання» давно звернула увагу на те, що, незважаючи на перемогу у двох світових війнах XX століття, ліберальна демократія не витворила нових ідей, які б після страхітливих

Позиція Амоза Оза щодо фанатизму
Вищенаведені приклади публіцистичної діяльності «Столичных новостей» дають, крім усього іншого, підстави зазначити, що арбіт-ральний підхід до історії, претензії на роль «командирів дійсності», неп

Пастки постмодернізму
У 1597 р. філософ і теоретик науки Френсіс Бекон увів в обіг стереотип «Знання – це сила». Він і його сучасники були переконані, що незабаром знання вирішить усі проблеми людства. Ренесанс та просв

Призначення ЗМІ – засоби масового порозуміння
«Мас-медіа повинні стати засобом масового порозуміння, натомість масовість спричинила перевагу турботи про засяг комунікації над турботою про її зміст; «переважає комунікаційний супермаркет», – до

Правда – найвищий етичний ідеал
Найголовніше завдання журналіста – служити правді й справедливості. За Великим тлумачним словником сучасної української мови, «ПРАВДА – 1. Те, що відповідає дійсності; істина. // Певна сукупність д

Онтологія публіцистики
Онтологія публіцистики полягає у її всеохопності, на відміну від науки, яка визначається переважно матеріальними онтосами, до того ж – відзначається специфікацією. Публіцистика має справу з матеріа

Дійова особа історії
Освіченість насамперед полягає у тому, що глядачів, тим паче серед журналістів, не повинно бути. Кожний із нас – дійова особа історії. Її описувати на своє задоволення замало, історія твориться кон

Етичне розуміння професіоналізму
Свобода, якщо вона не сполучена з етичним розумінням професіоналізму, є просто непорозумінням. Отже, примат правди над журналістикою, а не навпаки! Саме правда є шансом стати автентичним

Слово, що визволяє, чи слово, що поневолює?
У слов’янському світі правда тісно пов’язана зі світлом, святістю. Так, у староруській мові вона має передовсім значення «Суду Божого». Євген Сверстюк у своїх роздумах «Свобода слова і культура дум

Позбутися селективної моралі
У кожній країні у всі часи, за усіляких умов знаходилися подвижники, які увесь запал серця, увесь талант віддавали благородній справі. Не так давно пішов з життя Володимир Маняк, який зробив першу

Світоглядна публіцистика Світлани Алексієвич
Унікальну місію виконує білоруська письменниця й публіцистка Світлана Алексієвич. Вона працювала в районній, республіканській газетах, завідувачем відділом нарисів і публіцистики журналу «Неман». З

Нинішнє буття без метафіки збагнути неможливо. Слід шукати нові механізми впливу на народну свідомість.
У цій розмові С. Алексієвич тепло згадує про свій український родовід, «дуже барвисте, гарне дитинство», радить «дати свободу самій природі речей» у Білорусі, де знищена національна субстанція, том

Відходять; ми не додумуємо речі до кінця, жонглюємо, шаманимо старими словами.
Сама творчість С. Алексієвич, «нова література факту», її роздуми над специфікою, потугою (або неміччю) слова заслуговують окремого дослідження. Наразі – деякі рефлексії. Публіцисти, так само, як «

Вирішальна роль слова-рушія
У всіх культурах зазначено першоідею, первісний сенс буття. Дао, Логос, Архетип, Парадигма, Монада та інші слова-коди підкреслюють первинну, вирішальну роль інформації у зародженні життя, функціону

Вернути в журналістику правдолюбство і моральний пафос
Публіцистика, яка останніми роками виконала роль месії, оголивши жахливе минуле імперії та комунізму, недвозначно довела, що логіка безоглядної боротьби веде до боротьби, позбавленої логіки, до роз

Плекати сакрум, вибудовувати сенс
Світоглядна публіцистика під сучасну пору, крім оперативного осмислення поточних подій найширшого діапазону, намагається дати вичерпну відповідь на фундаментальні питання буття, розвитк

Громадянське суспільство – інституція доброчесності
Суто позитивістська методологія, як засвідчив досвід історії, є помилковим мірилом. Людину не можна вилучати із трансцендентності, адже вона – створіння релігійне, а не лише політична тварина, як г

Плекати невмирущий дух нації
Іван Франко «скрізь ставив рідний народ підставою своєї діяльності, добро народне – метою, розум, науку – шляхом до мети»1. Тому нам треба «... зберегти все незі

Цілюща влада вистражданого слова
Особливо варто наголосити на силі переконання у праві на цілющу владу вистражданого слова, що його демонстрував Іван Франко. Паралелі в цьому випадку з найвидатнішими геніями людства цілком доречні

Горизонти публіцистики
Пробуджуючи людське в людині, накреслюючи нації шлях у будуччину («Засяєш у народів вольних колі»), підносячи на найвищі орбіти духовності візію людства, через різні прояви творчості – філософію,

Прогностичний аспект творчості
Із горизонтів XXI століття бачимо, з одного боку, банкрутство комерційно-маніпулятивної цивілізації, яка мусить полишити історичну арену, оскільки спричинила жахливу несправедливість і понизила люд

На найвищих світових орбітах
Як бачимо, Іван Франко мислив, творив на найвищих орбітах національного, європейського та й світового життя. Невситимий інтерес до історії як навчительки життя, до ідеалів народів, наслідування муд

Багатоликість брехні й одне слово правди
Лазар Каганович Є щось символічне у тому, що «останнім із могікан» більшовизму став Лазар Мойсейович Каганович. На

Невтишний біль нації
Голодомор 1932-1933 років... Тривожна згадка з минулого життя, що її вже відроджена українська нація навіки берегтиме у пам’яті. Спомин про два страшні роки, позначені чорною тінню смерті, сповнені

Голодні повні засіки
Історія кожної нації мусить мати свої дзвони: веселі, сумні, величні, визвольні, дзвони перестороги чи перемоги, які б стояли на сторожі пам’яті, які б не дозволяли канути в небуття нашій національ

Парадокс імені Сталіна
У темряві холодного листопадового вечора запалю невеличку свічку. Одну маленьку свічку на своєму підвіконні. І її слабке кволе тіло танутиме, як танули тисячі слабеньких дитячих тілець, замучених,

Хто сказав, що пекло в потойбічні?
«Щохвилини гинуло 17 людей, щогодини – 1000, майже 25 тисяч – щодня» (Із промови Віктора Ющенка, 2005 рік) Кінець зими 33-го... На землі ще поскрипує сніг,

Колір голодної смерті
Якого кольору очі дитини, що помирає з голоду: карі, блакитні чи, може, волошково-зеленкуваті? Вони кольору затхлого мертвого повітря і плісняви, вкритої тонкою павутиною, що не дозволяє пізнавати

Із повідомлення італійського консула
у Харкові Серджіо Граденіго від 31 травня 1933 року: Голод і далі шаленіє і нищить людей, і просто неможливо збагнути, як може світ залишатись байдужим до такого лиха і як

Антиепітафія – ‘33
Людей поховали тільки один раз. У скотинячих братських ямах. Відтоді, щороку, з музикою та квітами Ховають числа. Змордовані привиди на шпальтах, Ніби м

ДОДАТКИ
ЙОСИП ЛОСЬ: «Університет не може бути товариством із обмеженою відповідальністю» Кафедра зарубіжної преси та інформації Львівського національного університету імені Івана Франка н

Хотите получать на электронную почту самые свежие новости?
Education Insider Sample
Подпишитесь на Нашу рассылку
Наша политика приватности обеспечивает 100% безопасность и анонимность Ваших E-Mail
Реклама
Соответствующий теме материал
  • Похожее
  • Популярное
  • Облако тегов
  • Здесь
  • Временно
  • Пусто
Теги